آتش

آتش در جنگل‌های استرالیا با سرعت در حال پیش‌روی است!

استرالیایی‌ها همگی با این توصیه آشنایی دارند: وقتی جنگلی در حال آتش‌سوزی است، منتظر نمانید و تماشا نکنید. قبل از اینکه اولین شعله‌های آتش را با چشمان خود ببینید، نقشه‌ای طراحی کرده و به آن پایبند باشید.

در مواجهه با طوفان‌‌های آتش‌سوزی، جهت جلوگیری کردن از بلعیده شدن توسط شعله‌های آتش و همچنین فرار موفق از آن، هر ثانیه نیز ارزشمند است. درست چند هفته پیش و در نزدیکی شهر ساحلی شوالهاون در ایالت نیو ساوث ولز، مأمورین ایستگاه آتش‌نشانی Dunmore Rural Fire Brigade مشغول پیش‌بینی جهت حرکت شعله‌های آتش از سوی جنگل ایالتی کورووان بودند.

مأمورین آتش‌نشانی که قصد محافظت از اموال خود در مقابل خطر آتش را داشتند، فکر می‌کردند که کمی وقت جهت آماده‌سازی دارند. اما آن‌ها اشتباه می‌کردند. لحظاتی پیش از ساعت هفت بعدازظهر، همان باد جنوبی که آتش‌نشانان منتظر آن بودند، ده دقیقه زودتر از موعد پیش‌بینی‌شده شروع به وزیدن کرد.

ازآنجایی‌که غبار همانند برف می‌بارید، در عرض چند لحظه روشنی روز جای خود را به دود و خاکستر داد. باد به‌سرعت تبدیل به گردباد شد و مناطق اطراف را با سرعتی در حدود 100 کیلومتر بر ساعت مورد ضرب‌و‌شتم خود قرار می‌داد. 

در حین اینکه مأمورین آتش‌نشانی عقب‌نشینی می‌کردند، اسپری‌های موجود بر روی دستگاه‌های باقی‌مانده فعال شدند و آتش‌نشانان نیز سعی می‌کردند که خود را از شعله‌های سوزان آتش محافظت کنند. در نتیجه استفاده از دستگاه‌های آب‌پاش، محیط آرامش‌بخش روستای موجود در آن منطقه تبدیل به یک جهنم‌دره شده بود.

چنین ویرانی‌هایی یک منظره آشنا برای استرالیایی‌های ساکن در بخش‌های جنوب شرقی این کشور هستند. اما شعله‌های خشمگین چنین طوفان آتشینی برای بسیاری از ما تجربه‌ای جدید محسوب می‌شود. آتش‌نشانان در صفحه فیسبوکی خود نوشتند: “این حادثه به ما نشان داد که در عرض سه دقیقه چه اتفاقاتی می‌توانند رخ دهند.”

این هشداری است که همگی ما باید به آن توجه داشته باشیم. اگر از پیش برنامه‌ریزی نکنید، قطعا سه دقیقه برای یک برنامه‌ریزی خوب، کافی نخواهد بود. خوشبختانه این مورد یکی از آن رویدادهایی بود که مأمورین آتش‌نشانی توانستند که برای آن برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشند. ما فقط می‌توانیم که شکرگزار این موضوع باشیم.

مأمورین آتش‌نشانی ایستگاه Dunmore Rural Fire Brigade نوشتند: “تیم ما به یک فعالیت 9 دقیقه‌ای دیگر نیز ادامه می‌دهد. ما توانستیم که موفقیت‌هایی را از آن خود کرده، از تمامی اعضا محافظت کنیم و همچنین کامیون‌ها و اموال ایستگاه خود را نیز از خطر آتش دور نگه داریم. ازآنجایی‌که شعله‌های آتش در هر لحظه و با کوچک‌ترین اخطاری زبانه می‌کشند، اینجا مکان مناسبی برای سکونت نیست. اطمینان حاصل کنید که یک برنامه‌ریزی مناسب را طرح‌ریزی کرده‌اید.”

1 در مورد “آتش در جنگل‌های استرالیا با سرعت در حال پیش‌روی است!”

  1. باید ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ فروند هواپیمای آب پاش و هلی کوپتر مدام مناطق در حال آتش را آب بپاشند یکی دو تا هواپیما و هلی کوپتر فایده ندارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH