روش جدید دور زدن فیلترینگ تلگرام امن است؟

ساعاتی پیش خبری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد مبنی بر اینکه تلگرام به منظور جلوگیری از فیلترینگ پیام رسانش، اقدام به راه اندازی قابلیتی کرده که دیگر نیازی به پروکسی و سایر ابزارهای مربوطه ندارد! این خبر به این دلیل داغ شد که روش‌هایی برای استفاده از این قابلیت در کشورمان نیز قابل اجرا بوده و موفقیت‌هایی نیز در پی داشته است.

به گزارش آی‌تی‌رسان، صفحات فضای مجازی در 12 ساعت گذشته خبرهای زیادی مبنی بر فیلترناپذیری تلگرام منتشر کرده‌اند و مانور زیادی روی قابلیت جدید تلگرام داشته‌اند. در این روش، کاربر به یک آی‌پی از کشور روسیه متصل شده و پس از شناسایی وی به عنوان کاربر روسی، قابلیت جدید تلگرام فعال می‌شود و دیگر نیازی به اپلیکیشن فیلترشکن یا پروکسی‌های داخل تلگرام وجود نخواهد داشت.

این روش که در اکثریت موارد پاسخ‌گو بوده، دارای یک اشکال بزرگ است که عملا امنیتش را زیر سوال می‌برد. ما برای بررسی بیشتر این موضوع، اقدامات مختلفی را انجام دادیم و در اکثر موارد پاسخ همان چیزی بود که احتمالا می‌دانید اما هنگام ری استارت کردن موبایل عملا این قابلیت کارا نبوده و بایستی دوباره همه مراحل قبلی را تکرار نمایید.

این موضوع از جهتی قابل توجه است که با ری استارت کردن دستگاه، عملا آی‌پی (داخلی) جدیدی از سوی بخشی از مودم که همان کار DHCP را انجام می‌دهد، به دستگاه داده شده و بدین ترتیب قابلیت تلگرام از کار می‌افتد.

فیلترینگ نحوه ساخت استیکر در تلگرام

اما مدعیان راه اندازی این قابلیت در تلگرام می‌گویند که پس از برقراری ارتباط بین آی‌پی جدید روسی شما با سرورهای تلگرام، دستگاه شما به عنوان یک دستگاه روسی شناخته شده و از آن به بعد می‌توانید بدون پروکسی وارد تلگرام شوید. بدیهی است که با ری استارت شدن دستگاه، تغییراتی در آی‌پی اصلی ارتباط اینترنتی شما رخ نمی‌دهد (همان‌طور که در زمان قطع پروکسی خارجی بعد از اتصال به تلگرام، آی‌پی شما به آی‌پی ایران باز می‌گردد) و از سوی دیگر مک آدرس و سایر موارد نیز ثابت بوده و هیچ اتفاق جدیدی در دستگاه شما رخ نمی‌دهد.

به نظر می‌رسد که تا زمان اعلام رسمی سایت تلگرام و تایید این موضوع بایستی صبر کنیم تا برای استفاده از این قابلیت جدید، اطمینان و اعتماد بیشتری داشته باشیم. نکته بعدی در ادعایی است که صفحات اینستاگرام و کانال‌های تلگرامی مبنی بر عدم توانایی وزارت ارتباطات در فیلترینگ تلگرام دارند که به طور کلی یک فکر اشتباه است.

این قابلیت در حالی قابل استفاده است که شما بتوانید به سرورهای تلگرام متصل شوید و بدیهی است که سرورهای این پیام رسان در خارج از کشور قرار دارند و با راه اندازی احتمالی شبکه ملی اطلاعات و یا تکرار قطعی اینترنت به راحتی این ارتباط قطع خواهد شد! بدیهی است که با قطع ارتباط شما از سرورهای این پیام‌رسان، هیچ قابلیت جدیدی امکان اتصال‌تان را برقرار نخواهد کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH