سرویس نقشه TomTom جایگزین گوگل مپس در گوشی‌های هواوی می‌شود

همانطور که در جریان هستید هواوی از اواسط ماه مه سال گذشته در لیست تحریم وزرات بازرگانی آمریکا قرار گرفته و در حال حاضر از دسترسی به زنجیره تامین آمریکا محروم است. اما در این ماجرا، بزرگترین خسارت برای هواوی، عدم امکان استفاده از سرویس‌های گوگل بر روی گوشی‌های جدیدش بود. برای مثال، سری میت 30 که سال گذشته معرفی شدند، مجبور به استفاده از نسخه اوپن سورس اندروید هستند؛ نسخه‌ای که فاقد اپلیکیشن‌های اصلی گوگل مانند سرچ، جیمیل، درایو، پلی استور، مپس و دیگر برنامه‌هاست. گرچه شاید این موضوع در داخل خود چین که اکثر اپلیکیشن‌های گوگل ممنوع هستند، چندان مهم نباشد، اما در سطح جهانی، فروش دستگاه‌های شرکت به‌شدت تحت تاثیر قرار گرفته است.

هواوی بر روی گوشی‌های بین‌المللی خود، به جای پلی استور از اپلیکیشن اپ‌گالری خودش استفاده می‌کند و حالا رویترز گزارش داده که شرکت جایگزینی را برای اپلیکیشن گوگل مپس پیدا کرده است. روز جمعه کمپانی TomTom اعلام کرد که قراردادی را با هواوی امضا کرده که تحت آن، هواوی می‌تواند از نرم‌افزارهای ناوبری، ترافیک و نقشه‌برداری این شرکت بر روی گوشی‌های خود استفاده کند. مفاد قرارداد هنوز مشخص نیست، اما سخنگوی TomTom گفته است که این قرارداد از مدت‌ها قبل بسته شده و اخبار آن حالا عمومی می‌شود.

هواوی تاکنون به عنوان کارت معامله در مذاکرات تجاری چین و آمریکا استفاده نشده است

شرکت TomTom، به‌خاطر راه‌اندازی سرویس جدیدی به نام دستگاه ناوبری شخصی (PND) در سال 2004، شناخته‌شده است. این دستگاه تابه‌حال توانسته بیش از ۸۰ میلیون واحد بفروشد. این شرکت همچنین در سال 2012 وارد معامله‌ای شد که آن را تبدیل به یکی از تامین‌کنندگان اصلی داده‌های نقشه برای اپلیکیشن اپل مپس کرد. البته این پروژه با شکست بزرگی مواجه شد؛ بطوریکه اپلیکیشن مذکور، اکثر شهرها را با برچسب غلط نشان می‌داد، اسم بسیاری از کشورها را بر روی خود نداشت و جهت‌هایش هم قابل اعتماد نبودند. اوضاع بقدری بد بود که تیم کوک، مدیر اجرایی شرکت، رسما عذرخواهی کرد و از کاربران iOS خواست که از سرویس‌های نقشه دیگری مانند گوگل مپس استفاده کنند. البته اپل، اپلیکیشن خود را تاحدودی بهبود بخشید و در سال 2018 اعلام کرد که به جای شرکت‌های شخص ثالث، خودش اقدام به جمع‌آوری داده‌های نقشه خواهد کرد.

گوشی‌های سری میت 30 و همچنین سری در راه P40 جزو دستگاه‌هایی می‌شوند که قادر به استفاده از سرویس‌های گوگل نیستند، با این‌حال، این امیدواری وجود دارد که گفتگوهای تجاری میان چین و آمریکا منجر به حذف هواوی از لیست تحریم‌های وزارت بازرگانی آمریکا گردد. دونالد ترامپ قبلا گفته بود که هواوی می‌تواند به عنوان یک برگ معامله برای رسیدن به یک توافق تجاری بهتر با چین مورد استفاده قرار گیرد. اما آن‌طور که از شواهد پیداست ظاهرا در فاز اول قرارداد تجاری بین دو کشور، اشاره‌ای به آن نشده است؛ با این‌حال، شاید در فاز بعدی مذاکرات، پای شرکت وسط کشیده شود. 

البته تحریم هواوی باعث شد تا موجی از حس میهن‌پرستی در بین مشتریان چینی به وجود آید، تا جاییکه در طول سه ماهه سوم سال گذشته، عرضه گوشی‌های شرکت در داخل چین، به میزان ۶۶ درصد رشد داشت , در طول این مدت، سهم بازار هواوی در چین به بیش از ۴۲ درصد رسید.

به‌رغم کاهش فروش‌ها در برخی از بازارهای جهانی، شرکت توانست که سال گذشته ۲۴۰ میلیون دستگاه گوشی هوشمند عرضه کند که ۱۰ درصد بیشتر از پیش‌بینی‌ها بود و نسبت به سال 2018 رشد ۱۶ درصدی داشت. با این‌حال، این رقم کمتر از ۳۰۰ میلیون دستگاهی بود که هواوی برای سال 2019 برنامه‌ریزی کرده بود. به همین‌خاطر، هواوی سال گذشته نتوانست از رقیب خود یعنی سامسونگ پیشی بگیرد و همچنان در جایگاه دوم بزرگترین سازندگان اسمارتفون دنیا باقی ماند. حالا به نظر می‌رسد که هواوی با اضافه کردن سرویس‌های TomTom به گوشی‌های خود، تصمیم دارد که سال 2020 را با جایگزین کردن نرم‌افزارها و قطعاتی که امکان تهیه آن‌ها از بازار آمریکا را دارد ادامه دهد.

با این‌حال، اگر وزارت بازرگانی آمریکا بخواهد که تغییری در یکی از قانون‌های تجاری خود به نام di minimis ایجاد کند، اوضاع می‌تواند برای هواوی بدتر از این هم بشود. این قانون در حال حاضر به آمریکا اجازه می‌دهد تا بر روی محصولات ساخته‌شده در خارج از این کشور که دارای بیش از ۲۵ درصد قطعات آمریکایی هستند کنترل داشته باشد. وزارت بازرگانی آمریکا در نظر دارد که این ۲۵ درصد را به ۱۰ درصد کاهش دهد که در این صورت هواوی در تهیه قطعات و نرم‌افزار از کشورهای خارجی به مشکل جدی خواهد خورد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH