ویروس

ویروس کرونا چین را فلج کرد: تعطیلی معابد و حمل‌و‌نقل عمومی

چین جهت مقابله با ویروسی که 40 نفر را کشته و 1400 تن دیگر را نیز نحت‌ تأثیر قرار داده، معیارهای بهداشتی خود را سخت‌گیرانه‌تر کرده است. مقامات این کشور حمل‌و‌نقل عمومی 10 شهر را متوقف کرده، معابد را بسته و همچنین ساخت‌و‌ساز یک بیمارستان جدید جهت مداوای این بیماران را تسریع کرده است.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) در روز پنجشنبه، شیوع ویروس کرونا را وضعیتی اضطراری در چین اعلام کرد. اما این سازمان اعلام شیوع جهانی این ویروس را متوقف ساخت. مسئولین سلامت می‌ترسند که میزان مبتلایان در طی تعطیلات سال نو چینی افزایش یابد. طی این تعطیلی هفتگی که از جمعه آغاز می‌شود، میلیون‌ها چینی به داخل و خارج کشور مسافرت می‌کنند.

ویروس

در ایستگاه قطار ووهان، کافی است تعدادی مسافر بی‌پروا به شهر خود که در واقع مرکز شیوع این ویروس است، بازگردند و همین‌که از قطار پیاده شدند، خوشحالی تظاهرگونه چهره شهر را مشاهده کنند. یک مرد به نام هو (Hu)، همین که از قطار پیاده شد، گفت : “چه انتخابی دارم؟ اکنون سال نو چینی است. باید خانواده خود را ملاقات کنیم.”

کمیسیون سلامت ملی چین اظهار کرد که از روز پنجشنبه، 830 مورد تأیید شده و 25 نفر نیز فوت کرده‌اند. اکثر موردها در شهر مرکزی ووهان هستند. یعنی جایی که گفته می‌شود ویروس از آنجا و در بازاری که گوشت غیرمجاز حیوانات وحشی را دادوستد می‌کرده‌اند، نشأت گرفته است.

تحقیقات مقدماتی اشاره می‌کنند که این ویروس در جدیدترین سیر تکامل خود، از مارها به انسان‌ها منتقل شده است. ووهان شهری است با 11 میلیون نفر جمعیت و در همسایگی شهر هوانگانگ با حدود 7 میلیون نفر جمعیت قرار دارد. این شهر (ووهان) اکنون در یک قرنطینه مجازی به سر می‌برد. بسیاری از ایستگاه‌های ریلی تعطیل شده‌، چند قطار در داخل شهر توقف کرده، پروازها تعلیق و در راه‌های اصلی ورود و خروج از شهر نیز پاسگاه‌هایی قرار داده شده‌اند. از قطار سریع‌السیری که بعدازظهر جمعه در ایستگاه ووهان توقف کرده بود، حدود 10 مسافر پیاده شده بودند. پیش از اینکه قطار دوباره به حرکت خود ادامه دهد، هیچ‌کس دیگری سوار نشده بود.

یکی از مسافران که نام خود را فاش نکرد، درحالی‌که سعی داشت دو چمدان خود را بر روی پله‌برقی‌ها قرار دهد، گفته بود: “من نمی‌ترسم. به دولت اعتماد دارم. نیاز دارم که همراه خانواده‌ام باشم.” مقامات رسمی خبرگزاری Changjiang Daily در روز جمعه گزارش دادند که دولت سعی می‌کند در ووهان یک بیمارستان 1000 تختی جدید بسازد تا در آن به مداوای این بیماران ویروسی بپردازد. هدف این است که این بیمارستان تا روز دوشنبه آماده شود.

سازه‌های از پیش ساخته شده در اطراف یک مجموعه متعلق به تعطیلات که در اصل برای کارگران محلی در نظر گرفته شده بود، برپا شده‌اند. این ساختمان در باغ‌هایی واقع در کنار یک دریاچه در حومه شهر ساخته شده‌اند. مواردی غیرکشنده نیز در تایلند، ویتنام، سنگاپور، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ایالات‌متحده کشف شده‌اند. همین موضوع باعث شده تا چند شرکت‌ هواپیمایی مجبور شوند که پروازهای رفت و برگشتی خود از ووهان را به حالت تعلیق درآورند.

ویروس
کارمندانی در لباس محافظ و در آستانه سال نو چینی، دمای بدن مسافرانی را که به ایستگاه شمال شیانینگ می‌رسند، کنترل می‌کنند. شیانینگ شهری در حاشیه ووهان بوده و در شمال استان هوبئی قرار دارد.

سازمان بهداشت جهانی روز پنجشنبه اعلام کرد که کمی زود است تا شیوع این ویروس را یک نگرانی جهانی مرتبط با سلامتی بنامیم. چنین عنوانی کشورها را وادار می‌کرد تا واکنش‌های بین‌المللی را تشدید کنند. رئیس WHO یعنی تدرس ادهونوم قبریسوس ( Tedros Adhanom Ghebreyesus) می‌گوید: “اگرچه وضعیت اضطراری در چین حاکم است، اما نباید اشتباه کرد. این ویروس هنوز به یک وضعیت اضطراری پیرامون بهداشت جهانی تبدیل نشده است. این ویروس شاید در آینده به یک تهدید جهانی مبدل شود.”

این ویروس ناشناخته که هیچ درمانی نیز ندارد، می‌تواند از طریق دستگاه تنفسی به سایرین سرایت کند. این بیماری به ما در رابطه با ناشناخته‌ها هشدار می‌دهد. هنوز خیلی زود است که بفهمیم این ویروس تا چه اندازه خطرناک بوده و نیز تا چه حدی می‌تواند به آسانی منتشر شود.

علائم این بیماری شامل: تب، مشکلات تنفسی و سرفه هستند. ائتلاف ابتکارات آمادگی برای بیماری‌های واگیر اظهار کرد که سه تیم پژوهشی شروع به توسعه واکسن‌های بالقوه کرده‌اند. نقشه این است که تا خردادماه (ژوئن) حداقل یک واکسن بالقوه در آزمایش‌های کلینیکی مورداستفاده قرار گیرد.

برخی از کارشناسان معتقدند که این ویروس به اندازه سندروم تنفسی شدید (SARS) سال‌های 2002 تا 2003 و نیز سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) خطرناک نیست. اولی حدود 800 نفر و دومی نیز از سال 2012 بیش از 700 قربانی گرفته است. یکی از مسافرانی که در ایستگاه ماچنگ (یک ایستگاه مانده به ووهان) پیاده شد، به خبرگزاری رویترز گفت: “من نترسیده‌ام. این بیماری به آن اندازه‌ای که مردم می‌گویند جدی نیست.”

معابد، فوربیدن سیتی و ایستگاه‌های تعطیل‌شده

 

مسئولین بهداشتی چینی به مردم توصیه می‌کنند که در هنگام سال نو چینی از تجمعات دوری کنند. خبرگزاری Hubei Daily در روز جمعه گزارش داد که تمامی 10 شهر استان هوبئی به دلیل شیوع این کروناویروس، برخی از حمل‌و‌نقل‌های عمومی خود را به حالت تعلیق درآورده‌اند.

اتوبوس‌های شهرهای شیبی، شیانتو، ژیجینگ، کیانجینگ، شیانینگ، هوانگشی و انشی سرویس‌های خود را تعطیل کرده‌اند. شهر اژو نیز ایستگاه‌های قطار خود را بسته است. Hubei Daily می‌گوید که در شهر ژیجیانگ، تمامی اماکن عمومی به غیر از بیمارستان‌ها، سوپرمارکت‌ها، بازار کشاورزان، پمپ بنزین‌ها و داروخانه‌ها تعطیل شده‌اند. این خبرگزاری می‌گوید که در شهر انشی، سالن‌های سرگرمی عمومی نیز بسته شده‌اند.

به دلیل شیوع این ویروس، برخی از معابد مشهور چین نیز تعطیل شده‌اند. معبد لاما در پکن؛ یعنی جایی که در آن مردم هدایایی را به مناسبت سال نو چینی پیشکش می‌کنند، از روز جمعه بسته خواهد شد. هایکو که مرکز استان جزیره‌ای هاینان بوده، در حال تعطیل کردن اماکن توریستی و فرهنگی خود مانند کتابخانه‌ها و موزه‌ها است. پکن اجتماعات بزرگ از جمله دو نمایشگاه معبدی به مناسبت سال نو چینی را لغو کرده است. مقامات پکن همچنین فوربیدن سیتی را که مشهورترین جاذبه گردشگری پایتخت چین است، تا اطلاع ثانوی تعطیل کرده‌اند.

شهروندان ووهان جهت انجام تست‌های پزشکی به بیمارستان‌ها هجوم برده‌اند. همچنین سیلی از جمعیت به بازارها مراجعه و قفسه سوپرمارکت‌ها را خالی کرده و نیز برای بنزین گرفتن صف کشیده‌اند. هنگ‌کنگ نیز که تحت قوانین کشور چین قرار داشته، دو مورد تأییدشده از این ویروس را گزارش کرده و همچنین جهت احتیاط، دو کمپ تعطیلات را به ایستگاه‌های قرنطینه تبدیل کرده است. تایوان ورود مسافران از ووهان را ممنوع کرده است.

ازآنجایی‌که فرودگاه‌های سرتاسر جهان، غربالگری مسافران رسیده از چین را آغاز کرده‌اند، وزارت امور خارجه ایالات‌متحده نیز به مسافران هشدار داده که در چین بیشتر احتیاط کنند.

2 در مورد “ویروس کرونا چین را فلج کرد: تعطیلی معابد و حمل‌و‌نقل عمومی”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH