سرفیس بوک 3 مایکروسافت با تراشه‌های گرافیکی Quadro انویدیا عرضه خواهد شد

پیش‌تر پیرامون احتمال برگزاری رویداد سخت‌افزاری مایکروسافت در فصل بهار اخباری منتشر شد. این پدیده چندان مایه تعجب نیست؛ چرا که در جریان این مراسم، مایکروسافت احتمالا از سرفیس بوک 3 و سرفیس گو 2 رونمایی خواهد کرد. از این گذشته، سرفیس بوک 2 در آینده‌ای نزدیک به 2.5 سالگی خود خواهد رسید و سرفیس گو نیز حدودا 1.5 سال پیش روانه بازار شد.

امروز براد سامز؛ نویسنده وبسایت Petri با انتشار گزارشی به بیان برخی امکانات و ویژگی‌های احتمالی و جالب‌توجه دستگاه‌های جدید پرداخت. جالب‌ترین موضوع مورد اشاره این است که ورژن ویژه‌ای از سرفیس بوک 3 با پردازنده‌های گرافیکی Quadro شرکت انویدیا عرضه خواهد شد. همچنین بر اساس گمانه‌زنی‌ها این مشخصه صرفا به مدل 15 اینچی دستگاه محدود خواهد بود.

پردازنده‌های گرافیکی Quadro انویدیا برای ورک‌استیشن‌های موبایلی طراحی شده‌اند. در واقع پیکره‌بندی‌های مورد استفاده در سرفیس بوک 3 مایکروسافت احتمالا از GPUهای سری جیفورس GTX 16xx قدرتمندتر نخواهند بود. به‌عبارت دیگر این‌بار بر خلاف انتظارات شاهد به‌کارگیری پیکره‌بندی‌های متفاوتی هستیم. در واقع پردازنده‌های Quadro برای اهداف کاری متفاوتی طراحی شده‌اند. بنابراین انتظار می‌رود که سرفیس بوک 3 در 2 پیکره‌بندی مصرفی و تجاری روانه بازار شود که مدل نخست مجهز به تراشه گرافیکی جیفورس GTX بوده و مدل دوم از پردازنده‌های Quadro بهره خواهد برد.

همچنین آقای سامز خاطرنشان می‌کند که سرفیس بوک 3 از پردازنده‌های نسل دهمی اینتل میزبانی می‌کند و این موضوع ابدا مایه تعجب نیست. با این‌حال در گزارش مذکور اشاره نشده که مایکروسافت از کدام‌یک از پردازنده‌های سری Ice Lake یا Comet Lake استفاده خواهد کرد. اگرچه شایعات پیشین نشان می‌دهند که مایکروسافت از پردازنده‌های سری Ice Lake بهره خواهد برد. حتی در خصوص به‌کارگیری پردازنده 28 واتی Core i7-1068G7 نیز زمزمه‌هایی مطرح شده است.

همچنین این گزارش اعلام می‌کند که قالب طراحی سرفیس بوک 3 دستخوش تغییر نخواهد شد. این پدیده تا حدودی تعجب‌آور است؛ چرا که سومین نسل سرفیس بوک بایستی تا حدودی به دوران بلوغ خود رسیده باشد.

به گفته آقای سامز، سرفیس گو 2 احتمالا از پردازنده اینتلی متفاوتی استفاده خواهد کرد. برخی گمانه‌زنی‌های مطرح شده از احتمال به‌کارگیری یک پردازنده اسنپ‌دراگون ساخت کوالکام حکایت دارند؛ با این‌حال چنین شایعه‌ای هرگز به‌صورت جدی اعلام نشده است. پردازنده 4425Y تنها CPU جدیدتر پنتیوم گلد است که مایکروسافت می‌تواند از آن بهره‌برداری نماید؛ اگرچه گزارش مذکور صریحا به این موضوع اشاره نکرده است. این پردازنده جزو خانواده Amber Lake طبقه‌بندی می‌شود.

اگرچه به‌کارگیری تراشه اسنپ‌دراگون ساخت کوالکام همواره به‌عنوان یک سناریوی محتمل مطرح بوده است؛ اما پردازنده‌های سری Athlon 3000 شرکت AMD یکی از آیتم‌های جایگزین برای پردازنده Pentium Gold 4425Y محسوب می‌شوند؛ پردازنده‌ای که از عرضه آن بالغ بر 1 سال زمان می‌گذرد. AMD در جریان نمایشگاه CES از پردازنده‌های سری Athlon 3000 به‌عنوان رقیب مستقیم سری پنتیوم گلد شرکت اینتل رونمایی کرد.

عدم تغییر قالب طراحی محصول احتمالا چندان مایه تعجب نیست. بعلاوه دستگاه‌های جدید احتمالا با برچسب قیمتی مشابهی عرضه خواهند شد. بر این اساس سرفیس گو 2 و سرفیس بوک 3 به‌ترتیب با قیمت‌گذاری پایه 399 و 1400 دلاری در دسترس مشتریان قرار می‌گیرند.

هنوز دقیقا روشن نیست که مایکروسافت در رویداد بهاره خود از چه محصولات دیگری رونمایی خواهد کرد. کمپانی آمریکایی امکان بررسی دستگاه‌های سرفیس Duo و سرفیس نئو را در اختیار خبرنگاران قرار نداده است و اکنون به لطف وجود برنامه‌های شبیه‌ساز، مردم می‌توانند تا حدودی با این گجت‌ها آشنا شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH