ویروس کرونا

ویروس کرونا می‌تواند از طریق مدفوع نیز گسترش یابد

ویروس کرونای جدید SARS-CoV-2 که تابه‌حال نزدیک به 76000 نفر را آلوده کرده، ظاهرا از طریق قطرات تنفسی و تماس با افراد بیمار گسترش یافته است؛ اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این ویروس می‌تواند از طریق مدفوع نیز انتشار یابد.

بر اساس گزارشی که در 26 بهمن‌ماه (15 فوریه) توسط مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های کشور چین (China CDC) منتشر شده، در حال حاضر نسبت به زمانی که در آن تصور می‌شد بیماری COVID-19 (بیماری ناشی از ویروس SARS-CoV-2) می‌تواند فقط از طریق قطرات تنفسی و تماس با افراد مبتلا انتشار یابد، این ویروس بیشتر گسترش یافته است.

محققان در آزمایش‌های پیشین پی برده‌ بودند که ویروس کرونا می‌تواند در مدفوع نیز یافت شود، اما معلوم نبود که آیا این ویروس آن‌چنان استقامتی دارد که بتواند از این طریق به شخص دیگری نیز منتقل شود یا خیر؟ در نتیجه برخی از محققان آزمایش‌هایی را بر روی نمونه مدفوع بیماران مبتلا به COVID-19 انجام داده‌اند.

دانشمندان نمونه‌ای از ویروس کرونا را از شخصی که به بیماری ذات‌الریه شدید مبتلا بود، در زیر میکروسکوپ الکترونی موردبررسی قرار دادند. آن‌ها پی بردند که ویروس کرونا استقامت بالایی دارد. مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های کشور چین طی گزارشی نوشت: “این یافته بدان معناست که ویروس کرونا می‌تواند غذا، دست‌ها، آب و… را آلوده کند.” به‌عنوان‌ مثال، کسانی که از سرویس بهداشتی استفاده می‌کنند و پس‌ از آن دستان خود را نمی‌شویند، می‌توانند ویروس کرونا را به سایرین نیز منتقل کنند.

مرکز CDC همچنین اظهار می‌دارد: “این ویروس می‌تواند از راه‌های مختلفی منتشر شده و این موضوع تااندازه‌ای شیوع شدید و سریع ویروس کرونا را توضیح دهد.” جهت جلوگیری از آلودگی مدفوعی، این مرکز توصیه می‌کند که مردم دستان خود را به‌صورت مرتب شسته، سطوح مختلف را ضدعفونی کرده، نظافت شخصی را رعایت، از مصرف غذاهای خام پرهیز کرده، پیش از نوشیدن آب آن را جوشانده و همچنین محیط‌های بیمارستانی را نیز ضدعفونی کنند.

مطالعه‌ای دیگر که در تاریخ 28 بهمن (17 فوریه) در نشریه Emerging Microbes and Infections منتشر شده، نشان می‌دهد که ویروس کرونا در نمونه‌های خونی و مقعدی بیماران مبتلا به SARS-CoV-2 نیز یافت شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH