هواوی در نمایشگاه MWC 2018

هواوی بیشترین تعداد پتنت را در سال 2018 به ثبت رسانده است!

آیا می‌توانید حدس بزنید کدام شرکت بین‌المللی بیشترین پتنت را در سال 2018 به ثبت رسانده است؟ یک راهنمایی شاید شما را به جواب برساند: شرکتی که در آمریکا به عنوان یک تهدید امنیت ملی در نظر گرفته شده و اجازه دسترسی به زنجیره تامین آمریکا را ندارد. بله درست است. هواوی در سال گذشته تعداد ۵۴۰۵ پتنت به ثبت رسانده؛ بطوریکه در چهار سال از پنج سال اخیر همیشه در بالای لیست سالانه قرار داشته است. البته این اتفاق بدین معنی نیست که همه ثبت اختراع‌های شرکت در سال 2018، مربوط به تکنولوژی‌ها و طراحی‌های نوآورانه و خلاقانه بوده‌اند. به گزارش وب‌سایت Nikkei Asian Review، محققین می‌گویند که تنها ۲۱ درصد از پتنت‌های هواوی در سال گذشته جزو این دسته‌بندی قرار می‌گیرند.

اخیرا موسسه تحقیقاتی Patent Result در توکیو، کیفیت اختراع‌های به ثبت رسیده هواوی در آمریکا و همچنین رقبای او را از جهت اصیل و متنوع بودن مورد بررسی قرار داده و آنها را براساس دوری یا نزدیکی‌شان نسبت به یک نمودار پایه رده‌بندی کرده است. پتنت‌هایی با انحراف معیار ۵۵ یا بالاتر، به عنوان اختراع‌های نوآورانه یا «با کیفیت بالا» در نظر گرفته شده‌اند. نتیجه تحقیق این شد که تنها ۲۱ درصد از پتنت‌های هواوی در این دسته‌بندی جای گرفتند. این در حالی است که ۴۴ درصد از ثبت اختراع‌های کوالکام و ۳۲ درصد از پتنت‌های اینتل به عنوان نمونه‌هایی با کیفیت بالا رتبه‌بندی شدند.

هواوی میت X

هواوی در حال شکار کردن استعدادهای مهندسی از شرکت‌های آمریکایی است

هواوی علاوه بر ثبت اختراع‌های متعلق به خودش، به دنبال خرید مالکیت فکری برخی از محصولات شرکت‌هایی در خارج از چین نیز بوده است. این شرکت تعداد ۵۰۰ پتنت خارجی خریداری کرده که نیمی از آنها به کمپانی‌های آمریکایی تعلق دارند. بد نیست بدانید که بسیاری از این اختراع‌ها مربوط به تجهیرات شبکه می‌شود که همانطور که می‌دانید هواوی در این زمینه سرآمد دنیاست. در بین شرکت‌های آمریکایی که پتنت‌های خود را به هواوی فروخته‌اند، IBM با ۴۰ مورد و یاهو با ۳۷ مورد در بالای لیست قرار دارند.

هواوی همچنین علاوه بر خرید مالکیت فکری از شرکت‌های آمریکا، مهندسین و متخصصین آنها را نیز به خدمت گرفته است و حالا این افراد بخش بزرگی از تیم تحقیق و توسعه شرکت چینی را تشکیل می‌دهند. موسسه Patent Result در بررسی خود متوجه شد که از ۳۰ مهندس برتر شرکت، ۱۷ تایشان از آمریکای شمالی هستند. این ۱۷ مهندس، در ۳۷۰ پتنت با کیفیت بالای هواوی نقش اساسی داشته‌اند. گزارش مذکور، به این نکته اشاره می‌کند که بسیاری از این مهندسین، از شرکت‌های آمریکایی مانند موتورولا (که البته شرکت چینی لنوو مالک آن است) به خدمت گرفته شده‌اند. هواوی ظاهرا در پی شکار استعدادهای بیشتری از آمریکای شمالی است.

اما موضوع اصلی اینجاست که به‌کارگیری این نیروها از طرف هواوی، قانون‌گذاران آمریکایی را قانع نکرده است که به این شرکت چینی اعتماد کنند. آنها هواوی را به خاطر وجود قوانینی در چین که می‌توانند او را ملزم به جمع‌آوری اطلاعات به نفع دولت چین بکنند، به‌عنوان یک تهدید امنیت ملی در نظر گرفته‌اند. در نتیجه، باوجود اینکه هواوی همه این اتهامات و ادعاها را رد کرده است، قانون‌گذاران آمریکایی نگران این هستند که گوشی‌ها و تجهیزات شبکه این شرکت به‌طور مخفیانه اطلاعات کمپانی‌ها و مشتریان آمریکایی را به پکن ارسال کنند. گفته می‌شود که سنای آمریکا در حال کار بر روی طرحی است که به دولت فدرال اجازه جلوگیری از خرید پتنت‌های شرکت‌های آمریکایی توسط هواوی را خواهد داد.

اوایل امسال، آمریکا در سیزده مورد برای هواوی کیفرخواست صادر کرد که بیشتر آنها به‌خاطر روابط تجاری هواوی با ایران بود. دولت آمریکا ادعا می‌کرد که این کار باعث نقض تحریم‌های اقتصادی این کشور علیه ایران شده است. علاوه بر این، آمریکا در یک مورد دیگر نیز هواوی را به خاطر آنچه که او آن را دزدی تکنولوژی یک ربات تست‌کننده موبایل شرکت T-Mobile می‌نامید متهم کرده بود. البته در این قضیه، دادگاه رای به پرداخت ۴.۸ میلیون دلار از طرف هواوی به این اپراتور آمریکایی داد.

با این‌حال، هواوی با وجود اینکه از زنجیره تامین آمریکا منع شده است، اما همچنان امیدوار است که امسال بتواند تعداد ۲۷۰ میلیون هندست را بارگیری کند. این رقم حدود ۱۰ درصد کمتر از هدف اولیه شرکت برای بارگیری ۳۰۰ میلیون دستگاه اسمارتفون در سال 2019 است. هواوی سال گذشته تعداد ۲۰۶ میلیون دستگاه گوشی هوشمند را روانه بازار کرده بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH