معرفی گوشی سرفیس Duo راه را برای سرفیس‌فون آینده مایکروسافت هموارتر کرده است

چند هفته پیش از معرفی سرفیس Duo، خیلی از کارشناسان می‌گفتند که مایکروسافت نباید یک گوشی اندرویدی بسازد. اما این شرکت همه انتظارات و پیش‌بینی‌ها را به هم ریخت و اولین اسمارتفون اندرویدی خود را معرفی کرد.

سرفیس Duo یک گوشی تاشو است که البته مثل گلکسی فولد سامسونگ یا میت X هواوی نبوده و به روش منحصربه‌فرد مایکروسافتی ساخته شده است. این هندست، بهترین سرویس‌های مایکروسافت را برای کاربران اندرویدی به ارمغان خواهد آورد و در بخش سخت‌افزار نیز امکانات خوبی را در اختیار مشتریان قرار خواهد داد. اما باید بگوییم که اگر مایکروسافت تصمیم دارد که به سمت سیستم عامل اندروید برود، باید این راه را به خوبی طی کند و یک گوشی اندرویدی واقعی را روانه بازار نماید.

بنابراین سرفیس‌فون اندرویدی آینده مایکروسافت، گرچه دارای مشخصه‌های دستگاه‌های سرفیس این شرکت خواهد بود، اما در کل ظاهری شبیه به یکی از گوشی‌های وان پلاس یا هندست گلکسی S10 سامسونگ خواهد داشت. این گوشی همچنین مجهز به بهترین سخت‌افزارهای موبایلی سال‌های 2019/2020، با یک تراشه سفارشی مانند چیپست SQ1 سرفیس پرو ایکس خواهد بود. مایکروسافت می‌تواند همان پوسته اندروید مورد استفاده در سرفیس Duo را در سرفیس‌فون اندرویدی خود نیز بکار بگیرد؛ هرچند که می‌تواند بهینه‌سازی‌هایی را هم در آن ایجاد کند. شرکت همچنین می‌تواند خود را متعهد به ارایه آپدیت‌های امنیتی منظم برای آن بکند. بنابراین، این محصول باید به عنوان یک دستگاه امن در اختیار مشتریان قرار بگیرد و عملکرد آن پایین‌تر از حد انتظارات نباشد.

شرکت احتمالا آن را مجهز به جدیدترین و به‌روزترین دوربین‌ها نیز خواهد کرد؛ چراکه عکاسی برای کسانی که اقدام به خرید اسمارتفون می‌کنند، موضوع مهمی است و بررسی‌کنندگان هم اهمیت ویژه‌ای به این بخش می‌دهند. به‌علاوه، این گوشی نباید چیزی کمتر از هندست‌های آیفون اپل و گلکسی سامسونگ داشته باشد. حتی اگر قرار باشد این سرفیس‌فون برای مصارف کاری ساخته شود، یک دوربین خوب برای قابلیت‌های اسکن موبایل و نرم‌افزارهای تشخیص متن در عکس (OCR) بسیار مهم است.

حالا که درباره امکانات احتمالی سرفیس‌فون اندرویدی مایکروسافت صحبت کردیم، بگذارید به این سوال جواب دهیم که چرا اصلا باید چنین هندستی وجود داشته باشد؟ باید بگوییم زمانی که مایکروسافت خود را متعهد به ساخت یک گوشی اندرویدی و یک نسخه اندروید مختص خودش کرده، ۷۵ درصد از بحث‌هایی که مربوط به نساختن یک گوشی اندرویدی توسط این شرکت می‌شود، منتفی است. مایکروسافت پیشاپیش خود را متعهد به عرضه آپدیت‌های اندروید و ایجاد پوسته اندرویدی مختص خودش کرده است. شرکت همچنین پیشاپیش وارد نبرد مشخصات دستگاه‌ها شده و گوشی‌های تاشو هم‌اکنون توسط هر شرکتی ساخته می‌شوند. بنابراین کمی عجیب خواهد بود که از مایکروسافت بخواهیم یک دستگاه کمتر بلندپروازانه‌تری نسبت به آنچه که الان تولید می‌کند، بسازد. البته مایکروسافت همیشه محافظه‌کارهای خاص خودش را نیز داشته است.

برای مثال، لپ‌تاپ سرفیس را در نظر بگیرید. مایکروسافت به‌رغم داشتن لپ‌تاپ‌های سرفیس پرو و سرفیس بوک در بازار، همچنان فکر می‌کند که تجربه استفاده از لپ‌تاپ‌های قدیمی هنوز ارزشمند است. شرکت اخیرا گفته است که می‌خواهد به خاطر تقاضای زیاد مشتریان، فرم‌فکتور لپ‌تاپ‌های کلاسیک را از نو به کار بگیرد. درست مانند گوشی تاشو سرفیس Duo، مایکروسافت در این زمینه نیز با چالش‌های مشابهی روبه‌رو است. شرکت می‌خواهد که کاربران به تجربه‌های قدیمی دسترسی داشته باشند، در حالیکه یک فرم‌فکتور جدید را راه‌اندازی می‌کند.

بنابراین اگر مایکروسافت بخواهد سرفیس‌فونی بسازد که شبیه یک لپ‌تاپ سرفیس باشد، تولید این لپ‌تاپ‌ها دیگر موضوعیتی نخواهد داشت. مطمئنا این دستگاه می‌تواند آینده نسبتا خوب و شگفت‌انگیزی را برای مشتریان خود رقم بزند، اما همه کاربران به این آینده خوشبین نیستند. این کاربران کسانی هستند که لپ‌تاپ‌های سرفیس مایکروسافت را می‌خرند، اما ممکن است تمایلی به داشتن یک سرفیس Duo نداشته باشند. سرفیس‌فون شرکت حتما لازم نیست مانند گوشی‌های آیفون در تعداد بیشتری تولید شود، بلکه می‌تواند چیزی در حد Elite X3 اچ‌پی باشد. به عبارتی، براساس این پیش‌فرض ساخته شود که فروش محدودی خواهد داشت. هدف در اینجا تولید تعداد زیادی از دستگاه نیست، بلکه باید برای همه سلیقه‌ها چیزی برای عرضه کردن وجود داشته باشد.

HP Elite X3

و نکته آخری که باید به آن اشاره کنیم این است که نباید فاکتور tech-demo را فراموش کرد. کمپانی‌های تکنولوژی هر هفت روز هفته، تبلیغات محصولاتشان را از طریق دموها و ویدیوهایی در معرض دید شما قرار می‌دهند؛ اما همه این دموها در عمل، آنطور که به نظر می‌رسند از کار در نمی‌آیند. برای مثال قابلیت Motion Sense پیکسل 4 گوگل در دموها بسیار جالب و شگفت‌انگیز به نظر می‌رسید، اما در عمل آنگونه که باید و شاید عملکرد خوبی نداشت؛ یا دستگاه سرفیس پرو ایکس مایکروسافت را در نظر بگیرید که نتوانست انتظارات مشتریان را به خوبی برآورده کند. سرفیس Duo مایکروسافت هم چیزی شبیه به این است. هر چیز جالبی در مورد آن، مربوط به آینده می‌شود. سخت‌افزار؟ در آینده. پشتیبانی از اپلیکیشن‌ها؟ در آینده. استفاده از کیس‌ها برای این فرم‌فکتور؟ در آینده.

بنابراین یک سرفیس‌فون اندرویدی با مشخصاتی که در بالا به آنها اشاره شد، می‌تواند گارد کاربران را نسبت به نسخه اندروید مایکروسافت باز کرده و باعث آشنایی آنها با آن گردد؛ تا اینکه از این طریق گوشی سرفیس Duo بتواند به‌تدریج مورد اقبال عموم قرار بگیرد. به‌هرحال، Duo یک گوشی آینده‌دار خوبی است، اما برخی از کاربران ممکن است نظر دیگری نسبت به آن داشته باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH