بررسی گلکسی A71

بررسی گلکسی A71 سامسونگ: با من عکاسی کن!

سامسونگ مدتی از بازار پرسود میان‌رده‌ها غافل بود و تمام توجه خودش را بر روی پرچمداران می‌گذاشت. حالا چند سالی می‌شود که شاهد تولید گوشی‌های میان‌رده بسیار خوب و باکیفیتی از این برند باسابقه هستیم. کره‌ای‌ها در یک تصمیم هوشمندانه، بار سنگین ویژگی‌های جدید را از دوش پرچمداران برداشتند و در بین میان‌رده‌ها تقسیم کردند.

این‌گونه بود که نسل جدید، متفاوت و دو رقمی سری A سامسونگ پدید آمد و تولید نسل پرطرفداری همچون گلگسی A50 و A70 آغاز شد. امسال به جهت رفع نواقص نسل پیش و اضافه شدن قابلیت‌های جدید، شاهد به‌روز شدن این نسل بودیم. پرچمدار میان‌رده‌های سامسونگ، گلکسی A71 نام دارد که مدتی‌ست مهمان خانه ما شده و قصد داریم تا نگاهی به آن بیندازیم. اگر می‌خواهید همه چیز را در رابطه با این گوشی بدانید، با آی‌تی‌رسان و بررسی گلکسی A71 همراه باشید.

طراحی و کیفیت ساخت

در سال‌های نه‌چندان دور، سامسونگ به تولید گوشی‌های باکیفیت ولی پلاستیکی، مشهور بود. با پیشرفت تکنولوژی، بالاخره این برند قید پلاستیک را زد و پرچمدارانش را در نسخه‌هایی از شیشه و فلز راهی بازار کرد. این مورد به میان‌رده‌ها نیز رسید و در سال‌های اخیر، کمتر شاهد یک گوشی پلاستیکی از سامسونگ بوده‌ایم. اما ظاهرا نسل دو رقمی سری A آمده تا دوباره نام پلاستیک را بر سر زبان‌ها بیندازد! این‌ها را گفتیم که بدانید گلکسی A71 عزیز قصه ما، یک گوشی پلاستیکی است و در آن خبری از فلز، شیشه، سرامیک، مواد بازیافتی (!) و امثال این‌ها نیست. البته منظور از پلاستیک، خدای ناکرده کیفیت پایین ساخت دستگاه نبوده؛ اما خب بالاخره وقتی چند سالی‌ست به شیشه و فلز عادت کرده‌ایم، لمس یک گوشی پلاستیکی حس خوبی، حداقل به ما که نداد!

سامسونگ حتی در ساخت فریم دستگاه نیز خساست به خرج داده و همچنان، این نام پلاستیک است که می‌درخشد. بگذارید از این تجربه ناخوشایند کمتر سخن بگویم و به سمت خوب ماجرا بروم. استفاده از همین پلاستیک عزیز موجب شده تا گوشی بزرگی همچون گلکسی A71، تقریبا ۱۸۰ گرم وزن داشته باشد که با توجه به قابلیت‌ها و باتری حجیمش، میزان معقولی به حساب می‌آید. بنابراین احتمالا وزن متعادل دستگاه چیزی است که در نخستین لحظه در دست گرفتن آن، حس خواهید کرد (البته بعد از پلاستیک). بد نیست بدانید که در مقایسه با نسل گذشته، این گوشی ۴ گرم سبک‌تر و ۲ دهم میلی‌متر نازک‌تر شده تا حداقل رژیم نه‌چندان سفت و سختی را پشت سر گذاشته باشد.

سازنده با استفاده از طراحی خمیده در اطراف قاب پشتی، تمام تلاشش را کرده تا گوشی خیلی خوب در کف دست بنشیند اما به‌طور کلی با توجه به سایز، نمی‌توان A71 را یک دستگاه خوش دست نامید! حاشیه‌های اطراف نمایشگر به حداقل میزان خودش رسیده و این مورد شاید به ظاهر دستگاه کمک کند اما مسلما برای استفاده از آن چالش‌هایی پیش روی‌تان می‌گذارد. مثلا هنگام تایپ کردن، ممکن‌ است انگشت‌تان به بخش پایینی نمایشگر نرسد و یا دسترسی به بالای صفحه و استفاده از پنل نوتیفیکیشن با یک دست تقریبا غیرممکن باشد. همه این‌ها موجب می‌شود تا با یک گوشی کاملا مردانه طرف باشیم. بنابراین اگر خانم هستید، گلکسی A71 برای شما ساخته نشده است. برای آنکه درک درستی از اندازه گوشی داشته باشید، می‌توانیم بگوییم که A71 تقریبا همان A50 محبوب بازار بوده که کمی کشیده‌تر به‌نظر می‌رسد.

بررسی گلکسی A71

با اینکه در قاب پشتی خبری از شیشه نیست؛ اما این گوشی علاقه زیادی به سر خوردن از دست دارد و حتی در زمانی‌که روی میز قرار گرفته نیز می‌بایست کمی با احتیاط با آن رفتار کنید. دستگاه طراحی خاص و متفاوتی ندارد و چیزی نیست که با دیدنش انگشت به دهان بمانید. یک گوشی دراز، سبک، خوش ساخت و با ضخامت ۷.۷ میلی‌متر که تقریبا میلیاردها بار (!) شبیه‌اش را دیده‌اید.

در سمت راست بدنه دستگاه، کلید پاور به چشم می‌خورد و بالاتر از آن، محل قرارگیری کلیدهای یکپارچه صداست. کلیدها اندازه مناسبی دارند و به‌خوبی می‌توان با آن‌ها ارتباط برقرار کرد. فشردن‌شان حس خوبی داشته و حتی شاید بتوان گفت که صدای لذت‌بخشی را به گوش شما می‌رسانند. اما دسترسی به کلیدهای کنترل صدا، کمی دشوار است و تقریبا برای استفاده از آن‌ها می‌بایست از هر دو دست خود کمک بگیرید. در سمت مقابل بدنه نیز تنها درگاه ورودی سیم‌کارت‌ و کارت حافظه قرار گرفته که برای دسترسی به آن‌ها، باید از سوزن مخصوص (!) بهره بگیرید.

درست در مرکز لبه پایینی گوشی، پورت محبوب این روزها یعنی USB Type C به چشم می‌خورد و در کنار آن، اسپیکر و خوشبختانه جک استاندارد صدا جا خوش کرده‌اند؛ تا بتوانید همچون فرزند آدم (!) هدفون عزیز را بدون دردسر به گوشی بزنید و حالش را ببرید! با این اوصاف لبه بالایی، تنها میزبان میکروفون ثانویه است و خبری از پورت دیگری در آنجا نیست.

قاب پشت گوشی همچون نسل قبلی، در برابر نور در رنگ‌های مختلف دیده می‌شود و به خطوطی عمودی و مورب نیز منقش شده تا بار اصلی زیبایی گلکسی A71 را به دوش بکشد. در بخش بالا و سمت چپ، شاهد یک مستطیل دراز هستیم که از بدنه اصلی چند میلی‌متری بیرون زده و ۴ دوربین به همراه فلاش LED را در خود جا داده است! بیرون زدگی مجموعه دوربین کمی بیش از اندازه بوده و کاملا با دست می‌توان آن را حس کرد. بنابراین بعد از خرید دستگاه باید حتما با خرید محافظ یا گلس برای لنز، فکری به حالش بکنید؛ چرا که در صورت سقوط گوشی از ارتفاع، نخستین محلی که فشار به آن وارد می‌شود، مجموعه دوربین است! حتی زمانی که گوشی روی میز قرار گرفته نیز احتمال دارد که با لغزش بر روی سطح، شاهد ایجاد خط و خش بر روی لنزها باشیم؛ هرچند که خود سامسونگ محافظی شیشه‌ای برای آن در نظر گرفته اما احتیاط همیشه شرط عقل بوده است. لوگوی سامسونگ در بخش پایین به چشم می‌خورد و خبری از نوشته‌های عجیب و غریب برخی کمپانی‌ها هم نیست. در نهایت باید گفت که این قسمت کاملا مستعد جذب اثر انگشت بوده و تقریبا باید همیشه دستمال به دست آن را تمیز کنید!

نمایشگر

گلکسی A71 از یک نمایشگر 6.7 اینچی با پنل سوپر امولد بهره می‌گیرد که 87.2 درصد از نمای جلویی گوشی را به خودش اختصاصی داده است. میزان رزولوشن این صفحه نمایش 1080 در 2400 بوده و در هر اینچ آن شاهد 393 پیکسل ناقابل هستیم که مقدار خوب و قابل قبولی برای دستگاهی در این سطح است. مطابق معمول، گوشه‌های نمایشگر گرد طراحی شده تا با فریم اصلی هماهنگی لازم را داشته باشد و نسبت ۲۰ به ۹ نشان می‌دهد که از همیشه کشیده‌تر به‌نظر می‌رسد.

در نمایشگر، خبری از ناچ نیست اما دوربین سلفی، یک سوراخ نسبتا بزرگ را در مرکز بخش بالایی، ایجاد کرده تا مجبور شوید هنگام مشاهده صفحه، یک زمین خالی از سکنه (پیکسل) را نظاره گر باشید. به شخصه علاقه خاصی به این نوع طراحی که به Infinity-O مشهور است ندارم اما خب چه می‌شود کرد بالاخره دنیای تکنولوژی است و باید به این چیزها عادت کنید.

بگذارید از مسائل تئوری فاصله بگیریم و کمی از تجربه کار با صفحه بگوییم. کیفیت نمایشگر بالاست، رنگ‌ها خیلی خوب به نمایش در می‌آیند و در نگاه از زوایا، مشکل خاصی با آن نخواهید داشت؛ این مدل در برابر رقبای خودش در این سطح، قطعا حرف‌های زیادی برای گفتن دارد اما خبری از آن شادابی همیشگی که از امولدهای سامسونگ سراغ داشتیم، نیست. یعنی با روشن شدن صفحه برای بار نخست، مجذوب آن نخواهید شد. هرچند که این مورد هیچ چیزی از ارزش‌های سامسونگ کم نمی‌کند.

روشنایی صفحه در حد معقولی است و هنگام کار کردن با آن در محیط‌های خارجی و زیر نور آفتاب مشکلی جز رفلکس بالای صفحه ندارید؛ یعنی همچون اکثر محصولات امروزی، در محیط‌های شلوغ و پرنور صفحه همچون آینه عمل کرده و محتوای اطراف را به نمایش می‌گذارد. میزان حداقلی نور صفحه برای کسانی که در محیط‌های بسته و تاریک با گوشی کار می‌کنند، بسیار خوب بوده تا حدی که نمایشگر را به مرز خاموشی می‌رساند؛ در نتیجه می‌توانید بدون مشکل، شب‌ها در رخت‌خواب با گوشی کار کرده، با مخاطب خاص چت کنید و یا اینستاگرام را برای ساعت‌ها شخم بزنید!

سازنده کره‌ای برای محافظت از این نمایشگر تصمیم گرفته تا از نسخه سوم گوریلا گلس بهره ببرد و این یعنی نیازی نیست که نگران خط و خش‌های ریز (!) باشید. اما با توجه به قدیمی بودن این نسخه، در صورت سقوط دستگاه، مشخص نیست که چه بر سر این عزیز خواهد آمد. هرچند که شخصا اعتقادی به قرار دادن گلس بر روی صفحه نمایش ندارم؛ اما اگر خیلی به این موضوع حساس هستید، ظاهرا می‌بایست دست به جیب شوید و یک نمونه خوبش را بخرید!

در تنظیمات نمایشگر، می‌توانید میزان حساسیت صفحه لمسی را افزایش دهید تا هنگام قرار گرفتن گلس بر روی صفحه، مشکلی با عمل نکردن تاچ نداشته باشید. شما می‌توانید نحوه به نمایش درآمدن رنگ‌ها را در دو حالت Natural و Vivid تنظیم کنید و یا حتی میزان سردی و گرمی رنگ‌ها را مشخص نمایید. با تغییر این پارامترها، می‌توان به نتیجه دل‌خواه رسید و رنگ‌ها را شاداب‌تر کرد. یکی دیگر از قابلیت‌های بخش تنظیمات نمایشگر، به حالتی برای غیرفعال کردن لمس در محیط‌های بسته باز می‌گردد. با انتخاب این گزینه مثلا می‌توانید از فعال شدن صفحه هنگام لمس در جیب شلوارتان جلوگیری کنید که بسیار خوب و کاربردی است. در نهایت به ویژگی حذف فیلتر آبی صفحه می‌رسیم تا هنگام کار با گوشی در محیط تاریک، آسیب کمتری متوجه چشمان‌تان شود. این مورد در سطح‌های مختلفی قابل تنظیم بوده و حتی می‌توان برای فعال و غیرفعال شدن آن زمان‌های مشخصی را در نظر گرفت.

سخت افزار

در سال‌های گذشته معمولا محصولات سامسونگ را با چیپست‌های خانگی اگزینوس می‌دیدیم اما اخیرا این کمپانی مغز متفکر گوشی‌هایش را به کوالکام می‌سپارد. در گلکسی A71 از چیپست اسنپدراگون ۷۳۰ استفاده شده که با فناوری ۸ نانومتری تولید گشته و طبق اعلام سازنده، پیشرفتی ۳۵ درصدی نسبت به نسل گذشته داشته است. این چیپست از ۶ هسته Kryo 470 Silver با فرکانس کاری ۱.۸ گیگاهرتز به همراه ۲ هسته Kryo 470 Gold با فرکانس ۲.۲ گیگاهرتز تشکیل شده تا در شرایط مختلف کارایی متفاوتی را ارایه بدهد. مثلا در زمانی که نیازی به استفاده حداکثر از قدرت دستگاه نیست، از هسته‌های ضعیف‌تر استفاده می‌شود و در زمان کارایی سنگین‌تر، همچون اجرای بازی‌ها، نیرو از طریق هسته‌های قدرتمندتر تامین خواهد شد. این موضوع علاوه بر خنک ماندن دستگاه در کارهای روزمره، موجب کاهش مصرف باتری نیز می‌شود. از دیگر مزایای اسنپدراگون ۷۳۰ می‌توان به ویژگی‌های مربوط به دوربین آن اشاره کرد؛ جایی که به واسطه همین چیپست، می‌توان گوشی‌هایی با دوربین‌های قدرتمند و حتی نمونه‌های ۱۹۲ مگاپیکسلی ساخت و یا فیلم‌برداری 4K با ۳۰ فریم در ثانیه را تجربه کرد.

واحد گرافیکی آدرنو ۶۱۸ به شما در اجرای بدون نقص بازی‌ها کمک می‌کند و با تکنولوژی‌های جدید کوالکام، می‌توان انتظار داشت که همه چیز بدون لگ پیش برود! در کنار این مجموعه سخت‌افزاری، سامسونگ از ۸ گیگابایت رم ناقابل بهره گرفته تا عمل مالتی‌تسکینگ به راحتی صورت بگیرد و بتوانید چندین و چند برنامه را همزمان به اجرا درآورید؛ البته در نسخه دیگری از گلکسی A71 شما ۶ گیگابایت رم در اختیار خواهید داشت. از لحاظ میزان ذخیره سازی، می‌توانید از حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی دستگاه لذت ببرید و حتی توسط کارت حافظه جانبی هم به آن، بیفزایید. جالب اینجاست که خبری از درگاه‌های هیبریدی نیست و می‌شود به‌راحتی دو سیم کارت همزمان فعال را در کنار مموری تجربه کرد.

برای تست، تصمیم گرفتیم تا از دو آزمون AnTuTu 8 و گیک‌بنچ 5 استفاده کنیم. این گوشی در آزمون نخست توانست امتیاز 207198 را کسب کند که برای یک محصول میان‌رده بسیار خوب و قابل قبول ارزیابی می‌شود و آن را در کنار پرچمداران سال‌های قبل قرار می‌دهد. در آزمون دوم و در حالت تک هسته‌ای گلکسی A71 با امتیاز 544 و در حالت چند هسته‌ای با 1638 امتیاز، توانست رکورد خوبی از خود به‌جای بگذارد. در مقام مقایسه می‌توان گفت که در حالت اول این محصول میان‌رده در جایگاهی نزدیک به گلکسی S9 پلاس قرار می‌گیرد؛ اما در حالت دوم، می‌توان رتبه آن را در میان گلکسی S8 و S9، دو پرچمدار سابق سامسونگ متصور شد.

در حالت عادی و زمانی که قصد دارید کارهای روزمره خودتان را انجام دهید، گلکسی A71 هیچ نقصی ندارد و حتی اگر اهل بازی کردن باشید نیز A71 تا حد زیادی می‌تواند شما را راضی نگه دارد. گرچه به مرور زمان هنگام اجرای بازی‌های گرافیکی، دستگاه به نقطه جوش هم می‌رسد و عملکرد لحظات اولیه را ندارد اما به‌طور کلی برای محصولی در این سطح، می‌توان آن را قابل قبول ارزیابی کرد.

دوربین

سامسونگ برای عقب نماندن از جنگ دوربین‌ها، هر سال یک لنز دیگر را نیز به محصولش اضافه کرده و آن را با سلام و صلوات به بازار می‌فرستد. در همین راستا، امسال نیز گلکسی A71 نسبت به نسل گذشته خودش یک دوربین بیشتر دارد و با ۴ چشم عجیب و غریب راهی بازار شده است. دوربین اصلی، یک نمونه ۶۴ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.8 بوده که نسبتا عریض است و می‌توان با آن تصاویر وایدتری نسبت به سایر نمونه‌های موجود در بازار گرفت. دوربین دوم، رسما یک نمونه اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی است که در تصاویرش می‌توانید حتی خود کره زمین را هم جا کنید! دو نمونه ۵ مگاپیکسلی دیگر برای تشخیص عمق بهتر و حالت عکاسی ماکرو نیز در نظر گرفته شده تا با مجموعه کاملی از دوربین‌‌ها رو‌به‌رو باشیم. در کنار این‌ها، یک فلاش LED دیده می‌شود که می‌تواند تاریکی مطلق شب را همچون ساعت ۱۲ ظهر روشن کند.

رنگ‌های ثبت شده تا حدی زیادی به واقعیت نزدیک هستند و می‌توانند نیازهای معمولی یک خریدار را کاملا برطرف کنند. به دلیل میزان بالای مگاپیکسل، جزئیات تصویر به خوبی ثبت شده و حتی می‌توانید تا حدی نیز بر روی بخش‌های آن بدون افت کیفیت زوم کنید. اما عکس‌برداری ماکرو با این گوشی اصلا آن چیزی که فکرش را می‌کنید، نیست و خیلی نمی‌توان روی آن حساب کرد! هنگام عکاسی می‌توانید تا ۸ برابر بر روی تصویر زوم کنید (و حتی بیشتر) اما در این حالت چیزی نویز تصاویر در حدی بالا می‌رود که شاید عکس را با نقاشی اشتباه بگیرید! با استفاده از عکاسی بوکه می‌توان تصاویری با عمق میدان بالا گرفت. گوشی تا حد مطلوبی مرز بین سوژه و بک‌گراند را تشخیص داده و به شما یک عکس شسته‌رفته تحویل خواهد داد. برای مقایسه تصمیم گرفتیم که گلکسی A71 را در کنار آقای ۱۰۸ مگاپیکسلی شیائومی یعنی می نوت 10 عزیز قرار دهیم که نتیجه کار را در ادامه می‌بینید.

در یک مقایسه کوتاه و به‌عنوان نظر شخصی، می‌توانم بگویم که در روشنایی روز و مواردی همچون میزان زوم، برتری کاملا با محصول شیائومی است و هرچه به پایان روز نزدیک‌تر می‌شویم، گوشی سامسونگ از خودش عملکرد بهتری نشان می‌دهد، هرچند که بازهم شیائومی بهتر است! نکته عجیب اینکه تصاویر ثبت شده با گلکسی A71 کمی به رنگ زرد متمایل شده و انگار که هاله‌ای از نور روی آن را می‌پوشاند. در ادامه می‌توانید تصاویر گرفته شده در حالت‌های مختلف با دوربین گلکسی A71 را ببینید.

از لحاظ نرم‌افزاری، سامسونگ بخش‌های زیادی را برای این گوشی در نظر گرفته که از میان آن‌ها می‌توان به حالت لایو فوکوس برای عکاسی پرتره، عکاسی در شب، تصویربرداری ماکرو، عکاسی از غذا و ثبت پانوراما اشاره کرد. در این بین، حالت عکاسی پرو نیز در این گوشی دیده می‌شود که همچون یک بیابان بی‌آب و علف است و تقریبا نمی‌توانید پارامتر خاصی را در آن تغییر دهید! دوربین می‌تواند برخی صحنه‌های خاص را تشخیص دهد و شرایط را برای گرفتن بهترین عکس در آن حالت، مهیا سازد. مثلا هنگام عکاسی از حیوانات و یا غذا و منظره، می‌توانید آیکون مربوط به این موضوع را در گوشه‌ای از رابط کاربری دوربین ببینید.

در بخش تنظیمات، می‌توان گزینه‌های زیاد، خوب و قابل قبولی را دید. این قابلیت را دارید که تصاویرتان را با نسبت یک به یک بگیرید که برای پست کردن در اینستاگرام، ایده‌آل‌ترین گزینه است. به لطف چیپست گوشی حتی می‌توانید تصاویر را با فرمت HEIF ذخیره کنید که از جمله مزایای آن می‌شود به کاهش حجم چشم‌گیر تصاویر اشاره کرد. عکس‌برداری HDR، قرار دادن واترمارک بر روی تصویر و یا اسکن کردن QR Code با دوربین اصلی از دیگر قابلیت‌های این عزیز دیلاق است.

از لحاظ فیلم‌برداری، این گوشی می‌تواند به‌صورت 4K با نرخ ۳۰ فریم برثانیه و یا Full HD با نرخ ۲۴۰ فریم بر ثانیه فیلم‌ بگیرد. خبری از لرزش‌گیر اپتیکال تصویر در گلکسی A71 نیست اما هنگام فیلم‌برداری می‌توان از نمونه دیجیتالی آن بهره لازم را گرفت. کیفیت فیلم‌برداری در روز راضی‌کننده بوده و صدای محیط نیز به‌خوبی ثبت می‌شود؛ اما درست برخلاف عکاسی، هرچه هوا تاریک‌تر شود، ویدئو با نویز بیشتری همراه خواهد بود تا جایی که شاید دیگر نتوان چیزی دید! دو حالت اسلوموشن و سوپر اسلوموشن نیز برای این گوشی در نظر گرفته شده تا دست‌تان در فیلم‌برداری بازتر باشد.

سامسونگ از یک دوربین 32 مگاپیکسلی برای عکاسی سلفی بهره گرفته که با گشودگی دیافراگم f/2.2، می‌تواند تصاویر خوب و باکیفیتی را از شما بگیرد. امکان عکاسی با افکت بوکه در دوربین سلفی نیز در نظر گرفته شده که می‌تواند در حد و اندازه‌های خودش، مرز میان شما و بک‌گراند را تشخیص بدهد و آن را تار کند. یک گزینه برای عکاسی سلفی واید نیز دیده می‌شود اما خیلی واید نیست و تقریبا سایز آن نزدیک به چیزی است که در حالت نرمال می‌بینیم! اگر اهل ویدئوکال و یا به‌طور کلی، فیلم‌برداری با دوربین سلفی هستید؛ گلکسی A71 می‌تواند شما و طرف مقابل را راضی نگه دارد.

نرم‌افزار و رابط کاربری

بررسی گلکسی A71 را با رابط کاربری و معرفی قابلیت‌های آن ادامه می‌دهیم؛ جایی که سامسونگ تصمیم گرفته تا اندروید 10 را با نسل جدید رابط کاربری خودش به عنوان لباس بر این میان‌رده بپوشاند. One UI 2 بسیار سبک‌تر و بهینه‌تر از همیشه بوده و تمام نیازهای شما را برآورده می‌کند. خبری از پیچیدگی خاصی در آن نیست و همه چیز خیلی تر و تمیز، در خدمت شماست. برای دسترسی بهتر به بخش‌های گوشی، می‌توانید مثلا با سوایپ کردن از بالا به پایین، به پنل نوتیفیکیشن‌ها دسترسی داشته باشید و یا با یک سوایپ در جهت مخالف، وارد اپ‌دراور شوید و برنامه‌های‌تان را ببینید.

در پنل نوتیفیکیشن، علاوه بر گزینه‌های معمولی که در همه گوشی‌ها هست، موارد جدیدی نیز دیده می‌شود. مثلا امکان فیلم‌برداری از صفحه در گوشی موجود است تا دیگر نیازی به نصب برنامه‌های جانبی نداشته باشید. فوکوس‌مد قابلیت جالب دیگری بوده که برای استفاده از گوشی در حالت‌های خاص در نظر گرفته شده است؛ مثلا با فعال کردن آن زمانی که سر کار هستید، دستگاه اجازه استفاده از اپلیکیشن‌ها و سایر موارد را نخواهد داد و تنها برخی آیتم‌های ضروری نظیر بخش مربوط به SMS و یا تماس را در اختیارتان می‌گذارد؛ اپلیکیشن‌های غیرقابل دسترس نیز به رنگ سیاه و سفید درآمده تا بدانید که نباید به سمت‌شان بروید.

با اینکه لبه‌های اطراف نمایشگر دستگاه همچون پرچمداران سامسونگ خمیده نیست اما قابلیت‌های نرم‌افزاری آن در این گوشی دیده می‌شود. مثلا می‌توانید با فعال کردن Edge Lighting هنگام دریافت نوتیفیکیشن، اطراف نمایشگر را با یک افکت زیبا و رنگی ببینید؛ یا با سوایپ کردن از لبه‌های صفحه به سمت داخل، به پنلی برای دسترسی سریع به برنامه‌ها، مخاطبین و یا برخی آیتم‌های دیگر دسترسی داشته باشید.

در تنظیمات دستگاه، قابلیتی وجود دارد که مدت زمان استفاده شما از بخش‌های مختلف گوشی را لیست می‌کند و با دیدن آن، می‌توانید بر نحوه کار با گوشی خودتان نظارت بیشتری داشته باشید؛ مثلا ببینید که در روز گذشته از کدام اپلیکیشن‌ها استفاده کرده‌اید تا در صورت لزوم آن‌ها را حذف کنید که بتوانید به کار و زندگی‌تان برسید!

برخی موارد برای کارایی بهتر نیز در این گوشی دیده می‌شود، مثلا می‌توان کاری کرد که با بلند کردن گوشی از روی میز، نمایشگر آن به‌صورت خودکار روشن شود و یا با دوبار زدن بر روی نمایشگر خاموش، وارد لاک اسکرین آن شد. قابلیت Smart Stay نیز به شما کمک می‌کند تا هنگام مشاهده صفحه، تایمر در نظر گرفته شده برای خاموش شدن آن را دور بزنید؛ یعنی تا زمانی که به صفحه نگاه می‌کنید، نمایشگر خاموش نخواهد شد.

از آن‌جایی که این میان‌رده عزیز با اندروید 10 عرضه شده، می‌توان انتظار داشت که حداقل نسل بعدی سیستم‌عامل گوگل را نیز بر روی آن ببینیم. بنابراین از لحاظ پشتیبانی جای نگرانی خاصی نیست. سامسونگ با اینکه خیلی در این زمینه کند عمل می‌کند اما سوخت و سوز ندارد.

سایر قابلیت‌ها

گلکسی A71 همچون برادران خودش از یک سنسور اثر انگشت در زیر نمایشگر بهره می‌برد و بنابراین در اطراف دستگاه و روی بدنه، خبری از آن نخواهد بود. به‌طور کلی این سنسور اصلا انتظارات ما را برآورده نکرد. گرچه نسبت به محصولی همچون گلکسی A50 ارتقا داشته و بهتر عمل می‌کند؛ اما بازهم چیزی نیست که بشود همیشه روی آن حساب کرد. از هر ۱۰ باری که انگشت خودتان را بر روی صفحه قرار دهید، شاید در نیمی از آن‌ها اسکنر عزیز گیج می‌زند و قادر به باز کردن قفل گوشی نخواهد بود. بنابراین شاید خیلی دوست نداشته باشید که از آن استفاده کنید. با این حال ویژگی تشخیص چهره عملکرد مطلوبی دارد و خیلی زود شما را از لاک اسکرین به صفحه اصلی منتقل می‌کند. برای افزایش امنیت، سامسونگ برخی قابلیت‌ها را نیز در نظر گرفته است؛ مثلا می‌توانید تشخیص باز بودن چشم را در این گوشی الزامی کنید تا مبادا کسی در خواب با اسکن چهره شما بتواند قفل گوشی را باز کند. در محیط‌های تاریک با افزایش اتوماتیک نور نمایشگر به دوربین کمک می‌شود تا بتواند چهره شما را تشخیص دهد. شاید این مورد خیلی نتواند امنیت صد در صدی را برای شما به ارمغان آورد اما مسلما تجربه استفاده از آن بسیار بهتر از سنسور اثر انگشت خواهد بود.

A71 با یک اسپیکر خشک و خالی عرضه شده و در آن خبری از نمونه استریو نیست. بنابراین گرچه نمایشگر بزرگ آن فضا را برای تماشای ویدئو مهیا ساخته اما از لحاظ صدا این گوشی یک چیز کم دارد! هرچند که کیفیت صدا چنگی به دل نمی‌زند اما می‌توانید برروی بلندی آن حساب ویژه‌ای باز کنید. خوشبختانه وجود جک ۳.۵ میلی‌متری استاندارد صدا به شما کمک می‌کند تا بدون دردسر از هدفون‌های سیمی معمولی بهره‌ ببرید. خروجی صدا نسبت به اسپیکر در رده بالاتری قرار می‌گیرد؛ در حدی که شاید دوست داشته‌ باشید که همیشه از هدفون برای تماشای ویدئوها استفاده کنید. با فعال کردن گزینه Dolby Atmos می‌توانید کیفیت و بیس صدا را در هدفون افزایش دهید که مسلما برای خوره‌های موزیک، گزینه محبوبی به‌شمار آید.

متاسفانه این گوشی به همراه جعبه در اختیار ما قرار نگرفت و در نتیجه نمی‌توانیم در رابطه با هدفون آن نظر خاصی بدهیم. سامسونگ موزیک پلیر خودش را به‌صورت نرم‌افزاری در این گوشی قرار نداده و شما را از آن و قابلیت‌هایش محروم ساخته است؛ با این حال می‌توانید همچنان از فروشگاه‌ نرم‌افزاری این برند، آن را نصب کنید و لذتش را ببرید.

این گوشی به رادیو FM مجهز است، از نسخه پنجم بلوتوث بهره می‌برد و می‌توان با دستیار صوتی بیکسبی، بدون لمس صفحه نیز با آن ارتباط برقرار کرد. در مجموع گلکسی A71 محصول کاملی به حساب می‌آید، شاید نتواند در همه جوانب شما را راضی نگه دارد اما حداقل گزینه‌هایی روزی میز شما می‌گذارد و به شما قدرت انتخاب لازم را می‌دهد. یادتان باشد که از این گوشی در آب استفاده نکنید چرا که نتوانسته مدرک غواصی‌اش را بگیرد.

بررسی گلکسی A71

باتری

یکی از ویژگی‌های بسیار خوب این گوشی، باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپری آن است. بهره بردن از فناوری شارژ سریع پاور دلیوری، موجب شده تا بتوان از شارژهای ۲۵ واتی در این گوشی استفاده کرد. به همین دلیل می‌توانید تا تقریبا نیمی از باتری حجیم آن را در نیم ساعت شارژ کنید که برای استفاده معمولی در یک روز، کافی خواهد بود. در صورتی که در طول روز کار خیلی خاصی با گوشی خودتان انجام ندهید، به راحتی می‌توان تا دو روز روی گلکسی A71 حساب کرد که برای یک گوشی امروزی، عالی‌ست. با این حال خبری از شارژ بی‌سیم در این گوشی نبوده که البته با توجه به برچسب میان‌رده، انتظاری جز این هم نداشتیم.

بررسی گلکسی A71

کلام آخر در بررسی گلکسی A71 سامسونگ

گلکسی A71 سامسونگ یک گوشی خاص، زیبا و با قابلیت‌های خیره کننده نیست! اما آمده تا با ارایه بهترین‌ها، نیازهای روزمره افراد را پوشش دهد. ظاهر آن معمولی و عامه‌پسند است، با نمایشگر بزرگش می‌توان یک سینمای پرتابل داشت، سخت افزارش به‌راحتی جوابگوی نیاز اکثر کاربران هست، با دوربین‌هایش می‌شود در حالت‌های مختلف عکس گرفت و در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت و از همه مهم‌تر، یک باتری خوب با شارژ سریع دارد که می‌تواند شما را از خرید پاوربانک بی‌نیاز کند! در واقع هر آن‌چیزی را که از یک میان‌رده انتظار داشته باشید، گلکسی A71‌ دو دستی تقدیم‌تان خواهد کرد.

18 در مورد “بررسی گلکسی A71 سامسونگ: با من عکاسی کن!”

  1. وای هرگز نخرید
    با ایکه میدونستم حافظه اش پایینه و OTG نداره
    بخاطر دوربینش گرفتم
    بعد فهمیدم حین فیلمبرداری نمیتونی دوربین جلو عقب رو عوض کنی
    و پرو ویدیو هم نداره?
    و معایب دیگه

    1. مجتبی مسکینی

      خودتون میگین “نقدش کردی”
      اسمش روش هست
      بخش‌های مثبت رو گفتیم، منفی رو هم گفتیم و بعد از تست کردن و مقایسه با دیگر مدل‌ها، نقدش کردیم!
      و این موضوع دلیلی بر بد بودن (یا خوب بودن) یه گوشی نیست؛ صرفا نقد هست شما می‌تونید نظرات مختلف رو بخونید و تصمیم بگیرید
      نظر ما که با گوشی کار کردیم و تجربه استفاده از مدل‌های دیگه رو هم داشتیم، همینی بود که خوندین

      1
      1
  2. من الان ۳ ماه این گوشی رو دارم واقعا خیلی خوب من که خیلی راضی بودن و برنامه های زیاد و بروز بهش اضافه میشه هر چند وقت یک بار

    1
    5
  3. چه نقد خصمانه ای! لزومی نداشت منتقد حین معرفی این گوشی انقدر با الفاظ زننده و تند اونو معرفی کنه این بیشتر نظر شخصی بود تا یه نقد و معرفی سالم.

    1
    13
    1. مجتبی مسکینی

      این مقاله یک معرفی محصول نیست بلکه نقد و بررسی اونه و اتفاقا یکی از مهم‌ترین بخش‌های نقد، همین دادن نظر شخصیه! اگه قرار باشه نظر شخصی ندیم که خب دلیلی وجود نداره کسی گوشی (یا هر چیز دیگه‌ای) رو نقد کنه چون خود سازنده بهتر از هر کس دیگه‌ای میتونه محصول خودش رو معرفی کنه و مشخصاتش رو بگه

      3
      6
  4. من این گوشی رو دارم و میگم با خیال راحت میتونید بخرید خیلی خوب هست و کیفیت عالی و حرف نداره.. خلاصه بگم که باتری قوی و خیلی خوبی هم داره.. از همه لحاظ کامله

    3
    14
  5. من این گوشیو ۲ ماه خریدم خیلی هم راضیم بر عکس نقدای زننده ی شما!
    چیه هی پلاستیک پلاستیک میکنی!
    قابلیت های خیلی خوبی داره

    5
    37
  6. من این گوشی رو به تازگی خریدم … اصلا به نسبت پولی که هزینه میکنید نمی ارزه …دوربینشم اصلا خوب نیست و در حد گوشی های ۲ ملیونیه ..

    56
    13
  7. نمیدونم چرا گوشی های جدید سامسونگ دیگه به دلم نمیشینه بدنه پلاستیکی دوربین بد پس زمینه بد منوی بد
    وقعا سامسونگ از سری J به بعد افتضاح شد افتضاح به معنای کلمه . فعلا با گویش قبلم A 2017 میسازم تا نسل بعد سری A ببینم طراحی و کیفیت بدنه و … چی میشه . راضی نشدم برند دیگه کوچ میکنم .

    23
    7

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH