اگر دمای کره زمین به‌میزان 2 درجه سانتی‌گراد افزایش یابد چه اتفاقی خواهد افتاد؟

مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که سرعت فعلی گرم شدن کره زمین می‌تواند درجه حرارت‌های محلی را حتی بسیار بیشتر از سطح گرمایش جهانی تحت تاثیر قرار دهد.

براساس این تحقیق، افزایش درجه حرارت جهانی به‌اندازه ۲ درجه سانتی‌گراد می‌تواند به‌راحتی گرمای بسیار شدیدتری را در بخش‌هایی از کره زمین ایجاد کند.

تیم تحقیق، برای بررسی این موضوع، دست به مدلسازی تغییرات آب‌وهوایی در دو سناریوی مختلف افزایش سریع‌تر (کوتاه مدت) و افزایش کندتر (بلند مدت) درجه حرارت زدند. آن‌ها متوجه شدند که حتی اگر افزایش درجه حرارت نهایی در یک مقیاس جهانی یکسان باشد، اثرات ناشی از افزایش سریع‌تر درجه حرارت، به‌مراتب شدیدتر و جدی‌تر از سناریوی کند خواهد بود. درواقع، برخی از مناطق کره زمین ممکن است تحت این سناریو، افزایش درجه حرارت بیشتری را در مقایسه با افزایش ۱.۵ تا ۲ درجه‌ای درجه حرارت جهانی تجربه کنند.

محققین در مقاله خود نوشته‌اند: جهش سریع‌تر‌ ۱.۵ تا ۲ درجه‌ای حرارت کره زمین احتمالا باعث اثرات بسیار متفاوت‌تری نسبت به افزایش تدریجی آن به‌اندازه ۱.۵ تا ۲ درجه خواهد شد.

تیم تحقیق با استفاده از شبیه‌سازی‌های مدل آب‌وهوا نشان دادند که این گرمایش سریع و کوتاه مدت منجر به این خواهد شد که حدود ۹۱ درصد از مردم کره زمین درجه حرارت‌های محلی بالاتری را تجربه کنند. ضمن اینکه تحت این سناریو، احتمال وقوع رخدادهای فوق‌العاده گرم در برخی مناطق دنیا، دست‌کم دو برابر بیشتر خواهد شد.

برای مثال، در استرالیا این سناریوی کوتاه مدت ممکن است در مقایسه با سناریوی بلند مدت حتی منجر به درجه حرارت‌های بسیار بالاتری گردد.

به نظر تیم تحقیق، علت این امر آن است که در گرمایش سریع‌تر، خشکی‌های زمین زودتر از اقیانوس‌ها، گرمای ایجادشده را جذب خواهند کرد؛ در حالیکه در یک گرمایش کند، گذر زمان باعث خواهد شد تا اقیانوس‌ها هم بتوانند بخشی از آن گرما را جذب خود کنند. این یافته‌ها، با یک تحقیق قبلی در رابطه با چگونگی گرم شدن اقیانوس بعد از خشکی‌ها، مطابقت دارند.

گرمایش جهانی

این بدین معنی است که تحت سناریوی گرمایش سریع، حدود ۶۰۰ میلیون نفر از مردم دنیا در مناطقی هستند که حداقل ۰.۵ درجه در تابستان گرم‌تر خواهد بود؛ در حالیکه در سناریوی گرمایش کند، کم‌تر از ۲۰ میلیون نفر، این سطح از گرم‌شدن را تجربه خواهند کرد.

نویسندگان مقاله می‌گویند که اگر ما نتوانیم جلوی این اتفاق را هرچه سریع‌تر بگیریم، شهرهای مهمی مانند نیویورک، توکیو، استانبول، بغداد و سئول در معرض خطر تجربه تابستان‌های فوق‌العاده گرم قرار خواهند داشت.

متاسفانه با توجه به روند کنونی گرمایش جهانی به نظر می‌رسد که احتمال وقوع این سناریو بسیار زیاد است. گازهای گلخانه‌ای زمین همچنان در حال افزایش هستند و ما باید فکری برای کند کردن این پروسه بکنیم.

نتایج مطالعه حاضر در مجله Nature Climate Change چاپ شده است.

1 در مورد “اگر دمای کره زمین به‌میزان 2 درجه سانتی‌گراد افزایش یابد چه اتفاقی خواهد افتاد؟”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH