مایکروسافت ویندوز 10X با منوی استارت جدید و بدون کاشی‌های زنده عرضه می‌شود

مایکروسافت مشغول اعمال تغییراتی اساسی در منوی استارت ویندوز 10X است. این تولیدکننده نرم‌افزار، اخیرا از سیستم‌عامل ویندوز 10X رونمایی کرد. این ورژن جدید از ویندوز 10 جهت اجرا بر روی دستگاه‌های تاشو و مجهز به نمایشگر دوگانه که در آینده روانه بازار می‌شوند، طراحی شده است. سرفیس نئو یکی از این محصولات به‌شمار می‌رود. به منظور ارتقا تجربه لمسی سیستم‌عامل شاهد اعمال چندین مورد اصلاحات در آن هستیم؛ اما تغییرات اعمال شده در منوی استارت احتمالا بیش از سایر بخش‌ها مشهود است.

مایکروسافت به‌تدریج از الگوی کاشی‌های زنده و آیکون‌های متحرک عصر ویندوزفون فاصله گرفته و به سمت طراحی ظاهری ساده‌تر گرایش پیدا کرده است. منوی استارت ویندوز 10X شامل برنامه‌های منتخب کاربر و فهرستی از اسناد اخیر است. این قسمت بیش از آن‌که به منوی استارت موجود در ویندوز 10 امروزی شبیه باشد؛ به مجری امورات پردازشی (task launcher) شباهت دارد.

تصویر ورژن اولیه ویندوز X

مشاهده منوی استارت جدید در این ورژن از ویندوز 10 چندان شگفت‌آور نیست. در اوایل سال جاری و پس از آن‌که ورژن داخلی ویندوز 10 اشتباها توزیع شد؛ مایکروسافت نیز تصادفا از اعمال تغییر در ساختار منوی استارت خبر داد. در ابتدای امر کاشی‌های زنده بخشی از ساختار ویندوزفون بودند و مایکروسافت به منظور تشویق نمودن توسعه‌دهندگان برای تولید اپلیکیشن‌هایی با قابلیت به‌روزرسانی اطلاعات نمایش داده شده روی آن‌ها، الگوی کاشی زنده را به ویندوز 8 اضافه کرد. این کاشی‌ها به‌صورت کاملا گویا و واضح طراحی شده بودند؛ بنابراین کاربران با مشاهده سریع محتویات پنل جلویی گوشی قادر به دریافت اطلاعات موردنظر بودند. اما این مشخصه در منوی استارت ویندوز 10 به شکل مناسبی پیاده‌سازی نشد و کلیه اپلیکیشن‌ها نیز از کاشی‌های متحرک به‌طور کامل پشتیبانی نمی‌کردند.

هنوز مشخص نیست که آیا ورژن معمولی ویندوز 10 نیز با دریافت بسته‌های به‌روزرسانی از برخی تغییرات منوی استارت ویندوز 10X بهره‌مند خواهد شد یا خیر. اما بدیهی است که مایکروسافت دیگر کاشی‌های زنده را به‌عنوان بخشی از آینده ویندوزهای خود قلمداد نمی‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH