مقایسه اچ‌تی‌سی وان مکس با ایسوس فون پد نوت 6: دیدار تایوانی‌ها

ITResan

فون‌پد نوت در مصاف با رقیب چینی‌ خود میت2، با ایجاد موقعیت‌هایی خطرناک توانست بازی بسیار زیبایی به نمایش بگذارد، در عین حال این که وان مکس هم در مقابله با لومیا 1520 فنلاندی با آن‌ همه دبدبه و کبکبه، عملکردی بسیار عالی داشت! حالا و در بازی پنجم از جام قهرمانان آی‌تـی‌رسان که به گروه A اختصاص داده‌شده، شاهد رویارویی این دو شرکت‌کننده یعنی ایسوس فون‌پدنوت6 و اچ‌تی‌سی وان مکس هستیم تا نبرد داغ و جذابی دیگر را برایتان گزارش کنیم. مبارزه‌ای که می‌تواند سرنوشت یکی از صعود کنندگان به دور بعدی را مشخص نماید.

10 دقیقه ابتدایی: طراحی

ITresanCup (7)

شما از یک فبلت 6 اینچی چه می‌خواهید؟ نمایشگری باکیفیت؟ سخت‌افزاری پرقدرت؟ امکانات متعدد؟ پس طراحی چه شد؟! طراحی از جمله مواردیست که بسیاری از افراد هنگام خرید چندان به آن توجهی نمی‌کنند؛ در حالی که تقریبا همیشه در حال سر و کله زدن با طراحی آن دستگاه هستند. وقتی نوبت به فبلت‌های مسابقه ما می‌رسد، در حقیقت با دو جسم سینی‌ مانند بزرگ روبرو هستیم! دو دستگاه 6 اینچی با قالبی گرد مانند و البته یک طراحی خوش‌دست! ابعاد دو مدل تقریبا در یک محدوده گشت می‌زند و با ضخامتی مشابه، پهنای فون‌پد نزدیک به 5 میلی‌متر بیشتر است.

ITresanCup (12)

همان‌طور که گفته شد، هر دو فبلت در قالبی نسبتا گردمانند در گوشه‌ها طراحی شده و لبه‌های آنان نیز، تا حدودی انحنا دارد که البته این انحنا در وان مکس، به قوس پشتی کامل بدنه نیز محدود می‌شود که به همین سبب، کمی می‌توان وان مکس را خوش‌دست‌تر دانست. جدای از وزن 7 گرمی بیشتر وان‌مکس، جای‌گیری کلیدها و کنترل‌ها نیز تفاوت خیلی زیادی نداشته و هر دو استانداردهای معمول فبلت‌ها را رعایت کرده‌اند.

ITresanCup (4)

و البته که هر دو دستگاه به دلیل وجود بلندگوهایی دوگانه در قسمت بالا و پایینی بخش جلویی، ابعاد نسبتا بزرگ‌تری نسبت به سایر 6 اینچی‌ها دارند.

دقیقه 10 تا 20: وزن و کیفیت ساخت

ITresanCup (9)

وقتی یک جسم بزرگ 6 اینچی را در دست می‌گیرید، قطعا بعد از طراحی دومین عاملی که به چشم شما خواهد آمد، کیفیت ساخت و جنس مواد به کار رفته در آن است. جایی که پدران تایوانی شرکت‌ کنندگان برای وان‌مکس ماده آلومینیوم و پلی‌کربنات، و برای فون‌پد پلاستیک مات با بافتی ساده را برگزیده‌اند!

ITresanCup (1)

از آن‌جایی که قرار است وان‌مکس محصولی سطح‌ بالا و باکیفیت به شمار آید، طبیعی‌ست که در آن از موادی چون آلومینیوم استفاده شود که البته این آلومینیوم مثل پرچمدار اصلی کمپانی، وان، یک‌پارچه نبوده و فقط به قسمت پشتی، و بلندگوهای دستگاه محدود می‌شود و فریم کناری آن از پلی‌کربنات مات تشکیل شده است. اما فون‌پدنوت کمی بیشتر به فکر جیب مبارک بوده (البته از لحاظ مایه!) و در کنار قیمتی مناسب‌تر، جنس بدنه‌ای نسبتا متوسط‌تر را ارایه می‌کند که ضمنا به هیچ وجه بی‌کیفیت نیست. پلاستیک مات به کار رفته در این مدل بسیار مستحکم بوده و استعداد پایینی در جذب اثرانگشت‌های مختلف دارد. از طرفی وزن نماینده ایسوس در این رقابت‌ها 210 گرم بوده که در برابر وان مکس با 217 گرم کمی سبک تر بوده و این اختلاف 7 گرمی بین این دو، آنقدر کم است که به راحتی می‌توان از آن چشم پوشید!

دقیقه 20 تا 30: نمایشگر

در حالی که امروزه کمپانی‌های سازنده گجت‌ها انواع بلاهای مختلف را بر سر نمایشگرهای گوشی‌ها می‌آورند، خوشبختانه ایسوس و اچ‌تی‌سی حداقل دست‌به‌کار نشده و به عملکردی ثابت و پایدار راضی شده‌اند!

اما چرا انواع بلاها؟ مگر کمپانی‌ها نمایشگرها را شکنجه می‌کنند؟! جواب مثبت است! در حالی که تولیدکنندگان با انواع پردازش‌ها، دستکاری‌ها و ایجاد تغییرات در ساختار نمایشگرها به طور کل آن‌ها را متحول می‌کنند، نمی‌توان اسم آن را چیزی جز شکنجه گذاشت! فون‌پد نوت در هیاهوی مسابقه دست به ضدحمله‌ای خطرناک می‌زند و با اعتماد به نفسی عجیب و البته جالب، به سوی دروازه اچ‌تی‌سی پیش می‌رود!

ITresanCup (14)

اندازه نمایشگر این فبلت به 6.0 اینچ می‌رسد و از دقت بسیار رایج فول‌اچ‌دی در میان فبلت‌ها یعنی 1920×1080 پیکسل استفاده می‌کند، که تراکمی معادل 368 پیکسل بر اینچ را حاصل می‌گردد. پنل آن از نوع +IPS بوده و انتظارات بالایی از آن می‌رود. در حالی که فون‌پد امید زیادی برای به ثمر رساندن یک گل در این دقایق داشت اما وان‌مکس در یک حرکت نقشه‌هایش را نقش‌ بر آب کرده و نمی‌گذارد به این راحتی‌ها هجوم آورد! وان مکس که صاحب یک نمایشگر 5.9 اینچی فول‌اچ‌دی شده، با دقتی مشابه از نظر تراکم تقریبا چند واحد جلوتر می‌افتد که البته چشم‌گیر نیست. پنل S-LCD3  کیفیت و عملکرد بسیار خوب آن را تضمین کرده و باعث تشویق هر چه بیشتر تماشاچیان می‌شود.

در عین اینکه روشنایی فون‌پد‌نوت به میزان بسیار نامحسوسی بیشتر است، به همین مقدار هم عمق رنگ مشکی در وان‌مکس بیشتر بوده که اختلاف نهایی را بسیار محدود و کوچک می‌سازد. در حالی که همه امیدوار بودند در این دقایق گلی به ثمر برسد اما رقابت شدید دو گوشی باعث دفع توپ شد و اجازه نداد که قفل هیچ‌یک از دروازه ها باز شود.

دقیقه 30 تا 40: نرم‌افزار

در این قسمت از بازی، اندرویدحکم فرماست! چرا که از هر طرف با وجود اندرویدی بودن دو مدل مزیت‌ها و ضعف‌هایی را به وجود آورده که هم به نفع، و هم به ضرر دو شرکت‌کننده می‌تواند تمام شود!

بر روی فون‌پد نوت نسخه 4.2 و بر روی وان‌مکس، نسخه 4.3 از آدمک سبز معروف گوگل نصب شده است. رابط کاربری وان‌مکس هم که به Sense مشهوراست و اکنون نسخه 5.5 از آن را در وان مکس مشاهده می‌کنیم. اما با این حال که ایسوس هم نامی انحصاری برای رابط خود یعنی ASUS WaveShare UI انتخاب کرده ولی می‌توان آن را تقریبا همان اندروید خام، با امکاناتی مجزا  دانست!

ITresanCup (2)

رابط کاربری سنس اچ‌تی‌سی در حالی که ظاهری شکیل و زیبا ارایه می‌کند، در امکانات مولتی-تسکینگ مختلف و محتوای رسانه نیز بسیار خوب عمل می‌کند. برای مثال گالری پیشرفته ZOE از این دسته هستند.

اما ایسوس در فون‌پد رویه‌ای متفاوت را پیش گرفته و با اضافه کردن امکاناتی مجزا به اندروید خام، تصمیم به ارایه رابط و عملکردی سریع‌تر گرفته است! از جمله امکانات آن نیز می‌توان به قابلیت SuperNote اشاره کرد که رابطی بسیار عالی بین قلم و نمایشگر دستگاه برای یادداشت‌برداری محسوب می‌شود.

ITresanCup (8)

سرعت و عملکرد هر دو مدل نیز خوب بوده و کاهش سرعت و یا لگ چشم‌گیری در اجرای سیستم‌عامل مشاهده نمی‌شود، به همین جهت و بدلیل ایجاد نشدن موقعیت‌های مهم داور بدون وقت اضافه، سوت پایان نیمه اول را به صدا در می‌آورد تا پس از استراحتی کوتاه، به تماشا و گزارش ادامه بازی بپردازیم.

در میان این چند دقیقه استراحت نیمه اول هم، برای رفع خستگی و سر نرفتن حوصله (!) می‌توانید ویدیوهای کار با شرکت‌کننده را جهت آشنایی بیشتر با ویژگی‌های اصلی، مشاهده کنید!

ایسوس فونپد نوت:

اچتیسی وان مکس:

دقیقه 40 تا 50 :دوربین

خب طبیعتا شاید عکاسی و فیلم‌برداری با چنین فبلت‌های بزرگی، کمی مضحک باشد و البته که در این میان نباید انتظار دوربینی خارق‌العاده از آنان را داشت! وان‌مکس و فون‌پدنوت هم از این قاعده مستثنی نیستند و به دوربین‌هایی “نسبتا” متوسط تجهیز شده‌اند که نباید از آن برای عکاسی از نوع حرفه‌ای انتظار داشت!

به صورتی که وان‌مکس از یک نمونه 4 مگاپیکسلی با فناوری اختصاصی اولتراپیکسل، در کنار لنزی پیشرفته با دیافراگم F/2.0 و سنسور 1/3″ با ضبط تصویر فول‌اچ‌دی بهره‌مند گشته که البته در کنار آن، یک تک فلش LED هم دیده می‌شود. در سوی دیگر میدان فون‌پد نوت از یک لنز 8 مگاپیکسلی استفاده می‌کند و قابلیت ضبط فول‌اچ‌دی را داراست، و متاسفانه اثری از فلش در آن دیده نمی‌شود!

ITResanCup

نگاهی بر نمونه تصاویر که داشته‌باشیم، بسیار واضح است که وان‌مکس، تصاویر روشن‌تری ثبت کرده و در شرایط نوری ضعیف بهتر عمل می‌کند و دقت رنگ بالاتری هم دارد. علاوه بر این وجود فلش و قابلیتZOE نیز، مزیتی مهم به شمار می‌رود. اما در مقابل فون‌پد علاوه بر ارایه جزئیاتی بالاتر به دلیل رزولوشن نسبتا بیشتر آن، نویز کمتری هم در موقعیت‌های روشن داراست.

دقیقه 50 تا 60: سخت‌افزار

فون‌پدنوت که به نظر می‌رسد در دقایق میانی نیمه‌ها تاکتیک کاری خود را عوض کرده، با روشی جدید و البته بسیار جالب، صاحب توپ و میدان می‌شود!

در حقیقت نبرد این بخش را باید بین کمپانی‌های کوالکام و اینتل دانست! جایی که ایسوس چیپست اینتل اتم، و اچ‌تی‌سی چیپ اسنپدراگون را برای فبلت خود برگزیده، مدل چیپست برای وان مکس اسنپ 600 APQ8064T و برای فون‌پد، +CloverTrail با کد Z2580 نام دارند. پردازنده فون‌پد دارای فرکانسی معادل 2گیگاهرتز بوده، و شامل دو هسته از نوع Saltwell اینتل همراه فناوری Hyper-threading می‌شود. همین‌طور در کنار 2گیگابایت رم، شاهد واحد گرافیکی SGX 544 MP2 هستیم. در حالی که کوالکام با ارایه چیپ اسنپ 600، پردازنده‌ای چهارهسته‌ای از نوع Krait با فناوری ساخت نسبتا جدیدتر جای داده و 2 گیگابایت رم و گرافیک Adreno 320 به عملکرد هر چه بیشتر آن کمک می‌کنند. مشخصات هر دو مدل منحصر به فرد است و ترجیح می‌دهیم به دلیل سنگین بودن مبحث چندان وارد جزئیات تئوری نشویم و مستقیم به سراغ بنچمارک‌ها برویم!

ITresanCup (10) ITresanCup (6)

فون‌پدنوت بر خلاف انتظارات در بنچمارک‌ها بسیار عالی عمل کرده و به طرز شگفت‌انگیزی، با تجهیز به سریع‌ترین رم جهان بین گوشی‌های اندرویدی تا به این لحظه، ضربه‌ای سهمگین به سوی دروازه اچ‌تی‌سی روانه می‌کند اما چیپست فوق‌العاده بهینه‌شده وان مکس مثل یک دیوار سد راه آن می‌شود! درست است که بصورت خام، قدرت فون‌پد بسیار بالا و قابل توجه است، اما به دلیل بهینه‌سازی چیپ اینتل مخصوص اندروید، این قدرت خود را به خوبی نشان نمی‌دهد. شاید بتوانیم در نسخه‌های بعدی هم‌چون 4.4، شاهد عملکردی بهتر در واقعیت باشیم.

به قسمت حافظه هم که برسیم، هر دو دستگاه 16گیگابایت حافظه داخلی را شامل می‌شوند که از طریق کارت حافظه جانبی، قابل ارتقاست.

دقیقه 60 تا 70: چندرسانه‌ای

ITresanCup (11)

علاقمندان به موسیقی و تماشای فیلم هم در این قسمت، از خیر دو فبلت بازی‌کننده ما محروم نخواهندماند! جایی که با دو مدل نزدیک به 6 اینچی روبرو هستیم و هر دوی آن‌ها هم به دو بلندگوی دوگانه در قسمت جلویی مجهز شده‌اند که بسیار جالب به نظر می‌رسد! هر دو بلندگو جلوه خاص، جالب و باکیفیتی دارند و خبر از روزهای خوشی می‌دهند، اما طبیعتا باید یکی را به عنوان مدل برتر انتخاب کرد!

بلندگوهای فون‌پدنوت در نگاه اول نسبتا کوچک‌تر هستند و انگار که برای یک سطح قیمتی پایین‌تر طراحی شده‌اند، هم‌چنین این بلندگوها به فناوری SonicMaster ایسوس مجهز شده‌اند، اما وان‌مکس دارای بلندگوهایی با نام BoomSound است که پیش‌تر آن‌ها را در وان دیده‌بودیم که اکنون، به صورت بزرگ‌تر و قوی‌تر شاهد آن‌ها هستیم.

در حالی که بلندی صدای مدل ایسوس نسبتا متوسط است، اما کیفیت آن فوق‌العاده عالی بوده و در حالت کلی مناسب است. ولی در سمت دیگر وان مکس از این فرصت استفاده می‌کند چرا که بلندی صدای محشر، کیفیت عالی، بِیس قوی و صدایی فراگیر دارد! به همین جهت با ضربه‌ای کات‌دار (!) توپ را به گوشه دروازه ایسوس فرستاده و او هم به جز خیره شدن به توپ، کاری از دستش بر نمی‌آید!

دقیقه 70 تا 80: باتری

وان‌مکس با یک باتری 3300 میلی‌آمپری وارد میدان شده و فون‌پدنوت نیز از یک نمونه 3200 میلی‌آمپری استفاده می‌کند، اما قطعا بهینه‌سازی سخت‌افزاری/نرم‌افزاری در طول عمر آن‌ها تأثیرگذار خواهد بود.

ITresanCup (5)

در حالی که باتری وان‌مکس فقط 100mAh ظرفیت بیشتری دارد، اما به سبب بهینه‌سازی و سازگاری بهتر چیپست نتایج به طرز فاحشی متفاوت هستند، تا جایی که در حدود پنج ساعت در وب‌گردی، یک و نیم ساعت در فعالیت سنگین و بیش از ده ساعت بیشتر در حالت بیکاری دوام خواهد آورد!

دقیقه 80 تا 90: سایر موارد

کم‌کم به دقایق پایانی نزدیک می‌شویم و بازی هم‌چنان پرجنب‌و‌جوش و هیجان‌انگیز دنبال می‌شود و انگار که هیچ‌کدام، قصد کوتاه آمدن ندارند!

در حالی که وان‌مکس، با اقتدار امکانات ارتباطی بهتر خود هم‌چون پشتیبانی از شبکه LTE و فرستنده مادون قرمز، در کنار حسگر اثرانگشت دزدگیر (!) خود را به نمایش می‌گذارد؛

ITresanCup (13)

ناگهان فون‌پد نوت با قلمی شگفت‌انگیز سد راه وان‌مکس می‌شود! با این حال که نباید انتظار قلم‌های حرفه‌ای محصولات سطح‌بالای دیگر را داشته‌باشید، اما وجود یک قلم استایلوس با شکاف مخصوص و برنامه‌های اختصاصی، خبر بسیار خوبی برای خریداران است چرا که می‌تواند کمک چشم‌گیری در یادداشت‌برداری یا هر کار دیگری به کاربران بکند!

ITresanCup (3)

وقت اضافه: قیمت

داور نگاهی به ساعت مچی خود می‌اندازد و با توجه به اتمام نود دقیقه، به میزان چند دقیقه وقت اضافه تعیین می‌کند تا بازیکنان بتوانند آخرین شانس‌هایشان را هم امتحان کنند.

در حالی که وان‌مکس یک محصول تماما رده-بالا محسوب می‌شود، قیمت آن هم به چیزی در حدود 1.800.000 تومان بدون گارانتی و 2 میلیون تومان، همراه گارانتی می‌رسد! در حالی که فون‌پد نوت بسیار بیشتر به فکر جیب مبارک بوده و ایسوس برچسب قیمتی یک میلیون و دویست هزار تومانی را برای آن برگزیده تا افراد بسیار بیشتری بتوانند با قیمتی مناسب، به یک فبلت قوی، خوش‌ساخت و کاربردی دسترسی داشته‌باشند! به همین جهت نیز پر واضح است که ارزش خرید در مدل فون‌پد بیشتر ارزیابی می‌گردد.

در حالی که دیگر کم‌کم ثانیه‌های آخر بازی سپری می‌شود، داور سوت اتمام 90 دقیقه را به صورت کامل می‌زند و بازی تمام می‌شود. موقعیت‌های زیادی مثل همیشه بر روی دروازه‌ها ایجاد شد و هیاهوی بسیاری در زمین برپا بود، به همین جهت شاید بد نباشد نگاهی بر این موقعیت‌ها داشته‌باشیم.

ITResancup-and-aawaat

موقعیت‌های خطرناکی که وان‌مکس، بر روی دروازه فون‌پدنوت ایجاد کرد:

  • بدنه نسبتا خوش‌دست‌تر
  • استفاده از موادی باکیفیت‌تر در ساخت بدنه
  • عمق بیشتر نمایشگر
  • پشتیبانی به نسبت بهتر، استفاده از رابط کاربری سنس 5.5
  • عملکرد بهتر دوربین در شرایط نوری ضعیف، دقت رنگ بیشتر + فلش LED
  • سخت‌افزاری بهینه‌تر با قدرتی بسیار عالی
  • بلندگوهای فوق‌العاده عالی
  • باتری حجیم‌تر با طول عمر بیشتر
  • تجهیز به حسگر اثرانگشت، فرستنده مادون قرمز و شبکه 4G LTE

موقعیت‌های خطرناکی که فون‌پدنوت، بر روی دروازه وان‌مکس ایجاد کرد:

  • روشنایی بالاتر نمایشگر دستگاه
  • نرم‌افزاری سبک‌تر، امکانات نرم‌افزاری کاربردی قلم
  • دوربین، با ثبت جزئیات بهتر و نویز کمتر
  • رم فوق‌العاده سریع و قدرتی منحصر به فرد
  • پشتیبانی از قلم استایلوس
  • قیمت کمتر و ارزش خرید بالاتر

به نظر می‌رسد وان‌مکس در طول بازی، تلاش بیشتری کرده و صاحب موقعیت‌های بهتری شده، اما طبیعتا تعداد آن‌ها ملاک نیست و اینکه کدام‌یک تبدیل به گل می‌شود، بسیار مهم‌تر خواهدبود. اینکه فون‌پدنوت هم  توانسته با قیمتی پایین‌تر و مشخصات سخت‌افزاری به نسبت ضعیف‌تر، به این خوبی در مقابل نماینده اچ‌تی‌سی ایستادگی کند هم بسیار ستودنی‌ست. نظر شما چیست؟ بنظر شما کدام‌یک برنده این مسابقه هستند و لایق صعود به مرحله بعدی؟

[divide style=”2″]

حال شما تصمیم بگیرید که در این مبارزه هیجان انگیز، کدام مدل بر دیگری برتری داشته و شما آن را پیروز رقابت می‌دانید؟ حتی اگر در این باره تردید دارید، می‌توانید رای به تساوی فبلت‌ها بدهید!

[polldaddy poll=”7820645″]

[divide style=”3″]

برنامه کامل مسابقات را می‌توانید از اینجا مشاهده کنید!

2 در مورد “مقایسه اچ‌تی‌سی وان مکس با ایسوس فون پد نوت 6: دیدار تایوانی‌ها”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH