بررسی اولیه مایکروسافت سرفیس لپ‌تاپ 3

ظاهرا کمپانی مایکروسافت برای تولید لپ‌تاپ پرچم‌دار سنتی خود با نام سرفیس لپ‌تاپ 3 تمام توانش را به‌کار بسته است. مدل 13 اینچی بازنگری شده از پردازنده 10 نانومتری ساخت اینتل بهره می‌گیرد؛ در حالی‌که مدل 15 اینچی جدید با پردازنده سفارشی رایزن ساخت شرکت AMD عرضه خواهد شد.

بدیهی است که یکی از این محصولات در مقایسه با دیگری بسیار جذاب‌تر خواهد بود و این پدیده ابدا شگفت‌آور نیست. مدل 13 اینچی صرفا با ارتقا مشخصات داخلی و تغییرات محدود عرضه می‌شود؛ در حالی‌که مدل 15 اینچی نه‌تنها از قالب طراحی جدیدی برخوردار است؛ بلکه احتمالا دربردازنده پیشرفته‌ترین نیمه‌هادی ساخت AMD برای لپ‌تاپ‌ها تا به امروز خواهد بود.

قیمت‌گذاری و زمان عرضه

پیش‌سفارش هر 2 مدل سرفیس لپ‌تاپ 3 از روز 3 اکتبر آغاز شده و عرضه رسمی آن‌ها از روز 22 اکتبر شروع خواهد شد. همانند روال گذشته، قیمت‌گذاری مدل 13 اینچی از 999 دلار (حدودا 810 پوند) آغاز می‌شود؛ در حالی‌که قیمت‌گذاری پایه مدل 15 اینچی معادل با 1199 دلار (حدودا 970 پوند) است.

مدل 13 اینچی از پردازنده 10 نانومتری و 4 هسته‌ای Core i5 شرکت اینتل، 8 گیگابایت حافظه رم و درایو SSD قابل‌تعویض با ظرفیت 128 گیگابایت بهره می‌گیرد. امکان ارتقا پیکره‌بندی به پردازنده Core i7 اینتل، 16 گیگابایت رم و حداکثر 1 ترابایت حافظه SSD نیز وجود دارد. در سوی دیگر، مدل 15 اینچی از پردازنده رایزن 5 ساخت AMD، هشت گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی برخوردار است. ارتقا مشخصات داخلی این لپ‌تاپ به پردازنده رایزن 7 شرکت AMD، حداکثر 32 گیگابایت رم و 512 گیگابایت حافظه SSD نیز مقدور خواهد بود. اگرچه مشخصات این لپ‌تاپ‌ها با سری مک‌بوک پرو اپل کاملا منطبق نیست؛ اما تا حد زیادی به آن‌ها نزدیک است. با توجه به این‌که مایکروسافت قیمت محصولات رقابتی خود را بارها کاهش می‌دهد؛ لذا این اقدام به جذابیت هرچه بیش‌تر خرید طی ایام تعطیلات کمک خواهد کرد.

طراحی و شکل ظاهری

هنگام بحث پیرامون مدل 13 اینچی سرفیس لپ‌تاپ 3 حقیقتا نمی‌توان به موارد متعددی اشاره کرد. طراحی این محصول اساسا مشابه با مدل سال گذشته بوده و کماکان از درگاه USB-C و بدنه آلومینیومی جدید در رنگ‌های ماسه‌ای یا نقره‌ای بهره می‌گیرد. رنگ‌آمیزی ماسه‌ای بسیار جذاب بوده و حس زیبایی توام با قدرت را به کاربران القا می‌کند. با این‌حال مایکروسافت کماکان مدلی را با روکش پارچه‌ای آلکانترا بر روی تکیه‌گاه صفحه‌کلید در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. با این‌حال متاسفانه درگاه USB-C به‌کارگیری شده از نوع تاندربولت 3 نیست و صرفا یک نمونه USB 3.1 محسوب می‌شود. این پدیده به‌معنای امکان استفاده از قابلیت‌های استاندارد درگاه مذکور بدون بهره‌مندی از سرعت مضاعف ارایه شده در رابط تاندربولت 3 است.

ابعاد لپ‌تاپ کماکان معادل 12.1 در 8.8 در 0.57 اینچ (308 در 223 در 14.51 میلی‌متر) و وزن آن برابر با 2.76 پوند (1.25 کیلوگرم) است. با این‌حال سروصدای دکمه‌های صفحه‌کلید فراتر از حد انتظار است. عمق پیمایشی دکمه‌ها زیاد و در مقابل، واکنش حرکتی آن‌ها هنگام بازگشت به حالت اولیه چندان چشمگیر نیست. حداقل به‌کارگیری تاچ‌پد بزرگ‌تر یک تحول مثبت به‌شمار می‌رود.

مدل 15 اینچی تنها با ساختار آلومینیومی و در مدل‌های دیگر در رنگ‌های ماسه‌ای، نقره‌ای و مشکی عرضه می‌شود. این لپ‌تاپ با توجه به ابعاد خود فوق‌العاده سبک به‌نظر می‌رسد؛ چرا که با وجود ابعاد 13.4 در 9.6 در 0.57 اینچی (339.5 در 224 در 14.69 میلی‌متری) تنها 3.4 پوند (1.54 کیلوگرم) وزن دارد. بدین‌ترتیب ظاهرا این محصول در مقایسه با مدل 15 اینچی مک‌بوک پرو حدودا 0.5 پوند سبک‌تر است.

کلیه مشخصات لپ‌تاپ آلومینیومی 13 اینچی و صفحه‌کلید آن در مدل 15 اینچی نیز قابل مشاهده هستند. به‌طور خلاصه بهتر بود مایکروسافت از یک صفحه‌کلید با عکس‌العمل قوی‌تر برای دکمه‌ها (پس از رها کردن انگشتان از روی آ‌ن‌ها) استفاده می‌کرد.

بر اساس اظهارات مایکروسافت، هر 2 لپ‌تاپ فوق یقینا از نمایشگرهای لمسی باکیفیتی بهره خواهند برد. هر 2 پنل دارای چگالی پیکسلی 201 ppi بوده و کماکان از نسبت ابعاد 3:2 متعارف مایکروسافت استفاده می‌کنند. نمایشگر مدل 13 اینچی از رزولوشن 2256 در 1504 پیکسلی برخوردار است؛ در حالی‌که رزولوشن پنل مدل 15 اینچی معادل با 2496 در 1664 پیکسل خواهد بود.

کارآیی

مایکروسافت بنا بر برخی دلایل به کارشناسان اجازه نداد تا تست‌های دقیق خود را بر روی سرفیس لپ‌تاپ 3 اجرا نمایند. اما می‌توان حدس زد که عملکرد این دستگاه فراتر از حد انتظار نخواهد بود. با بررسی فهرست مشخصات سرفیس لپ‌تاپ 3 می‌توان به برآورد کارآیی آن پرداخت.

اکنون مدل 13 اینچی کاملا استاندارد به‌نظر می‌رسد. این لپ‌تاپ در پیشرفته‌ترین پیکره‌بندی خود از جدیدترین پردازنده 10 نانومتری سری Ice Lake اینتل با نام Core i7-1065G7 بهره خواهد برد. می‌توان انتظار داشت که مدل 13 اینچی سرفیس لپ‌تاپ 3 با تعدادی از اولترابوک‌های هم‌دوره خود نظیر جدیدترین ورژن Dell XPS 13 رقابت نماید. بایستی به‌خاطر داشت که جدیدترین مدل‌های پردازنده‌های سری Ice Lake مجهز به آخرین تراشه‌های گرافیکی Iris اینتل هستند؛ لذا کاربران احتمالا می‌توانند برخی بازی‌های سبک را بر روی گجت‌های خود اجرا نمایند. یقینا با عرضه گسترده این لپ‌تاپ‌ها در آینده نزدیک، قابلیت‌های آن‌ها در حوزه گیمینگ نیز مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

با این‌حال یقینا مدل 15 اینچی یک محصول قابل‌توجه به‌شمار می‌رود. این دستگاه از نسخه سفارشی پردازنده‌های رایزن موسوم به “Microsoft Surface Edition” استفاده می‌کند. با وجود محدودسازی توان مصرفی تراشه به رقم 15 وات کماکان انتظار می‌رود که شاهد عملکرد قدرتمند آن باشیم. این موضوع به‌معنای استفاده از نخستین پردازنده موبایلی نسل سوم رایزن نیست؛ چرا که تراشه‌های رایزن 5 3850U و رایزن 7 3780U کماکان بر پایه معماری +Zen تولید می‌شوند. اما با توجه به به‌کارگیری هسته گرافیکی منحصربه‌فرد در این تراشه‌ها، مایکروسافت ادعا می‌کند که دستگاه 15 اینچی جدید از توان گرافیکی بالاتری در مقایسه با سایر لپ‌تاپ‌های هم‌رده خود برخوردار است.

هنوز روشن نیست که توان پردازشی هسته گرافیکی فوق به چه میزان خواهد بود. آیا این تراشه قادر به اجرای بازی‌های سنگین با وضوح 1080p خواهد بود؟ با توجه به عدم بررسی این پردازنده‌ها در گذشته، پاسخ به چنین پرسشی غیرممکن است؛ اما یقینا به‌زودی حقیقت آشکار خواهد شد.

مدل 15 اینچی سرفیس لپ‌تاپ 3 برخلاف مدل 13 اینچی مجهز به پردازنده اینتل از قابلیت ارتقاء حافظه رم تا سقف 32 گیگابایت برخوردار است. چنین مشخصه‌ای در کنار توان گرافیکی بالای دستگاه، آن‌را به گزینه‌ای مناسب برای افراد خلاق و حرفه‌ای تبدیل می‌کند.

همچنین مایکروسافت ادعا کرده که باتری‌های به‌کارگیری شده در هر 2 مدل سرفیس لپ‌تاپ 3 با هر نوبت شارژ تا 11.5 ساعت دوام خواهند داشت. البته این موضوع تا زمان اجرای تست‌های تخصصی باتری قابل‌تائید نخواهد بود. اما حداقل می‌توان اطمینان داشت که سرفیس لپ‌تاپ 3 از فناوری شارژ سریع پشتیبانی می‌کند. بعلاوه با اتصال این لپ‌تاپ به شارژر ظرف مدت کم‌تر از 1 ساعت احتمالا میزان شارژ باتری به 80 درصد خواهد رسید.

نهایتا سرفیس لپ‌تاپ 3 همانند سرفیس پرو 7 با شبکه‌های 802.11ax یا استاندارد وای‌فای 6 سازگار خواهد بود. تعداد روترهای استفاده‌کننده از این تکنولوژی محدود است؛ اما پشتیبانی سرفیس لپ‌تاپ 3 از جدیدترین استانداردهای شبکه، دلگرم‌کننده بوده و توانمندی این محصول در عصر آینده را اثبات خواهد کرد.

جمع‌بندی اولیه

ورژن 13 اینچی سرفیس لپ‌تاپ 3 پیشرفت محدودی را در مقایسه با مدل نسل قبلی تجربه کرده و قاب درخشان و جدید آن تا مرز نوار لاستیکی اطراف نمایشگر کشیده شده است. به‌کارگیری درگاه USB-C نیز پیشرفتی مطلوب به‌شمار می‌رود؛ اگرچه کماکان با حالت ایده‌آل خود فاصله دارد.

در عین‌حال مدل 15 اینچی کاملا هیجان‌انگیز به‌نظر می‌رسد. استفاده از پردازنده جدید و سفارشی ساخت AMD، این کمپانی را به یکی از بازیگران بزرگ دنیای محاسبات موبایلی تبدیل خواهد کرد. بعلاوه این محصول در زمینه قیمت‌گذاری و وزن نیز با مک‌بوک پرو اپل رقابت می‌کند.

2 در مورد “بررسی اولیه مایکروسافت سرفیس لپ‌تاپ 3”

  1. سلام من شنیدم مثل تبلته خواستم بدونم برای بعضی نرم افزار ها که فقط به لپ تاپ نیاز دارن با این لپ تاپ میشه با اونا کار کرد؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH