سیستم‌عامل

رایانه‌های فاقد سیستم‎عامل چگونه کارها را انجام می‌دهند؟

همگی ما به سیستم‌عامل خاصی وابسته هستیم، برخی از ما طرفدار محصولات اپل و برخی دیگر نیز طرفداران ویندوز هستند. تصور رایج این است که یک رایانه بدون سیستم‌عامل همانند یک قهوه بدون فنجان است! حال باید بپرسیم که یک سیستم‌عامل چه‌کاری را انجام داده و اینکه آیا یک رایانه بدون سیستم‌عامل هنوز می‌تواند به محاسبه بپردازد یا خیر؟

اجازه دهید پیش از پرداختن به جزئیات یک رایانه بدون سیستم‌عامل، به سوال اول پاسخ دهیم. سیستم‌عامل را می‌توان پیمانکار کلی یک رایانه به حساب آورد. درحالی‌که سایر برنامه‌ها مشغول انجام فعالیت‌های لوله‌کشی، برق کشی و نجاری هستند، سیستم‌عامل بر آن‌ها نظارت کرده، نیازهای آن‌ها را به پردازنده ابلاغ و زبانی معمولی را فراهم می‌آورد تا سایر نرم‌افزارها بتوانند با آن ارتباط برقرار کرده و همانند آن سیستم‌عامل فکر کنند.

برخی عملیات دیگر نیز وجود دارند که سیستم‌عامل آن‌ها را انجام داده و شما از آن‌ها بی‌خبر هستید. به‌عنوان‌مثال: این سیستم‌عامل است (نه هارد درایو) که تصمیم می‌گیرد چگونه حافظه رم را مدیریت کند. سیستم‌عامل باید میزان حافظه رم مصرفی هر پردازش را مشخص کرده و مطمئن شود که تخصیصات منابع با یکدیگر تداخل ندارند. این را نیز باید در نظر داشت که سیستم‌عامل رایانه خانگی شما یک کاربر داشته و چندین وظیفه را به انجام می‌رساند. این بدان معنا است که رایانه شما از یک پردازنده استفاده کرده اما در آن‌واحد می‌تواند چندین برنامه را اجرا کند. یک مسئله عجیب در اینجا وجود دارد: در حقیقت سیستم‌عامل نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

هنگامی‌که مشغول دانلود فایل‌ها بوده، بر روی یک صفحه گسترده کار می‌کنید و به موسیقی نیز گوش فرا می‌دهید، به نظر می‌رسد که رایانه شما این کارها را به‌صورت همزمان انجام می‌دهد. در واقع، توان پردازشی رایانه شما با سرعتی بسیار زیاد بین وظایف مختلف جابه‌جا می‌شود. این سرعت آن‌چنان بالا است که متوجه آن نمی‌شوید. درحالی‌که شما به‌اشتباه تصور می‌کنید که پردازنده مرکزی و سیستم‌عامل شما در همه کارها نقش دارند، برنامه‌های شما نیز بر این باورند که در یک لحظه مشخص، بر سیستم‌عامل کنترل تام دارند.

در حقیقت، سیستم‌عامل رایانه شما طراحی شده تا به پردازنده شما اجازه دهد که در هر لحظه به یک برنامه مشخص بپردازد. اما ازآنجایی‌که رایانه‌ها منشی‌های آزرده نیستند، پس می‌توانند چند وظیفه را به‌طور همزمان و با چنان سرعتی انجام دهند که حتی شما متوجه این کار نیز نشوید.

حال اطلاعاتی را در زمینه شیوه انجام عملیات توسط یک سیستم‌عامل به دست آورده‌ایم، پس بیایید به شکل و شمایل رایانه‌هایی که از سیستم‌عامل استفاده نمی‌کنند بپردازیم.

یک رایانه بدون سیستم‌عامل چگونه به فعالیت می‌پردازند؟

اگر یک سیستم‌عامل تمامی کارهای موردنظر ما را انجام دهد، پس غیرممکن است که یک رایانه را بدون سیستم‌عامل تصور کنیم. در حقیقت، اولین رایانه‌ها سیستم‌عامل نداشتند؛ آن‌ها دستگاه‌هایی غول‌پیکر بودند که در یک زمان مشخص می‌توانستند فقط یک برنامه را اجرا کنند. به همین دلیل آن‌ها به سیستم‌عامل احتیاجی نداشتند. در اصل، اولین رایانه‌ها به یک صفحه سیم‌بندی‌شده مجهز بوده و به یک انسان احتیاج داشتند تا جهت انجام محاسبات این سیم‌ها را قطع و وصل کند. اما اگر رایانه شما سیستم‌عامل نداشته باشد، آیا می‌توانید کاری را با آن انجام دهید؟

بله، اما باید کارهای بسیاری را انجام دهید. بدون یک سیستم‌عامل که از استاندارهای مشخصی استفاده کرده و از شیوه‌هایی نظام‌مند جهت پیشبرد کارها بهره می‌برد، مجبور خواهید شد کدنویسی (برنامه نویسی) کرده تا بدین شیوه به رایانه خود بفهمانید که دقیقا چه‌کاری را باید انجام دهد. پس اگر می‌خواهید که در یک واژه‌پرداز به نوشتن بپردازید، باید کدهایی بنویسید که به رایانه شما بگویند به ازای هر کلید فشرده‌شده چه عکس‌العملی را از خود نشان دهد. حال باید کدی دیگر را بنویسید تا به رایانه بگویید که این واکنش‌ها را چگونه تبدیل کرده و آن‌ها را بر روی صفحه‌نمایش نشان دهد. شما باید به رایانه خود بفهمانید که چگونه حروف و یا اعداد موردنظر شما را رسم کند. به تمامی احتمالات و پتانسیل‌های برنامه واژه‌پرداز خود فکر کنید؛ برای هرکدام از این احتمالات باید مستقیما کدی را نوشته و آن را بر روی هارد درایو خود ذخیره کنید.

اجازه دهید به مثال پیشین پیمانکار اشاره کنیم. اگر یک خانه بسازید، صبر می‌کنید تا امکاناتی مانند لوله‌کشی، سیستم برق و پنجره‌ها در آن جای داده شوند. در یک رایانه نیز ما به برنامه‌ای جهت ایجاد اسناد، برنامه‌ای جهت دسترسی به اینترنت و برنامه‌ای جهت ذخیره عکس‌های خود نیاز داریم. بدون یک سیستم‌عامل، نه‌تنها نجار خانه شما نمی‌داند که جهت ایجاد یک اتاق باید میخ‌ها را در کجا بکوبد، بلکه شما باید خودتان چکش و میخ‌های لازم را نیز بسازید!

یک سیستم‌عامل مجموعه‌ای یکنواخت از پیچ‌ها، تخته‌ها و هر چیز دیگری را که نیاز دارید فراهم می‌آورد. یک سیستم‌عامل می‌تواند با چنان سرعتی بین اتاق‌ها جابه‌جا شود که حتی شما متوجه این کار نیز نشوید. این واقعا مهم است، زیرا یک مسئله دیگری نیز وجود دارد: یادتان می‌آید که گفتیم یک سیستم‌عامل چگونه در یک لحظه مشخص بر روی یک وظیفه متمرکز می‌شود؟ خب، بدون سیستم‌عامل، رایانه شما می‌تواند فقط یک برنامه را به اجرا دربیاورد. شما می‌توانید یک سند ایجاد کرده، آن را ذخیره کرده و سپس آن را چاپ کنید اما نمی‌توانید همزمان با کار بر روی آن سند، در رایانه خود ساعت هم داشته باشید. اگر سیستم‌عامل نداشته باشید مجبور خواهید شد که در هر لحظه واحد فقط یک کار را انجام دهید.

سخن آخر

شروع از مباحث پایه‌ای رایانه برای غیرحرفه‌ای‌ها مناسب نیست. اگر شما یک توسعه‌دهنده و یا مهندس رایانه حرفه‌ای هستید، آنگاه می‌توانید بدون نصب سیستم‌عامل از رایانه خود استفاده کنید. اما این کار برای کسانی که از رایانه خود جهت مواردی مانند استفاده ساده از یک صفحه گسترده و یا پیگیری اخبار هنرمندان استفاده می‌کنند، ضرورتی ندارد. این را نیز به خاطر داشته باشید که یک رایانه بدون سیستم‌عامل تنها جهت استفاده از یک برنامه مفید است و با این اوصاف ارزشش را دارد که پول خود را جهت خرید یک سیستم‌عامل صرف کنید.

1 در مورد “رایانه‌های فاقد سیستم‎عامل چگونه کارها را انجام می‌دهند؟”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH