آیا گلکسی S20 هزار دلاری ارزش خرید دارد؟

سری گلکسی S20 سامسونگ هفته پیش معرفی شدند و حالا بحث‌های زیادی درباره قیمت‌های چهار رقمی آن‌ها وجود دارد. گلکسی S20 استاندارد، ۱۰۰ دلار گران‌تر از مدل پایه گلکسی S10 سال گذشته است. این ساختار جدید قیمت‌گذاری باعث شده تا گلکسی S20 از نظر قیمتی درست در کنار آیفون 11 پرو اپل قرار بگیرد و گران‌تر از اکثر دستگاه‌های اندرویدی موجود در بازار باشد.

حالا سوال اینجاست که دلیل این افزایش قیمت چیست؟ و با این قیمت چه نیازی به خریدن گلکسی S20 است، در حالیکه با نصف قیمت آن می‌توان هندستی مثل وان پلاس 7T (یکی از محبوب‌ترین گوشی‌های سال 2019) را خریداری کرد؛ چه برسد به اینکه کسی بخواهد مدل‌های گران‌تر S20 پلاس یا S20 اولترا را بخرد.

گلکسی S20 سامسونگ مسلما بسیار گران است

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که علت اصلی افزایش قیمت سری گلکسی S20، پشتیبانی آن‌ها از فناوری 5G است. این گوشی‌ها به جدیدترین چیپست اسنپ‌دراگون 865 کوالکام مجهز هستند؛ تراشه‌ای که قدرت پردازشی بسیار بالایی دارد، از یک موتور هوش مصنوعی جدید نسل پنجم بهره می‌برد و راندمان انرژی بسیار خوبی دارد. اما این چیپست یک ویژگی منحصربه‌فرد دیگری هم دارد و آن، چیپ مودم 5G است.

بدون وجود مودم X55 (اولین مودم 5G کوالکام) بر روی اسنپ‌دراگون 865، گلکسی S20 حتی امکان اتصال به شبکه‌های 4G را هم ندارد. این بدین معنی است که چه شما بخواهید و چه نخواهید، همه مدل‌های گلکسی S20 (به جز مدل‌های بین‌المللی که از پردازنده اگزینوس خانگی سامسونگ بهره می‌برند) از فناوری 5G پشتیبانی می‌کنند. مسلما اگر شما در یکی از چند شهری که ‌شبکه 5G در آن‌ها قابل دسترس است زندگی می‌کنید، این قابلیت می‌تواند برایتان بسیار عالی باشد؛ اما برای بقیه مناطق واقعا یک هزینه اضافی و غیرضروری است.

البته تنها عامل گرانی سری گلکسی S20، این فناوری نیست؛ دوربین‌ها هم بدون‌شک به افزایش قیمت آن‌ها کمک کرده‌اند. هر کدام از این گوشی‌ها دارای سنسورهای به مراتب بزرگ‌تری نسبت به سری گلکسی S10 هستند؛ به‌ویژه دوربین غول‌پیکر تله‌فوتو گلکسی S20 اولترا، که نیاز به متریال نسبتا بیشتری برای ساخت داشته است.

در نبود یک مدل گلکسی S20e، سری جدید در مقایسه با نسل قبلی مطمئنا فروش سخت‌تری خواهد داشت؛ به ویژه اینکه اکثر شهرهای آمریکا هنوز امکانات شبکه 5G را ندارد. بهبودهای صورت‌گرفته در دوربین‌های سری S20 عالی هستند، اما گوشی‌های سری S10 هم‌اکنون عکس‌های کاملا خوبی برای اکثر نیازهای کاربران می‌گیرند و با آپدیت اخیر اندروید 10 و رابط کاربری One UI 2 سامسونگ، نرم‌افزار S10 تقریبا مثل S20 است و تفاوت چندانی با آن دارد.

سامسونگ یکی از بهترین استراتژی‌های اپل را اتخاذ کرده است

سامسونگ هفته پیش بلافاصله بعد از معرفی سری گلکسی S20 در رویداد خود، کاهش قیمت‌هایی را هم برای سری S10 اعلام کرد که احتمالا تا سال آینده ادامه خواهند یافت.

این نوع کاهش قیمت‌ها، سال‌هاست که یکی از موفق‌ترین استراتژی‌های اپل در مورد آیفون‌ها بوده است و حالا به نظر می‌رسد که سامسونگ هم آن را اتخاذ کرده است. البته این موضوع بستگی زیادی به نوع پشتیبانی نرم‌افزاری از دستگاه‌ها دارد. موضوعی که متاسفانه در مورد دستگاه‌های اندرویدی و به‌ویژه آن‌هایی که توسط شرکت‌هایی غیر از گوگل ساخته شده‌اند وجود نداشته است. ما سال گذشته شاهد بو‌دیم که سامسونگ تعداد دفعات ارایه به‌روزرسانی‌ها برای گوشی‌های خود را افزایش داد و حالا همه مدل‌های گلکسی S10 با اندروید 10 کار می‌کنند. بنابراین سری گلکسی S10 امروز در کنار سخت‌افزارهایی که همچنان آینده‌نگرانه هستند، به‌لحاظ نرم‌افزاری هم تازگی سال گذشته را دارد.

با این حساب و با توجه به کاهش قیمت‌های اعلام‌شده می‌توان گفت که گلکسی S10 تبدیل به نسخه‌ ارزان‌تر گلکسی S20 شده است. قیمت S10e حالا از ۵۹۹ دلار شروع می‌شود و شما می‌توانید گلکسی S10 پلاس را به قیمت فقط ۸۴۹ دلار خریداری کنید (۱۵۰ دلار کمتر از مدل پایه گلکسی S20). البته درست است که شما در S10، قابلیت 5G یا دوربین‌های جدیدتر ندارید، اما تجربه کار با آن، تفاوت چندانی با S20 نخواهد داشت.

با این‌حال، در مقایسه با سایر گوشی‌های هزار دلاری موجود در بازار، گلکسی S20 چیزهای زیادی برای ارایه کردن دارد. آیفون 11 پرو با اینکه قیمتی مشابه آن دارد، اما دارای هیچ نوع فناوری 5G نیست. البته لازم به گفتن است که S20 هزار دلاری فقط از شبکه‌های 5G sub-6 پشتیبانی می‌کند، در حالیکه S20 پلاس و S20 اولترا از mmWave 5G هم پشتیبانی می‌کنند. با این‌حال، اگر اپل بخواهد فناوری 5G را به آیفون‌های بعدی خود اضافه کند، قیمت آن‌ها بسیار افزایش خواهد یافت.

بنابراین اگر شما علاقه‌ای به فناوری 5G یا نمایشگر ۱۲۰ هرتزی ندارید یا اینکه اصلا نمی‌خواهید هزار دلار بابت خرید یک گوشی بپردازید، با توجه به کاهش قیمت‌های صورت‌گرفته، سری گلکسی S10 مسلما هنوز ارزش خرید دارند.

به جرات می‌توان گفت که گوشی‌های S10، کامل‌ترین خانواده‌ای است که سامسونگ تا به حال داشته است: این دستگاه‌های پرچمدار حالا در هر سایزی و قیمت ۶۰۰ دلار به بالا قابل دسترس هستند و شما همچنان می‌توانید به‌روزترین تجربه سامسونگ را البته بدون فناوری 5G در اختیار داشته باشد.

3 در مورد “آیا گلکسی S20 هزار دلاری ارزش خرید دارد؟”

  1. این پست رفت صفحه دوم من دیر بهش رسیدم
    جناب شریف پور عباس :
    تا سه سال پیش فقط پرچمدارها بودند که دارای ارزش خرید داشتند و گوشی های میان رده قوی و جذاب نبودند . اما الان فرق میکنه گوشی های میان رده همه برندها خوب و قوی هستند صفحه نمایش خوب ، دوربین خوب ، حافظه زیاد ، باتری پر ظرفیت ، رم بالا . خلاصه میان رده های امروز خصوصیات پرچمدارهای ۲ تا ۱ سال پیش را دارا میباشند .

    در نتیجه یک آدم عاقل اونهم تو ایران با این نرخ سرسام آور ارز ، مگر اینکه مغز خَـر خورده باشه بره پرچمدار ۱۵ تا ۲۰ میلیونی بگیره که بیشتر از حداکثر ۲ سال ساپورت نرم افزاری و سیستمی نداره . اونهم برند شرکت خسیسی مثل سامسونگ

    در حال حاضر (و در آینده نزدیک بیشتر) میان رده های کنونی فاصله زیادی با پرچمدارها ندارند و بسیار عالی هستند . مثل میان رده های هواوی ، شیائومی ، سامسونگ و دیگر برندها . اپل هم که همه گوشیاش عالی هستند .

    2
    3
  2. چرا بخوام برای گوشی ۱۰۰۰ دلار خرج کنم :/
    میرم بانک تا چند ماه سپرده میکنم. بعد میتونم حدود 30 تومن وام بگیرم. پرایدمو میفروشم بعلاوه پول وام میتونم یه 206 مدل 92 بخرم 🙂

  3. احسان علیاری

    اگه بخوام برای گوشی 1000 دلار خرج کنم (که عمراً خرج کنم مثلاً …)
    میرم آیفون میخرم که حداقل 5 سال پشتیبانی نرم افزاری داره و نه گوشی سامسونگ که سامسونگ خیلی حال بده به مشتریایش 2 سال آپدیت میکنه .

    4
    3

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH