سرفیس نئو و سرفیس Duo مایکروسافت احتمالا مجهز به دوربین چندطیفی خواهند بود

آیا هنوز تبلت یا گوشی مایکروسافت مجهز به نمایشگر دوگانه را به‌خاطر دارید؟ از زمان معرفی این محصولات تنها 2.5 ماه گذشته است. پس از انتظار طولانی کاربران برای عرضه سرفیس‌فون، مایکروسافت از یک هندست اندرویدی با نام سرفیس Duo رونمایی کرد. یقینا طی سالیان اخیر، مایکروسافت شور و هیجان انتظار برای عرضه چنین محصولاتی را در مشتریان خود حفظ نموده است.

2 نمایشگر تعبیه شده می‌توانند نقش یک صفحه‌نمایش بزرگ را ایفا کرده و یا به‌عنوان 2 نمایشگر مستقل برای اهداف مالتی‌تسکینگ مورد استفاده قرار گیرند. چنان‌چه مایکروسافت از پتنتی که پیش‌تر توسط خود این شرکت به ثبت رسیده بهره‌برداری کند؛ در این‌صورت تثبیت موقعیت 2 نمایشگر مذکور از طریق یک لولای 360 درجه‌ای انجام شده و بر اساس آن، طراحی رابط کاربری نیز دستخوش تغییر خواهد شد. برای مثال در حالت لپ‌تاپ، سرفیس Duo همانند یک دستگاه چنگکی‌شکل باز می‌شود. بدین‌ترتیب نمایشگر فوقانی به‌عنوان صفحه‌نمایش لپ‌تاپ ایفای نقش می‌کند؛ در حالی‌که نمایشگر تحتانی به‌عنوان یک صفحه‌کلید QWERTY مجازی به‌کار گرفته خواهد شد.

در جریان همان رویداد، مایکروسافت از یک تبلت ویندوزی موسوم به سرفیس نئو با نمایشگر دوگانه رونمایی کرد. بر اساس پیش‌بینی‌ها هر 2 دستگاه در فصل خرید تعطیلات طی سال آینده روانه بازار خواهند شد. از آن‌جا که سرفیس Duo مجهز به سیستم‌عامل اندروید است؛ لذا شاهد همکاری مایکروسافت و گوگل در پروژه تولید این محصول هستیم. گوشی 2 نمایشگره مایکروسافت نیز از قلم سرفیس پن پشتیبانی خواهد کرد. نمونه‌های اولیه این قلم در ماه اکتبر به معرض نمایش گذاشته شدند. این قلم در عوض برخورداری از یک لنز دوربین واقعی مجهز به حفره‌هایی بود و مایکروسافت نیز صرفا اعلام کرد که هر 2 دستگاه از دوربین‌هایی در کلاس جهانی بهره خواهند برد.

بررسی پتنت جدید مایکروسافت احتمالا ایده‌هایی را پیرامون نگرش کمپانی در اختیار کارشناسان قرار خواهد داد. این پتنت در ماه مه پیشین ثبت و طی هفته گذشته از طریق وب‌سایت Windows Latest منتشر شد. سند ارسالی به سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO)، “تشخیص سوژه با استفاده از دوربین سنجش عمق و چندطیفی”  (OBJECT RECOGNITION USING DEPTH AND MULTI-SPECTRAL CAMERA) نام دارد. با وجود این فناوری، سیستم دوربین قادر به شناسایی خصوصیات 2 بعدی چهره اشخاص نظیر چشم‌ها، بینی و لب‌ها خواهد بود. ویژگی‌های 3 بعدی نظیر پیشانی و چانه نیز شناسایی خواهند شد. شبکه‌های عصبی با استفاده از لایه‌های پیچیده خود به تحلیل تصاویر پرداخته و قادر به تعیین رنگ چشم و یافتن سایر نشانه‌های متمایزکننده دیگر نظیر خا‌ل‌ها خواهند بود. تصاویر ضمیمه شده به سند پتنت نشان می‌دهند که این دوربین می‌تواند برای اهداف تشخیص چهره مورد استفاده قرار گیرد.

سرفیس نئو و سرفیس Duo مجهز به نمایشگر دوگانه بوده و در رده گجت‌های تاشو طبقه‌بندی نمی‌شوند

تصویربرداری چندطیفی، داده‌های تصویر و اطلاعاتی که برای چشم انسان قابل تشخیص نیستند را به ثبت می‌رساند. ارتش برای ردیابی اهداف، جستجوی مین‌های زمینی و رهگیری موشک‌ها از این فناوری استفاده می‌کند. همچنین امکان تائید اصالت اسناد تاریخی، آثار هنری و کمک به پیش‌بینی وضعیت هوا، سایر موارد کاربری فناوری مذکور را تشکیل می‌دهند.

دوربین چندطیفی می‌تواند برای اهداف تشخیص چهره به‌کار گرفته شود

البته بایستی خاطرنشان کرد که سرفیس نئو و سرفیس Duo بر خلاف هندست‌های سامسونگ گلکسی فولد یا موتورولا ریزر در رده دستگاه‌های تاشو طبقه‌بندی نمی‌شوند. از این منظر، طراحی سرفیس Duo مشابه اسمارت‌فون ZTE اکسون M بوده و فاصله موجود میان 2 نمایشگر محصول کاملا مشهود است. مایکروسافت به این گجت در قالب یک ابزار کارآمد نگاه می‌کند؛ لذا تا پیش از عرضه رسمی سرفیس نئو در سال آینده احتمالا شاهد اعمال برخی اصلاحات انگشت‌شمار در این محصول خواهیم بود. همچنین بایستی به‌خاطر داشت که برای بهره‌مندی هر 2 دستگاه از دوربین چندطیفی هیچ تضمینی وجود ندارد. کمپانی‌هایی نظیر مایکروسافت غالبا اقدام به ثبت پتنت‌های مختلف برای فناوری‌های جدید می‌کنند؛ با این‌حال فناوری‌های مذکور هرگز در یک محصول حقیقی به‌کار گرفته نخواهند شد.

دوربین چندطیفی قادر به شناسایی سوژه‌ها خواهد بود

سرفیس Duo نخستین گوشی اندرویدی شرکت مایکروسافت به‌شمار خواهد رفت. این کمپانی صاحب چندین پتنت مختلف است که به آن امکان می‌دهد تا از فروش هندست‌های اندرویدی کسب درآمد کند. این پتنت‌ها امکان بارگذاری سریع‌تر صفحات وب فاقد تصاویر را فراهم نموده و فناوری مورد استفاده جهت به‌روزرسانی اپلیکیشن‌های موبایلی نصب شده روی دستگاه را تحت پوشش قرار می‌د‌هند. بعلاوه مایکروسافت پتنت مربوط به پروتکل Exchange ActiveSync را در اختیار دارد. این پروتکل امکان همسان‌سازی تقویم، ایمیل و اسناد از کامپیوتر دسکتاپ به گجت‌های همراه را فراهم می‌کند.

هفته گذشته و در روز 10 دسامبر، شرکت مایکروسافت پشتیبانی از سیستم‌عامل ویندوزفون 10 را متوقف کرد. کاربرانی که در حال حاضر صاحب یک هندست با سیستم‌عامل ویندوزفون 10 هستند؛ کماکان قادر به استفاده از گجت خود خواهند بود. با این‌حال مایکروسافت هیچ به‌روزرسانی جدیدی را برای این هندست‌ها منتشر نخواهد کرد. بعلاوه کاربران قادر به بکاپ‌گیری از گوشی‌های خود نخواهند بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH