هواوی P40 احتمالا به هر دو سیستم عامل اندروید و HarmonyOS مجهز خواهد بود

در حال حاضر هواوی دومین تولیدکننده بزرگ اسمارت‌فون در جهان به‌شمار می‌رود. این کمپانی چینی پیش‌تر از سوی وزارت بازرگانی ایالات‌متحده به لیست سیاه منتقل شد و بدین‌ترتیب کلیه شرکت‌های آمریکایی از هرگونه روابط تجاری با هواوی منع شدند. با توجه به این وضعیت، هندست‌های جدید هواوی علیرغم اجرای آخرین ورژن پروژه متن‌باز اندروید (AOSP) مجاز به دریافت تائیدیه گوگل نیستند.

به‌دنبال این ممنوعیت، اعلام شد که هواوی از مدت‌ها پیش بر روی یک سیستم‌عامل مخفی با اسم رمز HongMeng OS کار کرده است. بر اساس گزارشات، هواوی این پلتفرم را به‌عنوان یک سیستم‌عامل یکپارچه و سازگار با طیف گسترده‌ای از محصولات از اسمارت‌فون‌ها گرفته تا تلویزیون‌های هوشمند و سیستم‌های سرگرمی داخل خودرو توسعه داده است.

اگرچه این سیستم‌عامل هم‌زمان با عرضه تلویزیون آنر ویژن و با نام رسمی HarmonyOS به‌طور عمومی منتشر شد؛ اما تا رسیدن به بلوغ کامل کماکان مسیری طولانی را پیش رو دارد. به بیان ساده‌تر، آماده‌سازی این پلتفرم برای سایر دستگاه‌های مصرفی نظیر اسمارت‌فون‌ها مستلزم صرف زمان و تلاش فراوان خواهد بود. شایان به ذکر است که رن ژنگفی؛ مدیرعامل هواوی اخیرا طی بیانیه‌ای اعلام کرد که “ظرف 2 سال آینده، HarmonyOS قادر به رقابت با سیستم‌عامل iOS اپل خواهد بود”. اگرچه این اظهارنظر ظاهرا ادعایی جسورانه به‌نظر می‌رسد؛ اما هواوی منابع لازم جهت تحقق وعده خود را در اختیار دارد.

اما حتی اگر هواوی قادر به آماده‌سازی HarmonyOS طی ماه‌های آینده باشد؛ در این‌صورت متقاعد نمودن کاربران برای خریداری دستگاهی با یک سیستم‌عامل ناآشنا کماکان دشوار خواهد بود. هواوی به منظور حل این معضل احتمالا به سراغ یک ایده فکورانه یعنی سیستم‌عامل دوگانه خواهد رفت.

هندست آینده هواوی P40 به‌عنوان جانشین هندست کنونی هواوی P30 عرضه می‌شود و بر اساس گزارشات، این اسمارت‌فون به‌صورت پیش‌فرض قادر به اجرای 2 سیستم‌عامل اندروید و HarmonyOS خواهد بود. طرح مفهومی اجرای 2 سیستم‌عامل بر روی یک اسمارت‌فون حقیقتا تاکنون موردتوجه قرار نگرفته است؛ اما این ایده احتمالا تنها راهکار پیش روی هواوی برای خروج از این وضعیت دشوار به‌شمار می‌آید.

تلویزیون هوشمند آنر ویژن با سیستم‌عامل HarmonyOS

در صورت عدم اطلاع از مفهوم سیستم‌عامل دوگانه (Dual Boot) بایستی خاطرنشان کرد که کمپانی چینی احتمالا هندست پرچم‌دار آینده خود موسوم به هواوی P40 را با 2 سیستم‌عامل مجزا شامل اندروید و HarmonyOS عرضه می‌کند. این 2 پلتفرم به‌صورت کاملا مستقل از یکدیگر فعالیت خواهند کرد. به بیان دقیق‌تر، سیستم‌عامل‌های مذکور از برنامه‌ها و فایل‌های ویژه خود برخوردار بوده و اساسا مستقل از یکدیگر هستند. این پدیده مشخصا همانند آن است که 2 اسمارت‌فون مختلف در قالب یک محصول ارایه شوند. با اتخاذ این راهبرد، کاربران قادر به تجربه عملی جدیدترین سیستم‌عامل طراحی شده توسط هواوی خواهند بود. بعلاوه این افراد در صورت عدم‌علاقه به HarmonyOS به یک گزینه پشتیبان جهت اجرای پلتفرم اندروید دسترسی خواهند داشت.

این اقدام نه‌تنها امکان بهره‌مندی هواوی از عکس‌العمل‌های حیاتی مشتریان و بهبود هرچه بیش‌تر تجربه کاربری را فراهم می‌کند؛ بلکه به کمپانی چینی امکان می‌دهد تا برخی قابلیت‌های اصلی سیستم‌عامل خود که محبوب‌ترین پلتفرم‌های موبایلی فعلی یعنی اندروید و iOS نیز بعضا از آن‌ها بی‌بهره هستند را به معرض نمایش بگذارد.

هواوی P30 پرو

با توجه به چرخه عرضه مدل‌های پیشین سری P هواوی می‌توان پیش‌بینی کرد که اسمارت‌فون P40 در ماه مارس سال 2020 روانه بازار شود. در ادامه بایستی منتظر بمانیم و ببینیم که آیا هواوی نهایتا چنین رویکردی را دنبال خواهد کرد یا خیر. شما در خصوص اجرای این ایده احتمالی توسط هواوی چه‌طور فکر می‌کنید؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH