هدفون headphone

چگونه یک هدفون با قابلیت حذف صدای مزاحم انتخاب کنیم؟

دلایل بسیار گسترده‌ای برای بهره‌گیری از یک هدفون خوب وجود دارند. اگر کسی را می‌بینید که دم به دقیقه هدفون‌به‌گوش است، گمان نکنید که او همیشه در حال گوش دادن به موسیقی مورد علاقه‌اش‌ است. جهان امروز ما پیچیده‌تر از آن است که در گویش بگنجد.

جدا از آنکه همگی مایل به شنیدن موسیقی مورد علاقه خود در بهترین کیفیت هستیم بی‌آنکه سروصدای بیرون آزاردهنده باشد، دلایل دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند برخی را وادار کنند تا به خرید هدفونی بسیار ارزنده‌تر بی‌اندیشند.

از پچ‌پچ و کشمکش خانواده گرفته تا زمزمه‌ها و تایپ کردن مزاحمت‌آمیز کارکنان یک اداره — از ساختمان‌سازی‌های پرسروصدای بیرون و درون شهر که به جهت بی‌کفایتی صاحبان آن‌ها به طول می‌انجامد گرفته تا آلودگی‌های صوتی فراگیر جامعه به مانند صدای بوق سرسام‌آور خودروها و نعره مزاحم راننده تاکسی‌ها و صدای بلند موسیقی همسایه‌ای بی‌خرد، و دلایلی دیگر که بازگو کردن بیش از حد آن‌ها در این مقاله تنها به سوگواری کردن می‌انجامد. این‌ها دلایلی هستند که بسیاری از افراد مورد آزار و اذیت جدی آنان قرار گرفته‌اند.

هدفون headphone

ما نه تنها در آی‌تی‌رسان قصد داریم که از پوشش اخبار و ارایه آموزش‌های وابسته به فناوری نوین در راستای پیشرفت اندیشه انسان قدم برداریم، بلکه همواره این کوشش پدیدار و آشکار بوده که در کنار رونمایی از بهترین گزینش‌ها برای شما به جهت بهبود زندگی روزمره خود، قدمی نو در بازگویی و حل ریزترین مسائلی که در این عرصه با آنان دست و پنجه نرم می‌کنید نیز برداریم.

اگر در جایی بسیار شلوغ در حال کار هستید، یا قرار است زمان زیادی را در هواپیما بگذرانید، یا به هر دلیل از سروصدای بیرون رنج می‌برید، ما به شما این اطمینان را می‌دهیم، که یکی از راه‌های چاره، بهره‌گیری از هدفون‌هایی است که دارای قابلیت حذف سروصدای بیرون هستند.

تقاوت زیادی میان هدفون‌های سروصداگیر و هدفون‌های سروصداکُش وجود دارند، ولی به راحتی می‌توان در تشخیص هریک اشتباه کرد. اولی با به حداقل رسانیدن سروصدای بیرون، تلاش بر این دارد تا تمرکز شما را بیشتر روی شنیدن صدای موسیقی جلب کند، ولی دومی از فناوری مهمی برخوردار است.

در ادامه به تفاوت میان این دو و چگونگی برگزیدن یک هدفون خوب می‌پردازیم، پس با ما همراه باشید.

هدفون headphone

تفاوت میان هدفون‌های سروصداگیر و هدفون‌های سروصداکُش

هدفون‌های سروصداگیر (noise isolation)، ورود سروصدای اضافی به گوش را با روش‌های فیزیکی مسدود می‌کنند. این روش با به کار گذاشتن یک روکش حفاظتی نرم میان گوش و هدفون صورت می‌گیرد. هدفون‌های دورگوش از روکش حفاظتی با مقیاس وسیع‌تری برخوردار هستند، که درواقع بیشتر فضای گوش را در بر می‌گیرند و در جلوگیری از ورود سروصدای بیرون به آن، اثرگذارتر هستند.

هدفون headphone

هدف هدفون‌های سروصداگیر، مهروموم کردن گذرگاه یا مجرای گوش است، تا در نهایت، تنها صدایی که به گوش می‌رسد، صدای موسیقی باشد. به همین جهت، این هدفون‌ها در بهترین حالت خود در فضایی با اندازه سروصدای پایین کارکرد مناسب دارند، در غیر این صورت، گنگی صدای بیرون پس از گذر از روکش حفاظتی، بیشتر حس خواهد شد، زیرا این هدفون‌ها تنها در گنگ کردن سروصدا توانا هستند.

هدفون‌های سروصداکش (noise cancellation) از فناوری پردازش سیگنال دیجیتالی بهره می‌برند، که همواره می‌کوشند تا موج‌های صوتی تولیدشده از سروصدای بیرون که به سوی گوش هجوم می‌آورند را وارونه و نابود کنند. اگر در مشخصات فنی هدفونی که قصد خرید آن را دارید، با ویژگی‌هایی همچون “حذف نویز” یا “حذف سروصدا” برخورد داشتید، از پیش بدانید که آن هدفون‌ها هریک دارای یک میکروفون درونی هستند، که نخست به صدای پیرامون شما گوش می‌دهد، سپس به پخش وارونه آن صدا می‌پردازد، تا موج‌های صوتی را خنثی و نابود کند — به این کار، دخالت ویرانگر گفته می‌شود.

بسیاری از مدل‌های شایسته این هدفون‌ها توانایی نابودسازی سروصدای ثابت که از دستگاه تهویه هوا، گفتگوی افراد، موتور هواپیما، آبشار، و غیره تولید می‌شوند را دارند، ولی سروکله زدن با تغییرات ناگهانی ایجادشده در هوا به مانند کوبیدن درب یا فریاد زدن، کاری بس دشوار است.

هدفون headphone

ولی در کل، اگر در جایی با سروصدای آرام و ثابت نشسته‌اید و استراحت می‌کنید، حتی اگر به موسیقی هم گوش ندهید، این هدفون‌ها نقش بسزا و شایسته‌ای را در راستای حفظ آرامش ذهنی برای‌تان ایفا می‌کنند. نکته‌ای که باید آن را بسیار جدی بگیرید، این است که در بهره‌گیری از این هدفون‌ها باید هشیار و مراقب باشید، زیرا هدف آنان این است که سروصدای پیرامون شما را از میان ببرند، ولو به اینکه حادثه‌ای تلخ رخ بدهد. پیشنهاد ما این است که وابسته به مکانی که در آن حضور دارید، هر چند دقیقه یک بار آنان را از گوش درآورده و محیط پیرامون خود را بررسی کنید، تا از وقوع حوادث احتمالی پیشگیری کنید.

چگونه بهترین هدفون سروصداکش را برگزینیم

جستجوی بهترین هدفون سروصداکش کار ساده‌ای نیست. برخی از مدل‌ها با شعار مسدودسازی سروصدای بیرون یا نابودسازی کامل آن وارد بازار شدند، ولی کارکردشان بر خلاف بهایی که دارند بهتر و بالاتر از مدل‌های دیگر نیست — برخی این کار را در ازای کاهش کیفیت صدا به انجام می‌رسانند، برخی تنها مدل‌های ارزان و کم‌بهایی هستند که کارکردشان کمی بهتر از بالا و پایین کردن اندازه صدا ارزش دارد. از جهتی، گمان نکنید که هر هدفون گران‌بهایی، بهترین گزینه برای شما است.

در ادامه به شما خواهیم گفت که به دنبال چه باشید.

پیش از آنکه به خرید یک هدفون بپردازید، نخست آن را بشناسید

جدا از آنچه که در بالا گفتیم، پیش از هر چیز باید خود را با انواع هدفون‌ها آشنا کنید، تا زمانی که وارد فروشگاه می‌شوید، بدانید که به دنبال هدفون توگوش (handsfree) هستید، یا هدفون روگوش (headset)، یا هدفون دورگوش (circumaural) که کل گوش‌تان را می‌پوشاند.

  • هدفون‌های توگوش قابل حمل و سبک هستند، و در مکان‌های با سروصدای پایین، کارکرد بهتری دارند، نسبت به آنکه بخواهید از آن‌ها در فضایی شلوغ بهره ببرید. اگر عینک می‌گذارید، این هدفون‌ها راحت‌تر از روگوش‌ها و دورگوش‌ها هستند، و مزاحمتی برای گوش‌ها ایجاد نمی‌کنند از آنجایی که تنها در سوراخ گوش جای می‌گیرند. از نقاط ضعف آن‌ها می‌توان به ناگهان افتادن از درون گوش، آسیب‌پذیری بیشتر در رویارویی با ضربات احتمالی، و عدم توانایی رقابت با هدفون‌های دورگوش در ارایه کیفیت صدای بهتر اشاره کرد.

هدفون headphone

  • هدفون‌های روگوش نواحی بیشتری از گوش را می‌پوشانند ولی ورود سروصدا به آن‌ها راحت‌تر است، بنابراین بهتر است که در مکان‌های پرسروصدا از آنان استفاده نکنید، و در فضاهایی بسیار ساکت به مانند کتابخانه‌ها از بالا بردن صدای موسیقی پرهیز کنید زیرا صدا به راحتی به بیرون راه می‌یابد. به خوبی قابل حمل نیستند ولی وزن سنگینی هم ندارند. اگر در جایی گرم از انان استفاده کنید، در طولانی‌مدت گوش‌تان گرم می‌شود، ولی در فضایی خنک گرما را احساس نخواهید کرد زیرا هوا از درون روکش می‌تواند گذر کند. در استفاده از آن همزمان با عینک سفارش نمی‌شود.

هدفون headphone

  • هدفون‌های دورگوش در جلوگیری از هجوم سروصدای بیرون به گوش بسیار خوب هستند، و کیفیت صدایی بسیار شایسته ارایه می‌دهند. وزن سنگینی دارند، ابل حمل نیستند، در مکان‌ها ساکت یا شلوغ به خوبی کارکرد دارند. استفاده طولانی‌مدت از ان‌ها باعث داغ شدن گوش می‌شود. می‌توانند به گوش‌ها فشار بیاورند. در کنار عینک سفارش نمی‌شوند.

هدفون headphone

بودجه خود را مشخص کنید

هدفون‌های سروصداکش ویژه از قیمت بالایی برخوردار هستند. از آنجایی که آن‌ها دارای پردازشگر صوتی درونی هستند، کیفیت کارکرد پردازشگر و مدار تاثیر بسزایی در افزایش قیمت هدفون دارند. از کیفیت ساخت و قطعات درونی گرفته، تا اندازه و شکل هدفون، همگی در تعیین قیمت نهایی اثرگذار هستند. اگر یک هدفون سروصداکش عالی با قابلیت پخش صدای باکیفیت می‌خواهید، باید بودجه مناسب و درخوری داشته باشید.

این به معنی آن نیست که با بودجه پایین نتوانید یک هدفون سروصداکش پیدا کنید، ولی مدل‌های ارزان تنها در فضایی آرام به کارتان می‌آیند، و نمی‌توانند چاره‌ای برای داشتن یک خواب شیرین در هواپیما باشند. بهترین مدل‌ها همیشه دارای بالاترین بها هستند، به ویژه وقتی به دنبال برندی ضد آب، ضد خاک، و ضد ضربه باشید!

پیش از خرید، آن را یک بار امتحان کنید

اگر فروشنده این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید هدفون مورد نظر خود را امتحان کنید، بی‌درنگ از آن فرصت بهره ببرید. اگر مدل سروصداگیر بود، تنها کاری که باید بکنید این است که آن را به خوبی روی گوش خود بنشانید و یک بار با گوش دادن به موسیقی آن را امتحان کنید.

اگر سروصداکش بود، نخست آن را فعال کنید، و سپس یک بار بدون موسیقی آن را وسط فروشگاه امتحان کنید، و به دوست یا شخصی بگویید که با فاصله‌های گوناگون با شما صحبت کند، تا بتوانید به کیفیت کارکرد آن پی ببرید. درواقع چه خوب که بتوانید مقدماتی را از پیش فراهم کنید، تا بتوانید درصدی از وضعیت آغشته‌به‌صدایی که روزانه با آن سروکار دارید را در فروشگاه شبیه‌سازی کنید; برای مثال، چند تن از دوستان خود را به فروشگاه ببرید، و از آنان بخواهید که در فاصله‌های گوناگون با میزان صدای پایین تا بالا با یکدیگر گفتگو کنند، تا بتوانید هدفون را مورد آزمایش قرار دهید.

پیشنهاد ما بهره‌گیری از یک هدفون دورگوش است، زیرا در بکارگیری این قابلیت بهتر از دیگر مدل‌ها هستند.

هدفون headphone

همچنان به ظاهر و ساختار آن توجه کنید. باید به خوبی رو یا درون گوش‌تان جای بگیرد، نباید در طولانی‌مدت برای‌تان آزاردهنده باشد به ویژه زمانی که در سفر هستید، و نباید به گوش‌تان فشار بیاورد یا باعث عرق کردن آن‌ها شود.

اگر اغلب قرار است که حین کار کردن یا در حالت ناپایدار (به مانند ورزش کردن) از آن استفاده کنید، پس برگزیدن هدفون باسیم دردسرساز و خسته‌کننده خواهد بود — از این رو، چه بهتر که به دنبال یک مدل بی‌سیم باشید.

چه خوب که پس از امتحان چند مدل از نظر قیمت و کیفیت کارکرد، آنگاه به برگزیدن یکی از آنان بپردازید.

همه ویژگی‌ها را امتحان کنید

همانطور که گفته شد، بسیاری از افراد هستند که تنها به دلیل خلاص شدن از سروصدای پیرامون خود، از هدفون سروصداکش بهره می‌برند بی‌آنکه به موسیقی گوش بدهند. اگر شما نیز از این دسته از افراد هستید ولی دوست دارید به موسیقی هم گوش بدهید، چه بهتر که هدفون خود را به گوشی یا یک دستگاه پخش‌کننده پیوند بزنید، و به موسیقی مورد علاقه خود گوش بدهید، تا نه تنها سروصدای بیرون به کلی نابود شود، بلکه آرامشی عمیق و خالص در ذهن‌تان شکوفا، و از استرس و فشارهای عصبی کاسته شود.

با این قابلیت ارزنده، می‌توانید در سکوت به آنچه که می‌پسندید و می‌خواهید بشنوید، گوش بدهید.

هدفون headphone

پیشنهاد می‌کنیم که در پی بهره‌گیری از این نوع هدفون‌ها، به موسیقی‌های فشرده‌نشده و با کیفیت خالص گوش بدهید، زیرا علاوه بر کیفیت صدای بهتر، شاهد جزییات ریز بیشتر نیز خواهید بود، که به لطف قابلیت حذف سروصدای بیرونی، آن جزییات شفاف‌تر و روانتر به گوش می‌رسند. در این هنگام است که می‌توانید تفاوت گسترده میان دو موسیقی یکسان در دو حالت گوناگون را به خوبی تشخیص دهید.

برند، دوام باتری، و گارانتی هدفون را بررسی کنید

اگر می‌خواهید از مدل سروصداکش بهره ببرید، به خاطر داشته باشید که این مدل دارای یک پردازشگر صوتی درونی است، بنابراین برای کارکرد به برق ذخیره‌شده در خود نیاز دارد — در نتیجه این هدفون‌ها کاری فراتر و پیچیده‌تر از تبدیل سیگنال‌های الکتریکی به صدا انجام می‌دهند — از این رو، می‌توانند آسیب‌پذیرتر باشند، زیرا دارای قطعات الکترونیکی بیشتری هستند که می‌توانند در پی کارکرد با شکست روبه‌رو شوند.

نخست از اعتبار برند، اجزای جعبه، و گارانتی آن اطمینان حاصل نمایید، سپس اطلاعاتی از دفترچه راهنمای آن به دست آورید (شاید از حوصله به دور باشد، ولی اگر قرار است که هزینه زیادی برای آن بکنید، پس به این چیزها بیشتر دقت کنید، تا مبادا روزی سرگردان شوید، یا بدتر آنکه جنس تقلبی نصیب‌تان شود).

همچنان اندازه کشش باتری در طول ۲۴ ساعت را بررسی کنید، و با نیاز روزانه خود مقایسه کنید.

هدفون headphone

در پی شگفتی نباشید

فراموش نکنید که حتی بهترین و گران‌ترین هدفون‌های بازار هم قابلیت مسدودسازی یا حذف هر صدایی را ندارند. در بهترین حالت، ممکن است گاهی صداهای تیز و غیرمنتظره به گوش‌تان برسند. برای آن دسته از افراد که از هدفون‌ها به جهت فرار از سروصدای بیرون بهره می‌برند، این یک گزینه، ولی بهترین راه نیست.

جمع‌بندی

هدفون‌های سروصداکش قیمت بالاتری دارند، ولی نه آنکه بی‌درنگ به دنبال ویژه‌ترین مدل آن‌ها باشید. می‌توانید یک مدل درخور نیاز برای خود پیدا کنید، مادامی که به جستجوی بیشتر و مقایسه یکی با دیگری بپردازید. پیش از هر چیز، محیط پیرامون خود را بسنجید، و با توجه به آن، نیاز خود را پیدا کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH