ویکی‌پدیا

ویکی‌پدیا توانست که رکورد شش میلیارد مقاله را به نام خود ثبت کند

امروز ویکی‌پدیا از یک نقطه عطف قابل‌توجه خود فراتر رفته است. حال نسخه انگلیسی این دانشنامه بیش از 6 میلیون مقاله را در خود جای داده است. رایان مارکلی (Ryan Merkley)؛ رئیس کارکنان ویکی‌پدیا، می‌گوید که این شاهکار که تقریبا 19 سال پس از راه‌اندازی این وب‌سایت حاصل شده، نشان دهنده توان فعالیت جمعی انسان‌ها است. ویکی‌پدیا یک سازمان غیرانتفاعی بوده که در واقع دربرگیرنده یک دانشنامه جهانی است.

مقاله شش میلیاردم درباره معلم مدرسه، سفرنامه‌ نویس و داستان‌نویس کانادایی قرن 19 یعنی ماریا الیسه تورنر لاودر (Maria Elise Turner Lauder) است. این مقاله توسط رزی استفنسن (Rosie Stephenson) که یکی از قدیمی‌ترین ویرایشگرهای ویکی‌پدیا بوده، نوشته شده است.

ده‌ها زبان در این دانشنامه وجود دارند اما زبان انگلیسی بیشترین تعداد مقاله را به خود اختصاص داده است. پس از زبان انگلیسی که در اواخر سال 2015، 5 میلیون مقاله را به خود اختصاص داده بود، زبان آلمانی با 2.3 میلیون مقاله و در جایگاه سوم نیز زبان فرانسوی با 2.1 میلیون مقاله قرار گرفته‌اند.

نسخه انگلیسی ویکی‌پدیا در واقع پربازدیدترین زبان نیز هست. بر اساس آمارهای منتشره عمومی، نسخه انگلیسی این دانشنامه روزانه حدود 255 میلیون بازدید از صفحه را به خود اختصاص می‌دهد. به گفته مؤسسه تحلیلی SimilarWeb، ویکی‌پدیا هشتمین وب‌سایت پربازدید جهان است. 

در طی سالیان متمادی، ویکی‌پدیا سمینارهای مختلفی را در بسیاری از کشورها برگزار کرده تا مردم را تشویق کند که به زبان محلی خود در این وب‌سایت مقاله بنویسند. این سازمان غیرانتفاعی همچنین ابزارهای خود را نیز بهبود بخشیده تا نوشتن، انتشار و ذکر موارد مختلف را آسان‌تر کند. وب‌سایت ویکی‌پدیا در توییتر خود این پیغام را به اشتراک گذاشته است:   

“به نسخه انگلیسی ویکی‌پدیا به دلیل رکوردشکنی شش میلیاردی امروزش، تبریک می‌گوییم. مقاله رکوردشکن توسط رزی استفنسن نوشته شده و در واقع یک بیوگرافی از سفرنامه‌ نویس و نویسنده بشردوست قرن 19، یعنی ماریا تافی لاودر است.”

هنگامی‌که جیمی ولز (Jimmy Wales) ویکی‌پدیا را بنیان نهاد، وی می‌گفت که هدفش از این کار فراهم‌ آوردن دسترسی رایگان به تمامی دانش بشری است. طبق یک برآورد، گردآوری تمامی دانش انسان‌ها حدود 104 میلیون مقاله را لازم دارد و ما هنوز 20 سال تا نیل به این هدف فاصله داریم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH