پلتفرم هوشمند کاران به عنوان اولین موتور جستجوی مشاغل ایرانی معرفی شد

صبح روز گذشته و در مراسمی که در ساختمان مرکز آموزش‌های پیشرفته گروه شرکت های کهکشان با حضور مدیران این استارتاپ، خبرنگاران و رسانه های حوزه فناوری اطلاعات و کار و اشتغال برگزار شد، موتور جستجوی مشاغل ایرانی در پلت فرم هوشمند کاران معرفی گردید.

بیکاری؛ مشکل 10 میلیون نفر ایرانی

در ابتدای این مراسم، بهناز آریا، قائم مقام گروه شرکت‌های کهکشان به عنوان سرمایه گذار استارتاپ کاران با اشاره به جدیدترین آمار بیکاری در کشور گفت: مطابق جدیدترین آمار مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در سال 98، حدود 10.5 درصد از جمعیت فعال کشور اعلام شده است که این رقم، جمعیتی حدود3 میلیون نفر بیکار را در بر می گیرد. با این حال آمار غیررسمی از وجود 10میلیون نفر بیکار در کشورمان خبر می‌دهد.

آریا در این خصوص ادامه داد: براساس همین آمار، در حال حاضر 60 درصد از فارغ التحصیلان دانشگاه ها بیکار هستند که جمعیتی حدود ۶.۷ میلیون نفر را در بر می گیرد.این در حالی است که سالانه ۸۰۰ هزار نفر نیروی جدید جویای کار به آمار بیکاران کشور افزوده و وارد بازار کار می‌شوند.

به گفته قائم مقام گروه شرکت های کهکشان، طبق آخرین گزارشی که مرکز آمار ارائه کرده در بین رشته های تحصیلی، بیشترین نرخ بیکاری فارغ التحصیلان به ترتیب مربوط به گروه های معماری و ساختمان با 26.1، هنر 24.5 درصد، علوم زیستی و رشته های مرتبط 24.1 درصد، فرآوری و ساخت 23.5 درصد و فناوری اطلاعات و ارتباطات 22.8 درصد است.همچنین کمترین نرخ بیکاری مربوط به گروه خدمات امنیتی با 4.4 درصد است.

آریا با اشاره به مهم ترین دلایل بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در کشور گفت: فاصله جدی میان آموخته های دانشگاهی با مهارت های موردنیاز بازار کار از یک سو و نبود راهکار جامعی برای معرفی هدفمند کارجویان به فرصت های شغلی از سوی دیگر باعث شده در حال حاضر بخش عمده ای از فارغ التحصیلان دانشگاهی ما حتی با مدارک بالاتر از کارشناسی نیز نتوانند شغل موردنظرشان را پیدا کنند؛ این موضوع علاوه بر افزایش نرخ بیکاری، هر روز به آمار مهاجرت ایرانیان از کشور هم اضافه می کند.

چالش های بازار کار و استخدام ایران

قائم مقام گروه شرکت های کهکشان در بخش دیگری از این نشست خبری به چالش های بازار کار و استخدام و مشکلات کارفرمایان و کارجویان اشاره کرد و گفت: آمار بیکاری در کشور در حالی رو به افزایش است که کمبود منابع انسانی متخصص، یکی از بزرگترین مشکلات کارفرمایان و صاحبان کسب و کارها محسوب می شود.

آریا درباره نبود پل ارتباطی مناسب میان کارجویان و کارفرمایان ادامه داد: علاوه براینکه رشته های دانشگاهی با مشاغل موردنیاز بازار کار هماهنگ نیست، تاکنون هیچ بستر جامع و تخصصی برای برقراری ارتباط میان همه کارجویان و کارفرمایان در کشور وجود نداشته است.

او به مشکلات کارجویان برای ورود به بازار کار اشاره کرد و افزود: بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاه ها هم مانند اغلب کارجویان، با شیوه های صحیح یافتن شغل مناسب، دانش و مهارت های لازم آن شغل آشنا نیستند و دقیقا نمی دانند برای یک استخدام موفق باید به چه مرجعی مراجعه کرد.

استخدام؛ یک صنعت 500 میلیارد دلاری

مطابق جدیدترین آمار موسسه تحقیقاتی IBIBSWorld، در حال حاضر گردش مالی صنعت استخدام در کل جهان به صورت سالیانه رقمی بالغ بر 500 میلیارد دلار است که سهم سالیانه ایران از این رقم، حدود 5 میلیارد دلار برآورد شده است.

قائم مقام گروه شرکت های کهکشان با اشاره به این مطلب گفت: با وجود این ارقام تا به امروز هیچ گاه در کشورمان به موضوع کار و استخدام به چشم یک صنعت نگاه نشده است. درواقع تاکنون مرجع تخصصی کار و استخدامی که بتواند پاسخ گوی نیاز شغلی همه افراد با هر سطح از مهارت و سن باشد، وجود نداشته است.

به گفته آریا، اغلب سایت های کاریابی هم در این زمینه نمی توانند پاسخ گوی نیاز تمام طیف های جامعه باشند. حتی برخی از این سایت ها، اصلا نگاه تخصصی به موضوع استخدام ندارند و اغلب کارجویان بعد از ثبت رزومه رها می شوند.

او درباره چالش های کارفرمایان برای جذب و استخدام گفت: حتی دربسیاری از موارد این کارفرمایان با تکنیک های صحیح جذب و استخدام و شرح دقیق وظایف هر شغل آشنا نیستند. این موضوعی است که سایت‌ها و مراکز کاریابی تاکنون به آن توجهی نشان نداده اند.

آریا در این رابطه ادامه داد: تحقیقات ما نشان داده یکی از بزرگترین معضلات مدیران و صاحبان کسب و کارها به عنوان کارفرما این است که نمی دانند برای جذب و استخدام، افراد متخصص را از کجا و از طریق چه شبکه‌هایی پیدا کنند.

کاران؛ راهکاری هوشمند برای همه کارفرمایان و کارجویان

قائم مقام گروه شرکت های کهکشان به عنوان سرمایه گذار کاران، به راهکارها و خدمات این استارتاپ در بازار کار و استخدام کشورمان اشاره کرد و افزود: کاران به عنوان پلت فرم تخصصی کار و استخدام و با شناسایی دقیق نیازها و آمار فضای اشتغال ایران، آغاز به کار کرده است تا بتواند کارجویان را در کوتاه ترین زمان ممکن به کارفرمایان متصل کند.

آریا درباره تیم کاران و محصولات و خدمات آن گفت: استارتاپ کاران برای اولین بار در یک ترکیب کارآمد متشکل از متخصصان فناوری اطلاعات و کارشناسان مجرب منابع انسانی است که با هدف پاسخ گویی به نیازهای صنعت استخدام در کشورمان آغاز به کار کرده فعالیت خود را شروع کرده ست.

20 سال تجربه در پرورش هزاران دانشجو آماده به کار

آریا درخصوص اهداف سرمایه گذاری روی استارتاپ کاران گفت: گروه شرکت های کهکشان به ویژه موسسه کهکشان نور با بیش از 20 سال سابقه آموزش، مشاوره و ارائه راه حل در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات موفق شده تاکنون بیش از 40 هزار دانشجو را با آموزش مهارت های واقعی برای اشتغال در حوزه فاوا پرورش دهد و در پروژه های متفاوت فاوا آنها را به کار بگیرد.

او در این رابطه ادامه داد: دغدغه ما در طی تمام این سال ها، همواره شناسایی حلقه مفقوده میان آموزش های دانشگاهی و نیاز واقعی بازار کار بوده است، تصور می کنیم کاران با نگاهی متفاوت به صنعت کار و استخدام و توان فنی و اجرایی ایش در این رابطه می تواند راهکاری حرفه ای برای کمک به حل معضل بیکاری در کشور باشد.

کاران اولین موتور جستجوی مشاغل ایرانی

زهرا باقری، مدیر استارتاپ کاران در این نشست، با اشاره به محصولات و خدمات کاران گفت: پلت فرم هوشمند کاران با آدرس karan.ir به همراه اپلیکیشن موبایل آن موفق شده ارتباط میان کارفرمایان و کارجویان را در کوتاه ترین زمان ممکن فراهم کند.

باقری درخصوص راه اندازی اولین موتور جستجوی مشاغل ایرانی در پلت فرم هوشمند کاران ادامه داد: به کمک موتور جستجوی مشاغل کاران، کاربران می توانند در سایت کاران تمام فرصت های استخدامی برای هر شغل را به صورت یکجا از سراسر وب مشاهده کنند.

به گفته باقری، در حال حاضر سایت های کاریابی گوناگونی در سطح جهان، به عنوان پلت فرم انتشار آگهی فعالیت می کنند اما تنها یک سایت پربازدید و تخصصی مانند indeed موفق شده یک موتور جستجوی مشاغل راه اندازی کند. ارزش این کسب و کار به واسطه این موتور جستجو به یک میلیارد دلار رسیده است.

او درخصوص توانایی کاران برای کمک به حل مشکل استخدام ادامه داد: بانک بزرگ رزومه هزاران کارجو در کنار شبکه گسترده ارتباطی متخصصان ما با کسب و کارها و صنایع گوناگون، باعث شده تا به امروز صدها نفر از کارجویان بتوانند در بهترین و مناسب ترین فرصت های شغلی استخدام شوند.

به گفته مدیر استارتاپ کاران، در کنار این خدمات، تکنولوژی هوش مصنوعی “جمع آوری و آنالیز اطلاعات بازار کار و استخدام ایران”محصولی دانش بنیان از سامانه کاران است با رویکردی ملی تولید شده و آماده است تا هر زمان اطلاعات موردنیاز سیاست گذاران و دولتمردان را برای اتخاذ تصمیم های کلان در این حوزه ارائه کند.

باقری همچنین به امکانات پلت فرم هوشمند کاران برای کارفرمایان گفت: تمام مدیران کسب و کارها و سازمان ها و حتی صنوف به عنوان کارفرما می توانند با صرف کمترین هزینه، به سادگی از سرویس های هوشمند ثبت آگهی استخدامی کاران استفاده کرده و رزومه مناسب ترین افراد را دریافت کنند.

تفاوت کاران با سایر پلت فرم های کاریابی

باقری در تشریح نقاط قوت کاران با سایر پلت فرم و سایت های کاریابی گفت: مهم تری مهم وجه تمایز کاران، برخورداری از پلت فرم هوشمند جستجوی تمام آگهی های استخدامی برای همه مشاغل است.

او همچنین به تشکیل تیم data science در کاران اشاره کرد و ادامه داد : به کمک دانش فنی تیم data science  کاران موفق شده از تکنولوژی هوش مصنوعی برای پردازش زبان طبیعی و متن کاوی در بررسی رزومه ها و آگهی های استخدام استفاده کند که این موضوع باعث می شود رزومه ها مطابق با درخواست کارفرما به صورت هوشمند به وی پیشنهاد شوند.

به گفته مدیر استارتاپ کاران، از طریق همین تکنولوژی و با تمرکز روی محتوای منتشر شده در آگهی های استخدامی، می توانیم به آمار و نتایج بسیار جالبی درباره بازار کار و استخدام ایران برسیم؛ آماری که تاکنون به صورت جامع درباره صنعت استخدام کشورمان وجود نداشته است.

باقری در رابطه با سرویس های کاران ویژه کارجویان ادامه داد: مخاطبان کارجویی کاران تمام متقاضیان جویای کار در سنین و طیف های مختلفی شغلی هستند؛کاران موفق شده است با سرویس های مختلفی همچون “اپلیکیشن کاران”،”رزومه ساز هوشمند”، “به من خبر بده”، “ویدیو رزومه” و”آماده به کار” به کارجویان کمک کند تا به سرعت و به راحتی از تمام فرصت های استخدامی مناسب خود مطلع شده و برای استخدام درخواست همکاری ارسال کنند.

مدیر استارتاپ کاران در خصوص امکانات پلت فرم کاران برای انجام انواع آزمون های شخصیت شناسی برای کارجویان گفت: پیاده سازی زیرساخت مورد نیاز برای انواع تست های تخصصی، روانشناسی و مهارت شغلی برای کارجویان به هدفمند تر شدن استخدام کمک می کند.

او در خصوص این ویژگی پلت فرم کاران ادامه داد: تمرکز کاران بر پیاده سازی آزمون هایی است که می تواند برای افراد مختلف مناسب باشد اما کارفرمایان نیز ممکن است برای سنجش سایر مهارت های کارجویان به آزمون های خاصی نیاز داشته باشند که در کاران این امکان برای آنها فراهم می شود.

نگاه ویژه کاران به بازار مشاغل فناوری اطلاعات ایران

قائم مقام گروه شرکت های کهکشان به عنوان سرمایه گذار کاران، به آمار اشتغال در حوزه فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: مطابق آمار به دست آمده از موتور جمع آوری اطلاعات کاران، 2.7 درصد از حجم آگهی های استخدامی کشورمان به مشاغل فناوری اطلاعات اختصاص دارد.

آریا درخصوص آمار پرتقاضا ترین مشاغل فناوری اطلاعات در حوزه کار و استخدام گفت: مطابق جدیدترین آمار موتور جستجوی هوشمند کاران در حال حاضر بیشترین تعداد آگهی های استخدامی مشاغل فناوری اطلاعات به ترتیب مربوط به برنامه نویسی با حدود51 درصد، پشتیبانی نرم افزار حدود 16 درصد، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ و کارشناس طراحی وب هر یک حدود 13 درصد، امنیت و شبکه حدود 4 درصد و کارشناس تحلیل نرم افزار حدود 3 درصد از کل آگهی های استخدامی فناوری اطلاعات در سراسر وب هستند.

به گفته او، براساس همین آمار طی دو سال گذشته که بسیاری از صنایع و کسب و کارها، جذب و استخدام نداشته اند، شرکت های فناوری اطلاعات، در مقایسه با سایر بنگاه های اقتصادی بیشترین حجم استخدام منابع انسانی را به خود اختصاص داده اند.

او با اشاره به تمرکز فعلی کاران روی بازار کار و استخدام حوزه فناوری اطلاعات ادامه داد: با توجه به رونق اشتغال در حوزه فناوری اطلاعات و توانمندی و تجارب تیم کاران در این زمینه، در حال حاضر تمرکز فعلی ما روی مشاغل حوزه ICT است.

نگاهی تازه به فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و آموزش در حوزه منابع انسانی

باقری در بخش دیگری از صحبت هایش به رسانه تخصصی کار و استخدام کاران اشاره کرد و گفت: مجله خبری کاران، به عنوان یک رسانه آنلاین، بخش دیگری از زیست بوم کار و استخدام ماست که با نگاهی متفاوت به جریان خبری صنعت استخدام راه اندازی شده است. هدف این مجله خبری،آموزش و انتقال دانش و تجربیات و کمک به فرهنگ سازی صحیح در حوزه کار و استخدام است.

او درارتباط با محتوای مجله خبری کاران ادامه داد: مجله خبری کاران از 4 بخش مقالات با محوریت آموزش در حوزه کار و استخدام برای کارجویان و کارفرمایان، اخبار ایران و جهان در حوزه منابع انسانی و استخدام، معرفی جامع مشاغل موجود در ایران و گفتگو با مدیران کسب و کارها و متخصصان منابع انسانی برای انتقال تجربیات و شناسایی چالش های این حوزه است.

به گفته باقری، در رسانه تخصصی کار و استخدام کاران برای اولین با مدیران ارشد کسب و کارها و مسئولان منابع انسانی به صورت ویژه درباره موضوع منابع انسانی گفتگو شده است. این مصاحبه ها و گزارش های تخصصی، بستر مناسبی برای انتقال دانش میان مدیران این حوزه را فراهم کرده است.

مدیر استارتاپ کاران از خبرنگاران خواست که با اعلام نظرات و کمک به بازنشر محتوای خبری این مجله، کاران را برای ترویج فرهنگ صحیح استخدام و مدیریت منابع انسانی در کشور یاری دهند.

چشم انداز کاران

قائم مقام گروه شرکت های کهکشان در بخش پایانی این نشست در ارتباط با چشم انداز کاران گفت: نگاه ویژه و دانش تخصصی کاران در صنعت کار و استخدام و گستردگی این صنعت باعث می شود که برنامه اصلی کاران تبدیل شدن به “بزرگترین بستر داده محور صنعت کار و استخدام با دیدگاه تحقیق و توسعه” باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH