پیوند سلول‌های ماهیچه‌ای قلب برای اولین بار در دنیا

پژوهشگران دانشگاه اوزاکا ژاپن اعلام کردند که برای نخستین بار موفق به انجام یک پیوند قلبی خاص شده‌اند. این دانشمندان به جای پیوند کامل قلب بیمار، صفحاتی حاوی سلول‌های ماهیچه‌ای را در نواحی آسیب‌دیده قلب او قرار داده‌اند. این روش اگر نتایج مطلوبی در پی داشته باشد درنهایت می‌تواند منجر به حذف عمل‌های پیوند قلب گردد.

تیم تحقیق، برای رشد دادن سلول‌های ماهیچه‌ای قلب، کار خود را با سلول‌های بنیادی پرتوان القایی (iSP) شروع کردند. این سلول‌ها، نوعی سلول‌‌های بنیادی هستند که از سلول‌های پوست یا خون افراد بزرگسال گرفته می‌شوند.

دانشمندان می‌توانند سلول‌های iSP را به هر نوع سلولی که می‌خواهند تبدیل کنند. در مطالعه حاضر، این سلول‌های بنیادی، قبل از قرارگیری بر روی صفحات کوچک، تبدیل به سلول‌های ماهیچه‌ای قلب شدند.

فردی که تحت این پیوند قرار گرفت، از بیماری کاردیومیوپاتی ایسکمیک (ischemic cardiomyopathy) رنج می‌برد. در این عارضه، قلب بیمار به خاطر عدم دریافت خون کافی توسط ماهیچه‌هایش، دچار مشکل پمپاژ کردن می‌شود.

این بیماری در موارد شدیدتر می‌تواند نیاز به پیوند کامل قلب پیدا کند؛ اما پژوهشگران دانشگاه اوزاکا امیدوارند که سلول‌های ماهیچه‌ای قرارداده‌شده بر روی صفحات کوچک، پروتئینی را ترشح کنند که به ساخت مجدد رگ‌های خونی قلب بیمار کمک کرده و عملکرد قلب او را بهبود ببخشند.

تیم تحقیق تصمیم دارد که این بیمار را به مدت یک سال تحت کنترل داشته باشند و امیدوارند که در طول سه سال آینده، همین روش را بر روی ۹ فرد دیگری که از بیماری مشابهی رنج می‌برند انجام دهند.

اگر همه چیز خوب پیش برود، این روش می‌تواند تبدیل به جایگزین مناسبی برای پیوند کامل قلب گردد؛ چراکه نه‌تنها رشد دادن سلول‌های iPS بسیار راحت‌تر از پیدا کردن یک قلب اهدایی مناسب است، بلکه احتمال اینکه سیستم ایمنی فرد دریافت‌کننده این سلول‌ها را بهتر از یک ارگان جدید بپذیرد بیشتر است.

Yoshiki Sawa از اعضای گروه تحقیق می‌گوید: من امیدوارم که روش ما تبدیل به یک فناوری پزشکی گردد که بتواند جان بسیاری از افراد را نجات دهد. ما در حال‌حاضر بیمارانی داریم که به‌خاطر پیدا نکردن قلب اهدایی مناسب، جان خودشان را از دست می‌دهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH