هواوی میت 30 فاقد هرگونه قطعه ساخت آمریکاست

با روشن شدن ابعاد تحریم‌های دولت ترامپ علیه کمپانی هواوی این پرسش در ذهن بسیاری از کارشناسان مطرح شد که آیا غول مخابراتی چینی بدون دسترسی به قطعات آمریکایی قادر به تولید اسمارت‌فون خواهد بود یا خیر. گزارش کالبدشکافی جدیدی که توسط نشریه وال استریت ژورنال منتشر شده ظاهرا به این پرسش، پاسخ مثبت داده است.

تحلیل‌گران موسسه های UBS و Fomalhaut Techno Solutions ادعا می‌کنند که اسمارت‌فون میت 30 هواوی فاقد هرگونه قطعات آمریکایی است. ظاهرا هواوی برای تامین تعدادی از قطعات حیاتی موردنیاز خود با چندین تامین‌کننده غیر آمریکایی همکاری نموده است. به‌عنوان مثال این کمپانی اکنون در عوض خریداری آمپلی‌فایرهای صوتی خود از کمپانی Cirrus Logic اقدام به تهیه آ‌ن‌ها از شرکت هلندی NXP می‌نماید. بعلاوه هواوی در عوض خریداری تراشه‌های وای‌فای و بلوتوث از شرکت برودکام بر توان فنی واحد تولید نیمه‌هادی خود موسوم به های‌سیلیکون به‌طور کامل تکیه نموده است. همچنین غول چینی به منظور تامین سایر قطعاتی که پیش‌تر از سوی تولیدکنندگان آمریکایی تامین می‌شد نیز اکنون به سراغ شرکت‌هایی نظیر کمپانی ژاپنی Murata و شرکت تایوانی مدیاتک رفته است.

به عقیده تحلیل‌گران موسسه UBS، پیشرفت تلاش‌های هواوی در راستای بومی‌سازی ظاهرا فراتر از حد انتظار بوده است. چرا که اکنون می‌بینیم برخی محصولات 4G هواوی نظیر اسمارت‌فون‌های Y9 پرایم 2019 و میت 30 دیگر از هیچ قطعه آمریکایی استفاده نمی‌کنند.

سخنگوی کمپانی هواوی در گفتگو با وب‌سایت WSJ اعلام کرد که “هواوی صریحا ترجیح می‌دهد که فرآیند به‌کارگیری و خریداری قطعات از تامین‌کنندگان و شرکای آمریکایی خود را ادامه دهد. چنان‌چه تصمیمات دولت آمریکا مانع از تحقق چنین پدیده‌ای شود؛ در این‌صورت هواوی برای تامین قطعات موردنیاز خود چاره‌ای جز یافتن منابع غیر آمریکایی نخواهد داشت.”

اگرچه اکثر شرکت‌های آمریکایی از تجارت با هواوی منع شده‌اند؛ اما غول چینی هنوز نتوانسته وابستگی خود به تامین‌کنندگان آمریکایی را به‌طور کامل از بین ببرد. هواوی پیش‌تر اعلام کرد که با پیش‌بینی اعمال تحریم‌ها اقدام به ذخیره‌سازی برخی قطعات موردنیاز خود نموده است. از طرفی کالبدشکافی‌های مستقل نشان می‌دهند که برخی دستگاه‌های جدیدتر کماکان از قطعات آمریکایی استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال وب‌سایت TechInsights نشان می‌دهد که مدل پیشرفته‌تر اسمارت‌فون میت 30 پرو 5G از تراشه‌های ساخت شرکت‌های کوالکام و Texas Instruments بهره می‌گیرد.

این پدیده احتمالا بنا بر چند دلیل مختلف به وقوع پیوسته است. صرف‌نظر از سایر گزینه‌های احتمالی پیش روی هواوی به‌نظر می‌رسد که غول چینی قصد دارد موجودی تراشه‌های ذخیره شده برای این سناریو را مورد استفاده قرار دهد. همچنین جای تعجب ندارد که کمپانی به منظور تنوع بخشیدن به زنجیره تامین خود دست به اقدامات بزرگی خواهد زد. با این‌حال کالبدشکافی صورت گرفته توسط موسسه UBS نشان می‌دهد که هواوی بدون هرگونه وابستگی به تامین‌کنندگان آمریکایی قادر به تولید اسمارت‌فون‌های پیشرفته خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH