مقایسه اولیه سامسونگ گلکسی S20 اولترا و آ‌ی‌فون 11 پرو مکس: نبرد ابر پرچم‌دارها!

سامسونگ اخیرا از مدل‌های سه‌گانه سری گلکسی S20 خود رونمایی کرد. ظاهرا غول کره‌ای برای رویارویی با آی‌فون‌های اپل تمامی تلاش خود را به کار بسته و یک هندست 6.9 اینچی غول‌پیکر با باتری قدرتمندتر، دوربین مجهز به قابلیت بزرگنمایی 100 برابری و حتی پشتیبانی از شبکه 5G را معرفی نموده است. اکنون این پرسش در ذهن مطرح می‌شود که آیا پرچم‌دار جدید سامسونگ می‌تواند برنده رقابت بهترین هندست بازار باشد یا جدیدترین آی‌فون اپل از آن پیشی می‌گیرد؟ در ادامه به مقایسه اسمارت‌فون‌های گلکسی S20 اولترا و آی‌فون 11 پرو مکس می‌پردازیم:

قیمت‌گذاری

آی‌فون 11 پرو مکس و گلکسی S20 اولترا با اختلاف چشمگیری در قیمت‌گذاری پایه عرضه می‌شوند. قیمت‌گذاری گلکسی S20 اولترا احتمالا از مبلغ 1399 دلار آغاز می‌شود که در مقایسه با برچسب قیمتی پایه برای آی‌فون 11 پرو مکس حدودا 300 دلار گران‌تر است. البته این اختلاف قیمت تا حدودی توجیه‌پذیر به نظر می‌رسد؛ چرا که ظرفیت حافظه داخلی در مدل پایه پرچم‌دار سامسونگ معادل 128 گیگابایت و در هندست اپلی معادل 64 گیگابایت است. مدل‌های 256 و 512 گیگابایتی گلکسی S20 اولترا نیز با قیمت‌گذاری بالاتر نسبت به مدل‌های مشابه اپلی فروخته می‌شوند. این اختلاف قیمت احتمالا از دوربین‌های اضافی، باتری قوی‌تر، پشتیبانی از شبکه 5G و رم 16 گیگابایتی (در ورژن 512 گیگابایتی) گلکسی S20 اولترا ناشی می‌شود. این در حالیست که آی‌فون 11 پرو مکس مجهز به رم 4 گیگابایتی است.

اتصالات شبکه

گلکسی S20 اولترا از طیف‌های مختلف اتصال 5G شامل امواج میلی‌متری و زیر 6 گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند. این در حالیست که آی‌فون 11 پرو مکس نهایتا از اتصال 4G LTE پشتیبانی خواهد کرد. آی‌فون 12 احتمالا از قابلیت اتصال به شبکه 5G برخوردار خواهد بود؛ اما این هندست تا پیش از ماه سپتامبر روانه بازار نخواهد شد.

طراحی

گلکسی S20 اولترا با ابعاد 6.6 در 2.9 در 0.3 اینچی خود در مقایسه با آی‌فون 11 پرو مکس با ابعاد 6.2 در 3.1 در 0.3 اینچی، جثه‌ای کشیده‌تر و باریک‌تر دارد. این موضوع بدان معناست که در دست گرفتن هندست سامسونگی به‌مراتب آسان‌تر خواهد بود. البته چنین وضعیتی می‌تواند به‌معنای استفاده دشوارتر از گلکسی S20 اولترا باشد؛ چرا که انگشتان دست بایستی در محدوده وسیع‌تری حرکت نمایند. اما رابط کاربری One UI 2 با تمرکز بر المان‌های تعاملی، میزان وابستگی کاربر به نمایشگر را تا حدودی کاهش داده است.

پرچم‌دار سامسونگ با 4 مدل رنگی شامل مشکی، خاکستری، صورتی و آبی عرضه خواهد شد؛ در حالی‌که آی‌فون 11 پرو مکس با رنگ‌های خاکستری، نقره‌ای، سبز و طلایی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

ماژول دوربین چهارگانه گلکسی S20 اولترا بسیار جالب‌توجه بوده و باعث می‌شود تا دوربین سه‌گانه آی‌فون 11 پرو مکس کمی قدیمی به‌نظر برسد. پرچم‌داران سامسونگ و اپل برای شارژ باتری به‌ترتیب از پورت‌های USB-C و لایتنینگ بهره می‌گیرند. هر 2 محصول فاقد جک صوتی هدفون هستند؛ لذا کاربران احتمالا بایستی از ایرفون‌های بی‌سیم استفاده نمایند.

نمایشگر

پنل آمولد 6.9 اینچی QHD در گلکسی S20 اولترا حداقل تا پیش از عرضه مدل‌های آینده آی‌فون احتمالا بهترین نمایشگر اسمارت‌فونی به‌شمار خواهد رفت. اما نرخ پاسخ‌دهی بسیار سریع 120 هرتزی این نمایشگر، بزرگ‌ترین تفاوت آن با صفحه‌نمایش آی‌فون 11 پرو مکس محسوب می‌شود. عملکرد نمایشگر 60 هرتزی هندست اپلی نیز کاملا رضایت‌بخش است؛ اما نرخ نوسازی بالاتر به ارتقا تجربه کاربری کمک شایانی خواهد کرد؛ پدیده‌ای که در آی‌پد پروهای سال 2018 به وضوح مشاهده شد.

همچنین حسگر ورودی لمسی در گلکسی S20 اولترا با فرکانس 240 هرتزی خود در مقایسه با سنسور 120 هرتزی آی‌فون 11 پرو مکس 2 برابر سریع‌تر است. هندست سامسونگی با استفاده از الگوی توازن اشباع رنگ اکنون قادر است رنگ‌ها را بسیار طبیعی‌تر از گذشته نمایش دهد. بعلاوه این نمایشگر با چگالی پیکسلی 511ppi خود قادر به نمایش واضح‌تر تصاویر است؛ چرا که نمایشگر آی‌فون 11 پرو مکس از چگالی پیکسلی 458ppi برخوردار است.

دوربین‌ها

دوربین‌های آی‌فون 11 پرو مکس یکی از برترین نمونه‌های اسمارت‌فونی در مقطع کنونی به‌شمار می‌روند. ماژول دوربین چهارگانه گلکسی S20 اولترا از یک حسگر 108 مگاپیکسلی، لنز تله‌فوتو 48 مگاپیکسلی، دوربین فوق‌عریض 12 مگاپیکسلی و یک حسگر DepthVision میزبانی می‌کند. همچنین دوربین سلفی 40 مگاپیکسلی گوشی قادر به ثبت تصاویری دقیق‌تر و روشن‌تر خواهد بود.

گلکسی S20 اولترا با بهره‌گیری از یک لنز منشوری با قابلیت بزرگنمایی بدون اتلاف 10 برابری از سایر هندست‌های سری S20 متمایز می‌شود. همچنین سامسونگ با عرضه این هندست از فناوری جدید Space Zoom رونمایی کرد. در این روش برای دستیابی به زوم هیبریدی 100 برابری از تکنیک‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری استفاده می‌شود.

عکاسی با دوربین پشتی سه‌گانه 12 مگاپیکسلی در آی‌فون 11 پرو مکس کماکان برای بسیاری از کاربران لذت‌بخش خواهد بود. دوربین اصلی این هندست همانند گلکسی S20 اولترا از گشودگی دیافراگم f/1.8 برخوردار است. نرخ توقف دیافراگم در آی‌فون 11 پرو مکس نسبت به پرچم‌دار سامسونگی به‌مراتب بهتر است؛ در حالی‌که لنز فوق‌عریض گلکسی S20 اولترا با گشودگی دیافراگم f/2.2 در مقایسه با لنز آی‌فون با دیافراگم f/2.4 عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد.

در زمینه ضبط ویدیو نیز گلکسی S20 اولترا برتر ظاهر می‌شود. این هندست قادر به ضبط ویدیو با رزولوشن 8K است؛ در حالی‌که حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری در آی‌فون 11 پرو مکس به استاندارد 4K محدود خواهد بود.

عملکرد

ظاهرا سامسونگ در بسیاری از حوزه‌ها برتر از رقیب اپلی خود ظاهر شده است؛ اما اکنون احتمالا نوبت جولان‌دهی پرچم‌دار سال 2019 اپل فرا رسیده است. بر اساس نتایج لو رفته از سری گلکسی S20 با پردازنده اسنپ‌دراگون 865، این هندست‌ها موفق به کسب امتیاز چشمگیر 3230 در تست پردازش چندهسته‌ای گیک‌بنچ 5 شدند. با این‌حال تراشه سال گذشته اپل با نام A13 بایونیک کماکان در این تست برتر ظاهر شد و امتیاز فوق‌العاده 3517 را کسب کرد. با این‌حال به‌نظر می‌رسد که سامسونگ و کوالکام حداقل تا پیش از معرفی آی‌فون‌های جدید می‌توانند شانه‌به‌شانه اپل حرکت کنند.

شارژدهی باتری

سامسونگ پیرامون قابلیت شارژدهی باتری گلکسی S20 اولترا هیچ‌گونه ادعای خاصی را مطرح نکرده است؛ اما باتری 5000 میلی‌آمپرساعتی این هندست احتمالا می‌تواند شارژدهی باتری آی‌فون 11 پرو مکس را به چالش بکشد. باتری 3969 میلی‌آمپرساعتی آی‌فون 11 پرو مکس انرژی موردنیاز برای 11 ساعت و 54 دقیقه وب‌گردی در بستر شبکه LTE را فراهم می‌کند. برای آگاهی از عملکرد باتری پرچم‌دار سامسونگ بایستی منتظر انتشار نتایج تست‌های آزمایشگاهی باشیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH