نود آی‌تی (نقدی جالب و منصفانه بر فبلت‌های حاضر در گروه A جام آی‌تی‌رسان)

90it

همان­طور که می­دانید جام آی‌تی‌رسان این ­بار به سراغ 8 فبلت تاپ این روزهای بازار آمده است، ما نیز تصمیم گرفتیم تا با برگزاری برنامه‌ای با نام “نود آی‌تی‌” به نقدی منصفانه از فبلت‌های حاضر در جام بپردازیم. در این برنامه به سراغ فبلت‌های حاضر در گروه A رقابت‌ها رفتیم و از جناب میفِندِرِسکی، یکی از کارشناسان زبده دعوت به عمل آوردیم تا در این برنامه مارا همراهی کنند! درست است که این نخستین برنامه نود آی‌تی‌ است اما برای دومین بار است که جناب میفندرسکی در آی‌تی‌رسان حضور می‌یابند. قبلا نیز در مسابقه فینال جام قبلی افتخار همراهی با ما را داشتند. شاید بتوان از گروه A این دوره از مسابقات به عنوان گروه متفاوت‌ها یاد کرد؛ زیرا همان طور که می‌دانید تنها نماینده ویندوزفونی حاضر در این رقابت‌ها در این گروه حضور دارد در حالی‌که دیگر فبلت‌ها همه اندرویدی هستند! حال که سر صحبت را با گل سرسبد نوکیا آغاز کردیم، بد نیست از جناب میفندرسکی بخواهیم تا نظر خود را در رابطه با این فبلت بیان کنند.

8-@

میفندرسکی: خب بدون شک این فبلت قدرتمند‌ترین دیوایس ویندوزفونی است که تا به این لحظه رونمایی شده است، اما واقعا چرا نوکیا ویندوزفون رو برای این مدل قدرتمند برگزید؟! شاید بسیاری از طرفداران این سیستم عامل با صحبت‌های بنده مخالف باشند اما تا زمانی که نوکیا پا در سرزمین سرسبز اندروید نگذاشته بود، می‌توانستیم قبول کنیم که از آن جایی که این کمپانی فنلاندی دست دوستی با غول ردموندی داده است و از هنگدروید…! عذر می‌خواهم از اندروید، دوری کرده است، پس می‌توان نتیجه گرفت که هیچگاه تلفن اندرویدی معرفی نخواهد کرد! اما همانطور که می‌دانید نوکیا در نمایشگاه MWC امسال از مدل‌های اندرویدی خود رونمایی کرد پس اینکه چرا مدل‌های قدرتمندتری را با سیستم عامل متن باز اندروید ارایه نمی‌کند، جای تأمل دارد! شاید بگویید که سری X آن گونه که باید و شاید اندرویدی نیست و در واقع می‌توان گفت یک اندرویدی بسیار خاص است که از همه لحاظ با نسخه خام اندروید متفاوت است اما باید قبول کنیم که بالاخره هر چه که باشد، بیس کار این سری از گوشی‌ها اندرویدی است!

– جناب میفندرسکی خوانندگان می‌خواهند بدانند که این مسائل چه ربطی به جام قهرمانان امسال دارد و اینکه شما چرا این صحبت‌ها را مطرح کرده‌اید ؟!

میفندرسکی: راستش را بخواهید بنده از هر زاویه‌ای که به این مدل نگاه می‌کردم، هیچ عیب و یا ایرادی به آن وارد نبود! وقتی شما یک فبلت فول‌اچ‌دی 6 اینچی با صفحه نمایشی فوق‌العاده و یک دوربین 20 مگاپیکسلی به همراه کیفیت ساخت بالای نوکیا و امکانات خاصی چون نرم‌افزار های اختصاصی برای عکاسی و همچنین نقشه‌های آفلاین نوکیا را در اختیار دارید، پس هیچ دلیلی جز سیستم عامل آن نمی‌تواند شما را از خرید باز دارد، این صحبت‌ها زمانی اوج خواهد گرفت که نوکیا بالاخره گوشی اندرویدی‌اش را معرفی کرده است. پس جا دارد نوکیا برای آن دسته از کسانی که نوکیا را با طعم اندروید می‌خواهند نیز آستینی بالا زده ویک دستگاه قدرتمند اندرویدی را نیز معرفی کند! شما تصور کنید که همین لومیا 1520 در دو نسخه اندرویدی و ویندوزفونی معرفی می‌شد، آن وقت اگر شما مدل اندرویدی آن را در این رقابت ها قرار می‌دادید، با توجه به محبوبیت اندروید در کشورتان بدون شک یکی از کاندیدهای اصلی قهرمانی در جام بود؛ اگرچه که همین الان نیز این مدل صعودش را به مرحله حذفی قطعی کرده اما تنها دلیلی که می‌تواند مانع رسیدن 1520 به کاپ قهرمانی باشد، همین سیستم عامل آن است.

– خب حال که نظر شما را در رابطه با 1520 شنیدیم، بد نیست به سراغ مدل دیگری از این گروه هم‌چون اچ‌تی‌سی وان مکس برویم!

7-@

میفندرسکی: بله چرا که نه! اتفاقا اچ‌تی‌سی که مدتی است حال و روز خوشی ندارد، می‌بایست کمی آماده‌تر در این رقابت‌ها حاضر می‌شد. بنده هیچ‌گاه نمی‌توانم علاقه عجیب اچ‌تی‌سی به کپی از این و آن را هضم کنم! اگر دقت کنید، مدل محبوبی همچون وان در بسیاری از موارد پتنت‌های دیگر کمپانی‌ها را نقض کرده و به همین دلیل نیز فروش آن در برخی کشورها ممنوع اعلام شده، حال در مدلی همچون وان‌مکس نیز شاهد این موضوع هستیم که اچ‌تی‌سی نه تنها ‌تغییر خاصی در وان مکس نسبت به برادر بزرگترش وان نداده است، بلکه از حس‌گر اثر انگشت نیز استفاده کرده که به طرز عجیبی قرار داده شده و به کل طراحی بخش پشتی فبلت را زیر سوال برده است! می‌دانم که استفاده از حس‌گر اثر انگشت آنچنان ارتباطی به محصول اپل ندارد و تنها یک وجه تشابه است، اما هنگامی که این حس‌گر پیش‌تر در مدلی معرفی شده و اچ‌تی‌سی نیز هیچ‌گونه خلاقیتی در وان مکس از خود نشان نداده پس چه‌کاری است که ما بیاییم حس‌گری را در پشت دستگاه بکار ببریم که نه تنها طراحی آن را زیر سوال می‌برد، بلکه کارایی خاصی هم نداشته و شما نمی‌توانید همیشه به آن تکیه کنید! این مسائل زمانی سوهان روح می‌شود که بدانید مدل وان‌مکس حتی از سخت‌افزار قدرتمند و به روز نیز بهره‌مند نیست! تمامی این مسائل دست در دست هم داد تا اچ‌تی‌سی در جام قبلی نه تنها به راحتی توانست لومیا 920 را شکست دهد، بلکه کاپ قهرمانی آی‌تی‌رسان را نیز با خود به تایوان برد اما اکنون این مدل آن‌قدر ضعیف عمل کرده که در همان بازی نخست با اختلاف فاحشی از 1520 شکست خورد و اکنون نیز در جایگاه سوم جدول جا خوش کرده و میزان آرای آن نیز اصلا چنگی به دل نمی‌زند، باشد که طرفداران اچ‌تی‌سی خودی نشان دهند و بتوانند این مدل را نیز با رای‌های خود به مرحله حذفی برسانند، ما که بخیل نیستیم!

– اینطور که از صحبت‌هایتان بر می‌آید، شما آنقدرها هم از اچ‌تی‌سی دل خوشی ندارید!

میفندرسکی: خیر اصلا این‌چنین که شما تصور می‌کنید نیست! بنده فقط نظرم را می‌گویم و دلم به حال اچ‌تی‌سی می‌سوزد زیرا همان‌طور که گفتم مدافع عنوان قهرمانی در حال حاضر با وجود اینکه در گروه نسبتا آسانی نیز قرار گرفته، صعودش به مرحله حذفی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد!

– به هر حال ما که می‌دانیم شما به کدام سمت غش کرده‌اید! بگذریم، نظرتان را در رابطه با فون‌پد نوت 6 ایسوس بگویید!

3-@

میفندرسکی: خب راستش را بخواهید بنده هنوز از نزدیک این مدل را ندیده‌ام، اما آن گونه که در میدان مسابقه جولان می‌دهد، به نظر مدل بدی نیست! خصوصا زمانی که بدانید با امکاناتی بسیار خوب و با قیمتی ارزان‌تر نسبت به سایر رقبا معرفی شده که خود می‌تواند نقطه قوتی برای این مدل باشد! به نظر من نقطه قوت فون‌پد در این جام بدون شک قلم مخصوص آن است! چیزی که در عین سادگی عملکردی فوق‌العاده را از خود نشان داده و با توجه به اینکه کمپانی‌های زیادی از ارایه قلم برای گجت خود خودداری می‌کنند، پس می‌توان نتیجه گرفت که فون‌پد نسبت به اکثر مدل‌های حاضر در جام کمی متفاوت‌تر ظاهر شده است. من به شخصه دوست دارم ایسوس با معرفی اسمارت‌فون‌های خاص و قدرت‌مند وارد رقابت مستقیم با دیگر رقبا شود، همان‌طور که شما نیز می‌دانید مدلی همچون پدفون که در جام قبلی نیز شگفتی ساز شد و با صعود به مرحله حذفی چیزی نمانده بود حتی گلکسی اس4 را نیز شکست دهد! این خود نشانه این‌است که اگر ایسوس مدل‌های بیشتری معرفی کند، بی‌شک می‌تواند رقیبی سرسخت برای رقبای خود باشد! جالب است بدانید که اس4 از سامسونگ در جام قبلی با آن همه دب دبه و کب کبه نتوانست حتی یک جام را از آن خود کند این در حالی‌ست که پدفون از ایسوس، جام نو‌آوری را با خود به خانه برد! با یک جمع‌بندی کلی می‌توان نتیجه گرفت که ایسوس در این جام‌ها عملکرد مثبتی داشته و چه بسا این‌بار هم بتواند از گروه‌اش صعود کند و یا حتی جامی از جام‌های امسال را نیز از آن خود کند!

– خب جناب میفندرسکی بد نیست به جای صحبت‌های اضافی و بعضا منشوری (!) کمی هم در رابطه با جوان ناکام‌مان هواوی خدا بیامرز صحبت کنید!

5-@

میفندرسکی: چرا ناکام ؟! آهان احتمالا منظورتان با عدم نتیجه‌گیری هواوی در این رقابت‌هاست! بله خب تا حدودی هم درست حدس زده‌اید، در جام قبلی اسند پی 6 حضور موفقی نداشت و با توجه به اینکه مدل زیبا و خوش قیمتی نیز بود، نتوانست آنگونه که باید و شاید توانایی هایش را به نمایش بگذارد و بدون کسب حتی یک امتیاز ناقابل (!) در قعر جدول قرار گرفت و وداعی زود هنگام با جام داشت! در رقابت‌های این دوره نیز اسند میت2 اصلا در حد و اندازه دیگر رقبا نبوده‌ است. بنده خدا تنها به باتری خیلی خوب و با دوامش می‌نازید که حال با آمدن مدل‌هایی از ال‌جی و نوکیا حتی دیگر از لحاظ باتری نیز حرفی برای گفتن ندارد! به شخصه با رابط کاربری هواوی مشکلات زیادی دارم! کمی بیش از حد خشک و بی روح است و جا دارد هواوی نیز دستی به سر و روی آن بکشد! همه این چیزها دست در دست هم داده است تا میت2 رسما نخستین فبلتی باشد که با جام وداع می‌کند! حال که فکرش را می‌کنم، می‌فهمم که واقعا هم ناکام بوده است! زیرا با حضور در 2 جام متفاوت میان گوشی‌ها و فبلت‌ها، نمایندگان هواوی هنوز نتوانسته‌اند حتی یک امتیاز کسب کنند! بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که هواوی نه تنها باید تغییرات زیادی را در گجت‌هایش بدهد، بلکه در جام بعدی بتواند لااقل برای حفظ آبرو هم که شده یک بازی را با پیروزی یا حتی مساوی به پایان برساند!

– بسیار ممنون جناب میفندرسکی که علی‌رغم مشغله فراوان، فرصتی را در این برهه زمانی در اختیار ما قرار دادید و بدین سبب صمیمانه متشکریم!

میفندرسکی: مرسی آقای مجری! شما هم علی‌رغم تیکه پرانی‌هایی که داشتید، مجری بدی به نظر نمی‌رسید! من هم از همین جا از شما ممنونم که توانستید به خوبی برنامه را پیش ببرید و همچنین از شرکت آوات که در این مدت اسپانسرینگ جام را قبول کرده نیز کمال تشکر را دارم!

6 در مورد “نود آی‌تی (نقدی جالب و منصفانه بر فبلت‌های حاضر در گروه A جام آی‌تی‌رسان)”

  1. خیلی عالی بود
    کاش جناب میرفندرسکی خودشم تو مسابقات امتیاز میداد
    90 دقیقست و وقت اضافه
    تو هر بخش 10 امتیاز به برنده ی هر بخش میداد یا اگه مساوی بودن 5 امتیاز میداد بعد امتیاز به دست اومده رو با درصد رای بازدید کننده ها جمع میزدین و به2 تقسیم میکردین تا یه نتیجه به دست بیاد که هم مطابق نظر مردم باشه هم مطابق نظر بی تعصب کارشناسا

  2. علیرضا مطریان

    وان مکس عملا یک فبلت حرفه ای با امکانات کامل در سطح کافی و در عین حال سطح بالا هستش که به حداکثر انتظارات ما پاسخ مثبتی میده و از رقبابی مثل زد آلترا 100 دفعه بهتره….. باور کنید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH