مایکروسافت از کنسول گیمینگ جدید خود با نام ایکس‌باکس سری X رونمایی کرد

امروز کمپانی مایکروسافت از کنسول گیمینگ نسل آینده خود با نام ایکس‌باکس سری X رونمایی کرد. این محصول پیش‌تر تحت‌عنوان پروژه اسکارلت شناخته می‌شد. ایکس‌باکس سری X چهارمین کنسول بزرگ عرضه شده توسط مایکروسافت به‌شمار می‌رود و مشتریان، سال آینده همین موقع و در ایام تعطیلات سال 2020 می‌توانند این محصول را خریداری نمایند.

ایکس‌باکس سری X به‌عنوان جانشین کنسول‌های سری ایکس‌باکس وان و ایکس‌باکس وان ایکس روانه بازار می‌شود. امروز با معرفی ایکس‌باکس سری X بالاخره طراحی نهایی المان‌های سخت‌افزاری این محصول مشخص شد. کنسول جدید مایکروسافت از طراحی عمودی و یکپارچه‌ای برخوردار است؛ الگویی که از سبک طراحی محبوب مدل‌های پیشین الهام می‌گیرد. بر اساس اعلام مایکروسافت، کاربران می‌توانند ایکس‌باکس سری X را به‌صورت افقی نیز در مکان موردنظر خود قرار دهند.

قسمت جلویی قاب دستگاه از یک شکاف عمودی جهت دریافت دیسک و دکمه خروج در کنار آن میزبانی می‌کند. بعلاوه یک درگاه USB-A به‌همراه یک دکمه با عملکرد نامشخص نیز در این قسمت به چشم می‌خورند. لوگوی درخشان ایکس‌باکس نیز در گوشه فوقانی سمت چپ دستگاه قرار دارد و احتمالا نقش دکمه پاور را ایفا می‌کند.

بخش فوقانی دستگاه از ظاهری مشابه یک شبکه تهویه با نورپردازی سبز رنگ برخوردار است. از این منظر، سیستم تهویه و خنک‌کننده ایکس‌باکس سری X با نمونه به‌کارگیری شده در کامپیوتر مک پرو سال 2013 اپل شباهت دارد. در این سامانه، هوای خنک از بخش تحتانی دستگاه به داخل کشیده شده و از شبکه موجود در قسمت فوقانی خارج می‌شود.

در کلیه محتوای تبلیغاتی منتشر شده، طراحی قسمت پشتی دستگاه تا حدودی مبهم به‌نظر می‌رسد. لذا این بخش احتمالا از امکانات شگفت‌انگیز متعددی میزبانی می‌کند و مایکروسافت قصد دارد تا با عرضه نهایی محصول از این امکانات رونمایی کند.

با بررسی کنترلر سری X متوجه خواهیم شد که کنسول آینده به‌همراه یک کنترلر جدید عرضه خواهد شد. در نگاه اول این کنترلر از ظاهری مشابه با کنترلر ایکس‌باکس وان ایکس برخوردار است. با این‌حال مایکروسافت به منظور ارتقا کاربری این کنترلر اقدام به بازطراحی آن نموده است. کنترلر جدید اکنون با طیف گسترده‌تری از دست‌ها سازگاری دارد. بعلاوه این ابزار با الهام گرفتن از کنترلر بی‌سیم ایکس‌باکس Elite Series 2 اکنون از قابلیت D-pad برخوردار است. بهره‌مندی از یک دکمه جدید با ظاهری مشابه دکمه Share کنترلر DualShock 4 امکان اشتراک‌گذاری سریع و آسان اسکرین‌شات‌ها و کلیپ‌ها را فراهم می‌کند. همچنین کنترلر جدید با سیستم‌عامل ویندوز 10 و ایکس‌باکس وان ایکس نیز سازگاری خواهد داشت.

ایکس‌باکس سری X از نسل جدید CPU و GPU تولید شده توسط کمپانی AMD بهره می‌گیرد. پردازنده مرکزی بر اساس معماری جدید Zen 2 طراحی شده است. CPUهای قدرتمند دسکتاپی سری رایزن 3000 نیز از این معماری بهره می‌گیرند. پردازنده گرافیکی نیز بر اساس معماری RDNA مورد استفاده در GPUهای دسکتاپی جدید سری رادون RX 5000 طراحی شده است. همچنین کنسول جدید به منظور بارگذاری هرچه سریع‌تر بازی‌ها از حافظه‌داخلی یکپارچه فلش بهره خواهد برد.

مایکروسافت در خصوص عملکرد کنسول گیمینگ جدید خود ادعاهای جسورانه‌ای را مطرح نموده است. بر این اساس، کارآیی ایکس‌باکس سری X در مقایسه با برترین کنسول فعلی کمپانی یعنی ایکس‌باکس وان ایکس حدودا 4 برابر افزایش یافته است. این پدیده بدان معناست که ایکس‌باکس سری X قادر به پردازش پیوسته محتوا با رزولوشن 4K و نرخ 60 فریم‌برثانیه یا حتی در برخی موارد خاص تا 120 فریم‌برثانیه خواهد بود. همچنین این کنسول می‌تواند داده‌هایی با رزولوشن 8K را در خروجی ارائه نماید. با این‌حال رزولوشن حقیقی داده‌های پردازش شده احتمالا به 4K محدود خواهد بود.

ایکس‌باکس سری X قابلیت‌هایی به‌مراتب مهم‌تر از رزولوشن را در خود جای داده است. مشخصه نرخ نوسازی متغیر (VRR) که پیش‌تر در کنسول ایکس‌باکس وان ایکس نیز رویت شده بود؛ به کاربران اطمینان می‌دهد که نرخ نوسازی خروجی دستگاه با نرخ نوسازی نمایشگرها یا تلویزیون‌های سازگار هماهنگی خواهد داشت. بدین‌ترتیب کاربران از تجربه گیمینگ روان و بدون‌وقفه لذت خواهند برد. مشخصه سایه‌زنی با نرخ متغیر (VRS) نیز سایه‌زنی در مناطق غیر ضروری را به‌صورت دینامیکی محدود نموده و توان پردازشی GPU را در مناطق بااهمیت متمرکز می‌کند. بنابراین کاربران بدون مشاهده افت محسوس در کیفیت تصاویر می‌توانند بهره‌وری مناسب‌تری را دریافت نمایند.

همچنین سری X از حالت خودکار با وقفه پایین (Auto Low Latency Mode) یا ALLM در اتصال HDMI 2.1 برخوردار است. بدین‌ترتیب با روشن شدن کنسول، نمایشگر متصل شده به آن به‌صورت خودکار به پایین‌ترین حالت وقفه خود (که غالبا با نام Game Mode شناخته می‌شود) تغییر وضعیت خواهد داد. مشخصه جدیدی موسوم به Dynamic Latency Input نیز به منظور بهره‌برداری توسعه‌دهندگان و کاهش میزان تاخیر ورودی در بازی‌ها تعبیه شده است. مایکروسافت ادعا می‌کند که این قابلیت‌ها، ایکس‌باکس سری X را به کارآمدترین کنسول تولید شده تا به امروز تبدیل می‌کند. این امکانات مفید هستند؛ چرا که حتی در کنسول‌های نسل فعلی نیز غالبا میزان تاخیر ورودی در مقایسه با کامپیوترهای شخصی بسیار بیش‌تر است.

مایکروسافت با انتشار یک تریلر جدید برای بازی Senua’s Saga: Hellblade II، برخی قابلیت‌های گرافیکی ایکس‌باکس سری X را به معرض نمایش گذاشت. این بازی به‌عنوان جانشین عنوان فوق‌العاده Hellblade: Senua’s Sacrifice منتشر می‌شود. تریلر مذکور، نحوه پردازش داده‌ها  با رزولوشن 4K توسط موتور گرافیکی داخلی و بر روی کنسول ایکس‌باکس سری X را نمایش می‌دهد. در این ویدیو، بافت‌های گرافیکی، نورپردازی، جزئیات، جلوه‌های ویژه و انیمیشن‌ها به شکلی استثنایی نمایش داده می‌شوند. با این‌حال تریلر مذکور نشان‌دهنده تجربه اجرای حقیقی و آنی بازی نیست و پردازش گرافیکی فوق‌العاده نیز بیش از کنسول مدیون موتور گرافیکی به‌کارگیری شده در بازی خواهد بود. این تریلر واقعا خیره‌کننده به‌نظر می‌رسد؛ اما برای قضاوت نهایی ناچارا بایستی تا زمان برگزاری رویداد آینده E3 منتظر بمانیم.

مایکروسافت وعده داده که ایکس‌باکس سری X صرف‌نظر از بازی‌های جدید از کلیه بازی‌های 3 نسل گذشته ایکس‌باکس نیز پشتیبانی خواهد کرد. این پدیده بدان معناست که کاربران با ارتقا کنسول گیمینگ خود کماکان می‌توانند از بازی‌های قدیمی و جدیدا خریداری شده لذت ببرند. همچنین کنسول جدید از قابلیت گیمینگ ابری نیز پشتیبانی می‌کند.

با نزدیک شدن به موعد عرضه ایکس‌باکس سری X (احتمالا رویداد E3 2020) جزئیات بیش‌تری در خصوص این کنسول و عناوین بازی‌های عرضه شده برای آن منتشر می‌شود. اکنون تمامی نگاه‌ها به سونی دوخته شده و همگی منتظر معرفی نسل آینده کنسول پلی‌استیشن توسط غول ژاپنی هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH