اپل به دنبال ساخت گوشی‌های بیشتر در خاک هندوستان!

خبرها حاکی از آن است که کار ساخت آیفون XR اپل در هند شروع شده است. این کشور دومین بازار بزرگ اسمارتفون دنیاست، اما همانطور که می‌دانید، هند یک کشور در حال توسعه محسوب می‌شود و اکثر مشتریان آن توانایی خرید مدل‌های پرچمدار گران‌قیمت را ندارند. به همین‌خاطر است که شرکت‌هایی مانند شیائومی توانسته‌اند با ارایه دستگاه‌هایی که ارزش خرید بالایی نسبت به قیمت‌شان دارند، عملکرد خوبی در این منطقه داشته‌ باشند. اپل نیز در این کشور، بر روی فروش گوشی‌های قدیمی‌تر خود، که خریداران هندی توانایی خرید آنها را دارند، تمرکز کرده است. دقیقا به همین خاطر بود که اپل، اوایل امسال، شروع به انجام تبلیغات گسترده‌ای برای فروش آیفون 6s در این کشور کرد. این تبلیغات، شامل قیمت ۳۸۳ دلاری دستگاه و مزیت‌های تولید آن در داخل خود هند می‌شد.

اپل مدت‌هاست که تولید برخی از هندست‌های قدیمی‌تر خود را در هند شروع کرده است، تا با این کار، از اضافه شدن تعرفه واردات حدودا ۱۰۰ دلاری کشور هند به قیمت نهایی دستگاه‌هایش اجتناب کند. با توجه به وضعیت فعلی اقتصاد هند، پرداخت ۱۰۰ دلار اضافی برای یک اسمارتفون، بسیار قابل‌توجه است. اپل، کار ساخت گوشی‌های هوشمند در هند را ابتدا با آیفون SE شروع کرد و در ادامه، آیفون 6s و آیفون 7 را نیز به آن افزود. ضمن اینکه، شرکت، از تابستان امسال، تولید برخی از گوشی‌های رده‌بالای خود را نیز در این کشور آغاز کرده است.

اپل به دنبال انتقال کارخانه‌های تولید آیفون به بیرون از چین است

برای این منظور، شرکت فاکس‌کان، یکی از سازندگانی که با اپل همکاری نزدیکی دارد، کارخانه‌های خود را در هند گسترش داده و براساس گزارش اخیر وال استریت ژورنال، این کارخانه‌ها شروع به تولید آیفون XR برای بازار داخلی هند کرده‌اند. فاکس‌کان، در طول سه سال گذشته، تعداد کارکنان خود در جنوب هند را از چند صد نفر به بالای ۳۰ هزار نفر افزایش داده است. ضمن اینکه، با افزایش ظرفیت تولید این شرکت در هند به ۵۰ میلیون هندست در سال، هم‌اکنون حدود ۳۰۰ شرکت برای کمک به زنجیره تامین این گوشی‌ها مشغول به کار هستند.

اپل این‌روزها، با توجه به دستور رییس‌جمهور آمریکا مبنی بر اعمال تعرفه‌های گمرکی بر روی محصولات وارداتی از چین به آمریکا، به دنبال خارج کردن کارخانه‌های خود از کشور چین است. البته برخلاف آنچه که دونالد ترامپ گفته است، این تعرفه‌ها، در واقع مالیات‌هایی هستند که توسط شرکت‌ها و مشتریان آمریکایی پرداخت می‌شود و هیچ پولی از طرف چین به جیب وزارت خزانه‌داری آمریکا نخواهد رفت. همانطور که احتمالا می‌دانید، اپل محصولات خود را در داخل آمریکا طراحی می‌کند و اکثر آنها در داخل چین مونتاژ می‌شوند. بنابراین، کاری که این شرکت می‌تواند در قبال تعرفه‌های گمرکی اعمال شده انجام دهد، این است که یا این مالیات‌ها را از جیب خودش پرداخت کند یا اینکه با افزایش قیمت دستگاه‌هایش، آنها را به دوش مشتریان آمریکایی تحمیل نماید. اپل، تا‌کنون مالیات تعرفه‌ای وضع شده بر روی محصولات مختلفی از جمله ایرپاد، اپل واچ و همچنین کیس‌های خاص آیفون و آی‌پد را از جیب خودش پرداخت کرده است.

آیفون XR

البته ویتنام هم می‌تواند جایگزین بسیار محتملی برای چین باشد، هرچند که اپل در صورت انتخاب این کشور، نیاز به یک زنجیره تامین جدید برای ساخت قطعات مورد نیاز گوشی‌ها و همچنین آموزش کارگران خطوط تولید جدیدش خواهد داشت. گوگل نیز در ماه آگوست امسال اعلام کرد که در حال انتقال کارخانه‌های ساخت گوشی‌های پیکسل خود از چین به ویتنام است. اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که گوگل، هر سا تنها تعداد بسیار محدودی از هندست‌های خود را تولید می‌کند و این موضوع، توسعه یک زنجیره تامین در این کشور را خیلی راحت‌تر خواهد کرد. حالا پیکسل‌ها قرار است در کارخانه‌ای که زمانی توسط نوکیا مورد استفاده قرار می‌گرفت، ساخته شوند. اخیرا براساس یک گزارش موسسه A.T. Kearney، در همین چند سال اخیر، حدود ۷۲ میلیارد دلار محصولات وارداتی تولید شده در داخل چین، از این کشور خارج شده‌اند. ویتنام و هند نیز بیشترین منفعت را از این جابه‌جایی‌ها برده‌اند.

اپل در حال‌حاضر، آیفون XR را در هند و تنها برای بازار داخلی این کشور تولید می‌کند. ضمن اینکه اوایل امسال صحبت‌هایی وجود داشت مبنی بر اینکه اپل تصمیم دارد تا گوشی‌های آیفون XS و XS مکس را نیز در داخل هند بسازد. تولید آیفون در هند، نه تنها اپل را از پرداخت تعرفه واردات خود کشور هند معاف خواهد کرد، بلکه به شرکت کمک خواهد کرد تا خود را هم‌راستا با خواسته‌های نخست‌وزیر هند، مبنی بر ساخته شدن محصولات اپل در این کشور، قرار دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH