انواع تجهیزات پسیو شبکه و کاربردهایشان

یکی از مهمترین بخش های هر شبکه، تجهیزات پسیو هستند که زیر ساخت شبکه را تشکیل می دهند و در افزایش کیفیت و بهره وری شبکه نقش به سزایی دارند. این تجهیزات اثر مستقیمی بر روی داده های شبکه نمی گذارند اما نقش کلیدی در سرعت، پایداری و امکان توسعه شبکه ایفا می کنند. از آنجایی که داده ها در بستر شبکه به کمک تجهیزاتی مانند کابل مسی و فیبر نوری و پچ کورد انتقال داده می شوند انتخاب درست و مناسب هر یک از این تجهیزات می تواند در سرعت شبکه و پهنای باند تحت پوشش تاثیر بسزایی داشته باشد. از طرفی استفاده از تجهیزاتی که به شبکه نظم می دهند، امکان عیب یابی و توسعه ی شبکه را آسانتر می نمایند. مهم ترین تجهیرات پسیو شبکه شامل کابل شبکه، پچ پنل، پچ کورد،  رک، ترانک، کیستون می باشد و در این مقاله، به معرفی هر یک از آنها می پردازیم.

مهمترین تجهیزات پسیو

کابل شبکه

کابل شبکه از مهمترین تجهیزات شبکه است که در دو نوع مسی و فیبر نوری در بازار یافت می شود. هنگامی که فاصله ی تجهزات شبکه کمتر از 100 متر باشد استفاده از کابل شبکه مسی مرسوم تر است و در صورتی که ارسال داده ها در مسافتی طولانی ( بیشتر از 100 متر ) باشد استفاده از فیبر نوری توصیه می شود. در ابتدا و انتهای کابل شبکه سوکت زده می شود (طرح استاندارد این سوکت RJ45 می باشد.) تا به راحتی به دستگاه ها و پریزها وصل شوند. همچنین جهت ساماندهی کابل ها از ابزاری به نام نگهدارنده کابل استفاده می شود که سبب می شود ایجاد تغییرات در سیستم کابل کشی به سهولت انجام شود. استفاده از نگهدارنده کابل برای داشتن یک محیط کاری تمیز و منظم بسیار ضروری است.

مدیریت و نگهداری کابل ها، سبب می شود سیستم به صورت بهینه عمل کند. همچنین به دلیل نظم محیط، تهویه مناسبی نیز میان تجهیزات شبکه برقرار خواهد بود که این مسئله سبب افزایش طول عمر تجهیزات شبکه خواهد شد.

پچ کورد

هنگامی که تجهیزات شبکه در فاصله چندمتری از هم قرار گرفته باشند، جهت اتصال آنها، به جای استفاده از کابل شبکه از کابل های کوچکی به نام پچ کورد استفاده می شود. معمولا طول این کابل ها کمتر از 5 متر می باشد و  همانند کابل های شبکه در دو نوع مسی و فیبر نوری عرضه می شوند. از پچ کوردها می توانید برای اتصال یک سوئیچ شبکه به کامپیوتر یا یک سوئیچ شبکه به روتر استفاده کنید. تفاوت کابل های اترنت و پچ کوردها در این است که از کابل شبکه برای اتصال کامپیوتر به هاب، روتر یا سوئیچ شبکه استفاده می شود که برای راه اندازی یک شبکه کامپیوتری خانگی ایده آل است. اما از پچ کورد جهت هدایت سیگنال های دو دستگاه نزدیک به هم استفاده می شود .

کیستون

پریز شبکه یا همان کیستون جهت اتصال کابل شبکه به تجهیزاتی مانند سوئیچ، روتر و … مورد استفاده قرار میگیرد. کیستون ها در مکان های مختلفی نظیر، پچ پنل، ترانک، باکس ها و … قرار می گیرند بنابراین می بایست با توجه به نوع کاربری، کیستون مناسب را خریداری نمود در غیر این صورت راه اندازی شبکه با مشکل مواجه خواهد شد. کیستون ها بر اساس  Categoryبه یکی از دسته های Cat5, Cat5e, Cat6 ,Cat6A, Cat7, Cat7A, Cat8 تعلق دارند و بر اساس جنس بدنه در 2 نوع فلزی و پلاستیکی موجود می باشند.

پچ پنل

یکی از تجهیزات پسیو شبکه، پچ پنل می باشد که واسطی بین تجهیزات اکتیو شبکه و کابل های شبکه می باشد. این قطعه دارای چندین پورت شبکه می باشد که شماره گذاری شده است و تمامی کابل های شبکه به انها وصل می شوند. در مواقع نیاز، سیستم های موجود در محل به یکی از این پورت ها وصل شده و با شبکه ارتباط برقرار می کند. استفاده از این ابزار امکان مدیریت متمرکز کابل ها را فراهم می نماید .

رک

رک محفظه ای می باشد که جهت قرار گیری انواع تجهیزات اکتیو شبکه مورد استفاده قرار میگیرد. این محفظه که در ابعاد و انواع مختلفی تولید می شود در مکان های زیادی مانند اتاق سرور و دیتاسنتر ها استفاده می شود. ابعاد آنها از  2 یونیت تا 47 یونیت می باشد و در عمق های 35، 60، 80 و 100 سانتیمتر تولید می شوند. دسته بندی دیگری نیز برای رک ها وجود دارد  و آنها را به دو نوع دیواری و ایستاده تقسیم می کند. رک های دیواری دارای ابعاد کوچکی هستند و همان طور که از نام آنها مشخص است بر روی دیوار نصب می شوند. عموما در این نوع رک ها سوئیچ های شبکه، روتر، دستگاه های ذخیره ساز دوربین مداربسته و … قرار میگیرد. رک های ایستاده نیز دارای ابعاد بزرگتری بوده و بیشتر در مراکز داده مورد استفاده قرار میگیرند.

ترانک و داکت

ترانک و داکت محفظه هایی پلاستیکی هستند که همانند کانالی جهت عبور انواع کابل مورد استفاده قرار میگیرند. هدف از خرید ترانک و داکت جلوگیری از آشفتگی و ایجاد نظم در محیط می باشد. این دو محفظه دارای کارکرد مشابهی هستند و تنها تفاوتی که دارند، پهنای آنهاست. ترانک ها دارای فضای بیشتری جهت عبور کابل هستند و امکان نصب پریز بر روی آنها وجود دارد. ولی داکت ها دارای پهنای کمتری بوده در نتیجه تعداد کمتری کابل را پوشش می دهند.  داکت و ترانک از متریال مختلفی ساخته می شود اما به صورت عمده از پلاستیک ساخته شده اند و از انعطافت خوبی برخوردار  هستند. اما این تجهیزات در برابر رطوبت مقاوم نبوده و بیشتر در فضای بسته مورد استفاده قرار میگیرند.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH