سامسونگ گلکسی زد فلیپ: اسمارت‌فونی تاشو که پس از تجربه کاری 1 روزه عاشق آن خواهید شد

هنگامی‌که سامسونگ در جریان کنفرانس توسعه‌دهندگان سال 2018 خود از طرح مفهومی گلکسی فولد رونمایی کرد؛ این الگو احتمالا به مذاق برخی کارشناسان چندان خوش نیامد. با این‌حال فناوری به‌کارگیری شده در این محصول حقیقتا جالب‌توجه بود. به باور بسیاری از تحلیل‌گران، امکان کاهش ابعاد اسمارت‌فون‌های معمولی تنها مزیت نمایشگرهای تاشو به‌شمار می‌رفت. عملکرد فاجعه‌بار سامسونگ گلکسی فولد تا حدودی بر این ادعا صحه گذاشت؛ چرا که نمایشگر تاشوی این هندست به‌راحتی دچار آسیب‌دیدگی می‌شد. در ادامه موتورولا با رونمایی از گوشی تاشوی ریزر تا حدودی امیدها را زنده کرد؛ اما بعدها شکایاتی در خصوص کیفیت پایین و کارآمدی نه‌چندان چشمگیر این محصول مطرح شد.

اخیرا سامسونگ از دومین هندست تاشوی خود با نام گلکسی زد فلیپ رونمایی کرد. این گوشی 6.7 اینچی همانند موتورولا ریزر از بخش میانی خود تا می‌شود. با این‌حال سامسونگ به منظور حفاظت از نمایشگر گوشی و افزایش استقامت آن از یک روکش شیشه‌ای فوق‌العاده نازک (UTG) بهره گرفته است. بعلاوه غول کره‌ای با معرفی این هندست ثابت کرد که هدف نهایی تولید دستگاه‌های تاشو، کاهش اندازه و افزایش قابلیت حمل‌پذیری آن‌ها است.

گلکسی زد فلیپ نخستین نسل یک اسمارت‌فون تاشو با طراحی منطقی به‌شمار می‌رود. این محصول در روز ولنتاین روانه بازار شد و کارشناس وبسایت Engadget پس از 24 ساعت کار کردن با آن، نگرش خود پیرامون اسمارت‌فون‌های تاشو را تشریح کرد.

ویژگی‌ها و امکانات مطلوب

نمایشگرهای تاشو در مقایسه با پنل‌های معمولی تا حدودی آسیب‌پذیرتر به‌نظر می‌رسند. با این‌حال سامسونگ با استفاده از روکش UTG در نمایشگر گلکسی زد فلیپ موفق به ارتقا چشمگیر مقاومت آن نسبت به گلکسی فولد و موتورولا ریزر شده است. نمایشگر تاشو از طراحی سفت و سخت‌تری برخوردار است و کاربران به منظور بستن گوشی با یک دست بایستی انگشت شست خود را با فشار بیش‌تری به سمت داخل حرکت دهند. بستن گلکسی زد فلیپ پیش از قرار دادن آن در جیب لباس احتمالا احساس امنیت بیش‌تری را به کاربران منتقل خواهد کرد. بعلاوه بستن گوشی مانع از دریافت فرامین لمسی غیرضروری خواهد شد؛ مشکلی که در بسیاری از هندست‌های معمول بازار قابل مشاهده است. فرآیند بستن گوشی به‌صورت فیزیکی پیش از قرار دادن آن در جیب لباس نیز به شکل عجیبی لذ‌ت‌بخش بوده و احساس قدرت بیش‌تری را به کاربر القا می‌کند.

با این‌حال در صورت دریافت یک پیام پیش از پاسخ‌دهی به آن بایستی دستگاه را باز کرد. کاربران برای باز و بسته کردن گوشی بسته به اندازه و قدرت دستان خود می‌توانند از 1 یا هر 2 دست استفاده کنند. کیفیت ساخت گلکسی زد فلیپ به اندازه‌ای مطلوب است که کاربران بدون کوچک‌ترین نگرانی از آسیب‌دیدگی لولا می‌توانند آن‌ را به شکلی سریع و بی‌دغدغه باز و بسته نمایند.

موتورولا ریزر صرفا در حالات کاملا باز یا بسته شده قابل استفاده است؛ در حالی‌که لولای به‌کارگیری شده در گلکسی زد فلیپ در کلیه زوایای بین 0 تا 180 درجه قابل تنظیم خواهد بود. بدین‌ترتیب هندست سامسونگی همانند یک لپ‌تاپ کوچک با نمایشگر قابل تنظیم به‌نظر می‌رسد. با خم کردن نمایشگر گوشی تا زاویه 120 درجه یا کوچک‌تر، حالت Flex Mode فعال شده و رابط کاربری به 2 بخش تقسیم می‌شود.

قابلیت تنظیم زاویه دوربین سلفی به میزان دلخواه یکی از امکانات جذاب گلکسی زد فلیپ به‌شمار می‌رود؛ مشخصه‌ای که برای برقراری تماس‌های ویدیویی بدون استفاده از دست ایده‌آل خواهد بود. چنین وضعیتی احتمالا از روکش شیشه‌ای نمایشگر گوشی ناشی می‌شود. با این‌حال نمایشگر گلکسی زد فلیپ در مقایسه با سایر گوشی‌های تاشو به میزان کمتری جلب‌توجه می‌کند. با لمس پنل 21.9:9 این هندست، برآمدگی مختصری زیر انگشتان دست احساس می‌شود. با این‌حال نمایشگر در جای خود ثابت بوده و حرکت نمی‌کند. اما نمایشگر اولد پلاستیکی موتورولا ریزر همانند یک رول نواری چسبنده به‌نظر می‌رسد؛ انگار کسی آن‌را یکبار جدا نموده و سپس مجددا در جای خود قرار داده است. بعلاوه باز و بسته کردن هندست موتورولا موجب بروز سروصدای ناخوشایندی می‌شود؛ در حالی‌که گلکسی زد فلیپ به‌صورت کاملا بی‌سروصدا باز و بسته خواهد شد.

دوربین پشتی دوگانه گلکسی زد فلیپ یکی دیگر از دلایل برتری آن نسبت به موتورولا ریزر قلمداد می‌شود. ماژول دوربین این هندست شامل 2 حسگر 12 مگاپیکسلی با زوایای دید 78 و 123 درجه‌ای است. کیفیت تصاویر ثبت شده توسط این دوربین‌ها اگرچه ایده‌آل نیست؛ اما در مقایسه با تصاویر ثبت شده توسط دوربین منفرد پشتی موتورولا ریزر بسیار چشم‌نوازتر به‌نظر می‌رسد.

ویژگی‌های نه‌چندان مطلوب

نمایشگر 1.1 اینچی خارجی گلکسی زد فلیپ یکی از ویژگی‌های قابل نقد آن به‌شمار می‌رود. این پنل صرفا قادر به نمایش زمان، تاریخ و میزان شارژ باتری است. با حرکت پیمایشی به سمت راست حداکثر 3 آیکون اعلان نیز نمایش داده می‌شود. با کشیدن انگشت به سمت چپ، گزینه‌های کنترل موسیقی نمایان خواهند شد. همچنین پیام‌های دریافتی به‌صورت پیش‌نمایش بر روی این پنل ظاهر می‌شوند. کاربران هنگام ثبت تصاویر سلفی با گلکسی زد فلیپ در وضعیت بسته می‌توانند از نمایشگر 1.1 اینچی به‌عنوان آینه‌ای بسیار کوچک استفاده کنند.

در واقع این نمایشگر کوچک صرفا با هدف نمایش اطلاعات محدود طراحی شده است. اما سامسونگ با استفاده از یک نمایشگر کشیده‌تر و بزرگ‌تر در قسمت پشتی دستگاه می‌توانست موارد کاربرد آن‌ را تا حدود زیادی ارتقا دهد. در عوض موتورولا از یک پنل لمسی 2.7 اینچی با فضای نمایشی بیش‌تر استفاده کرده است و این مشخصه احتمالا تنها مزیت آن نسبت به گلکسی زد فلیپ محسوب می‌شود. موتورولا ریزر نیز با وجود چانه تحتانی عریض خود عملا فضای زیادی را به‌صورت بلااستفاده رها نموده است.

مشخصات نیازمند ارزیابی بیش‌تر

قضاوت در خصوص برخی مشخصات دستگاه نظیر شارژدهی باتری مستلزم کار کردن با آن برای مدت زمانی طولانی‌تر است. اما به گفته کارشناس وبسایت Engadget پس از 13 ساعت کار کردن با گوشی در وضعیت کاملا شارژ شده، میزان شارژ باتری به 31 درصد رسید. در این مدت وی غالبا سرگرم چت در تلگرام، ارسال استوری در اینستاگرام، وب‌گردی و حتی اجرای بازی‌ها بوده است. به‌طور کلی تراشه اسنپ‌دراگون 855 مورد استفاده در گلکسی زد فلیپ به آسانی از عهده پردازش تمامی امور بر خواهد آمد.

همچنین قضاوت در خصوص دوام گلکسی زد فلیپ نیازمند گذشت مدت زمان بیش‌تری است. البته بایستی به‌خاطر داشت که این هندست فاقد هرگونه گواهی حفاظتی برای مقاومت در برابر آب‌خوردگی و گردوغبار است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH