لگو

رکوردشکنی دانشمندان با سرد کردن اسباب‌بازی‌های لگو

اسباب‌بازی‌های لگو (LEGO) طی یک آزمایش، در معرض سردترین دما قرار گرفته‌اند. این موضوع به این معناست که آن‌ها سردترین اسبا‌ب‌بازی‌های روی زمین هستند.

از تست تصادف پورشه گرفته تا فشار هیدرولیک، اسباب‌بازی‌های لگو مورد آزمایش‌های مختلفی قرار گرفته‌اند. قطعا آزمایش‌های افراطی بر روی این اسبا‌ب‌بازی‌ها انجام گرفته، اما این موضوع به این معنا نیست که نمی‌توان تست‌های دیوانه‌وارتری را روی آن‌ها انجام داد.

ظاهرا، دانشمندان و تعدادی از طرفداران لگو در دانشگاه لنکستر کنجکاو بوده‌اند که بدانند در صورت سرد کردن این اسبا‌ب‌بازی‌ها با استفاده از حداقل دمایی که آزمایشگاه آن‌ها قادر به ایجاد آن است، چه اتفاقی برای این اسباب‌بازی‌های محبوب خواهد افتاد؟ این دما در واقع 1.6 هزارم بالای صفر مطلق بوده است. این میزان دما به این معنا است که محصولات شرکت لگو 200000 برابر دمای عادی یک اتاق و همچنین 2000 برابر فضای خارج از زمین، سرما تجربه کرده‌اند.

این تیم، اسبا‌ب‌بازی‌ها را در داخل فریزری با اتمسفر رقیق‌شده قرار داد. این دستگاه توسط فیزیکدان دمای پایین یعنی دکتر دیمیتری زمیو (Dimitri Zmeev) ساخته شده بود. آن‌ها درباره نحوه واکنش این محصولات مطمئن نبودند. به‌هرحال، فضانورد کوچک و دیوار آجری لگویی، از این آزمایش سربلند بیرون آمدند. هرچند که کمی سرد بودند اما توانستند که انسجام خود را حفظ کنند.

اسباب‌بازی‌های لگو، عایق‌های برودتی بسیار خوبی هستند

 

حداقل می‌توان گفت که این یک آزمایش جالب است، اما این تست در حقیقت حرف‌های بیشتری برای گفتن دارد. در دمای پایین، محیط آرام‌تر شده و بدین شیوه ظرافت‌های فیزیک مواد؛ یعنی هنگامی‌که مکانیک کوانتوم وارد عمل می‌شود، بیشتر خود را نشان خواهند داد. بر این اساس، محصولات ویژه شرکت لگو می‌توانند در فرآیند توسعه پردازش کوانتومی مفید واقع‌شده و همچنین می‌توانند که امکان کشف قوانین جدید فیزیک را نیز فراهم آورند.

علاوه بر این‌ها، این آزمایش نشان داد که اسبا‌ب‌بازی‌های لگو، عایق‌های خوبی نیز هستند. دکتر زمیو دراین‌باره گفت که:

“نتایج به‌دست‌آمده، قابل‌توجه هستند، زیرا ما فهمیدیم که آرایش منظم و محکم اسباب‌بازی‌های لگو باعث شده تا این محصولات در دماهای سرد، تبدیل به عایق‌های بسیار خوبی شوند. چنین ساختاری برای ساخت مواد به‌کاررفته در ابزارهای علمی آینده، همانند فریزرهای رقیق‌سازی، بسیار مطلوب است.”

به نظر می‌رسد که این آزمایش لگویی برای دانشمندانی که به دنبال ساخت فریزهای رقیق‌سازی بهتری هستند، مثمر ثمر واقع شود. استفاده از ساختار پلاستیکی لگو به‌جای مواد سفت و توپر، به این معناست که می‌توان چنین عایق‌هایی را در آینده و با هزینه‌های کمتری تولید کرد.

شما می‌توانید از اینجا به جزئیات این آزمایش دسترسی پیدا کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH