ربات‌های خانگی

ربات‌های خانگی برای شستن ظرف‌های کثیف شما به‌زودی راهی بازار می‌شوند!

اگر شما یک جاروبرقی رباتی دارید، حتما می‌دانید که جارو نزدن هرروزه و یا حتی همیشگی، چه لذتی دارد. اما iRobot که در دو دهه پیش در زمینه جاروبرقی‌های رباتی پیشگام بوده، به همین دستاورد راضی نشده است. خبرگزاری بلومبرگ در نمایشگاه CES 2020 مصاحبه‌ای را با مدیر اجرایی iRobot یعنی کولین آنجل (Colin Angle) ترتیب داده و طی آن در مورد آینده ربات‌های خانگی که در سال‌های آتی رونمایی می‌شوند، بحث‌هایی را مطرح کرده است. جواب سؤالات نیز تا حدودی به ربات Robot Maid انیمیشن Jetsons Rosie نزدیک بود، یعنی ربات دایره مانندی که در خانه شما چرخ زده و کثیفی‌ها را پاک می‌کند. iRobot طی بیانیه‌ای به یکی از خبرگزاری‌ها اعلام کرد که: “iRobot در زمینه جابه‌جایی مرزهای رباتیک و توسعه فناوری‌های مهارتی از جمله بازوها، تاریخی طولانی دارد. از آنجایی که کاربردها و وظایف خانگی مختلفی وجود دارند، فناوری‌های جدیدی که ربات‌هایی را با زمینه‌های فضایی فراهم می‌آورند از جمله نقشه‌هایی که به ناوبری ربات‌های کمک می‌کنند، می‌توانند زمینه را برای ورود نسل بعدی ربات‌هایی که از بازوهای مکانیکی برخوردار هستند، فراهم کنند. جهت رسیدن به این هدف، ربات‌ها نیاز دارند که موقعیت خود و سایر اشیای خانه را تشخیص دهند.”

“مرتب کردن لباس‌ها، شستن ظرف‌ها، سرو یک وعده غذایی و آوردن یک نوشیدنی از یخچال، نمونه‌هایی از کاربردهای بالقوه این ربات‌ها هستند. درحالی‌که همچنان تفکراتی پیرامون توانایی‌های ربات‌ها جهت بهبود کلی کیفیت زندگی ما در داخل و خارج از خانه در سال‌های آتی، وجود خواهد داشت، روال کاری ما بدین شیوه است که از افشای اطلاعاتی خاص درباره توسعه محصولات، نقشه‌ها، برنامه‌ها و جداول زمانی جلوگیری کنیم.”

بازوهای رباتیک شرکت iRobot در اصل برای استفاده در شاخه نظامی این شرکت توسعه داده شده بودند. این بخش در سال 2016 فروخته شد. در طول فروش این بخش، iRobot تصمیم گرفت تا فناوری بازوهای خود را برای استفاده در بخش محصولات مصرف‌کنندگان نگه دارد. حال، این شرکت می‌تواند یافته‌های خود در زمینه بینایی و حرکات رباتی را که در هنگام ساخت Roombas به دست آورده، جهت تولید محصولی جدید و متقاعدکننده‌ برای انجام کارهای مختلف خانگی، مورداستفاده قرار دهد. این اقدام می‌تواند توضیح دهد که چرا iRobot اصرار دارد تا در جاروبرقی‌های رباتیک خود از دوربین به‌جای ناوبری لیزری استفاده کند. بسیاری از رقبای این شرکت سال‌هاست که از ناوبری لیزری در محصولات خود استفاده می‌کنند.

دلیل نیاز به دوربین در ربات‌های خانگی iRobot طی چند سال گذشته در حال روشن شدن است. این شرکت اکنون از داده‌ها و تجربه‌های پیشین خود بهره برده تا نسل جدید از پردازش ربات‌های خانگی را توسعه دهد. یادگیری ماشینی، هوش مصنوعی، دید کامپیوتری و الگوریتم‌های نقشه‌برداری مانند SLAM (موقعیت‌یابی و نقشه‌برداری همزمان) برای نسل بعدی ربات‌هایی که شرکت iRobot طی پنج سال آینده روانه بازار می‌کند، ضروری هستند. این شرکت یکپارچگی با گجت‌های خانه‌های هوشمند و شرکت‌های دیگر را آغاز کرده است. درحالی‌که هنوز این اقدامات عملی نشده‌اند، اما می‌توان برای اینکه ربات‌های خانگی، لایه‌های خانه، نیازها و فعالیت‌های روزمره را بهتر بشناسند، از آن‌ها در آینده استفاده کرد.

Terra که یک ربات چمن‌زنی بوده، اولین ربات نسل جدید این شرکت خواهد بود که در سال جاری میلادی معرفی می‌شود. Terra سال‌هاست که تحت توسعه قرار دارد. این شرکت نسبت به رونمایی اولیه این محصول، تغییراتی جزئی را در آن اعمال کرده است. این محصول نیز همانند محصولات پیشین این شرکت، در رابطه با عدم افشای اطلاعات خاص و نقشه‌های توسعه، عملکرد خوبی داشته است. ازآنجایی‌که این شرکت توانسته که جاروبرقی‌های رباتیک را وارد خانه‌های بسیاری در سرتاسر جهان کند، مشاهده عملکرد iRobot در زمینه رهبری دهه پیش‌رو نیز جالب خواهد بود. در پایان نیز چکیده‌ای از این مقاله را به اطلاع شما می‌رسانیم:

  • iRobot بر روی ربات‌هایی کار می‌کند که با استفاده از دست‌هایشان بیشتر از هر زمان دیگری، کارهای خانه را انجام می‌دهند.
  • این محصولات جهت شناسایی اشیا و ناوبری پیشرفته، از دوربین استفاده کرده و انتظار می‌رود که در طی پنج سال آتی نیز روانه بازار شوند.
  • اولین رباتی که از نسل جدید ناوبری بهره برده، برای اولین بار در سال جاری عرضه می‌شود و وظیفه آن نیز چمن‌زنی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH