فسیل‌های آینده کره زمین شامل چه چیزهایی خواهند بود؟

در حال‌حاضر اکثر دانشمندان با این موضوع موافق‌اند که انسان‌ها تغییرات بی‌سابقه‌ای را در سیاره زمین ایجاد کرده‌اند. اما اینکه این اتفاق نشانه آغاز عصر کاملا جدیدی است، مورد تایید زمین‌شناسان نیست.

برخی‌ها عقیده دارند که تاثیر انسان بر روی اکوسیستم و ساختار زمین‌شناختی زمین فراتر از فرایندهای طبیعی دوره هولوسین (Holocene) بوده است، در حالیکه خیلی‌ها هم معتقدند که هیچ نشانه واضح و روشنی در سوابق زمین‌شناسی عصر انسان‌ها یعنی دوره آنتروپوسین (Anthropocene) برای اثبات این ادعا وجود ندارد.

Roy Plotnick و Karen Koy، دو دیرینه‌شناسی هستند که در دسته اول قرار می‌گیرند و فکر می‌کنند که تاریخچه فسیل‌ها، بر این موضوع صحه می‌گذارد. آن‌ها در مقاله جدید خود گفته‌اند که در آینده دور، مثلا هزار سال دیگر، سابقه فسیل‌های کشف‌شده، بی‌تردید نتیجه فعالیت‌های مخرب انسان‌ها خواهد بود.

آن‌ها این اتفاق را «سیگنال جسد» (corpse signal) نامیده‌اند و آن را کاملا ناشی از اشتباهات ما انسان‌ها می‌دانند. از زمانی که انسان‌ها بر روی کره زمین بوده‌اند، تعداد کل پستانداران وحشی به اندازه ۶۵ درصد کاهش یافته است؛ در حالیکه مجموع تعداد پستانداران چهار برابر شده است.

علت اصلی این تغییرات، رشد زیاد و مستمر جمعیت انسان‌ها و چهارپایان اهلی بوده است. این بدین معنی است که در حال‌حاضر گاوها، خوک‌ها و مرغ‌ها شانس بسیار زیادی برای تبدیل شدن به فسیل‌های آینده دارند.

در مقایسه با جمعیت ۹۰۰ میلیونی سگ‌ها و ۱۰۰ میلیونی گربه‌ها، جمعیت پستانداران وحشی حتی قابل گفتن نیست.

Plotnick از دانشگاه ایلینوی شیکاگو می‌گوید: حیوانات وحشی در تاریخچه فسیل‌های آینده سهم بسیار کمی خواهند داشت و در عوض شاهد فسیل‌های گاو‌ها، خوک‌ها، گوسفندها، بزها، سگ‌ها، گربه‌ها و همچنین خود انسان‌ها خواهیم بود.

البته برای اولین بار نیست که این ایده مطرح می‌شود. در سال 2018 دانشمندان اعلام کردند که با در نظر گرفتن جمعیت زیاد مرغ‌های خانگی و توزیع جهانی‌شان، این حیوانات ممکن است به‌عنوان نشانگر دوره آنتروپوسین عمل کنند.

اما Plotnick و Koy فکر می‌کنند که موضوع فراتر از فقط مرغ‌های خانگی است و حیوانات دیگری مانند گاوها، خوک‌ها و حتی خود انسان‌ها تقریبا جای حیوانات وحشی را گرفته‌اند.

به‌علاوه، اجساد دفن‌شده در قبرستان‌ها و جاهای دیگر، اسکلت‌های کاملی را بر جای گذاشته‌اند که می‌توانند تا مدت‌ها سالم باقی بمانند. حتی زمانی که بدن دام‌ها بعد از استفاده دور انداخته می‌شود، استخوان‌های آن‌ها معمولا سالم باقی می‌مانند.

Koy می‌گوید: قبرها در همه جای دنیا پخش‌اند و شما استخوان‌های انسان‌ها را در همه مکان‌ها می‌توانید بیابید. تصور کنید که شما موجود بیگانه‌ای باشید که تازه این سیاره را کشف کرده‌اید و این جسدها را در حالیکه همگی به شیوه خاصی در همه جای سطح زمین پراکنده‌اند، مشاهده کنید.

Plotnick و Koy می‌گویند که فسیل‌های آینده به احتمال زیاد شامل استخوان‌های انسان‌ها، گاوها، خوک‌ها، مرغ‌ها و سگ‌ها خواهند بود. در واقع، به نظر آن‌ها، آهوهای وحشی و سایر حیوانات شکاری تنها استثنای این سابقه فسیلی خواهند بود.

آن‌ها در مقاله خود نوشته‌اند: دیرینه‌شناسان آینده شاهد یک واحد چینه‌شناختی متمایز و گسترده در زمین خواهند بود که کاملا از لایه‌های پایین خود قابل تشخیص است؛ بطوریکه سابقه فسیل‌های متعلق به دوران ما دیگر  کاملا باستان‌شناسانه خواهد بود و نه دیرینه‌شناسانه.

چنین نتیجه‌گیری‌هایی، البته به بحث‌ها درباره این عصر جدید جنجالی پایان نخواهند داد، اما موضوع «سیگنال جسد» چیزی است که باعث انجام تحقیقات بیشتری در این زمینه خواهد شد.

مطالعه حاضر در مجله Anthropocene چاپ شده است.

1 در مورد “فسیل‌های آینده کره زمین شامل چه چیزهایی خواهند بود؟”

  1. کارمند کارمندیان 2

    فسیلهای آینده ایران کارمندان هستند که هرروز نان و پنیر صبحانه میل می‌کنند.

    1
    2

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH