بررسی اولیه اسمارت‌فون‌های پیکسل 4 و پیکسل 4XL گوگل

پس از ماه‌ها شایعه پیرامون نسل جدید هندست‌های گوگل نهایتا این غول جستجوگر از اسمارت‌فون‌های سری پیکسل 4 رسما رونمایی کرد. کارشناسان وب‌سایت Phonearena نیز در محل برگزاری رویداد گوگل حاضر بوده و جدیدترین نسل هندست‌های پیکسلی را مورد بررسی قرار دادند. در ادامه به ارزیابی این گوشی‌ها از جوانب مختلف می‌پردازیم:

طراحی

این اسمارت‌فون بلند و کشیده به‌راحتی در دستان کاربر جای می‌گیرد. پیش‌بینی برخی کارشناسان از به‌کارگیری حاشیه فوقانی ضخیم در اسمارت‌فون پیکسل 4 حکایت داشت؛ اما نهایتا با رونمایی از این محصول، ذهنیت آن‌ها دستخوش تغییر شد. اندازه حاشیه فوقانی نمایشگر کماکان بزرگ است؛ اما احتمالا بیش‌تر از ناچ، جلب توجه نخواهد کرد.

حاشیه فوقانی دستگاه از یکی از جالب‌ترین مشخصه‌های جدید موسوم به تراشه ردیاب Soil میزبانی می‌کند. این تراشه، امکان کنترل گوشی از طریق ژست‌های حرکتی را فراهم نموده و به افزایش سرعت عملکرد سیستم فیس آنلاک کمک می‌کند.

گوگل پیکسل 4 در رنگ‌های مشکی خالص، سفید براق و نارنجی پررنگ (به‌صورت محدود) عرضه می‌شود

این گوشی با رنگ‌های سفارشی گوگل شامل مشکی خالص، سفید براق و نارنچی پررنگ به‌صورت محدود قابل دسترس است. ورژن‌های سفید و نارنجی‌رنگ گوشی از ساختار کمی لاستیکی و نرم برخوردار هستند؛ در نتیجه حمل آن‌ها در دست، حس خوشایندی را به کاربر القاء می‌کند. مدل مشکی‌رنگ با وجود طراحی صیقلی تا حدودی لغزنده‌تر به‌نظر می‌رسد. متاسفانه لمس چند ثانیه‌ای دستگاه برای نمایان شدن لکه‌های اثرانگشت بر روی پنل پشتی آن کفایت خواهد کرد.

مدل مشکی‌رنگ پیکسل 4، اثرانگشتان کاربر را به آسانی جذب می‌کند

طراحی پشتی گوگل پیکسل 4 به‌ندرت مایه تعجب است؛ چرا که گوگل از ماه‌ها پیش، الگوی طراحی هندست آینده خود را لو داده بود. پنل پشتی گوشی دارای ساختاری مسطح و هموار است و صرف‌نظر از لوگوی کوچک گوگل و برجستگی چند میلی‌متری ماژول مربعی‌شکل دوربین، هیچ المان دیگری به چشم نمی‌خورد.

برخلاف هندست سال گذشته پیکسل 3، اختلاف اندازه موجود میان اسمارت‌فون‌های پیکسل 4 و پیکسل 4XL به لحاظ بصری قابل تشخیص نیست.

نمایشگر

نمایشگر اولد 5.7 اینچی پیکسل 4 از رزولوشن فول اچ‌دی پلاس و چگالی 444 پیکسل بر اینچ برخوردار است. بعلاوه این نمایشگر همانند صفحه‌نمایش گوشی‌های اخیر وان‌پلاس از یک مشخصه منحصربه‌فرد یعنی نرخ نوسازی 90 هرتزی بهره می‌گیرد. نمایشگر گوشی پیکسل با به‌کارگیری یک فناوری جادویی و با توجه به محتوای موجود روی پنل، نرخ نوسازی را تغییر خواهد داد. بدین‌ترتیب کاربران از بهترین کارآیی و حداکثر میزان شارژدهی باتری بهره‌مند خواهند شد.

پیکسل 4XL نیز از یک پنل 6.3 اینچی با رزولوشن QHD و وضوح بسیار بالا (چگالی پیکسلی 537 ppi) استفاده می‌کند. این نمایشگر از روشنایی بسیار بالایی برخوردار بوده و رنگ‌ها را به‌صورت طبیعی و چشم‌نواز نمایش می‌دهد. لذا به‌طور کلی، تجربه بصری گوشی برای کاربران لذت‌بخش خواهد بود.

رابط کاربری

پیکسل 4 با سیستم‌عامل اندروید 10 عرضه می‌شود. این هندست از به‌روزرسانی‌های سریع و مرتب طی مدت چند سال بهره‌مند خواهد شد. البته این محصول نخستین گوشی مجهز به اندروید 10 محسوب نمی‌شود.

حذف اسکنر اثرانگشت یکی از تغییرات عمده نسبت به هندست‌های پیکسلی نسل‌های گذشته به‌شمار می‌رود. پیکسل 4 از سیستم تشخیص چهره به‌عنوان تنها متد احرازهویت بیومتریکی استفاده می‌کند. این سامانه از طریق مجموعه‌ای از حسگرهای تعبیه شده در حاشیه فوقانی گوشی عمل می‌کند. تراشه جدید Soil در کنار این حسگرها قرار دارد و با تشخیص حضور کاربر، فرآیند بازگشایی قفل گوشی را تسریع خواهد کرد. تراشه Soil به منظور شناسایی سریع و دقیق الگوی حرکات سه‌بعدی از یک سامانه ردیاب بهره می‌گیرد و بر اساس ادعای گوگل، این سامانه سریع‌ترین نمونه فیس آنلاک تا به امروز محسوب می‌شود. کارشناس وب‌سایت Phonearena مشخصا موفق به ارزیابی عملکرد این سامانه نشد؛ اما ویدیوهای تبلیغاتی از عملکرد درست و دقیق آن حکایت دارند.

بعلاوه تراشه Soil توسط مشخصه جدیدی موسوم به Motion Sense یا کنترل مبتنی بر ژست‌های حرکتی نیز به‌کار گرفته می‌شود. گوشی قادر به تشخیص حرکات دست بر فراز نمایشگر و کنترل پخش آهنگ یا قطع صدای آلارم‌ها از این طریق خواهد بود. این تکنیک مشابه فناوری Air Motion شرکت ال‌جی است که به‌همراه اسمارت‌فون G8 ThinQ معرفی شد؛ با این‌حال پیکسل 4 از یک مکانیسم کاملا متفاوت بهره می‌گیرد. مشخصه Motion Sense این هندست ظاهرا بسیار روان‌تر بوده و عملکرد ژست‌های پیمایشی در اولین تجربه استفاده از آن‌ها نیز کاملا روان و لذت‌بخش به‌نظر می‌ر‌سید.

در صورت اجرای حرکات موج‌گونه دست در مقابل نمایشگر پیکسل 4، عروسک Pikachu نیز نسبت به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد

Recorder یکی دیگر از مشخصه‌های نرم‌افزاری اعجاب‌انگیز گوشی محسوب می‌شود. این اپلیکیشن یادداشت صوتی با تکیه بر فناوری تشخیص گفتار و هوش مصنوعی گوگل قادر به تبدیل نمودن گفتار به معادل نوشتاری آن با دقتی نسبتا بالا خواهد بود. این برنامه به‌آسانی می‌تواند علائمی نظیر ویرگول یا نقطه را به نوشته اضافه نماید. بعلاوه اپلیکیشن مذکور دارای قابلیت جستجوی هوشمند است که امکان جستجوی صوتی کلمات یا یک عبارت خاص را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

کارآیی و باتری

اسمارت‌فون‌های پیکسل 4 و پیکسل 4XL با مشخصات یک پرچم‌دار پیشرفته روانه بازار می‌شوند و این پدیده ابدا مایه تعجب نیست. توان پردازشی هر 2 مدل از طریق تراشه قدرتمند اسنپ‌دراگون 855 همراه با 6 گیگابایت حافظه رم تامین می‌شود. پیکسل 4 مجهز به یک باتری 2800 میلی‌آمپرساعتی است که ظرفیت آن در مقایسه با باتری 2915 میلی‌آمپرساعتی گوشی پیکسل 3 اندکی کاهش یافته است. از سوی دیگر، انرژی موردنیاز پیکسل 4XL توسط یک باتری 3700 میلی‌آمپرساعتی تامین می‌شود که ظرفیت آن در مقایسه با باتری 3530 میلی‌آمپرساعتی هندست نسل گذشته ارتقاء پیدا کرده است. گوگل اعلام کرده که بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری اعمال شده به افزایش حداکثری شارژدهی باتری کمک می‌کند.

پیکسل 4 همانند سایر دستگاه‌های پیکسلی قدیمی‌تر به منظور ارتقاء امنیت اطلاعات حساس از تراشه‌ای موسوم به Titan M بهره می‌گیرد.

دوربین

هندست‌های پیکسلی همواره با کیفیت برتر دوربین‌های خود شناخته می‌شوند و پیکسل 4 نیز از این قاعده مستثنی نیست. علیرغم پافشاری گوگل بر استفاده از یک دوربین منفرد در مدل‌های گذشته، اکنون ماژول دوربین مربعی‌شکل پیکسل 4 از پیکره‌بندی دوربین دوگانه شامل لنزهای استاندارد و تله‌فوتو میزبانی می‌کند. بعلاوه این هندست از یک حسگر ابرطیفی جدید نیز برخوردار است.

البته توانایی عکاسی هندست‌های پیکسل از نرم‌افزار دوربین گوگل و عملکرد مبتنی بر یادگیری ماشینی نشات می‌گیرد. مشخصه +Live HDR نمایی آنی از تصاویر HDR را ارائه نموده و در نتیجه شاهد ثبت تصاویر با نویز کم‌تر و سایه‌روشن‌های دقیق‌تر خواهیم بود. بعلاوه تکنیک یادگیری ماشینی به تنظیم توازن رنگ سفید کمک می‌کند. بدین‌ترتیب پیکسل 4 می‌تواند اعوجاجات رنگی را به‌صورت خودکار اصلاح نماید.

یکی دیگر از مشخصه‌های جدید حوزه عکاسی، نورپردازی دوگانه (Dual Exposure) نام دارد. این مشخصه امکان کنترل روشنایی و نگاشت تون رنگ بر روی اسمارت‌فون را فراهم می‌کند. عملکرد قابلیت مذکور هنگام ثبت عکس‌های پرتره کاملا سریع و بی‌نقص به‌نظر می‌رسد. این مشخصه جدید مبنایی عمدتا نرم‌افزاری دارد؛ اما مقامات گوگل اعلام کردند که حداقل در مقطع کنونی، این قابلیت منحصرا متعلق به سری پیکسل 4 خواهد بود.

عملکرد حالت Night Sight نیز بهبود یافته و امکان ثبت تصاویری باکیفیت‌تر جهت استفاده در مطالعات اخترشناسی پیشرفته را فراهم می‌کند.

قیمت‌گذاری و زمان عرضه

پیکسل 4 با برچسب قیمتی مشابه با هندست سال گذشته پیکسل 3 عرضه می‌شود. مدل‌های 64 و 128 گیگابایتی این اسمارت‌فون با قیمت‌گذاری 799 و 899 دلاری روانه بازار خواهند شد؛ در حالی‌که ورژن‌های 64 و 128 گیگابایتی پیکسل 4XL به‌ترتیب دارای برچسب‌های قیمتی 899 و 999 دلاری هستند. هندست‌های جدید پیکسل برای نخستین بار از سوی کلیه شرکت‌های مخابراتی بزرگ ایالات‌متحده از جمله Google Fi ارائه خواهند شد. پیش‌سفارش هر 2 مدل از روز 15 اکتبر آغاز شده و فروش آن‌ها نیز از روز 24 اکتبر شروع می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH