احتمال آغاز جنگ جهانی در آینده نزدیک به دلیل خشکسالی!

اغلب فرض می‌شود که اگر تغییرات آب‌و‌هوایی بدتر شود، احتمال درگیری نظامی بین کشورها بیشتر خواهد بود. در سال‌های اخیر، بسیاری از کارشناسان هشدار داده‌اند که با گرم شدن زمین و کاهش محصولات کشاورزی، ممکن است شاهد جنگ‌های ویرانگر برای تصاحب منابع و زمین‌ها باشیم.

با این‌حال، هنوز کسانی هستند که با این ادعا مخالفند. مقاله‌ای که جدیدا توسط گروهی از محققان به چاپ رسیده جزو این دسته است و می‌گوید که رابطه بین تغییرات آب‌وهوایی و جنگ نظامی، بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که ما فکر می‌کنیم؛ به‌ویژه با در نظر گرفتن اینکه انسان‌ها می‌توانند استراتژی‌های خود را براساس شرایط موجود تغییر دهند.

نویسندگان مقاله با ترکیب نظریه‌های هیدرولوژی و اقتصاد خرد نشان داده‌اند که در آینده ممکن است به نقطه‌ای برسیم که کمبود آب و غذا منجر به درگیری و اختلاف کمتری بین مردمان شود.

در سال‌هایی که شرایط آب‌وهوایی بسیار بد است، منافع حاصل از حمله اغلب بیشتر از صلح بوده و به همین‌خاطر گفته می‌شود که احتمال جنگ بر سر منابع زیاد است، اما سوال اینجاست که اگر تعداد این سال‌های بد آب‌و‌هوا زیاد شود چه اتفاقی می‌افتد؟

نویسندگان معتقدند که هرچه شرایط بد آب‌وهوایی، ادامه‌دار شود و شاهد خشکسالی‌های طولانی‌مدت باشیم، هزینه جنگ و درگیری ممکن است بسیار سنگین باشد.

Michele Muller-Itten، اقتصاددان از دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: چیزی که حمله به زمین‌های همسایگان را وسوسه‌انگیز می‌کند این است که پیروزی در جنگ باعث به دست آمدن زمین‌های بیشتری می‌شود. این در صورتی است که خشکسالی‌ها به ندرت اتفاق بیافتند، اما اگر همه سال‌های بعدی، شرایط خشکسالی داشته باشند، در این صورت انگیزه‌ای برای حمله وجود نخواهد داشت.

برای تست این فرضیات، Muller-Itten و همکارانش از یک مدل هزینه‌ فرصت استفاده کردند تا بتوانند این ایده که آینده خشک‌تر منجر به جنگ‌های بیشتر می‌شود را مورد بررسی قرار دهند.

البته نویسندگان تاکید کرده‌اند که این مدلسازی به‌هیچ‌وجه نباید به‌عنوان ابزاری برای پیش‌بینی‌های عددی آینده در نظر گرفته شود، بلکه سعی آن‌ها این بوده تا مزایا و ریسک‌های جنگ بر سر منابع و آب را بررسی کند.

نویسندگان، مدلسازی خود را در مورد دو گروه از کشاورزان که ممکن بود بر سر کنترل منابع و زمین‌های محدود با هم جنگ کنند، انجام دادند و پاسخ‌های مختلف آن‌ها را تحت سناریوهای بارشی مختلف تست کردند.

با اینکه یافته‌ها نشان می‌دادند که خشکسالی‌ها می‌توانند منجر به درگیری انسان‌ها شوند، اما هیچ تاییدی بر این ایده که این درگیری‌ها همیشه در نتیجه کمیابی آب اتفاق خواهند افتاد، وجود نداشت.

مدلسازی انجام‌شده، افزایش احتمال جنگ در جریان سال‌های غیرعادی خشکسالی را پیش‌بینی کرد؛ اما زمانی که یک کاهش سیستماتیک در دسترسی به آب وجود داشت و خشکسالی‌ها به‌طور مداوم اتفاق می‌افتاد، مدلسازی، یک کاهش قابل‌ملاحظه در میزان درگیری‌های نظامی را پیش‌بینی کرد.

به عبارت دیگر، تغییرات آب‌وهوایی ممکن است در آینده باعث ایجاد شرایط نرمال جدیدی شوند که ما انسان‌ها به‌عنوان موجودات منطقی به آن عادت کنیم. برای مثال، اگر کشاورزان بدانند که سال‌های کم‌بارش دیگری نیز در راه است، هزینه حمله را بسیار بالا خواهند دید.

نویسندگان تاکید کرده‌اند که این مدل با اینکه شرایط واقعی را ساده‌سازی کرده است، اما نتایج آن‌ نشان می‌دهد که رابطه پیچیده‌تری بین خشکسالی و جنگ وجود دارد و این رابطه به‌هیچ‌وجه خطی نیست.

تیم تحقیق نتیجه‌گیری کرده‌اند که اگر در آینده خشکسالی‌های زیادی اتفاق بیفتد، همان‌طور که مدل‌های آب‌وهوایی پیش‌بینی می‌کنند، این لزوما بدین معنی نیست که جنگ‌های بیشتری اتفاق خواهند افتاد؛ بلکه بسته به اینکه انسان‌ها چگونه خود را با شرایط به‌وجودآمده تطبیق دهند، احتمال جنگ می‌تواند بالا یا پایین برود.

مطالعه دیگری که این هفته در مجله Environmental Research Letters چاپ شده است، نشان می‌دهد که یک رابطه قوی بین تغییرات آب‌وهوایی و جرایم خشونت‌آمیز در آمریکا وجود دارد و بسته به اینکه تا چه اندازه جلوی انتشار گازهای گلخانه‌ای گرفته شود، این کشور در بین سال‌های 2020 تا 2099 شاهد ۳.۲ میلیون جرم خشونت‌آمیز خواهد بود.

یافته‌هایی از این‌دست نشان می‌دهند که ما واقعا در یک جهان در حال تغییر زندگی می‌کنیم. هرچه درجه حرارات جهانی افزایش می‌یابد، ما باید تلاش کنیم که شرایط آینده زمین را تا جای ممکن بهتر پیش‌بینی کنیم.

این مطالعه در مجله PNAS چاپ شده است.

1 در مورد “احتمال آغاز جنگ جهانی در آینده نزدیک به دلیل خشکسالی!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH