استفاده از نسخه کرک شده نرم افزار مانیتورینگ شبکه چه تهدیداتی برای دیتاسنتر دارد؟

مانیتورینگ شبکه چیست؟ 

در دنیای امروز، از اصطلاح مانیتورینگ شبکه در سراسر صنعت IT استفاده می شود. نظارت بر شبکه فرایندی مهم در فناوری اطلاعات است که طی آن کلیه مؤلفه های شبکه مانند روتر، سوئیچ، فایروال، سرور و VM بررسی می شوند و برای حفظ و بهینه سازی و در دسترس بودن، بطور مداوم ارزیابی می شوند.

یکی از جنبه های مهم نظارت بر شبکه این است که باید دید پیشگیرانه داشته باشد. یافتن مسائل مربوط به عملکردها به صورت فعال و شناسایی مشکلات در مرحله اولیه در صنعت IT اهمیت بالایی دارد. نظارت موثر پیشگیرانه می تواند از خرابی شبکه جلوگیری کند.

نرم افزار مانیتورینگ شبکه چیست؟

فرایند نظارت و مدیریت شبکه با کمک نرم افزار های مانیتورینگ شبکه ساده و خودکار سازی می شود. استفاده از یک نرم افزار مانیتورینگ شبکه برای مقابله با مشکلات عملکردی که ممکن است تأثیر منفی بر کسب و کار داشته باشند، ضروری است.

ویژگی های یک نرم افزار مانیتورینگ شبکه خوب

  • تجسم کل زیرساخت های IT با طبقه بندی های منطقی بر اساس گروه ها مختلف
  • پیکربندی خودکار دستگاه ها و رابط ها با قالب های از پیش تعریف شده
  • کنترل و عیب یابی عملکرد سرور و شبکه
  • پیدا کردن ریشه مشکل با استفاده از تکنیک های پیشرفته مانیتورینگ شبکه
  • امکان ارائه گزارش های پیشرفته در زمینه مانیتورینگ شبکه و امکان خودکارسازی فرایند تهیه و ارسال گزارش ها

نرم افزارهای مانیتورینگ شبکه SolarWinds، Zabbix  و PRTG

نرم افزارهای SolarWinds، Zabbix و PRTG جز نرم افزار های شناخته شده مانیتورینگ شبکه هستند. این نرم افزارها می توانند شرایط مختلف سیستم مانند استفاده از پهنای باند را رصد و طبقه بندی کنند و گزارشهای وضعیت سوئیچ، روتر، سرور و سایر دستگاه های اتاق سرور را ارائه دهند. اما متاسفانه استفاده از این نرم افزارها در ایران معایب زیادی دارد که در ادامه به بررسی چند مورد از آن ها می پردازیم.

مشکلات استفاده از نرم افزارهای مانیتورینگ شبکه خارجی

نرم افزار های مانیتورینگ شبکه خارجی مانند SolarWinds و PRTG امکانات مشابهی با نمونه های داخلی ارائه می دهند و این در حالی است که استفاده از آنها در داخل ایران مشکلات خاص خودش را دارد.

هزینه بالای لایسنس نرم افزار

تهیه لایسنس نرم افزارهای مانیتورینگ شبکه خارجی معمولا هزینه بسیار بالایی دارد. با توجه به افزایش نرخ دلار، این هزینه ها چندین برابر شده و با واقعیت های کسب و کارهای داخلی همخوانی ندارد. همچنین با توجه به تحریم های موجود علیه ایران نرخ دلار دچار نوسانان است و تهیه دلار به تعداد کافی و با قیمت مناسب اغلب مشکلات خاصی برای شرکت ها ایجاد می کند.

فارسی نبودن نرم افزارهای مانتیورینگ شبکه خارجی

یک مشکل اساسی دیگر هنگام استفاده از نرم افزارهای مانیتورینگ شبکه خارجی مانند SolarWinds، Zabbix،PRTG  و غیره فارسی نبودن رابط کاربری نرم افزار و به طبع آن دشواری استفاده برای کاربر ایرانی و احتمال خطای بالا است.

ایرادات نسخه های کرک شده نرم افزارهای مانیتورینگ خارجی

در نسخه های کرک شده نرم افزارهای مانیتورینگ SolarWinds، Zabbix،PRTG  و غیره برخی از ماژول های آن به درستی کار نمی کند و ممکن است ارورهایی نمایش دهد که در مورد شرایط شبکه تحت پایش صحت نداشته و کارشناسان شبکه را با مشکل رو به رو کند.

همچنین با استفاده از نسخه های کرک شده نرم افزارهای مانیتورینگ خارجی همواره ریسک بزرگی شبکه تحت پایش را از نظر هک یا دسترسی به اطلاعات سازمان تهدید می کند که ممکن است تبعات جبران ناپذیری به بار آورد.

تحریم ایران و عدم ارائه خدمات پشتیبانی

در سالهای اخیر به دلیل اعمال تحریم های مختلف علیه ایران و همراه شدن شرکت های خارجی با این تحریم ها، هیچ گونه پشتیبانی و خدمات مشتریان در مورد نرم افزارهای مانیتورینگ SolarWinds، Zabbix،PRTG  و غیره به ایرانیان ارائه نمی شود. بدیهی است که خرید یک نرم افزار بدون برخورداری از امکان پشتیبانی و خدمات مشتریان برای کسب و کارها و سازمان ها، کار چندان عاقلانه ای نیست.

نرم افزار مانیتورینگ شبکه بینا

بینا، یک نرم افزار قدرتمند مانیتورینگ شبکه و دیتاسنتر با زبان فارسی است. نرم افزار مانیتورینگ شبکه بینا، کلیه تجهیزات شبکه را به صورت 24 ساعته پایش می کند و در صورت بروز هر گونه خطا یا اشکال با ارسال انواع اخطار، به مسئولین نظارت بر شبکه اطلاع رسانی می کند. بینا با استفاده از سیستم گزارش دهی پیشرفته، قابلیت تهیه و ارسال گزارش از شرایط و عملکرد تمام تجهیزات شبکه را دارد.

مزایای استفاده از نرم افزار مانیتورینگ شبکه بینا

استفاده از بینا، علاوه بر داشتن محیط کاربری کاملا فارسی و توجه به نیازهای کاربران داخلی، مزایای زیر را به همراه خواهد داشت:

اتصال به سنسورهای مانیتورینگ شرایط محیطی

نرم افزار مانیتورینگ شبکه بینا از طریق API امکان اتصال به نرم افزارهای مختلف را دارد، همچنین براحتی می تواند سنسورهای شرایط محیطی را پایش کند. بینا می تواند به راحتی داده های به دست آمده از این سنسورها را بررسی و به صورت گزارش های اختصاصی ذخیره و ارسال کند.

سنسورهای سیستم مانیتورینگ شرایط محیطی قادر هستند کلیه شرایط تاثیر گذار محیطی در اتاق سرور اعم از دما، رطوبت، ولتاژ جریان و غیره را به صورت 24 ساعته و بدون خطا رصد کرده و در صورت بروز کوچکترین اشکال با استفاده از سیستم های هشدار دهنده شرایط را هم در محل و هم بر روی تلفن همراه اطلاع دهند.

حمایت از تولید داخلی

با توجه به اینکه نرم افزار مانیتورینگ شبکه بینا اکثر امکانات موجود در انواع خارجی را دارا می باشد، استفاده از آن در صنعت IT داخل کشور باعث حمایت از تولید داخلی و اشتغال‌زایی جوانان با استعداد این مرز و بوم می شود.

کارنامه درخشان استفاده در سازمان های مختلف

نرم افزار مانیتورینگ شبکه بینا در ارگانها و سازمان های متعدد داخلی مورد استفاده قرار گرفته و از امتحان خود سر بلند بیرون آمده است.

با توجه به حساسیت بالای سلامت اطلاعات و تجهیزات در صنعت IT، استفاده از یک نرم افزار که بدون احتمال خطا و به صورت 24 ساعته شبکه و تجهیزات آن را پایش کند، یک ضرورت است. امروزه جایگاه کشور در فناوری اطلاعات به گونه ای است که سازمان ها و کسب و کارهای داخلی دیگر مجبور به پذیرش هزینه های غیر منطقی و رابط کاربری بومی سازی نشده انواع خارجی نرم افزارهای مانیتورینگ شبکه نیستند و می توانند از نمونه های با کیفیت ایرانی استفاده کنند.

گردآورنده: شرکت دانا پرداز

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH