گزارش مالی اپل در سه ماهه چهارم سال 2019

اپل امروز گزارش داد که درآمدهای شرکت در سه ماهه چهارم مالی امسال بسیار قوی بوده و همچنین عایدی شرکت از بابت فروش گوشی‌های آیفون برابر با ۳۳.۳۶ میلیارد دلار بوده است. در حالیکه این رقم بیشتر از پیش‌بینی ۳۲.۴۲ میلیارد دلاری بورس وال استریت است اما در مقایسه با درآمد ۳۶.۷۶ میلیارد دلاری اپل از فروش آیفون‌ها در مدت مشابه سال گذشته، ۹ درصد کاهش داشته است. تبلت‌های اپل نیز همچنان پرفروش هستند. در بازار ضعیف تبلت‌ها، میزان فروش‌ دستگاه‌های آی‌پد در فاصله بین ماه جولای تا سپتامبر امسال به ۴.۶۶ میلیارد دلار رسیده که نشان‌دهنده رشد سالانه ۱۶.۹ درصدی است.

درآمدهای حاصل از سرویس‌ها، رقم ۱۲.۵۱۲ میلیارد دلار را نشان می‌دهند که این عدد نیز بیشتر از پیش‌بینی ۱۲.۱۵ میلیارد دلاری وال استریت است. بخش سرویس‌ها، دومین واحد بزرگ اپل و سودآورترین واحد شرکت است. با رشد سالانه ۱۸ درصدی درآمدهای این بخش نسبت به رقم ۱۰.۶۰ میلیارد دلاری سال مالی گذشته، اپل می‌تواند تا پایان سال مالی 2020 به هدف خود مبنی بر رسیدن به عایدی ۵۰ میلیارد دلاری از بخش سرویس‌ها دست یابد. این واحد از آنجاییکه متکی بر واحدهای فعال آیفون است، از اهمیت فوق‌العاده‌ای برای اپل برخوردار است. واحد مذکور، شامل کسب‌وکارهایی می‌شوند که وابسته به درآمدهای حاصل از اشتراک در سرویس‌هایی مانند اپل موزیک، اپل آرکید، اپل تی‌وی پلاس و اپل نیوز پلاس هستند. البته می‌توان به این مجموعه، اپل پِی، اپل استور، آی‌کلود و اپل کر (Apple Care) را هم اضافه کرد.

تیم کوک، مدیر اجرایی اپل، گفته است که: این‌روزها با دیدن مشتریان و ریویورهایی که درباره نسل جدید آیفون‌های شرکت جروبحث می‌کنند و امروز با مشاهده کسانی که برای معرفی ایرپاد پرو نویز کنسلینگ جدید لحظه‌شماری می‌کردند و از همه بالاتر، تب‌وتابی که بین کاربران برای از راه رسیدن اپل تی‌وی پلاس شرکت در دو روز آینده وجود دارد، ما را نسبت به فروش‌های سه ماهه تعطیلات کریسمس بسیار امیدوار کرده است.

بخش پوشیدنی‌ها همچنان داغ است

بخش پوشیدنی‌ها، گجت‌های هوم و اکسسوری‌های اپل با کسب درآمد ۶.۵۲ میلیارد دلاری در طول سه ماهه چهارم مالی امسال همچنان پرطرفدار بوده‌اند. این میزان عایدی، ۵۴ درصد بیشتر از درآمدهای مدت مشابه سال 2018 است. اپل واچ و ایرپادها بیشتر از بقیه محصولات این بخش، در بین مشتریان محبوبیت داشته‌اند.

همانطور که می‌دانید اپل در سه ماهه مالی مذکور گوشی‌های آیفون 11، آیفون 11 پرو و 11 پرو مکس خود را عرضه کرد. شرکت به سری آیفون‌های امسال، یک دوربین اولترا واید جدید، یک حالت شب (Night mode) جهت رقابت با قابلیت Night Sight گوگل برای گرفتن عکس‌های قابل‌رویت در محیط‌های تاریک و یک ویژگی مبتنی بر هوش مصنوعی به نام Deep Fusion اضافه کرده است. به‌علاوه، عمر باتری آیفون 11 تا یک ساعت و آیفون‌ 11 پرو و 11 پرو مکس به ترتیب تا چهار و پنج ساعت افزایش یافته است. اپل در سه ماهه چهارم مالی امسال خود، همچنین سرویس آرکید را معرفی نمود. کاربران این سرویس می‌توانند بعد از یک ماه استفاده رایگان، هر ماه ‌با پرداخت ۴.۹۹ دلار از بیش از ۱۰۰ بازی ویدیویی انحصاری آن بهره ببرند. با اپل ارکید همچنین می‌توانید بازی دلخواه‌تان را بر روی یک آیفون شروع کرده و ادامه آن را در سایر دستگاه‌های اپل ادامه دهید. از آنجاییکه آرکید یک سرویس پریمیوم است، هیچ تبلیغات یا خرید داخل اپلیکیشنی در آن وجود ندارد.

اپل آرکید

اپل مجموع درآمدهای خود برای سه ماهه چهارم مالی امسال را ۶۴.۰۴ میلیارد دلار گزارش کرده که این میزان، ۱.۸ درصد بیشتر از ۶۲.۹۰ میلیارد دلار مدت مشابه سال گذشته است. سود خالص این مدت نیز ۱۳.۶۹ میلیارد دلار گزارش شده که نشان‌دهنده کاهش سالانه ۳.۱ درصدی است. با این‌حال، بازخریدهای سهام اپل، تعداد سهم‌های آن را به‌طرز قابل‌توجهی کاهش داده و همین امر منجر به افزایش ۳.۷۴ درصدی درآمد هر سهم از ۲.۹۴ دلار سال گذشته به ۳.۰۵ دلار امسال شده است.

اپل در بازار آمریکا، شاهد رشد ۶.۶ درصدی درآمدها به رقم ۲۹.۳۲ میلیارد دلار بوده است. میزان درآمدها در منطقه آسیا پاسفیک به جز چین نیز به رقم ۳.۶۶ میلیارد دلار افزایش یافته است. با این‌حال، درآمدهای بازار اروپا، چین و ژاپن نسبت به سال گذشته به ‌ترتیب ۲.۸۳، ۲.۴۲ و ۳.۷۴ درصد کاهش یافته‌اند.

درآمد اپل از فروش آیفون‌ها در کل سال مالی امسال، ۱۴۲.۳۸ میلیارد دلار بوده که نسبت به درآمد ۱۶۴.۸۹ میلیارد دلاری سال گذشته، ۱۳.۶ درصد کاهش داشته است. اپل در سال مالی 2019، به میزان ۲۱.۲۸ میلیارد دلار آی‌پد فروخته که ۱۵.۸ درصد بیشتر از فروش‌های سال 2018 است. درآمدهای پوشیدنی‌ها و سرویس‌های اپل هم در سال مالی امسال به ترتیب با رشد ۴۱ و ۱۴.۱ درصدی به ۲۴.۴۸۲ و ۴۶.۲۹ میلیارد دلار رسیده‌اند.

اپل واچ 5

اپل در سال مالی 2019، در مجموع، ۲۶۰.۱۷ میلیارد دلار فروش داشته که ۲ درصد کمتر از فروش‌های سال مالی 2018 است. سود خالص امسال نیز ۵۵.۲۶ میلیارد دلار گزارش شده که نشان‌دهنده کاهش ۷.۲ درصدی سالانه است. این اتفاق، درآمد ۱۲.۰۱ دلاری هر سهم در سال گذشته را امسال به درآمد ۱۱.۹۷ دلار برای هر سهم رسانده است.

سرمایه‌گذاران، بلافاصله با انتشار گزارش مالی سه ماهه چهارم امسال اپل، شروع به خرید سهام شرکت کردند که این موضوع، حجم معاملات بورس وال استریت را در ساعات اولیه امروز به ۲۴۹.۰۲ میلیارد دلار رساند که حدود ۵.۷۶ میلیارد دلار بیشتر از ساعات پایانی روز گذشته بود. با این‌حال، سودگیری سرمایه‌گذاران باعث سقوط این عدد به ۲۴۵.۲۹ میلیارد دلار گردید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH