انتشار تصاویری جدید از نیمه پنهان کره ماه که تاکنون ندیده‌اید!

بیش از یک سال از زمان فرود ماه‌‌نشین Chang’e 4 و ماه‌نورد Yutu 2 چین بر روی نیمه پنهان ماه می‌گذرد. آن‌ها در طول این مدت، بخش‌هایی از دهانه Von Kármán را مورد مطالعه قرار داده‌اند و نتایج حاصله را از طریق ماهواره Queqiao به زمین ارسال کرده‌اند.

ماه‌نشین و ماه‌نورد چینی، به‌عنوان بخشی از ماموریت خود، عکس‌های فراوانی از نیمه پنهان ماه گرفته‌اند؛ و اخیرا برنامه اکتشاف ماه چین، بعد از جمع‌آوری هزاران فایل تصویری، داده‌های جدیدی را درباره این بخش ماه منتشر کرد.

این اطلاعات، علاوه‌بر داده‌های راداری و طیف‌سنجی مادون‌قرمز، شامل تصاویر باکیفیت گرفته‌شده با دوربین‌های Chang’e 4 و Yutu 2 نیز هستند.

این تصاویر در طول ۱۲ روز ماه گرفته ‌شده‌اند. به‌خاطر نحوه چرخش ماه، چرخه روز-شب آن فقط ۲۹ روز طول می‌کشد؛ بنابراین، یک روز ماه تقریبا برابر دو هفته زمین است. در طول این مدت، ماه‌نشین و ماه‌نورد انرژی خود را از نور خورشید می‌گیرند و سپس به مدت دو هفته خاموش می‌شوند. به ازای هر سال زمین، ۱۲ تا از این چرخه‌ها وجود دارد و در نتیجه داده‌های منتشر شده حاوی اطلاعات یک ساله هستند.

ماه‌نورد Yutu 2 تابه‌حال مسیری به طول بیش از ۳۵۰ متر را در داخل دهانه ۱۸۰ کیلومتری Von Kármán طی کرده است. خود این دهانه بخشی از یک منطقه برخورد بزرگ‌تر و قدیمی‌تری به نام حوضه قطب جنوب-آیتکن است. این منطقه طولی برابر ۲۵۰۰ کیلومتر دارد.

دوربین‌های دو دستگاه، عکس‌های پاناروما از سطح ماه و سنگ‌های روی آن می‌گیرند و عوارض سطح را مستندسازی می‌کنند. داده‌های پروژه ممکن است نه‌تنها باعث آشکار شدن تاریخچه ماه و آن منطقه بزرگ برخورد اسرارآمیز شود، بلکه می‌تواند تاریخچه خود منظومه شمسی را هم روشن کند.

برای ارسال داده‌ها از ماهواره Queqiao استفاده شده است. این ماهواره در نقطه لاگرانژی بین ماموریت سطح ماه و زمین قرار گرفته و سیگنال‌ها را بین آن دو ردوبدل می‌کند. Queqiao همچنین قرار است سیگنال‌های فرکانس‌پایین را از اعماق فضا شناسایی کند؛ کاری که از روی زمین به‌خاطر تداخل با لایه یونوسفر جو به‌راحتی قابل انجام نیست.

ماه‌نورد و ماه‌نشین چینی هم‌اکنون فراتر از مدت ماموریت خودشان که به‌ترتیب سه و دوازده ماه بود فعالیت کرده‌اند و حالا برای یک روز جدید ماه بیدار خواهند شد.

ماموریت بعدی Chang’e که Chang’e 5 نام دارد، قرار است اواخر امسال راه‌اندازی شود. این فضاپیما حدود ۲ کیلوگرم نمونه گرفته‌شده از سطح ماه را جمع‌آوری خواهد کرد و آن را جهت مطالعه به زمین باز خواهد گرداند.

اگر این کار با موفقیت انجام شود، Chang’e 5، اولین نمونه‌های گرفته‌شده از سطح ماه را بعد از سال 1976 به زمین خواهد آورد. خوشبختانه این نمونه‌ها منجر به مطالعاتی خواهند شد که به ماموریت‌های بعدی سفر انسان به ماه کمک خواهند کرد.

چهار تصویر از دهانه Von Kármán منتشر شده است که از هزاران عکس گرفته شده توسط دوربین‌های Chang’e-4 و Yutu-2 به دست آمده‌اند.

شما می‌توانید بقیه عکس‌ها را در اینجا ببینید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH