دانشمندان می‌گویند ویروس کرونا از یک مار به انسان منتقل شده است

با شیوع ویروس تازه کشف‌شده کرونا در چین که شبیه SARS است، برخی از دانشمندان ادعا می‌کنند که منشا حیوانی آن را یافته‌اند. تحقیق جدید آن‌ها نشان می‌دهد که این ویروس از مارها به انسان منتقل شده است.

ویروس جدید که حالا 2019-nCoV نامگذاری شده، نوعی ویروس کرونا است. در حالیکه اکثر ویروس‌های کرونایی که انسان‌ها را بیمار می‌کنند، دارای علایمی کمی بیشتر از یک سرماخوردگی معمولی هستند، اما آن‌ها به‌طور بالقوه می‌توانند بسیار خطرناک باشند. این ویروس‌ها همچنین بسیاری از حیوانات را آلوده می‌کنند و اگر یک ویروس کرونای حیوانی بتواند با موفقیت به انسان‌ها انتقال یابد، سیستم‌های ایمنی ما ممکن است توانایی کمتری برای مقابله با آن داشته باشند.

موضوع مهم همین ناشناخته‌بودن ویروس جدید است که می‌تواند آن‌ها را بسیار خطرناک کند. این الگویی است که در مورد ویروس‌های کرونایی که باعث بیماری‌های SARS و MERS شدند نیز اتفاق افتاد. این بیماری‌ها در طول مدت شیوع اولیه خود، بین ۱۰ تا ۳۰ درصد از قربانیان انسانی خود را کشتند.

زمانی که اولین مورد ابتلا به ویروس 2019 n-CoV، ماه دسامبر سال 2019 در شهر ووهان چین مشاهده شد، پزشکان بلافاصله حدس زدند که این ویروس از طریق حیوانات منتقل شده است.

بسیاری از اولین قربانیان این ویروس، ظاهرا از یک بازار غذای محلی بازدید کرده بودند که همه‌جور حیوان زنده‌ای را به مشتریان ارایه می‌کرد. بعد از آن، تعداد قربانیان ثبت‌شده به‌طور ناگهانی افزایش یافت، بطوریکه تا 21 ژانویه بیش از ۴۰۰ مورد ابتلا و ۱۷ مورد مرگ توسط دولت چین گزارش شد. خبر نگران‌کننده‌تر اینکه ویروس 2019-nCoV کسانی را آلوده کرده است که هرگز به آن بازار نرفته بودند که این موضوع امکان سرایت آن از یک فرد به فرد دیگر را تایید می‌کند.

مطالعه جدید که روز چهارشنبه در مجله Medical Virology منتشر شد، به بررسی کد ژنتیکی 2019-nCoV پرداخته است.

محققان، توالی ژنتیکی 2019-nCoV را با سایر گونه‌های شناخته‌شده ویروس کرونا مقایسه کردند. آنالیز اولیه آن‌ها نشان داد که این ویروس، در نتیجه پروسه‌ای به نام بازترکیب (recombination)، درواقع ترکیبی از یک کرونای مشاهده‌شده در خفاش‌ها و یک کرونای دیگر با میزبان نامعلوم است. به نظر می‌رسد که این پروسه بیشتر در بخش RNA ویروس، که به آن اجازه می‌دهد تا گیرنده‌های سطح یک سلول را تشخیص دهد، اتفاق افتاده است. دانشمندان سپس نتیجه‌گیری کردند که براساس الگوهای RNA مشترک بین ویروس 2019-nCoV و سایر ویروس‌های کرونای ماری، میزبان این ویروس به احتمال زیاد یک مار بوده است. مارها در کشور چین به‌عنوان غذا و جایگزین درمان‌های پزشکی پرورش داده می‌شوند و فروش بسیار خوبی دارند.

ویروس‌ها طوری تکامل یافته‌اند که تنها از سلول‌های میزبان خودشان تغذیه کرده و رشد می‌کنند. به همین‌خاطر است که یک ویروس سگ نمی‌تواند انسان را بیمار کند و برعکس. اما گاهی‌ اوقات سیستم ژنتیکی یک ویروس می‌تواند به آن کمک کند تا حیوانات دیگر را هم آلوده کند. در برخی مواقع، پروسه جهش یا بازترکیب، به ویروس‌ها این توانایی را می‌دهد تا از موانع خاصی عبور کنند.

محققان در مقاله خود نوشته‌اند که ترکیب ژنتیکی مشاهده‌شده در 2019-nCoV ممکن است به انتقال بین‌گونه‌ای از مار به انسان‌ها کمک کرده باشد. به گفته دکتر Brandon Brown از دانشگاه کالیفرنیا، هنوز سوالات بی‌جواب زیادی درباره 2019-nCoV وجود دارند و شیوع گسترده آن ممکن است منجر به یک فاجعه شود.

ویروس‌های SARS و MERS گرچه باعث تلفات زیادی شدند، اما هیچ‌کدامشان به ویروس دیگری که هم کشنده و هم بسیار مسری باشد جهش پیدا نکردند. 2019-nCoV در ابتدا بسیار معتدل‌تر از SARS و MERS بود، اما در روزهای اخیر تعداد تلفات گزارش‌شده به‌سرعت افزایش یافته است. با اینکه ما می‌دانیم این ویروس می‌تواند بین انسان‌ها منتقل شود، اما هنوز نمی‌دانیم که میزان سرایت‌کنندگی و خطر جهش آن چقدر است.

با وجود این، Brown گفته است که هیچ دلیلی برای تاخیر در افزایش آمادگی‌مان برای مقابله با 2019-nCoV وجود ندارد. او می‌گوید: یک احتمال می‌تواند این باشد که با یک بیماری همه‌گیر جهانی مواجه هستیم که می‌توان جلوی آن را با انجام کارهایی مثل اعلام وضعیت اورژانس برای سلامت عمومی و تخصیص بودجه‌های بیشتر گرفت. بنابراین الان زمان آن است که همه نیروی خود را برای مقابله با بیماری بسیج کنیم.

موارد زیادی از ابتلا به ویروس 2019-nCoV احتمالا تا حالا به آمریکا و سایر کشورها رسیده‌اند که به نظر می‌رسد همگی از طریق سفر به ووهان چین باشند و اکنون گسترش سریع آن در چین، به یک نقطه بحرانی رسیده است. دولت چین دیروز دستور توقف حمل‌ونقل عمومی در شهر ووهان و همچنین کنسل شدن همه پروازها و قطارهای خروجی از این شهر یازده میلیون نفری را صادر کرد.

روز چهارشنبه، سازمان سلامت جهانی (WHO) یک جلسه اضطراری را در ژنو سوئیس برگزار کرد تا درباره اعلام وضعیت اورژانس برای سلامت عمومی هم‌فکری کند. Tedros Ghebreyesus، رئیس این سازمان، در کنفرانس مطبوعاتی امروز گفت که WHO درباره این موضوع هنوز تصمیم نهایی را نگرفته است و به‌زودی جلسه دیگری را برگزار خواهد کرد.

21 در مورد “دانشمندان می‌گویند ویروس کرونا از یک مار به انسان منتقل شده است”

  1. عثمان کورد

    دوستان خودتون فکرکنیدوبه عقلتون رجوع کنیدکه چراچین وکشورها ی مثل چین ازوقتی که روی این سیاره زندگی میکنن ازگوشت هرنوع جنبنده ای میخورن و تابه حالا عوارض خاصی نداشته امادقیقا توسال ۲۰۱۹که بعضی ازکشورهای پیشرفته که احتمالابه تکنولوژی ساخت ویرو س دست پیدا کردن بایدسروکله این ویروس پیدا بشه که هیچ کس راه درمانشو بلد نیست واگرراه درمانشو پیدا کنن بازم یکیدیگه میسازن??????.

    2
    4
  2. ربطی به اسلام و حلال و حروم نداره.ویروس مرس از شتر به اسان منتقل شد.اونم نزدیک به هزار نفر کشته داد تو سراسر دنیا.
    ربطی به بهسازی ویروس توسط دول دیگه هم نداره.ویروس ها جهش یافته میشن .اگه دقیقا بدونن از چه جونوری منتقل شده به حتم راه حلی براش پیدا می کنن.

    1
    3
  3. این ویروس جدیدا پدید آمده این چینی ها هزاران سال پیش هم سگ و گربه سوپ خفاش هزاران جانور دیگه هم میخوردن چرا اوموقع ویروس به وجود نیامده الان یک هویی ویروس دار شدن این مشکل از جای دیگه نشعت میگره که این ویروس شاید ساخت خود بشر باشه.میتونه البته این یک حدس و گمان هست باید دید واقعیت امر چیه؟هر ویروسی هم پیدا بشه علایمش مثل علایم سرما خوردگی هست مطمعنا پادزهری هم خواهد داشت.

    14
    1. میلاد خوش‌خلقت

      در ایران بزرگ همه چیز بازخورد سیاسی دارد — از این رو، راست و دروغ آشکار نیست.
      به هر رو، هوای خود را داشته باشید.
      سپاس.

  4. چقد مردم ساده لوحی داریم ، فقط اگه به روز قیامت اعتقاد دارید این حیوان های زبون بسته از تهمتی به اون ها وارد شده دفاع میکنند و انسان هایی که گول حرف های دانشمندان فرضی که تاکنون هیچ دلیل علمی که ثابت کند از این حیوان ها هستند ، شرمنده میکنند.
    سازندگان این نوع ویروس ها سازمان های بزرگی هستند که شاید فقط توی بازی ها دیده باشید ولی واقعیت آن وجود دارد.

    5
    15
    1. میلاد خوش‌خلقت

      درود بر شما.
      به پزشک بروید و با او رایزنی کنید، باشد که بهبود یابید.
      پیروز باشید.

      3
      4
  5. احتمالش هست اما اگه با یکم برسی بتوانیم تحقیق کنیم از روی خونشان میتوانیم بعضی چیز هارا بفهمیم و درک کنیم البته با اماری که هست احتمالش هست این ویروس به ایران هم سرایت کند چونکه اگه کشور های اطراف افغانستان به این ویروس مبتلا باشند افغانستان هم مبتلا میشود و بعد نوبت ایران میرسد اماری که هست بیشتر از تحقیقات من هست فکر نمیکردم به اینجا برسد با اینکه تعداد افرادی که در قرنتینه هستند به 41 میلیون نفر میرسد و افرادی که در گذشته اند 41 نفر هستند و تعداد مبتلایان به این ویروس از 1000 نفر هم گذشته است اما بازم کم هست با وضعیتی که داریم و اگه این ویروس همینطوری ادامه بده تقریبا تا یک سال اینده نصف جهان در قرنتینه هستند .>>

    5
    11
  6. اسلام نعمت بزرگی هست که از خوردن حرام بازداشته است همینه که چیزهای نجس مثل خوک مار گربه سگ الاغ وهر نجس دیگر میخورند

    8
    36
    1. میلاد خوش‌خلقت

      درود بر شما.
      این سخنان ارزنده که فرمودید همگی وابسته به برآوردهای بشر از پژوهش بر طبیعت است، نه دین — همانگونه که این خبر را شما از رسانه‌ای به نام آی‌تی‌رسان خوانده‌اید، نه کتاب.
      سپاس.

      4
      7
  7. به یاد آیه ای از قران کریم افتادم که به خلقت پشه اشاره می کند و سپس به کوچکتر از پشه هم اشاره می کند. خداوند می خواهد با یک پشه یا مخلوقاتی کوچکتر از پشه انسانها را متوجه نادانیهای خودشان کند.

    8
    27
  8. بدبختی جهان امروز ومتمدن انچه را که خداوند حرام و حلال کرده را انسان تناول کند هیچوقت دچار این بیماری‌های ناشناخته نخواهند شد یک روز مار قورباغه میمون سگ وهر جنبنده ای روی زمین را خوردن همین خواهد شد یک روز بیماری از میمون امروز از مار فردا از سگ و گربه و…. خواهد بود

    14
    91
    1. حواست باشه جمعیت کشور جین 1.4میلیارده،،،،توانایی تامیین تغذیه ندارن،،،،با ایران خودت مقایسه نکن که 80میلیون جمعیت داره و 19کشور بزرک جهانه،،،و جهار فصله

      11
      19
      1. البته باید توجه داشت که ما به اندازه ۸۰ میلیون نفر تولید خوراک داریم و به همون اندازه هم مصرف.. ولی اونها از همون اول هم همه چیز خور بودن

        3
        11
        1. یکی قورباغه خفاش و کوفتو زهرماری میخوره ماباید تاوان پس بدیم اح اح اح

          2
          10
    2. میلاد خوش‌خلقت

      از گوشت مرغ و گاو و گوسفندی که می‌خورید نیز بیماری راهیابی دارد.
      پیروز باشید.

      3
      4

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH