فروش آیفون اپل ممکن است از سال آینده در روسیه ممنوع شود!

هفته پیش قانونی در مجلس دومای روسیه به تصویب رسید که فروش دستگاه‌های خاصی که نرم‌افزارهای روسی را به‌طور پیش‌نصب بر روی خود ندارند، ممنوع می‌کند. به گزارش بی‌بی‌سی، این قانون قرار است از ماه جولای سال آینده اجرایی شود و تا آن زمان، لیستی از نرم‌افزارهایی که نیاز به نصب آن‌ها بر روی این دستگاه‌ها خواهند بود، توسط دولت روسیه اعلام خواهد شد. این بدین معنی است که از تابستان سال آینده ممکن است از فروش اسمارتفون‌های خاصی از جمله آیفون اپل در این کشور جلوگیری شود.

Oleg Nikolayev، یکی از تنظیم‌کنندگان قانون مذکور، در این‌باره گفته که خیلی از مردم روسیه نمی‌دانند که برای اپلیکیشن‌های نصب‌شده بر روی گوشی‌هایی که به کشور وارد می‌شوند، جایگزین‌های داخلی وجود دارد. او می‌گوید: وقتی شما دستگاه‌های الکترونیکی پیچیده‌ای را خریداری می‌کنید، معمولا دارای اپلیکیشن‌هایی (اکثرا غربی) هستند که از قبل بر روی آن‌ها نصب شده‌اند. بنابراین وقتی شخصی آن‌ها را می‌بیند ممکن است تصور کند که هیچ جایگزین داخلی برایشان در دسترس نیست. به همین‌خاطر، ما می‌خواهیم در کنار اپلیکیشن‌های پیش‌نصب‌شده، نمونه‌های روسی را هم به کاربران ارایه دهیم تا آن‌ها حق انتخاب داشته باشند.

طراحی آی‌فون 12

اتفاق مشابهی نیز در توافق بین گوگل و اتحادیه اروپا افتاده است؛ بطوریکه حالا وقتی که یک کاربر اندرویدی اروپایی، برای اولین بار پلی استور گوگل را باز می‌کند، علاوه بر مرورگر کروم با چندین موتور جستجو و مرورگر دیگر نیز روبه‌رو می‌شود. سال گذشته، اتحادیه اروپا شرکت گوگل را به‌خاطر اینکه سازندگان گوشی‌های اندرویدی را مجبور به پیش‌نصب گوگل سرچ و کروم بر روی دستگاه‌هایشان کرده بود و باعث شده بود تا برخی از کاربران اروپایی ندانند که انتخاب‌های دیگری نیز در دسترس آن‌ها وجود دارد، جریمه کرده بود.

البته قانون جدید روسیه در داخل خود روسیه چندان مورد استقبال قرار نگرفته است و برخی‌ها نگران هستند که این نرم‌فزارها برای دسترسی به اطلاعات مشتریان مورد استفاده قرار گیرند. ضمن اینکه، انجمن شرکت‌های تجاری و سازندگان تجهیزات کامپیوتری و وسایل الکتریکی (RATEK) گفته است که پیش‌نصب نرم‌افزارهای روسی بر روی همه دستگاه‌ها ممکن است امکان‌پذیر نباشد. بدین ترتیب تعدادی از سازندگان بزرگ بین‌المللی در اثر این قانون احتمالا مجبور به ترک بازار روسیه خواهند شد. با در نظر گرفتن اینکه سیستم عامل iOS اپل یک سیستم بسته‌ای است، احتمال ندارد که آیفون با نرم‌افزارهای ناشناخته روسی ارایه گردد.

داده‌های وب‌سایت Statcounter نشان می‌دهد که در طول ماه اکتبر امسال، سامسونگ با ۲۲.۰۴ درصد، بیشترین سهم بازار اسمارتفون روسیه را در اختیار دارد و هواوی و اپل نیز به ترتیب با ۱۵.۹۹ و ۱۵.۸۳ درصد در جایگاه‌های دوم و سوم قرار دارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH