حالت چهره گربه‌ها

گربه‌ها با تغییر حالت چهره خودشان با شما حرف می‌زنند!

تصور کلی در بین افرادی که گربه دارند این است که خرخر نشانه رضایت و گوش‌های به عقب کشیده شده نشانه عدم خرسندی این حیوان است. اما ظاهرا صورت گربه‌ها بسیار بیشتر از آن چیزی که فکر می‌کنیم، با ما حرف دارد. تحقیق جدیدی صورت گرفته است که نتایج آن نشان می‌دهد، بسیاری از افراد در خواندن حالت چهره گربه‌ها عملکرد بسیار بدی دارند!

گربه‌ها به مرموز بودن مشهور هستند و نتایج این تحقیقات نیز به نحوی این موضوع را تایید می‌کند. این تحقیق با حضور شش هزار شرکت‌کننده که اکثرا هم صاحب گربه بودند، در هشتاد و پنج کشور جهان صورت می‌گرفت. در این تحقیق به آنها ویدیوهای مختلفی از گربه‌ها نشان داده شد و از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا در خصوص حالت اخلاقی حیوان قضاوت کنند. امتیاز اکثر شرکت‌کنندگان در این تحقیق پایین‌تر از شصت درصد شد که نمره کمی محسوب می‌شود. با این وجود، حدود سیزده درصد از افراد شرکت‌کننده نیز موفق به کسب امتیاز 75 درصد و بیشتر شدند، که عملکرد بسیار خوبی است.

حالت چهره گربه‌ها

Georgia Mason، زیست‌شناس رفتاری دانشگاه گوئلف انتاریو، در خصوص نتایج این تحقیق بیان می‌کند: “گربه‌ها با حالات چهره خود به ما حرف‌هایی را می‌زنند و اگر شما در این زمینه توانا باشید، صحبت‌های آنان را متوجه می‌شوید. بعضی از افراد قادر به این کار هستند، پس این مساله به صورت واقعی وجود دارد. به عبارت دیگر، خواندن صورت گربه‌ها سخت است، اما محال نیست.”

زنان که حدود سه چهارم از شرکت‌کنندگان را تشکیل می‌دادند، عملکرد بهتری از مردان در خواندن حالت چهره گربه‌ها داشتند و جوان‌ترها بهتر از افراد مسن عمل کرده بودند. با این وجود، بهترین عملکرد به اشخاصی مانند دامپزشک‌ها، که ارتباط بیشتری با این حیوانات داشته و در این زمینه تخصصی‌تر عمل می‌کنند، تعلق گرفت. میسون اعتقاد دارد: “استعداد خاصی در نهاد آنها وجود دارد و شاید دامپزشک شدن‌شان هم به همین موضوع برمی‌گردد. البته آنها فرصت‌های آموزشی فراوانی هم داشته‌اند و بارها و بارها به خاطر مسائل کاری سوالات مختلفی در خصوص حالات گربه‌ها از خود پرسیده‌اند: حال این گربه خوب است؟ درمان در نظر گرفته جواب داده یا باید تغییری در آن به وجود آورد؟ این گربه آمادگی مرخص شدن را دارد؟”

حالت چهره گربه‌ها

دانشمندان از مدت‌ها پیش به این باور رسیده‌اند که حالت ابروها، لبخند و مواردی از این قبیل بر قضاوت دیگران از فرد تاثیر مستقیم دارد. در سال 2010 تحقیقی در خصوص حالت چهره موش‌ها به هنگام درد انجام شد و از آن زمان دانشمندان علاقه بیشتری برای مطالعه در این زمینه پیدا کرده‌اند. تمرکز بیشتر در این زمینه بر روی سگ‌ها بود، اما میسون و همکارانش مطالعاتی در زمینه گربه‌ها، به عنوان یکی از پر طرفدارترین حیوانات خانگی انجام دادند. “ما می‌خواستیم بدانیم آیا آنها حالت چهره‌ای برای نشان دادن درد دارند؟” به همین منظور، ویدیوهایی که در آن گربه‌ها به کسی نزدیک می‌شدند و یا به چیزی که می‌خواستند، می‌رسیدند تحت عنوان مثبت و ویدیوهایی که در آنها احساس درد و یا ناخوشی می‌کردند، به عنوان منفی دسته‌بندی شد. در این بین ویدیوهایی که به راحتی حالت گربه‌ها را مشخص می‌کردند نیز حذف شدند.

به گفته Kristyn R. Vitale، یکی از دانشمندانی که دورادور با محققین این مطالعه همکاری کرده بود، استفاده از ویدیوهای موجود بر روی یوتیوب مزایایی فراوانی داشته است. این ویدیوها به هیچ وجه حسی تصنعی بودن را در بیننده ایجاد نمی‌کنند و اکثرا در موقعیت‌های روزانه زندگی و شاید هم به صورت اتفاقی گرفته شده‌اند. Vitale که به شدت بر وجود حالت چهره در گربه‌ها تاکید دارد، به صورت آنلاین در این آزمایش شرکت کرده و نمره بالایی نیز کسب کرده بود.

میسون و همکارانش نتایج این تحقیق را معتبر می‌دانند، چرا که افراد مختلف صمیمیت بیشتری با سگ‌ها در مقایسه با گربه‌ها به عنوان حیوانات خانگی دارند. نتایج این مطالعه می‌تواند به دارندگان گربه‌ها و همچنین دامپزشک‌ها در درک بهتر این حیوانات کمک کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH