چین انتشاردهندگان اخبار جعلی را تحت تعقیب قانونی قرار می‌دهد

چین اخیرا سیاست‌های دولتی جدیدی را برای جلوگیری از انتشار اخبار جعلی (fake news) و ویدیوهای گمراه‌کننده‌ای که با استفاده از هوش مصنوعی ایجاد می‌شوند (deepfakes) وضع کرده است. به گزارش رویترز، قانون جدید، انتشار اخبار و اطلاعاتی را که به‌طور صریح به مخاطبان خود اعلان نمی‌کنند که با استفاده از فناورهای هوش مصنوعی یا واقعیت مجازی تولید شده‌اند، ممنوع می‌کند.

قانون مذکور، از تاریخ اول ژانویه سال 2020 و توسط اداره فضای سایبر چین اجرایی خواهد شد. به‌گزارش South China Morning Post، این اداره در بیانیه روز جمعه خود گفته است: این‌روزها از طریق فناوری‌های جدیدی مانند deepfakes، محتواهایی در حوزه‌های مرتبط با ویدیوها و صداهای آنلاین تولید می‌شوند که برای نظم اجتماعی و سلایق مردم خطراتی را در پی دارند و اثرات منفی بر روی امنیت ملی و ثبات اجتماعی جامعه می‌گذارند.

به نظر می‌رسد که قانون جدید دولت چین بسیار فراگیر بوده و  این حق را به او خواهد داد تا هم کاربران و هم سرویس‌های هاستینگ ویدیو را به‌خاطر نقض این قانون تحت پیگرد قانونی قرار دهد. نکته جالب اینکه، این تدابیر دولت چین، بسیار شبیه به قوانینی است که در آمریکا برای مبارزه با deepfakes تصویب شده‌اند.

ماه گذشته، کالیفرنیا رسما به‌عنوان اولین ایالت آمریکا، استفاده از deepfakes در تبلیغات انتخاباتی را به‌عنوان جرم در نظر گرفت. براساس قانون جدید که  AB 730 نام دارد، انتشار صدا، تصویر و یا ویدیویی که اخبار نادرستی را در اختیار کاربران قرار دهند و به وجهه یک سیاستمدار لطمه وارد کنند، به عنوان جرم تلقی خواهند شد. البته قانون کالیفرنیا، مستقیما به کلمه deepfake اشاره نکرده، اما مشخص است که این پیگری‌ها شامل اخبار جعلی ایجادشده توسط هوش مصنوعی و همچنین ویدیوهای گمراه‌کننده‌ای که اثرات منفی بر روی مخاطب می‌گذارند می‌شوند.

با این‌حال، کالیفرنیا، رسانه‌های خبری و طنز را از قانون مذکور استثنا کرده‌ است. این قانون همچنین در طول همه انتخابات‌های آمریکا، به مدت ۶۰ روز در مورد کاندیداها اعمال خواهد شد. البته مقامات این ایالت گفته‌اند که قانون AB 730، در سال 2023 منقضی خواهد شد؛ مگر اینکه دوباره رای به اجرای آن داده شود.

اخبار جعلی

کنگره آمریکا نیز در حال بررسی خطرات احتمالی deepfakes و راه‌های مبارزه با تاثیرات مخرب آن‌ها در انتخابات ریاست جمهوری 2020 هستند. در همین رابطه، کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا اخیرا جلسه‌ای را با متخصصین دانشگاهی و مراکز فکری این کشور برگزار کرد تا استراتژی‌های مقابله با انتشار اخبار جعلی را در انتخابات پیش‌رو بررسی کنند. در حال‌حاضر قوانینی در حال تصویب شدن در کنگره هستند که انتشار و توزیع اخبار و ویدیوهای گمراکننده را تحت تعقیب قانونی قرار خواهند داد.

از طرف دیگر، شرکت هایی مانند فیس‌بوک و توییتر مشغول ایجاد ابزارهایی برای شناسایی deepfakes و کمک به کاهش انتشار چنین ویدیوها و تصاویری در پلت‌فرم‌هایشان هستند. توییتر این ماه اعلان کرد که بعد از مواجهه با چندین مورد انتشار ویدیوهای جعلی در این شبکه اجتماعی، از جمله انتشار یک ویدیو گمراه‌کننده درباره نانسی پلوسی، سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا، تصمیم گرفته است که سیاست‌هایی را در این رابطه اتخاذ کند.

فیس‌بوک هم که این‌روزها به‌خاطر اینکه نتوانسته جلوی پخش گسترده ویدیوی پلوسی را بگیرد، مورد شدیدترین انتقادها قرار دارد، شروع به توسعه فناوری خاصی برای شناسایی deepfakes کرده است. با این‌حال، شرکت گفته است که براساس سیاست‌های پیشین خود، چنین ویدیوهایی را حذف نخواهد کرد. فیس‌بوک همچنین به‌خاطر اینکه به سیاستمدران اجازه داده تا تبلیغات خود را در این شبکه انجام دهند مورد انتقاد قرار گرفته است. اما، در پاسخ به انتقادات مارک زاکربرگ گفته است که: ما نمی‌خواهیم بر روی پلت‌فرم خود قانونی درباره صحبت کردن افراد وضع کنیم. با این‌حال، توییتر برعکس فیس‌بوک عمل کرده و ماه گذشته اعلان کرد که به‌هیچ‌وجه اجازه تبلیغات سیاسی را بر روی این شبکه اجتماعی نخواهد داد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH