استانبول، زیستگاه تمام اعصار!

استانبول، شهری برای تمام سلایق ؛ این شهر تاریخی یکی از معدود شهرهایی است که جایگاه ویژه ای در تاریخ سازی نوع بشر داشته است. بسیاری از مسافران و گردشگران، هر ساله و یا بهتر بگوییم هر فصل، برای تجدید دیدار و یا برای اولین بار به این شهر سفر می کنند. اما این که به راستی استانبول چه دارد که چنین مورد استقبال نه تنها از طرف قشر خاص بلکه از جانب تمام سلایق و آدم هایی که در دور دست ترین تا نزدیک ترین نقاط به این شهر زندگی می کنند، قرار می گیرد. در حال حاضر، ما نیز دچار وسوسه این سوال شده ایم و می خواهیم تا کمی عمیق تر به استانبول نگاهی بیندازیم.

چرا استانبول دوست داشتنی است؟

شاید نتوان جایی را مانند استانبول پیدا کرد که با روی باز از تمام اتفاقات تاریخی مهم دنیا استقبال کرده باشد و بسیاری از بیگانگان را بعد از گذشت سالیان سال تبدیل به شهروند همیشگی خودش کرده باشد. به نظر می آید که پیش از قدم زدن در خیابان های استانبول، بهتر باشد از ارتفاع به استانبول نگاه کنیم و مانند غذایی خوشمزه، قبل از این که آن را میل کنیم، از عطر و بوی آن سرمست شویم. البته اشکالی ندارد که اگر از چنین امکاناتی برخوردار نیستیم؛ می توانیم از عکس های باکیفیتی که از استانبول وجود دارد، این تجربه را به دست بیاوریم. اگر خوب به تصاویر نگاه کنیم، متوجه می شویم که استانبول در کمال یکپارچگی اش از تنوعی چشمگیر از تمام فرهنگ ها و اقوام و اعصار برخوردار است. مناره های بلند و زیبا، کلیساهایی که صدای ناقوس شان تا پهنای دریای سیاه می رود، بازارهای سنتی و مراکز خرید تجاری بروز، استادیوم های هزار ساله رومی در کنار ورزشگاه های پیشرفته امروزی، ستون های پر غرور یونانی و قدمگاه پادشاهان این کشور، همگی شاخصه هایی هستند که به جز استانبول، نمی توانند در هیچ شهر دیگری، کنار هم بودن را تاب بیاورند. بعد از تماشای تصاویر زیبای استانبول، می توانید با تور استانبول همراه شوید و با دقت به تمام این شاخصه ها نگاه کنید. البته شاید لازم باشد برای دیدار با قسمت عمده ای از این حجم هویتی در استانبول در جایی اقامت داشته باشید. برای این موضوع نیز نگرانی وجود ندارد؛ هتل های استانبول از زیباترین ساختارها و بروز ترین امکانات برخوردار هستند و روحیه مهمان پذیری این شهر کهن را نیز، برای استقبال گرم از شما، یدک می کشند. به هر شهری در میان کشورهای متمدن جهان سفر کنید، تنها با مراجعه به موزه ها و یا اماکن تاریخی حصار کشیده شده، می توانید به تاریخ آن ها سرک بکشید اما استانبول در این مورد بسیار متفاوت عمل می کند؛ اماکن تاریخی این شهر مانند نوساز ترین ساختمان ها و مراکز تفریحی و تجاری آن، همچنان عضوی از بدنه شهر به حساب می آیند و هیچ وقت تبدیل به صندوق عتیقه جات نشده اند. یعنی به همان راحتی که در اماکن تجاری وارد می شوید و از قدم زدن در آن ها لذت می برید، می توانید به بناهای تاریخی نیز قدم بگذارید و پا جای پای پادشاهان این شهر بگذارید. کمی در کوچه پس کوچه های این شهر قدم بزنید تا مردمی را به مهربانی هم محلی های خود ببینید که خوراکی ها و لقمه های محلی و سنتی ترکیه را در گاری های رنگارنگ خود می فروشند. این شاخصه فرهنگی هم از دیگر جذابیت های استانبول است که به شما به چشم یک غریبه نگاه نخواهد شد و شاید موقع خروج از این شهر، بعد از خو گرفتن با ساکنین آن، چند نفری هم از محلی ها، پشت سرتان گریه ی خداحافظی کنند. البته این گشت و گذار در استانبول را می توان به چشم یک دستگرمی نگاه کرد و بعد از آن واجب است که هر چه سریع تر با تور استانبول همراه شویم و به اماکن دیدنی و جاذبه های گردشگری این شهر سر بزنیم.

کلیسا قره در استانبول

استانبول چیزی فراتر از یادگارهای دوران عثمانی در خود جا داده است. البته باید گفت از دوران هنر موزاییک غرب و کلیساهای سنگی که در استانبول، روزی حضور پررنگی داشته اند، تنها چند کلیسا باقی مانده که کلیسا قره یکی از سالم ترین بناهای مانده از این دوران است. این کلیسا در سایه پر پشت درختان کاخ شهر قدیم تئودوسیوس ساکن است که در حال حاضر، یکی از خوش آب و هوا ترین نقاط استانبول به حساب می آید. در حال حاضر، دیوارهای قطور این کلیسا و موزه ای که در فضای داخلی آن بنا شده، تعداد بازدیدکنندگان خود را حتی از مسجد ایا صوفیه نیز بیش تر کرده است. هنر معماری داخلی این کلیسا متعلق به دوران بیزانس روم است. تا چندی پیش، این کلیسا به دلیل بازسازی و وسعت بخشیدن به فضای مورد نیاز بسته بود اما بعد از این که بازسازی به اتمام رسید، کلیسا قره، فضای متفاوتی را به طرفداران خود ارائه داد.

قصر زیرزمینی در استانبول

این قنات به دستور جاستینین امپراطور ساخته شده است و سال ساخت این شاهکار معماری عجیب و غریب به سال 532 میلادی بر می گردد. قصر زیرزمینی به عنوان تنها قصر باقی مانده از دوران بیزانس روم در استانبول قرار گرفته است و با 336 ستون مستحکم و قطور آن، همچنان دیواره های این قصر را در میان انبوهی از آب های زیر زمینی، استوار نگاه داشته است. هنر قرینه در این کاخ از نفس گیر ترین طراحی هایی است که در طول تاریخ معماری بشر ساخته شده است. گرچه این قصر، شکلی دایره وار دارد اما تمام قسمت های راست و چپ آن به شکل حیرت آوری قرین یکدیگر هستند. از محلی های استانبول، عده ای معتقدند که این قصر برای دنیای مردگان ساخته شده است و مالک آن شیطان است و نباید به آن وارد شد! چنین تصوری جای تعجب ندارد! چرا که به هنگام ورود به این قصر تا دقایق اول نمی توان باور کرد که چنین عظمتی به دست انسان، آن هم چیزی حدود 2 هزار سال پیش ساخته شده باشد. برای دانشجویان معماری ترکیه و بسیاری از کشورهای دیگر، بازدید از قصر زیرزمینی یکی از خاص ترین تجربه های زندگی شان به حساب می آید و مردم عادی نیز از تماشا این قصر و روی آب بنا شدن آن، هزاران حدس و گمان می زنند و سرآخر در حیرتی تحسین برانگیز قصر را ترک می کنند.

در آخر توصیه می کنیم چه در خرید بلیط هواپیما استانبول و چه در تهیه تور این شهر دیدنی از طریق یک آژانس گردشگری معتبر اقدام کنید تا در سفر خود اطمینان خاطر را تجربه کنید.

منبع: eligasht.com

اطلاعات تماس الی گشت:

تلفن: 0218540

ایمیل: info@eligasht.com

آدرس: تهران، خیابان بهشتی، خیابان خالد اسلامبولی، کوچه 23، پلاک 7

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH