سامسونگ از تراشه پرچم‌دار جدید اگزینوس برای اسمارت‌فون گلکسی S11 رونمایی کرد

با توجه به اختلاف زمانی موجود میان کشورهای ایالات‌متحده و کره‌جنوبی، کمپانی سامسونگ در صبح روز پنج‌شنبه به وقت کره از تراشه پرچم‌دار جدید خود برای سال 2020 رونمایی کرد. تراشه اگزینوس 990 به‌همراه مودم 5G اگزینوس 5123 معرفی شد. هر 2 محصول با استفاده از فرآیند 7 نانومتری EUV کمپانی تولید خواهند شد. این رقم به تعداد ترانزیستورهای مورد استفاده در یک تراشه اشاره دارد. رقم پردازشی کوچک‌تر به‌معنای افزایش تعداد ترانزیستورهای داخل تراشه است. به‌کارگیری ترانزیستورهای بیش‌تر به افزایش توان پردازشی و بهره‌وری انرژی تراشه کمک خواهد کرد. EUV مخفف لیتوگرافی ماورابنفش بی‌نهایت است. این فناوری جهت نشانه‌گذاری مدار تراشه برای استقرار دقیق‌تر ترانزیستورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بعلاوه فرآیند مذکور، روشی دیگر جهت افزودن ترانزیستورهای بیش‌تر درون تراشه‌ها به‌شمار می‌رود.

کارآیی تراشه اگزینوس 990 جهش چشمگیر 20 درصدی را تجربه نموده است. این پدیده از به‌کارگیری CPU با پیکره‌بندی خوشه‌ای سه‌گانه ناشی می‌شود. این پیکره‌بندی از 2 هسته سفارشی سامسونگ، 2 هسته ARM Cortex-A76 با کارآیی بالا و 4 هسته کورتکس A55 با بهره‌وری بالا بهره خواهد برد. بعلاوه این تراشه از پردازنده گرافیکی Mali-G77 ساخت شرکت ARM استفاده خواهد کرد. سامسونگ می‌گوید که این پردازنده نخستین GPU پیشرفته مبتنی بر معماری جدید Valhall به‌شمار می‌آید. همچنین بهره وری انرژی یا توان گرافیکی این پردازنده در مقایسه با گذشته 20 درصد ارتقایافته است. این پدیده احتمالا برای طرف‌داران پروپاقرص گیمینگ موبایلی بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود.

تراشه اگزینوس 990 احتمالا به‌همراه سری گلکسی S11 سامسونگ رونمایی خواهد شد

قابلیت هوش مصنوعی دستگاه از طریق واحد پردازش عصبی (NPU) دو هسته‌ای تامین ‌می‌شود. این تراشه امکان پردازش اعمال مرتبط با هوش مصنوعی بر روی دستگاه و بدون‌نیاز به یک شبکه یا سرور را فراهم می‌کند. بدین‌ترتیب اعمال مذکور به شکل سریع‌تر و ایمن‌تر قابل اجرا خواهند بود. بعلاوه این مشخصه به ارتقاء کارآیی سیستم تشخیص چهره مبتنی بر هوش مصنوعی و بهبود قابلیت تشخیص صحنه توسط دوربین‌ها کمک خواهد کرد. مشخصه تشخیص صحنه به منظور ثبت بهترین تصاویر ممکن بر اساس ماهیت سوژه و موقعیت آن از تنظیمات ویژه به‌صورت خودکار استفاده می‌کند. بر اساس اظهارات تولیدکننده، “تراشه اگزینوس 990 و مودم اگزینوس 5123 ساخت سامسونگ برای به‌کارگیری در محصولات 5G پیشرفته و اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی کاملا سازگار هستند. این تراشه‌ها جهت کمک به جاه‌طلب‌ترین شرکت‌های بزرگ و کوچک در راستای دستیابی آن‌ها به اهداف و ارائه قابلیت‌های جدید به بازار طراحی شده‌اند.”

سامسونگ از تراشه پرچم‌دار سال 2020 خود با نام اگزینوس 990 رسما رونمایی کرد

مودم 5G اگزینوس 5123 یکی از نخستین تراشه‌های مودمی تولید شده با استفاده از فرآیند 7 نانومتری EUV به‌شمار می‌رود. این تراشه از امواج هوایی میلی‌متری و کم‌تر از 6 گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند. بعلاوه مودم مذکور از استانداردهای 2G GSM/CDMA، 3G WCDMA، TD-SCDMA، HSPA و 4G LTE پشتیبانی خواهد کرد. با تجمیع 8 سرویس‌دهنده مخابراتی در بستر شبکه 5G، سرعت دانلود این تراشه در بستر شبکه‌های موج میلی‌متری و زیر 6 گیگاهرتز حداکثر به 7.35 و 5.1 گیگابیت‌برثانیه خواهد رسید. بعلاوه سرعت این تراشه در بستر شبکه 4G مجهز به مدولاسیون دیجیتالی 1024 QAM به 3.06 گیگابیت‌برثانیه می‌رسد. با توجه به این‌که حداکثر سرعت عملیاتی ثبت شده برای دانلود در بستر شبکه 5G معادل 3.67 گیگابیت‌برثانیه است (این رکورد توسط هواوی و شریک سوئیسی آن موسوم به Sunrise به ثبت رسیده است)؛ لذا به‌نظر می‌رسد که مودم 5G سامسونگ قادر به پشتیبانی از کلیه اشکال ترافیکی 5G خواهد بود. تکنیک تجمیع مخابراتی به‌معنای ترکیب 2 یا چند سرویس‌دهنده مخابراتی جهت ایجاد یک کانال داده‌ای بزرگ‌تر است. این ایده فضای بیش‌تری را جهت مدیریت ترافیک داده‌ای حجیم‌تر ارائه خواهد کرد؛ در نتیجه امکان انتقال داده‌ها با سرعت‌های بالاتر فراهم خواهد شد.

تراشه اگزینوس 990 از نرخ تبادل داده LPDDR5 با پهنای باند 550 مگابیت‌برثانیه و نمایشگرهایی با نرخ نوسازی 120 هرتزی پشتیبانی می‌کند. مشخصه‌ای که تجربه پیمایشی بسیار روان و نمایش بسیار سریع انیمیشن‌های ویدیویی بازی‌ها را به‌دنبال خواهد داشت. پردازنده سیگنال تصویر (ISP) به‌کارگیری شده در تراشه از حداکثر 6 سنسور تصویربرداری مستقل و پردازش عملکرد حداکثر 3 دوربین به‌صورت هم‌زمان پشتیبانی می‌کند. این ISP تصاویر ثبت شده توسط دوربین‌هایی با رزولوشن حداکثر 108 مگاپیکسل را پردازش خواهد کرد. پیش‌تر و در ماه آگوست، کمپانی سامسونگ در اقدامی نه‌چندان تصادفی از توسعه یک حسگر دوربین 108 مگاپیکسلی خبر داد.

تولید انبوه تراشه اگزینوس 990 و مودم 5G اگزینوس 5123 در اواخر سال جاری عرضه خواهد شد. بر اساس پیش‌بینی‌ها، هندست‌های سری گلکسی S11 در کلیه مناطق جهان به‌جز ایالات‌متحده با تراشه اگزینوس 990 عرضه خواهند شد. مدل‌های آمریکایی این پرچم‌دار از پلتفرم موبایلی معرفی نشده اسنپ‌دراگون 865 بهره خواهند برد. توان پردازشی اسمارت‌فون‌های سری گلکسی S10 از طریق تراشه اگزینوس 9820 تامین می‌شد و خانواده گلکسی نوت 10 نیز به‌همراه تراشه اگزینوس 9825 روانه بازار شد. مدل‌های مذکور با تراشه اسنپ‌دراگون 855 در بازار آمریکا عرضه شدند.

1 در مورد “سامسونگ از تراشه پرچم‌دار جدید اگزینوس برای اسمارت‌فون گلکسی S11 رونمایی کرد”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH