هوش مصنوعی، کیلید توسعه بازار مسکن

شفافیت در همه بازارها می­تواند رونق به همراه داشته و قدرت اجرا در برنامه‌ریزی را برای سیاست‌گذاران و متولیان بخش‌های مختلف اقتصادی افزایش دهد. از سوی دیگر داشتن اطلاعات کامل و واقعی ارزش افزوده‌های بی شماری به همراه دارد که در سیاست‌گذاری‌های متولیان آن حوزه و کاربران عادی بسیار پرکاربرد است.

در بازار مسکن نیز به همین صورت نیاز به بستری جامع و کاربردی که اطلاعات مکفی از روند معاملات و صعود و ریزش قیمت ها داشته باشد و ارائه دهد کاملا ملموس بوده و مورد نیاز است. به طور مثال رصد دقیق نرخ اجاره آپارتمان درتجریش یا قیمت خرید آپارتمان در بلوار دریا می‌تواند سیاستگذاران را برای اعمال تصمیم‌های بهتر در خصوص اعمال سیاست‌های تشویقی یا بازدارنده  در آن مناطق راهنمایی کند.

در مجموع شفافیت در بازارمسکن، می‌تواند نقطه عطفی برای سیاست‌گذاری دقیق ورصد واقعیت‌های موجود دربازار مسکن باشد تا با آگاهی ازجزئیات‌ معاملات، تصمیم‌ها متناسب با نیازمناطق مختلف گرفته شود.

در این سال‌ها سرشماری نفوس و مسکن می­توانست آماری از تعداد واحدهای مسکونی به معاونت‌ها و سازمان‌های مربوط ارائه دهد که نیروی انسانی و ضریب خطای سرشماری و عوامل دیگر، باعث می­شود نتوان به راحتی به این آمار متکی بود و طبق آن برنامه‌ریزی کرد. از طرفی ارزش ملک و تعداد معاملات منطقه سوالی بود که پاسخ دادن به آن برای بسیاری از مردم سخت و صحت اطلاعات دریافتی مبهم بود.

در خصوص اطلاعات بازار املاک نیز وزارت راه و شهرسازی بستری با عنوان سامانه اطلاعات بازار املاک(سابا) ایجاد و مشاورین املاک را موظف کرد، اطلاعات معاملات خود را از طریق کدرهگیری در این سامانه وارد کنند. این اطلاعات در دسترس همگان است و همه می‌توانند به راحتی آنها را مشاهده کنند.

اما این اطلاعات کافی نبوده و نمی‌تواند میزبان تقاضای موثر و مصرفی را در بازار ارزیابی کند. از طرفی اطلاعات جزئی از واحدها در این سامانه وجود ندارد و نمی‌توان با استناد به آن اطلاعات برای سرمایه‌گذاری در بخش مسکن که همیشه هزینه زیادی را به خود اختصاص می‌دهد تصمیم‌گیری کرد. از این رو نیاز بود برنامه‌ای جامع‌تر که بتواند روی تعداد و ارزش معاملات تحلیل انجام دهد ایجاد شود.

«کیلید» استارت‌آپی است که توانسته این مباحث را دربخش کوچکی از فعالیت‌های خود ببیند و با راه‌اندازی سامانه‌ای جامع، پاسخگوی نیازمتولیان وسیاست‌گذاران بخش مسکن باشد.

گفتنی است «کیلید» درابتدا تسریع و افزایش کیفیت درجستجوی خانه برای مردم را دردستور کار خود قرارداده. «کیلید» این مبحث را به مرحله‌ای رسانده که محتواهایی ازاین فرآیند تولید و دربخش فرصت‌های سرمایه‌گذاری بازارمسکن در اختیارکاربران قرارمی‌‌دهد. از این رو سیاست‌گذاران نیزمی‌توانند برای رصد دقیق بازارمسکن و شناسایی دقیق عرضه وتقاضا از ابزارهای کیلید بهره ببرند.

از طرفی شفافیت درمعاملات، ارزش‌افزوده‌های بیشتری به همراه دارد که می‌توان از مهم‌ترین آنها به جلوگیری ازسوداگری درمعاملات مسکن اشاره کرد. البته این یک سمت مزایای ایجاد شفافیت در بازار است و سمت دیگرازاهمیت بیشتری برخورداراست. چراکه کمک کردن به مردم برای یکی از مهم‌ترین تصمیم‌ها که همانا خرید یا اجاره خانه است اهمیت فعالیت استارت‌آپ‌های اینچنینی را دوچندان می‌کند.

هنگامی که قصد خرید یا اجاره خانه‌ای را دارید، المان های مختلفی را برای انتخاب محل سکونت بررسی می‌کنید. بعداز آن باید خانه‌ای متناسب با میزان بودجه و سلیقه شما پیدا شود که تمام پارامترهای لازم برای سکونت را داشته باشد. خب این مباحث نیاز به جستجوورفت آمد زیاد دارد. اما کیلید به راحتی شما را نسبت به شرایط مالی و اجتماعی محلات مختلف آگاه می‌کند تا بتوانید درنهایت بهترین گزینه را در میان هزاران گزینه موجود پیدا کنید.

به عنوان مثال اگر قصد اجاره آپارتمان در گیشا را دارید و بودجه شما محدود است با وارد شدن به کیلید و وارد کردن مشخصات مورد نیازخود برای سکونت و تعریف حدودی مبلغی که دراختیار دارید، به شما بهترین گزینه‌ها پیشنهاد می‌شود و فایل‌هایی که در بازه قیمتی و شرایط شما است را نمایش می‌دهد. حتی اگر محله خاصی را در نظر دارید، با وارد کردن همان کلمه تمام فایل‌هایی که در تمام مشاورین املاک آن منطقه برای فروش یا اجاره گذاشته شده است به شما نشان داده می‌شود.

تمام فرآیندهای کیلید توسط هوش مصنوعی انجام میشود و میتوان این سامانه را بروزترین ابزار کاربردی در بازار مسکن دانست. همچنین کیلید در مجله خبری خود با عنوان (kilidmag) گزارش ها مطالب تخصصی مرتبط با بخش مسکن تولید و به انتشار می‌رساند.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH