مقایسه دوربین گلکسی نوت 10 پلاس با آی‌فون 11 پرو: نبرد پرچم‌داران!

گوشی‌های پرچم‌دار امروزی عمدتا بر اساس توانایی‌های خود جهت ثبت تصاویر چشم‌نواز مورد مقایسه قرار می‌گیرند. این موضوع نهایتا به نفع مشتریان تمام خواهد شد؛ چرا که کمپانی‌هایی نظیر سامسونگ، اپل، گوگل و هواوی در مسیر نوآوری و ارائه قابلیت‌های جدید در دستگاه‌های پیشرفته خود با یکدیگر رقابت می‌کنند. اسمارت‌فون‌های گلکسی نوت 10 پلاس و آی‌فون 11 پرو از بهترین تولیدات کمپانی‌های سامسونگ و اپل به‌شمار می‌روند و عملکرد آن‌ها در زمینه عکاسی نیز در مقایسه با سایر هندست‌ها به‌مراتب بهتر است.

طبیعتا مقایسه توانایی‌های این 2 رقیب با یکدیگر، اقدامی جالب‌توجه خواهد بود. در ادامه با بررسی و مقایسه تصاویر ثبت شده توسط گلکسی نوت 10 پلاس و آی‌فون 11 پرو مشخص خواهد شد که کدام هندست گزینه مناسب‌تری برای عکاسان باهوش به‌شمار می‌آید.

مقایسه ابتدایی دوربین سامسونگ گلکسی نوت 10 پلاس با اپل آی‌فون 11 پرو

در حال حاضر بهره‌گیری از سیستم دوربین سه‌گانه در گوشی‌های برتر امری معمول است. جدول مشخصات دوربین گلکسی نوت 10 پلاس و آی‌فون 11 پرو به شرح زیر است

نوع حسگر

گلکسی نوت 10 پلاس

آی‌فون 11 پرو

استاندارد 12 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم متغیر (f/1.5-f/2.4) و OIS 12 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.8 و OIS
عریض 16 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2 12 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.4
تله‌فوتو 12 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.1، OIS و زوم اپتیکال 3 برابری 12 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.0، OIS و زوم اپتیکال 2 برابری
سنجش عمق Depth Vision از نوع VGA
سلفی 10 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2 12 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2 و قابلیت کنترل عمق

 

همان‌طور که می‌بینید؛ پیکره‌بندی سخت‌افزاری دوربین‌های 2 هندست تا حدودی مشابه یکدیگر است. هر 2 گوشی از حالات مختلف عکاسی شامل پرتره، پانوراما، هایپرلپس و اسلوموشن پشتیبانی می‌کنند. بعلاوه دوربین‌های جلویی و پشتی هر 2 اسمارت‌فون قادر به ضبط ویدیوهای 4K هستند. در ادامه به بررسی عملکرد دوربین پرچم‌داران سامسونگ و اپل در سناریوهای مختلف می‌پردازیم:

عکاسی روزمره

ابتدا به ارزیابی تصاویر ثبت شده توسط حسگر استاندارد و در نور روز می‌پردازیم. همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینیم؛ هر 2 دروبین کار خود را به‌خوبی انجام داده‌اند. رنگ‌های موجود در تصویر ثبت شده توسط هندست سامسونگی چشم‌نوازتر و در مقابل، رنگ‌های مربوط به تصویر آی‌فون دقیق‌تر هستند. بعلاوه گلکسی نوت 10 پلاس جزئیات مربوط به سایه‌ها را بهتر نمایش می‌دهد (تصاویر سمت راست توسط آی‌فون 11 پرو و تصاویر سمت چپ توسط گلکسی نوت 10 پلاس ثبت شده‌اند).

با استفاده از زوم اپتیکال 2 برابری شاهد ارائه نتایجی بسیار مشابه با لنز استاندارد هستیم. این‌بار نیز تصویر ثبت شده توسط گوشی سامسونگ از رنگ‌های چشم‌نوازتر و نورپردازی مناسب‌تری برخوردار است و عملکرد آی‌فون در زمینه فوکوس و ثبت جزئیات به‌مراتب ضعیف‌تر است.

در ادامه شاهد تصاویر ثبت شده توسط دوربین عریض 2 هندست هستیم. یکی از تصاویر در زمان شب و دیگری به‌صورت نمای نزدیک به ثبت رسیده است. محوشدگی پس‌زمینه و نورپردازی بیش‌ازحد بر روی فلز مس در تصاویر ثبت شده توسط آی‌فون 11 پرو کاملا مشهود است.

حالات پرتره، HDR، سلفی و شبانه

بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند تا برای عکاسی در موقعیت‌های مختلف از امکانات پیشرفته و اختصاصی دوربین استفاده کنند. این افراد خواهان ثبت تصاویری هنری با نورپردازی مناسب و نویز پایین خصوصا هنگام عکاسی در محیط‌های کم‌نور هستند.

در ادامه، تصاویر پرتره ثبت شده توسط دوربین این 2 هندست قابل مشاهده هستند. در هر 2 تصویر، فرآیند مات کردن پس‌زمینه و ایجاد حالت بوکه به شکلی مناسب اجرا شده است. با این‌حال عکاسی با هندست اپلی آسان‌تر بوده و دوربین آن از افکت‌های استودیویی مناسب‌تری جهت تغییر پس‌زمینه برخوردار است. بعلاوه در تصویر هندست سامسونگی شاهد انحراف جزئی رنگ‌ها هستیم.

اکنون به بررسی تصاویر ثبت شده در حالت HDR می‌پردازیم. در این تصاویر، نمایی از یک کوچه و آسمان آبی روشن بر فراز آن ثبت شده است. سایه‌های عمیق و آسمان به شکلی متوازن نمایش داده شده‌اند. عملکرد هر 2 دوربین مشابه یکدیگر است؛ با این‌حال پرچم‌دار سامسونگ در زمینه نمایش رنگ‌ها عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد.

در ادامه، تصاویر سلفی ثبت شده توسط 2 هندست به نمایش گذاشته شده است. این تصاویر در زیر تابش مستقیم نور خورشید و هوای کاملا صاف ثبت شده‌اند. ظاهرا عملکرد آی‌فون در زمینه خلق افکت بوکه مناسب‌تر بوده است؛ با این‌حال نتایج ثبت شده توسط گلکسی نوت 10 پلاس نیز رضایت‌بخش هستند. تصویر مربوط به آی‌فون 11 پرو کمی تاریک است؛ در حالی‌که حواشی اطراف تصویر مربوط به هندست سامسونگی نیز دچار نورپردازی بیش‌ازاندازه شده است.

عکاسی در شرایط نوری ضعیف یک چالش بزرگ به‌شمار می‌رود. عملکرد دوربین هر 2 هندست در چنین سناریویی، مطلوب به‌نظر می‌رسد. تصویر اول مربوط به دیوار هتل است. سایه‌های ایجاد شده بر روی دیوارهای آجری هتل حقیقتا واضح هستند. با این‌حال تصویر ثبت شده توسط آی‌فون، جزئیات کم‌تری را نمایش می‌دهد. تصویر دوم نه‌تنها در شرایط نوری ضعیف، بلکه با زوم 2 برابری ثبت شده است. این تصاویر نیز از ظاهر بصری مناسبی برخوردار هستند؛ با این‌حال رنگ‌های ثبت شده توسط دوربین هندست نوت دقیق‌تر به‌نظر می‌رسند. با توجه به وضعیت محیط، تصاویر حاوی اندکی نویز هستند.

اکنون به بررسی عملکرد حالت شبانه در 2 اسمارت‌فون می‌پردازیم. تصاویر زیر در تاریکی شب و از فضای یک پارک به ثبت رسیده‌اند. تصویر ثبت شده توسط آی‌فون از جزئیات بیش‌تری برخوردار است؛ اما رنگ‌ها در آن اندکی متمایل به زرد هستند. در تصویر نوت 10، جزئیات مربوط به مناطق زیر درخت‌ها تا حد زیادی محو شده است. با این‌حال عملکرد هر 2 اسمارت‌فون با توجه به وضعیت محیط و کارآیی سایر هندست‌ها طی چند سال گذشته کاملا رضایت‌بخش به‌نظر می‌رسد.

برنده نهایی: سامسونگ گلکسی نوت 10 پلاس

کمپانی‌های سامسونگ و اپل در زمینه عکاسی اسمارت‌فونی بسیار توانمند ظاهر می‌شوند. تصاویر فوق، قدرت فوق‌العاده هندست‌های گلکسی نوت 10 پلاس و آی‌فون 11 پرو در زمینه عکاسی را اثبات نموده و نشان می‌دهند که گجت‌های مذکور به‌سادگی می‌توانند نقش یک دوربین اختصاصی را برای اکثریت کاربران ایفا نمایند.

به‌طور کلی گلکسی نوت 10 پلاس برنده میدان است و آی‌فون 11 پرو با کمی اختلاف در رتبه بعدی جای می‌گیرد.

3 در مورد “مقایسه دوربین گلکسی نوت 10 پلاس با آی‌فون 11 پرو: نبرد پرچم‌داران!”

  1. سایت زومیت تستی که انجام داده میگه اول آیفون ۱۱ بعد هواوی پی سی پرو و سوم نوت ۱۰ پلاس
    من به هیچکدوم اعتقاد ندارم
    شما با دوتا دوربین عکاسی حرفه ای مشابه (یک مدل و یک مارک) ، با تنظیمات یکسان همزمان از یک سوژه عکس بگیر . میبینی که عکسهاشون مقدار کمی با هم اختلاف دارن . با اینکه هر دو یک دوربین هستند
    چه برسه به گوشی با برند مختلف

    2
    5
    1. امیرکیوان گوهری

      فرمایش شما کاملا درست است. نتایج کلیه تستها نسبی بوده و کاملا قابل استناد نیست؛ اما به طور کلی نگرش مناسبی از عملکرد دوربین هندست ها را در اختیار مشتریان قرار می دهند. بعلاوه اولویت های کاربران نیز با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال، عده ای خواهان دوربین سلفی قوی تر و عده ای خواهان قابلیت عکاسی شبانه یا فیلمبرداری حرفه ای تر هستند. بنابراین برتری دوربین هندست ها نسبت به یکدیگر اساسا امری ذهنی و سلیقه ای است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH