محبوب‌ترین گوشی‌های سه ماهه سوم امسال را بهتر بشناسید

در عصر گوشی‌های هزار دلاری، جدیدترین گزارش موسسه Counterpoint Research نشان می‌دهد که داشتن قیمت پایین‌تر چقدر می‌تواند اهمیت داشته باشد. محبوب‌ترین هندست دنیا در طول سه ماهه سوم (جولای تا سپتامبر) امسال، آیفون XR اپل بوده است. درواقع، این دستگاه از زمان عرضه‌اش در سه ماهه چهارم سال 2018، در جایگاه اول لیست قرار داشته است. در ماه سپتامبر امسال با عرضه آیفون 11، قیمت آن تا ۵۹۹ دلار کاهش یافت.

آیفون XR در طول سه ماهه سوم امسال، ۳ درصد از بازار جهانی گوشی هوشمند را در اختیار داشته و توانسته بالاتر از گلکسی A10 سامسونگ با سهم ۲.۶ درصدی قرار بگیرد. سامسونگ با سری میان‌رده گلکسی A خود که شامل هندست‌های ارزان‌تر با دوربین‌های خوب و باتری‌های بزرگ‌تر می‌شود، عملکرد بسیار خوبی داشته است. گلکسی A50 با داشتن یک ست‌آپ دوربین سه‌گانه، باتری بزرگ ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی و یک حافظه ۱۲۸ گیگابایتی توانسته است با در اختیار داشتن یک سهم ۱.۹ درصدی در رتبه سوم قرار بگیرد. این هندست دارای قیمت ۳۵۰ دلار است، اما در طول تعطیلات کریسمس می‌توان آن با قیمتی زیر ۳۰۰ دلار هم خرید.

سلطه گوشی‌های میان‌رده در لیست ده‌تایی‌ اسمارتفون‌های برتر

در رتبه چهارم لیست هم هندست‌های آیفون 11 و اوپو A9 قرار دارند که هر یک دارای سهم ۱.۶ درصدی از بازار جهانی اسمارتفون بوده‌اند. آیفون 11 مجهز به یک دوربین اولتراواید، عمر باتری خوب، یک نمایشگر ۶.۱ اینچی Liquid Retina و چیپست قدرتمند A13 بایونیک است که قیمتی برابر ۶۹۹ دلار برای مدل ۶۴ گیگابایتی دارد. این قیمت، ۵۰ دلار کمتر از قیمت مدل ۶۴ گیگابایتی آیفون XR است. در رتبه‌های ششم تا نهم لیست هم به‌ترتیب هندست‌های اوپو A5s با سهم ۱.۵ درصدی، گلکسی A20 با سهم ۱.۴ درصدی، اوپو A5 با سهم ۱.۳ درصدی و شیائومی ردمی 7A با سهم ۱.۲ درصدی جای گرفته‌اند.

اما در جایگاه دهم گوشی هواوی P30 قرار دارد که توانسته در طول سه ماهه سوم امسال یک سهم ۱.۱ درصدی را به خودش اختصاص بدهد. سری P30 هواوی در واقع آخرین پرچمدار شرکت بود که اجازه استفاده از نسخه اندروید مجهز به سرویس‌های گوگل پلی را داشت. هواوی به‌خاطر عدم دسترسی به زنجیره تامین آمریکا، از نسخه اوپن سورس اندروید بر روی سری میت 30 خود استفاده کرد. این بدین معنی است که پیشرفته‌ترین هندست‌های شرکت در سال جاری، نتوانستند از اپلیکیشن‌های اصلی گوگل مانند پلی استور، مپس، جیمیل و سرچ بر روی خود استفاده کنند. البته این موضوع در داخل خود چین چندان مهم نیست، برای اینکه همانطور که احتمالا می‌دانید اکثر اپلیکیشن‌های گوگل در آنجا ممنوع هستند. اما در بازار جهانی نبود اپلیکیشن‌های گوگل می‌تواند اثرات بدی بر روی میزان فروش‌ها داشته باشد.

هواوی، سه ماهه سوم امسال را بیشتر از همه مدیون بازار چین است. حس وطن‌پرستی مشتریان چینی در واکنش به تحریم‌های آمریکا علیه هواوی، باعث شد تا بارگیری‌های شرکت در این بازه زمانی به میزان ۶۶ درصد افزایش یابد. در داخل چین، سهم بازار شرکت در فاصله بین ماه جولای تا سپتامبر برابر با ۴۲.۴ درصد بود. این بدین معنی است که از هر ۱۰۰۰ گوشی هوشمندی که در این بازه به داخل چین بارگیری شده‌اند، ۴۲۴ دستگاه توسط هواوی ساخته شده‌ است.

ده گوشی برتر لیست مذکور، در طول سه ماهه سوم امسال در مجموع ۱۷ درصد از فروش‌های جهانی اسمارتفون را در اختیار داشته‌اند که کمی بیشتر از ۱۵ درصد مدت مشابه سال گذشته است. اما از آنجاییکه مشتریان، بیش از پیش به قیمت‌ها حساس شده‌اند، مجموع درآمدهای حاصله توسط این ده مدل نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش یافته است. یکی از دلایل اقبال مردم به گوشی‌های میان‌رده آن است که بسیاری از این هندست‌ها دارای قابلیت‌هایی (مانند دوربین سه‌گانه و اسکنرهای اثرانگشت داخل نمایشگر) هستند که زمانی تنها متعلق به دستگاه‌های گران‌قیمت بالارده داشتند.

براساس گزارش جدید، سود سازندگان در سه ماهه سوم امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد کاهش یافته است. موسسه Counterpoint پیش‌بینی کرده که مدل‌های میان‌رده همچنان به سلطه خود در بازار جهانی اسمارتفون‌ها ادامه خواهند داد و در آینده نزدیک شاهد چند گوشی 5G نیز در لیست خواهیم بود. و چه کسی می‌داند، شاید مدل‌های تاشو هم به‌زودی وارد این لیست بشوند. هندست‌های تاشو در حال‌حاضر به‌خاطر قیمت‌های بالایشان هنوز مورد توجه مشتریان قرار نگرفته‌اند، اما احتمال می‌رود که عرضه موتورولا ریزر در سال آینده اوضاع را کمی تغییر دهد. به‌هرحال، چیزی که باید از گزارش سه ماهه سوم موسسه Counterpoint یاد بگیریم این است که قیمت‌گذاری گوشی موضوع بسیار بااهمیتی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH