بررسی اولیه مایکروسافت سرفیس پرو ایکس

محصول جدید کمپانی مایکروسافت با نام سرفیس پرو ایکس نخستین لپ‌تاپ 2 منظوره ارزشمند به‌شمار می‌رود. این دستگاه در ماه نوامبر و با برچسب قیمتی 999 دلاری عرضه می‌شود. سرفیس پرو ایکس در واقع رقیب مستقیم آی‌پد پرو اپل بوده و با یک ترفند ویژه یعنی به‌کارگیری تراشه سفارشی، از اپل تقلید نموده است.

سرفیس پرو ایکس با کلیه دستگا‌ه‌های پیش‌تر معرفی شده توسط مایکروسافت تفاوت دارد. این محصول از الگوی طراحی صیقلی و حساب شده همراه با حواشی فوق‌العاده باریک برخوردار است. بعلاوه لپ‌تاپ جدید مجهز به پایه استند یکپارچه بوده و از CPU سفارشی SQ1؛ نیمه‌هادی طراحی شده با همکاری کوالکام بهره می‌گیرد. نهایتا با اضافه شدن یک صفحه‌کلید و قلم استایلوس، کلیه تجهیزات لازم برای سرگرم شدن طولانی‌مدت کاربران فراهم شده است. در ادامه به بررسی اجمالی سرفیس پرو ایکس از زوایای مختلف می‌پردازیم:

قیمت‌گذاری و زمان عرضه

قیمت‌گذاری سرفیس پرو ایکس معادل با 999 دلار بوده و این محصول در ماه نوامبر به بازار عرضه خواهد شد. کاربران اکنون می‌توانند نسبت به پیش‌سفارش لپ‌تاپ جدید مایکروسافت اقدام نمایند. پیکره‌بندی پایه سرفیس پرو ایکس شامل 8 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه‌داخلی است؛ در حالی‌که مدل 1299 دلاری مجهز به 256 گیگابایت حافظه‌داخلی خواهد بود. کلیه مدل‌های سرفیس پرو ایکس از پردازنده SQ1 شرکت مایکروسافت بهره خواهند برد. پیکره‌بندی برتر این لپ‌تاپ با 16 گیگابایت رم و 512 گیگابایت حافظه SSD در دسترس مشتریان قرار خواهد گرفت.

صفحه‌کلید سرفیس پرو ایکس، 140 دلار قیمت دارد؛ در حالی‌که قیمت‌گذاری قلم Surface Slim حدودا 145 دلار بوده و هزینه خریداری این 2 ابزارجانبی مجموعا معادل 285 دلار است. اما مشتریان با سفارش صفحه‌کلید مخصوص سرفیس پرو ایکس و قلم اسلیم پن به‌صورت همزمان، مشمول تخفیف 15 دلاری شده و بایستی مبلغ 270 دلار را پرداخت نمایند. این صفحه‌کلید دارای یک گهواره مغناطیسی جهت نگهداری و شارژ قلم است. صفحه‌کلید استاندارد سرفیس پرو ایکس فاقد خشاب مخصوص قلم است.

طراحی و پورت‌ها

سرفیس پرو ایکس در مقایسه با دستگا‌ه‌های همراه پیشین مایکروسافت از ظاهر مدرن‌تری برخوردار است. حواشی باریک‌تر در اطراف نمایشگر لبه‌به‌لبه 13 اینچی سرفیس پرو ایکس نخستین مشخصه‌ای است که توجه کاربران را به خود جلب خواهد کرد. مایکروسافت ادعا کرده که این حواشی در مقایسه با سایر دستگاه‌های سرفیس پرو، 33 درصد باریک‌تر هستند. نتیجه به‌کارگیری چنین ایده‌ای این است که با وجود استفاده از کیس معمول نمایشگرهای 12 اینچی، این‌بار کاربران یک نمایشگر 13 اینچی را تجربه می‌کنند. لپ‌تاپ Dell XPS 13 نیز از رویکرد مشابهی بهره گرفته است.

وزن این لپ‌تاپ 2 منظوره تنها برابر با 1.68 پوند بوده و در مقایسه با سرفیس پرو 7 سبک‌تر است. برای مقایسه جالب است بدانید آی‌پد پرو 12.9 اینچی وزنی معادل 1.4 پوند دارد. همان‌طور که انتظار می‌رفت؛ سرفیس پرو ایکس از تعداد پورت‌های محدودی برخوردار است و تنها شاهد به‌کارگیری 2 پورت USB-C در سمت چپ دستگاه هستیم. اما همین تعداد پورت هم در مقایسه با تک پورت USB آی‌پد پرو بیش‌تر است.

صفحه‌کلید و قلم Slim

سرفیس پرو ایکس دارای یک Slim Pen آپشنال است. این قلم به منظور قرارگیری در شیار تعبیه شده روی صفحه‌کلید جداشونده مخصوص سرفیس پرو ایکس مجددا از نو طراحی شده است. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد؛ این مجموعه با برچسب قیمتی هنگفت 270 دلاری عرضه می‌شود.

خبر خوب این‌که شیار مذکور در زمان شارژ قلم از آن محافظت نیز می‌کند. تجربه کار کردن با این قلم در مقایسه با نمونه ارایه شده با سرفیس پرو 7 لذت‌بخش‌تر است. با این‌حال دغدغه مفقودی احتمالی قلم گران‌قیمت نیز تا حدودی آرامش کاربران را مختل خواهد کرد.

مشخصات و عملکرد

استفاده از CPU سفارشی مبتنی بر معماری ARM، طراحی قابل‌حمل سری سرفیس پرو را به‌دنبال داشته است. مایکروسافت در این مدل برای نخستین بار از تراشه 7 واتی سفارشی SQ1 بهره می‌برد. بر اساس اظهارات مایکروسافت، کارآیی این تراشه به ازای هر وات انرژی مصرفی حدودا 3 برابر سرفیس پرو 6 است؛ در نتیجه استفاده از آن نویدبخش شارژدهی 1 روزه باتری، عملکرد سریع‌تر و بهره‌وری محاسباتی بالاتر است. بعلاوه مایکروسافت با همکاری کوالکام اقدام به بازطراحی GPU نموده و اکنون توان پردازنده گرافیکی به بیش از 2 ترافلاپس رسیده است. بنابراین سرفیس پرو ایکس یک کامپیوتر شخصی معمولی مجهز به تراشه اسنپ‌دراگون به‌شمار نمی‌رود.

شارژ و طول عمر باتری

سرفیس پرو ایکس از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی می‌کند؛ بدان معنا که با شارژ دستگاه ظرف مدت کم‌تر از 1 ساعت، میزان شارژ باتری تا حداکثر 80 درصد افزایش خواهد یافت. همچنین مایکروسافت وعده داده که با نرخ استفاده 13 ساعته از سرفیس پرو ایکس، باتری دستگاه برای 1 روز کامل دوام خواهد داشت. البته کارآیی نهایی باتری پس از اجرای تست‌های مختلف بر روی آن روشن خواهد شد.

پشتیبانی از اتصال LTE

فناوری ارتباطی پیشرفته LTE با قابلیت اتصال در حال حرکت، سرفیس پرو ایکس را به یک دستگاه قابل‌حمل و جداشونده ارزشمند تبدیل نموده است. به‌کارگیری یک مودم 5G، موفقیت فزآینده سرفیس پرو ایکس در زمان‌های آینده را تضمین خواهد کرد؛ اما عدم وابستگی به گوشی جهت برقراری اتصال هات‌اسپات یک برگ برنده محسوب می‌شود.

جمع‌بندی

سرفیس پرو ایکس از ظرفیت بالقوه برای ارایه بهترین عملکرد در کلیه حوزه‌ها برخوردار است. کارآیی بالا و شارژدهی طولانی باتری در کنار الگوی طراحی سبک‌تر و صیقلی‌تر موجب تمایز سرفیس پرو ایکس از سایر مدل‌های قدیمی‌تر سرفیس شده است. البته قیمت‌گذاری بالا برای صفحه‌کلید و اسلیم پن و فقدان جک صوتی هدفون از جمله نکات منفی پیرامون این لپ‌‌تاپ 2 منظوره به‌شمار می‌روند.

4 در مورد “بررسی اولیه مایکروسافت سرفیس پرو ایکس”

  1. امیرکیوان گوهری

    سلام. خیر دوست عزیز. سرفیس پرو ایکس یک لپتاپ 2 منظوره با نمایشگر یکپارچه و مجهز به ویندوز 10 استِ در حالیکه سرفیس Duo و سرفیس نئو، 2 دستگاه تاشو (دارای نمایشگر دوگانه) مایکروسافت با سیستم عامل های اندروید و ویندوز 10X هستند. برای مطالعه مقالات بررسی این گجت ها کافیست نام آن ها را در آی ای رسان سرچ نمایید.

  2. سلام ببخشید این سرفیس همونی هستش که صفحه اش ۲ قسمت میشه یا نه؟ چون عکس هاش هیچکدوم این رو نشون نداد.

      1. مجتبی مسکینی

        سلام به سئو کار خسته
        یه تایمی باگ داشتیم که اینم استفاده کرده ازش! مرسی که گفتی
        الان دیگه خیلی وقته که نمیشه این کارو کرد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH