الکسای ایرانی

الکسای ایرانی توسط وزارت ارتباطات راه اندازی می‌شود؛ چالش جدید برای کسب و کارهای اینترنتی در راه است!

موضوع رتبه‌بندی سایت‌های ایرانی و یا در اصطلاح عامیانه آن یعنی الکسای ایرانی چند سالی است که به موضوع چالش برانگیزی تبدیل شده و واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است. اما حالا محققان پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات مدعی شده‌اند که سامانه دقیقی برای رتبه‌بندی سایت‌ها راه اندازی کرده‌اند که طبق اطلاعات موجود، این چندمین پروژه تکراری در زمینه رتبه‌بندی سایت‌های ایرانی است!

به گزارش آی‌تی‌رسان، عمار بزرگوار از جمله محققان پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات است که پیرامون الکسای ایرانی یا همان سامانه رتبه‌بندی دقیق سایت‌های ایرانی گفت: در سامانه راه اندازی شده بر اساس لاگ شبکه و سیستم، سامانه رتبه‌بندی سایت‌ها راه اندازی شده است. در این سامانه 5 سایت برتر معرفی می‌شوند و علاوه بر این می‌توان 500 سایت برتر کشور را نیز مشاهده کرد.

وی در ادامه افزود: در این سامانه علاوه بر مسائل مربوط به رتبه‌بندی سایت‌ها، اطلاعات تحلیلی و دقیق‌تری به صاحبان سایت‌ها نیز ارایه می‌شود تا وضعیت سایتشان را نسبت به رقبا بررسی کنند. در این پروژه درصد و مقدار رشد هر سایت قابل بررسی بوده و داده‌هایی به مخاطبین ارایه می‌شود که بدانند سایت‌های با رتبه‌های بالاتر چه تصمیماتی را برای بهبود وضعیتشان اتخاذ کرده‌اند.

بزرگوار در پایان گفت: این رتبه‌بندی بر اساس اطلاعات به دست آمده از بیگ دیتا صورت می‌گیرد بدین معنا که به صورت مداوم کلاسترهای بیگ دیتا پردازش شده و اطلاعات بر اساس دسته بندی‌های روزانه، ماهانه و میانگین آنها یک سری امتیازدهی صورت می‌گیرد و بر همین اساس رتبه سایت مشخص می‌گردد. کار الکسا بر اساس تخمین است ولی ما در این پروژه دقیقا بر اساس بیگ دیتا و اطلاعات مربوط به آن اقدام به رتبه‌بندی می‌کنیم.

این اظهارات در حالی است که خبر راه اندازی سامانه رتبه‌بندی سایت‌ها واکنش‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشته است. از جمله این اشکالات راه اندازی چندباره این نوع پروژه است که با یک جستجوی ساده می‌توان به موارد مشابه رسید اما استفاده این پروژه از اطلاعات بیگ دیتا مشکلات دیگری را نیز به همراه دارد.

از جمله اشکالات وارد شده به این پروژه، عملا جزئیات نگران کننده‌ای از این پروژه است که احتمالا مشکلات زیادی را برای کسب و کارهای اینترنتی ایجاد خواهد کرد و زمینه را برای سو استفاده‌های احتمالی فراهم می‌کند. حالا باید دید که این پروژه همانند بسیاری از پروژه‌های دولتی در زمینه فناوری اطلاعات به سرانجام “شکست” دچار می‌شود و یا به یک چالش جدید برای کسب و کارهای اینترنتی در این زمینه تبدیل خواهد شد!

2 در مورد “الکسای ایرانی توسط وزارت ارتباطات راه اندازی می‌شود؛ چالش جدید برای کسب و کارهای اینترنتی در راه است!”

  1. میلاد خوش‌خلقت

    سواستفاده‌گری همیشه در همه‌جا بوده و خواهد بود.
    اگر یک سامانه دارای اندیشه باشد (جدا از آنکه در راستای چه باشد)، پس برایش خواهد جنگید; جدا از آنکه برنده که باشد، ولی “پایداری” (از هر سو که باشد) حاکم خواهد بود.

    سپاس.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH