بررسی سامسونگ گلکسی S20 اولترا: انتقام جو!

محصولات سری سامسونگ گلکسی S20 را بایستی با دار و دسته اونجرز (انتقام‌جویان) مقایسه کرد، چرا که به‌خوبی توانستند در بحبوحه مشکلات فراوان امروزی، از هجوم کرونا و لغو MWC در خارج گرفته تا هجمه گسترده به سازنده‌اش در داخل، بالاخره به هر شکلی شده خودشان را به ایران رسانده تا حداقل در رسانه‌‌های کشورمان نیز هم‌گام با سایرین مورد نقد و بررسی قرار بگیرند.

از آنجایی هم که این حضور خیلی سخت بوده، پس اصلی‌ترین عضو آن‌ها که S20 اولترا است را برای بررسی برگزیدیم تا ببینیم سامسونگ بر روی این محصول گران قیمت خودش چه قابلیت‌هایی را کار گذاشته و آیا می‌تواند انتقامی سخت از سایر پرچم‌داران به‌خصوص در بخش دوربین بگیرد؟ با ما و بررسی این انتقام جوی بزرگ یعنی گلکسی S20 اولترا همراه باشید.

صحبت آغازین

چند سالی می‌شود که روند طراحی و ظاهر گوشی‌های پرچم‌دار، به مرحله ثبات و اگر بدبینانه نگاه کنیم، درجا زدن رسیده است! مدت‌ها از زمانی که با دیدن یک گوشی جدید در من شوق ایجاد می‌شد، گذشته و این روزها با در دست گرفتن یک پرچم‌دار، پس از دقایقی آن را به کناری گذاشته و رغبت خاصی برای وصال مجددش ندارم! اما چرا؟

نخستین امر به دیزاین باز می‌گردد که پس از فراگیر شدن گوشی‌های لمسی، تلاش سازندگان همگی در یک مسیر قرار گرفت و آن هم دادن فضای بیشتر به نمایشگر و البته بزرگ‌تر کردن آن بود. گوشی‌هایی که زمانی به خاطر بزرگی با عنوان فبلت نام گذاری می‌شدند، امروز از نظر اندازه بیشتر به یک شوخی می‌مانند و دیگر ترکیب شیشه و فلز در کنار رنگ‌های زیبا و خاص هم ترند متفاوتی در بازار نیست.

سخت‌افزارها به قدری قدرتمند شدند که رقابت‌شان بیشتر به عدد بنچمارک‌ها خلاصه شده و باتری‌ها هم آن چنان تفاوت خاصی در ظرفیت نداشته و تنها با افزودن بر میزان وات شارژر، سعی می‌کنند تا سریع‌تر برق را ببلعند و پیش صاحب خودشان بازگردند.

تنها بخشی که هنوز شاهد رقابت هستیم، دوربین است که هر ساله بر تعداد آن‌ها در پشت گوشی‌ها افزوده شده و احتمالا روزی می‌رسد که این سطح را با یک آبکش اشتباه بگیرید! قاعدتا ظرفیت این قسمت نیز همچون سایر بخش‌ها به پایان خواهد رسید و منحصر به ارقامی چون اندازه پیکسل بزرگ‌تر و زوم بیشتر در کنار وضوح بالاتر فیلم‌برداری می‌شود؛ پس چاره چیست؟

سامسونگ امسال در کنار معرفی سری گلکسی S20، گوشی زد فلیپ را هم معرفی کرد، یک گوشی با نمایشگر تاشو که به جز بخش طراحی تقریبا در تمامی مواردی از محصولی چون گلکسی S20 اولترا ضعیف‌تر است و با قیمت بالای خودش مقرون به‌صرفه هم به‌نظر نمی‌رسد، اما در کسری از دقیقه همه آن به فروش رفت! این امر به‌خوبی نشان داد که کاربران بیشتر از هرچیزی، تشنه یک طراحی تازه و جدا شدن از این گوشی‌های بزرگ با نمایشگرهای غول پیکر هستند، بایستی روحی تازه به کالبد محصولات پرچم‌دار دمیده شود و سامسونگ این راه را با گلکسی فولد آغاز و با فلیپ ادامه داد.

احتمال زیاد از سال‌های آینده شاهد ورود نسخه‌های خاص از این طراحی‌ها به محصولات رده پرچم‌داران نیز خواهیم بود تا دوباره روزی برسد که برای به‌دست گرفتن یک گوشی جدید، تپش قلب‌مان بالا رفته و تا مدت‌ها از دست گرفتنش، حس خوب تازه شدن را داشته باشیم.

طراحی و دیزاین: کاپیتان آمریکا!

در بخش قبل کلی سخنرانی کردم تا بگویم که طراحی گوشی‌ها نیاز به یک تغییر و تحول اساسی دارد اما خب تا رسیدن به آن نقطه هنوز کمی فاصله داریم؛ پس بهتر است به سراغ غول خوش قد و بالای خودمان برویم. سامسونگ گلکسی S20 اولترا یک گوشی خاص است که طبق روال معمول، خاص بودنش به دوربین آن باز می‌گردد.

اولین لحظه‌ای که این پرچم‌دار جدید را در دست گرفتم، هیکل بزرگ، وزن سنگین و از همه مهم‌تر ساختار عجیب دوربین آن حسابی خودنمایی می‌کرد. چهار دوربین به همراه فلش ال‌ای‌دی در یک قاب بزرگ مستطیل شکل همچون سپر کاپیتان آمریکا در جلوی S20 اولترا قرار گرفته‌اند و هر ضربه‌ای که بخواهد به آن وارد شود، بایستی از این قاب مستطیل شکل عبور کند!

وقتی شما یک گوشی با نمایشگر ۶.۹ اینچی به همراه باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپری دارید، پس وجود وزن ۲۲۲ گرمی هم چندان دور از ذهن نخواهد بود، امری که سبب می‌شد تا در استفاده‌های طولانی مدت، کم کم جلو بازوی قدرتمندی پیدا کنید و برای حفظ تناسب اندام، بهتر است با گوشی کمی هم پشت بازو بزنید!

کلید پاور در سمت راست قرار گرفته و در بالای آن دکمه یک‌پارچه صدا قرار دارد. خوشبختانه خبری از کلید اختصاصی بیکسبی نیست اما همین دکمه را اگر نگاه دارید، دوباره در جلوی چشمان‌تان ظاهر می‌شود، مگر آنکه عملکرد این کلید را در تنظیمات عوض کنید.

به علت وجود باکس بزرگ دوربین، وقتی S20 اولترا را بر روی سطح صافی چون میز قرار دهید، مانند خودرویی که در زیرش جک قرار گرفته، سطح بالایی آن کمی ارتفاع بیشتری به‌خود گرفته و با برخورد دست به آن، کاملا لق می‌زند. با آنکه به شخصه خیلی به داشتن کاور برای گوشی‌ها اعتقادی ندارم اما توصیه می‌کنم برای این پرچم‌دار جدید حتما از یک محافظ مناسب استفاده کنید. جثه بزرگ، وزن سنگین، باکس دوربین و نمایشگر رعنا سبب می‌شود تا اگر این انتقام جو در اثر کوچک‌ترین خطا از دست شما افتاده و پهن زمین شود، احتمالا اشک‌تان نیز به همراهش جاری شده و جرات نکنید گوشی ۱۴۰۰ دلاری را بردارید، چرا که این کاپیتان آمریکایی ما بدون یک سپر واقعی، شانس چندانی برای بقا در سقوط از ارتفاع ندارد!

نمایشگر: بیوه سیاه!

وقتی نمایشگر ۶.۹ اینچی گوشی با پنل داینامیک آمولد 2X، نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز، روشنایی فوق‌العاده و مشکی عمیق در جلوی چشمان‌تان ظاهر می‌شود، به یاد زیبایی بیوه سیاه در فیلم اونجرز خواهید افتاد (حیف که زنده نموند تا با گلکسی S20 اولترا آشنا بشه!).

نمایشگر هندست جدید سامسونگ در تست‌های موسسه دیسپلی میت موفق به شکستن 12 رکورد عملکردی و کسب رتبه +A شده است. این دستگاه در 5 مورد از رکوردهای 12 گانه خود موفق به کسب نمره “ایده‌آل‌تر از حد قابل تشخیص برای چشم” شده است!

نمایشگر جدید در مقایسه با انواع به‌کارگیری شده در گوشی‌های سری گلکسی S10 حدودا 14 درصد روشنایی بیش‌تری دارد. به‌علاوه این نمایشگر مجهز به حالت روشنایی بالا (High Brightness Mode) است که میزان خوانایی در محیط‌هایی با روشنایی متوسط و بالا را ارتقا می‌دهد. این مود امکان دستیابی نمایشگر به سطوح روشنایی 823 و 1342 نیتی را فراهم می‌کند.

همچنین روشنایی نمایشگر در محیط‌هایی با سطح نور پایین‌تر (در فضاهای غیرمسقف اما نه در زیر تابش مستقیم خورشید) نیز در مقایسه با گذشته به حداکثر میزان خود یعنی 20 هزار لوکس رسیده است. از سوی دیگر حالت Super Dimming Mode نیز با حفظ طیف رنگی کامل 24 بیتی، میزان روشنایی نمایشگر را به 2 نیت کاهش خواهد داد. با فعال‌سازی حالت نمایشگر همیشه روشن در فضاهای تاریک این رقم به 1 نیت کاهش خواهد یافت.

پنل داینامیک آمولد 2X مورد استفاده در گلکسی S20 اولترا در زمینه دقت رنگ حالات نمایشی sRGB و DCI-P3 موفق به ثبت رکورد شده است. همچنین این نمایشگر در زمینه دقت رنگ مطلق، کنتراست و دقت مقیاس روشنایی رکورددار است. این نمایشگر دارای بیشترین میزان دقت رنگ مطلق در میان کلیه صفحه نمایش‌های اسمارت‌فونی ارزیابی شده توسط موسسه دیسپلی میت تا به امروز محسوب می‌شود.

نرخ نوسازی 120 هرتزی یکی از بزرگ‌ترین پیشرفت نمایشگرهای جدید به‌شمار می‌رود. این مشخصه در کنار افزایش نرخ نوسازی تصویر به کاهش پرش‌های بصری تجربه شده توسط برخی کاربران کمک می‌کند (در وضوح +QHD غیر فعال می‌شود). نمایشگر گلکسی S20 اولترا در بردارنده کلیه پیشرفت‌های به دست آمده توسط صنعت نمایشگر طی 10 سال گذشته است. این نمایشگر همه امکانات اسمارت‌فون نکسوس وان در سال 2010 (یکی از نخستین گوشی‌های مجهز به نمایشگر اولد) تا پرچم‌دار امروزی گلکسی S20 را در خود جای داده است.

در کل به نمایشگر این انتقام جو نمی‌توان ایرادی را وارد دانست و تنها بخشی که من هنوز دوست ندارم، وجود حفره کوچک بالایی (محل قرارگیری دوربین سلفی) است که به نوعی هارمونی این بیوه سیاه را بر هم زده است، کاش مانند بسیاری از پرچم‌داران و حتی میان رده‌های امروزی، یک سلفی پاپ‌آپ و حتی مانند گلکسی A80 نمونه‌ای چرخان به جایش قرار می‌گرفت؛ اگر چه چرخاندن سپر کاپیتان آمریکایی از پشت به جلو، نیاز به موتوری توربو شارژ دارد!

سخت‌افزار: هالک شگفت انگیز!

وقتی شما چیپستی دارید که به کمک آن ویدیوهایی با رزولوشن 8K گرفته می‌شود، پس بدانید چه قدرتی در بطن دستگاه کار گذاشته شده و از همین الان کلاه‌تان را به افتخار این هالک شگفت انگیز از سر بردارید. طبق روال چند سال اخیر، سری گلکسی S با دو چیپست اسنپدراگون 865 و اگزینوس 990 عرضه می‌شود که خاورمیانه و ایران، منزل‌گاه اگزینوس است، پس به کالبدشکافی این چیپست قدرتمند می‌پردازیم.

کارآیی تراشه اگزینوس 990 جهش چشمگیر 20 درصدی را تجربه نموده است. این پدیده از به‌کارگیری CPU با پیکره‌بندی خوشه‌ای سه‌گانه ناشی می‌شود. این پیکره‌بندی از 2 هسته سفارشی سامسونگ، 2 هسته ARM Cortex-A76 با کارآیی بالا و 4 هسته کورتکس A55 با بهره‌وری بالا بهره خواهد برد. به‌علاوه این تراشه از پردازنده گرافیکی Mali-G77 ساخت شرکت ARM استفاده خواهد کرد. سامسونگ می‌گوید که این پردازنده نخستین GPU پیشرفته مبتنی بر معماری جدید Valhall به‌شمار می‌آید. همچنین بهره وری انرژی یا توان گرافیکی این پردازنده در مقایسه با گذشته 20 درصد ارتقا یافته است. این پدیده احتمالا برای طرف‌داران پر و پا قرص گیمینگ موبایلی بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود.

قابلیت هوش مصنوعی دستگاه از طریق واحد پردازش عصبی (NPU) دو هسته‌ای تامین ‌می‌شود. این تراشه امکان پردازش اعمال مرتبط با هوش مصنوعی بر روی دستگاه و بدون‌نیاز به یک شبکه یا سرور را فراهم می‌کند. بدین‌ترتیب اعمال مذکور به شکل سریع‌تر و ایمن‌تر قابل اجرا خواهند بود. به‌علاوه این مشخصه به ارتقای کارآیی سیستم تشخیص چهره مبتنی بر هوش مصنوعی و بهبود قابلیت تشخیص صحنه توسط دوربین‌ها کمک خواهد کرد. مشخصه تشخیص صحنه به منظور ثبت بهترین تصاویر ممکن بر اساس ماهیت سوژه و موقعیت آن از تنظیمات ویژه به‌صورت خودکار استفاده می‌کند. بر اساس اظهارات سامسونگ، “تراشه اگزینوس 990 و مودم اگزینوس 5123 برای به‌کارگیری در محصولات 5G پیشرفته و اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی کاملا سازگار هستند. این تراشه‌ها جهت کمک به جاه‌طلب‌ترین شرکت‌های بزرگ و کوچک در راستای دستیابی آن‌ها به اهداف و ارائه قابلیت‌های جدید به بازار طراحی شده‌اند.”

مودم 5G اگزینوس 5123 یکی از نخستین تراشه‌های مودمی تولید شده با استفاده از فرآیند 7 نانومتری EUV به‌شمار می‌رود. این تراشه از امواج هوایی میلی‌متری و کم‌تر از 6 گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند. بعلاوه مودم مذکور از استانداردهای 2G GSM/CDMA، 3G WCDMA ،TD-SCDMA ،HSPA و 4G LTE پشتیبانی خواهد کرد. با تجمیع 8 سرویس‌دهنده مخابراتی در بستر شبکه 5G، سرعت دانلود این تراشه در بستر شبکه‌های موج میلی‌متری و زیر 6 گیگاهرتز حداکثر به 7.35 و 5.1 گیگابیت‌برثانیه خواهد رسید. بعلاوه سرعت این تراشه در بستر شبکه 4G مجهز به مدولاسیون دیجیتالی 1024 QAM به 3.06 گیگابیت‌برثانیه می‌رسد. با توجه به این‌که حداکثر سرعت عملیاتی ثبت شده برای دانلود در بستر شبکه 5G معادل 3.67 گیگابیت‌برثانیه است (این رکورد توسط هواوی و شریک سوئیسی آن موسوم به Sunrise به ثبت رسیده است)؛ لذا به‌نظر می‌رسد که مودم 5G سامسونگ قادر به پشتیبانی از کلیه اشکال ترافیکی 5G خواهد بود. تکنیک تجمیع مخابراتی به‌معنای ترکیب 2 یا چند سرویس‌دهنده مخابراتی جهت ایجاد یک کانال داده‌ای بزرگ‌تر است. این ایده فضای بیش‌تری را جهت مدیریت ترافیک داده‌ای حجیم‌تر ارائه خواهد کرد؛ در نتیجه امکان انتقال داده‌ها با سرعت‌های بالاتر فراهم خواهد شد.

تراشه اگزینوس 990 از نرخ تبادل داده LPDDR5 با پهنای باند 550 مگابیت‌برثانیه و نمایشگرهایی با نرخ نوسازی 120 هرتزی پشتیبانی می‌کند. مشخصه‌ای که تجربه پیمایشی بسیار روان و نمایش بسیار سریع انیمیشن‌های ویدیویی بازی‌ها را به‌دنبال خواهد داشت. پردازنده سیگنال تصویر (ISP) به‌کارگیری شده در تراشه از حداکثر 6 سنسور تصویربرداری مستقل و پردازش عملکرد حداکثر 3 دوربین به‌صورت هم‌زمان پشتیبانی می‌کند. این ISP تصاویر ثبت شده توسط دوربین‌هایی با رزولوشن حداکثر 108 مگاپیکسل را پردازش خواهد کرد. پیش‌تر و در ماه آگوست، کمپانی سامسونگ در اقدامی نه‌چندان تصادفی از توسعه یک حسگر دوربین 108 مگاپیکسلی خبر داده بود که حال شاهد حضورش بر روی این انتقام جوی غول پیکر هستیم.

حالا این همه اصطلاحات فنی و غیر فنی را به یکدیگر بافتیم که چه بگوییم؟ اینکه گلکسی S20 اولترا با تجهیز به چنین چیپست پیشرفته‌ای در کنار 12 یا 16 گیگابایت رم، رسما یک هالک شگفت انگیز است و هیچ اپلیکیشن و بازی موبایلی در جهان وجود ندارد تا بتواند قدرت آن را به چالش بکشد. پس ما هم به جای آنکه خودمان را درگیر یک سری بنچمارک دست و پا گیر کرده و چشم انتظار رکورد شکنی آن بمانیم، کلی بازی ریختیم و از انجام آن‌ها در بالاترین کیفیت بر روی نمایشگر ۱۲۰ هرتزی لذت بردیم!

البته باید به دو مورد هم اشاره کرد! اول از همه اینکه هالک ما بی‌ظرفیت‌تر از ظاهر قدرتمندش است، یعنی ارایه نسخه پایه ۱۲۸ گیگابایتی برای محصولی با چنین قدرت بالا و توانایی فیلم‌برداری 8K که حجم بسیار سنگینی دارد، برای آن بسیار کم به‌نظر می‌رسد، چرا که این روزها حتی محصولات میان رده نیز چنین حافظه‌ای را در خودشان می‌بیینند و درست است که می‌توان با کمک کارت حافظه جانبی آن را افزایش داد، اما قاعدتا باید اسلات دوم سیم کارت را فدا کرد و از سمتی، به اندازه حافظه داخلی لذت نبرد! تهیه محصول ۵۱۲ گیگابایتی هم که یک خرج ۲۰۰ دلاری یعنی بیش از ۳ میلیون تومان را بر روی دست خریداری می‌گذارد که قاعدتا تا پیش از این تمام محتوای جیبش را برای خرید S20 اولترا هزینه کرده است. همچنین این هالک ما کمی هم زود رنج است و گاهی سریع داغ می‌کند! یعنی اگر تصمیم بگیرید که عملیات سنگینی چون فیلم‌برداری 8K را چند دقیقه‌ای ادامه دهید، بر رویش قادر به درست کردن نیمرو خواهید شد!

دوربین: مرد عنکبوتی!

درست است که پیش از این به باکس بزرگ دوربین لقب سپر کاپیتان آمریکایی را دادیم اما توانایی آن بسیار بیشتر از یک سپر ساده فلزی است و چشمان تیزبین این دوربین‌ها کاری می‌کند تا شما همچون مرد عنکبوتی، هر آن چیزی که در دور و برتان می‌گذرد، با دقت نظاره کرده و بهترین خاطرات را از آن‌ها شکار کنید.

دوربین اصلی به یک حسگر 108 مگاپیکسلی مجهز است. با استفاده از ترکیب پیکسلی 9 در 1، دوربین این گوشی می‌تواند تصاویری 12 مگاپیکسلی را با استفاده از پیکسل‌های 2.4 میکرومتری تهیه کند. این مهم یک معیار جدید را در زمینه عکاسی شب نوید می‌دهد. این دوربین از لرزش‌گیر اپتیکال تصویر (OIS) بهره برده و از یک دیافراگم f/1.8 نیز استفاده می‌کند.

دوربین تله‌فوتوی این گوشی از اولین لنزهای پریسکوپ سامسونگ استفاده می‌کند. این قطعه از یک حسگر 48 مگاپیکسلی تشکیل‌شده و این حسگر نیز از ترکیب 4 در 1 پیکسل بهره برده و تصاویری 12 مگاپیکسلی را به کاربران ارایه می‌دهد. سامسونگ می‌گوید که این گوشی زوم اپتیکال هیبریدی 10 برابری و  Super Resolution Zoom صد برابری را در خود جای داده است. لنز پریسکوپ نیز به قابلیت OIS مجهز است. اما زوم ۱۰۰ برابری S20 اولترا که بیشترین مانور سازنده بر روی چنین قابلیتی متمرکز شده، چگونه کار می‌کند؟

این قابلیت که اسپس زوم یا همان زوم فضایی نام دارد، امکان بزرگنمایی مافوق تصور 100 برابری هنگام عکس‌برداری یا ضبط ویدیو را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. یک تلسکوپ کوچک از چنین قابلیت بزرگنمایی برخوردار بوده و به‌کارگیری چنین مشخصه‌ای در یک اسمارت‌فون فراتر از حد انتظار است. اما چنین رقم بزرگی نبایستی موجب سردرگمی کاربران شود. در واقع گلکسی S20 اولترا قادر به اجرای بزرگنمایی اپتیکال 100 برابری بدون‌اتلاف نیست؛ بلکه با استفاده از تعداد زیادی ترفند نرم‌افزاری و سخت‌افزاری چنین سطحی از بزرگنمایی را ارایه می‌دهد.

گلکسی S20 اولترا تنها مدل خانواده گلکسی S20 است که از یک لنز پریسکوپی بهره می‌گیرد. این هندست مجهز به یک حسگر 48 مگاپیکسلی با قابلیت زوم اپتیکال تا سقف 4 برابر است. با این‌حال به لطف وجود مشخصه‌ای موسوم به Hybrid Optic Zoom کاربران بدون کاهش کیفیت تصاویر می‌توانند از قابلیت بزرگنمایی تا سقف 10 برابر استفاده نمایند. اگرچه این سبک از بزرگنمایی در واقع یک زوم کاملا اپتیکال محسوب نمی‌شود؛ اما سامسونگ ادعا می‌کند که با اعمال بزرگنمایی حداکثر 10 برابری، کیفیت تصاویر با افت قابل‌توجهی مواجه نخواهد شد. چنین ادعایی قابل باور است؛ چرا که پیش‌تر نیز شاهد عملکرد مناسب برخی دوربین‌های اسمارت‌فونی در این سطح از بزرگنمایی بوده‌ایم. اما عملکرد دوربین هنگام استفاده از زوم 30 برابری، 50 برابری و بالاتر به چه ترتیب است؟ مشخصه جدید Space Zoom در گلکسی S20 اولترا امکان استفاده از بزرگنمایی 100 برابری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ البته در خصوص سطح کیفی تصاویر در این‌حالت هیچ‌گونه ادعای قابل‌توجهی مطرح نشده است.

پیش‌تر شاهد عرضه گوشی‌هایی با قابلیت بزرگنمایی 20 یا 50 برابری بودیم؛ اما گلکسی S20 اولترا از مشخصه زوم 100 برابری برخوردار است. با این‌حال روش دستیابی به چنین سطحی از بزرگنمایی احتمالا به اندازه پیش‌بینی بسیاری از کاربران، انقلابی نخواهد بود. در واقع سامسونگ از همان ساز و کار مورد استفاده در دوربین پریسکوپی هواوی P30 پرو بهره گرفته است؛ الگویی که امکان بزرگنمایی 50 برابری را در اختیار کاربران پرچم‌دار هواوی قرار می‌داد. اکنون سامسونگ به منظور تحقق زوم 100 برابری صرفا از حسگرهای دوربین با رزولوشن بالاتر و سخت‌افزارهایی با توان پردازشی بیش‌تر بهره گرفته است.

سامسونگ با استفاده از 2 حسگر دوربین با رزولوشن بالا و تکنیک‌های پردازش تصویر بسیار قدرتمند به بزرگنمایی 100 برابری دست یافته است. به بیان ساده‌تر با عبور از مرز بزرگنمایی 10 برابری، گوشی به منظور بیشینه‌سازی توان بالقوه دوربین تله‌فوتو و حسگر 48 مگاپیکسلی جهت برش، افزایش وضوح و بهبود نتایج خروجی تا حدود زیادی روی روش‌های دیجیتالی و نرم‌افزاری تکیه می‌کند. اما با توجه به محدودیت‌های عملکردی الگوریتم‌های مورد استفاده، گلکسی S20 اولترا از داده‌های گردآوری شده توسط حسگر غول‌پیکر 108 مگاپیکسلی دوربین اصلی نیز بهره گرفته و جهت خلق نتیجه نهایی، این داده‌ها را با سایر اطلاعات تصویری ثبت شده توسط دوربین تله‌فوتو ترکیب می‌کند. دسترسی به داده‌های اضافی ثبت شده توسط این 2 حسگر و ترکیب آن‌ها امکان دستیابی گلکسی S20 اولترا به قابلیت بزرگنمایی فضایی را فراهم می‌کند.

با توجه به کیفیت تصاویر منتشر شده تا به این لحظه می‌توان اعلام کرد که تصاویر ثبت شده با زوم 100 برابری به اندازه سایر تصاویر با سطوح بزرگنمایی پایین‌تر واضح نیستند؛ با این‌حال این تصاویر کماکان چشمگیر بوده و وجود چنین قابلیتی در یک اسمارت‌فون یقینا جالب‌توجه است. در دنیای عکاسی ارقام بزرگ‌تر، توصیف‌کننده کلیه واقعیت‌ها نیستند؛ لذا مقایسه قابلیت‌های بزرگنمایی فوق‌العاده گلکسی S20 اولترا با قهرمان فعلی این حوزه یعنی هواوی P30 پرو یقینا جالب‌توجه خواهد بود. برای همین تصمیم گرفتیم که این قابلیت فوق را با پرچم‌دار قبلی هواوی که تا نهایت ۵۰ برابر قادر به زوم کردن است، برای‌تان به مقایسه بگذاریم که در ادامه آن را مشاهده می‌کنید (روز ثبت تصاویر متفاوت است).

[twenty20 img1=”292354″ img2=”292305″ offset=”0.5″ hover=”true”]

[twenty20 img1=”292355″ img2=”292306″ offset=”0.5″ hover=”true”]

[twenty20 img1=”292356″ img2=”292307″ offset=”0.5″ hover=”true”]

[twenty20 img1=”292357″ img2=”292308″ offset=”0.5″ hover=”true”]

[twenty20 img1=”292358″ img2=”292309″ offset=”0.5″ hover=”true”]

دوربین اولتراواید 12 مگاپیکسلی و حسگر DepthVision دو دوربین دیگر این اسپایدر من هستند. قابلیت Single Take به‌صورت همزمان از دید تمامی دوربین‌ها به عکس‌برداری پرداخته و با استفاده از هوش مصنوعی، بهترین عکس را نگاه می‌دارد. در ادامه نمونه عکس‌های شکار شده را مشاهده می‌کنید.

همچنین توانایی عکس‌برداری در شب با مود ویژه آن یکی از قابلیت‌های S20 اولترا است که البته بسته به نور محیط به طور معمول هفت ثانیه‌ای بایستی بدون تحرک بایستید تا تصویر گرفته شود، اما اگر از این مود هم بهره نگیرید باز کیفیت عکس برداشته شده همچنان قابل قبول است و نسبت به چشم انسان، جزئیات بیشتری را مشاهده می‌کنید (بالاخره چشم عنکبوتی دارد!). در تصویر زیر، دو عکس یکی با حالت شب و دیگری بدون آن و البته با کمک هوش مصنوعی، در تاریکی گرفته شده‌اند.

[twenty20 img1=”292351″ img2=”292352″ offset=”0.5″ hover=”true”]

همان طور که پیش از این اشاره کردیم، این گوشی می‌تواند به ضبط ویدیوهای 8K پرداخته و شما می‌توانید این ویدیوها را با کسانی که از تلویزیون‌های 8K استفاده می‌کنند، به اشتراک بگذارید. با بهره‌گیری از Super Steady 2.0 که ثباتی همانند ریل‌های فیلم‌برداری را به ارمغان می‌آورد، سامسونگ نوید یک فیلم‌برداری حرفه‌ای را می‌دهد. البته این مورد غیر از حالت 8K است که حجم ویدیوهاش نیز بالاست و در نمونه‌ای که گرفتیم، برای یک دقیقه در حدود ۶۰۰ مگابایت شد، گوشی هم به شدت در این زمان داغ کرده و لرزش‌گیر هم تقریبا عمل نمی‌کند! پس با این حساب بهتر است بیخیال شده و به سراغ همان فول اچ‌دی و یا نهایت 4K برویم تا از لرزش‌گیر پیشرفته این انتقام جوی خودمان هم حسابی لذت ببریم.

دوربین سلفی 40 مگاپیکسلی یکی دیگر از نقاط قوت این گوشی است. حسگر مجهز به وضوح بالاتر ترکیب پیکسلی 4 در 1 را فراهم کرده و وضوحی 10 مگاپیکسلی و پیکسل‌هایی 1.4 میکرومتری را به ارمغان می‌آورد. این دوربین نسبت به دوربین سلفی گوشی‌های S20 و S20 پلاس (که از دوربین سلفی پایه 10 مگاپیکسلی بهره می‌برند) کیفیت تصویر بهتری را ارایه می‌دهد. بدون در نظر گرفتن گوشی‌هایی که از دوربین اصلی به‌عنوان دوربین سلفی استفاده می‌کنند، تا به این لحظه این بیشترین وضوح در یک دوربین سلفی جداگانه است.

مالتی مدیا: کاپیتان مارول

قاعدتا وقتی شما یک نمایشگر ۶.۹ اینچی تمام صفحه با بالاترین کیفیت، پشتیبانی از +HDR 10 و فناوری داینامیک AMOLED 2X دارید، از همان ابتدا می‌دانید که شاهد بهترین کیفیت در هنگام تماشای فیلم و کلیپ بر رویش خواهید بود. از آنجایی که نسبت ابعاد هم به ۲۰ به ۹ رسیده است، پس تنها یک قدم تا رسیدن به ابعاد استاندارد ۲۱ به ۹ در فیلم‌سازی باقی مانده و با کمی اراده و نردبان‌تر کردن گوشی‌ها، به این مهم دست خواهید یافت!

اما کیفیت صدا چطور؟ برای این منظور یک کلیپ ویدیویی را بر روی گوشی گذاشتم، صدا را تا انتها افزایش و گوش فرا دادم! در هنگام پخش صدا بسیار بلند بود و اگرچه نباید هر بلندی را با کیفیت دانست اما حداقل قابل قبول به‌نظر می‌رسید و گلکسی S20 اولترا به نوعی یک اسپیکر پرتابل استریو هم محسوب می‌شود (برای جمع‌های دو سه نفره!).  محل قرارگیری اسپیکر دوم هم بسیار جالب است، چرا که در لبه بسیار باریک بالایی قرار گرفته، جایی که برای یافتنش کمی باید از چشمان خودتان کار بکشید.

در بخش گوش دادن به هدفون اگر قصد دارید از محصولات دیجیتالی و با سیمی استفاده کنید، یک تابلوی ورود ممنوع را در پایین S20 اولترا خواهید دید و این بدان معناست که سامسونگ در سری S خودش هم رسما به جرگه حذف کنندگان این درگاه پیوست تا بلکه آه کاربران را با فروش بیشتر ایربادزهایش جبران کند! البته یک نکته را هم باید در نظر گرفت، در جعبه گوشی، هدفون‌های با کیفیت AKG با پورت تایپ سی قرار گرفته‌اند و از آنجایی که این روزها اکثر پرچم‌دارن از شارژ بی‌سیم هم پشتیبانی می‌کنند، پس نمی‌توانیم غر بزنیم که یا باید از هدفون استفاده کنیم یا شارژر!

باتری: ثور، خدای صاعقه!

گلکسی S20 اولترا با دارا بودن حجم ۵۰۰۰ میلی‌آمپری بر قله حجیم بودن باتری‌های پرچم‌دار سامسونگ می‌ایستد، البته با توجه به ابعاد بزرگ‌تر نمایشگر نسبت به اسلاف پیشین، این ظرفیت چندان هم دور از ذهن نیست با این حال با توجه به ضخامت ۸.۸ ملی‌متری (سپر کاپیتان آمریکا را فاکتور بگیرید!)، بایستی جا دادن این باتری پر حجم در بطن دستگاه را هم ستود.

با توجه به فناوری نمایشگر و مصرف بهینه چیپست، انتظار کارایی خوبی هم از این باتری می‌رود. در تست‌های انجام شده، انتقام‌جوی ما می‌تواند تا بیش از ۱۸ ساعت به پخش مداوم ویدیو پرداخته (با روشنایی 50درصد) و نصف روز را هم به‌صورت متوالی با آن وب‌گردی کرد. البته این برای زمانی است که نرخ رفرش نمایشگر بر روی ۶۰ باشد و با تغییر آن به ۱۲۰ هرتز، تا ۲۰ درصد از ظرفیت باتری صرف این خوشگذرانی بیشتر خواهد شد.

نکته جالب دیگر برای پرچم‌دار غول پیکر سامسونگ، استفاده از شارژر سریع 25 واتی در جعبه و 45 واتی خارج جعبه است! البته این خارج جعبه را بایستی دست به جیب شده و جداگانه بخرید اما در تست‌های انجام شده همین نمونه 25 واتی به‌قدری خوب عمل می‌کند تا نخواهید به جیب مبارک فشار بیاورید. در تست‌های انجام شده در طی 30 دقیقه، این باتری حجیم نزدیک به دو سوم شارژ می‌شود که رقمی عالی‌ست. برای کامل شدن شارژ با توجه به آنکه در درصدهای بالاتر جهت ایمنی، این پروسه مقداری کندتر می‌شود، بایستی کمی بیشتر از یک ساعت را تحمل کنید.

گلکسی S20 اولترا از فناوری یو‌اس‌بی پاور دلیوری 3.0 هم به‌خوبی پشتیبانی می‌کند، برای همین پاور بانک‌های مجهز به این تکنولوژی، یک گزینه عالی جهت شارژ سریع دستگاه بوده و از طرفی قابلیت پشتیبانی از شارژ سریع بی‌سیم 15 واتی هم برایش فراهم شده تا در کل اگر قصد شارژ کردن گوشی را گرفتید، مهلت انتظارتان کم‌تر شده و سریع‌تر از قبل به محصول دلبندتان برسید. راستی، همچون پرچم‌دار قبلی سری S می‌توان از آن به عنوان یک پاور بانک بی‌سیم با حداکثر سرعت 9 وات هم بهره برد و در واقع شما صاعقه ثور را همه‌جا با خودتان به همراه دارید!

سایر امکانات: دکتر استرنج!

اگر به دنبال امکان عجیب و غریب اضافه در گلکسی S20 اولترا می‌گردید، باید بگوییم این محصول در دو نسخه با حافظه‌های داخلی 128 و 512 گیگابایت عرضه می‌شود که البته دومین مورد با ۱۶ گیگابایت رم ارایه خواهد شد. نسخه اندروید استفاده شده بر روی دستگاه، اندروید ۱۰ است و اینترفیس معروف سامسونگ یعنی وان با نسخه دوم خودش هم بر روی چهره گوشی کشیده شده است. این گوشی عجیب و غریب بر خلاف نوت ۱۰ پلاس از نسخه با حافظه یک ترابایتی بهره نمی‌برد و کارت حافظه تنها راه شما جهت افزودن به حافظه داخلی آن است.

سنسور اثر انگشت هم که این روزها دیگر به زیر نمایشگر منتقل شده و برای همین نه از آن حفره‌های قبلی در پشت گوشی خبری است و نه حتی سنسورهای خاص برای تشخیص عنبیه چشم و همه چیز بدان سپرده شده تا با حرکتی لوکس و نمادین، انگشت خودتان را بر روی صفحه کشیده و این حسگر اولترا سونیک (اسمش هم باکلاسه!) به‌صورت سه‌بعدی تصویر زیبای انگشت شما را مجسم کرده و اجازه ورودتان را صادر کند. عملکرد این سنسور خوب است اما هنوز آن سرعتی که پیش از این به‌صورت فیزیکی در پشت گوشی‌ها درج می‌شد، بر روی این مدل دیده نمی‌شود. در واقع بیشتر یک سوسول بازی است و به‌شخصه هنوز آن حفره‌های پشت گوشی را بیشتر دوست دارم!

همچنین بر روی این گوشی از جدیدترین استاندارد در سیستم وای‌فای یعنی ax هم استفاده شده و در کنار آن شاهده استفاده از لایسنس IP68 هستیم که نشان از مقاومت در برابر آب و گرد و غبار دارد. از نظر رنگ‌بندی، S20 اولترا ظاهرا با کمبود رنگ در خمره روبه‌رو شده و فقط دو رنگ طوسی و مشکی از آن موجود است، رنگ‌هایی که هیچ‌گونه اثری از آن تلورانس‌های زیبا در سایر محصولات قبلی سامسونگ برای‌شان دیده نمی‌شود و همچون چهره عبوس دکتر استرنج در فیلم انتقام جویان، ظاهری خشک و نچسب دارد!

سخن پایانی: من مرد آهنی‌ام!

اگر بخواهیم وزن S20 اولترا را هم فقط ملاک قرار دهیم، باید گفت که این گوشی می‌تواند مرد آهنی (با احتساب وزن زره!) باشد، البته بعید به‌نظر می‌رسد که استحکام آن را در سقوط‌هایش داشته باشد اما با تجهیز به انواع و اقسام فناوری‌های روز در کنار دوربینی که شاید بر روی هیچ محصول دیگری نبینید، خودش را تونی استارک گوشی‌های امروزی معرفی می‌کند.

داستان تصاحب این انتقام جو زمانی دشوار می‌شود که بدانید قیمت آن در نسخه پایه، رقم باورنکردنی ۱۴۰۰ دلار است! یعنی با قیمت ارز امروزی و محاسبه عوارض ورود، این انتقام جوی کره‌ای بهایی بالاتر از ۲۴ میلیون تومان خواهد داشت که نشان از گرفتن انتقامی سخت از جیب شما دارد! اما اگر شما به‌قدری توانمند هستید که چنین رقمی را پرداخت کنید، قاعدتا صاحب یکی از بهترین یاران گروه اونجرز شده‌اید که در مبارزه با تمام پرچم‌داران دیگر، آن‌ها را در تمام بخش‌ها به چالش خواهد کشید و تانوس زمانه را به‌شدت سرکوب می‌کند؛ البته به شدت مراقب باشید که هیچ‌گاه از دستان‌تان بدین راحتی جدا نشود و زره آهنین را همیشه بر تن داشته باشد، وگرنه به سرنوشت تونی استارک در پایان دچار خواهد شد!

9 در مورد “بررسی سامسونگ گلکسی S20 اولترا: انتقام جو!”

  1. با سلام و وقت بخیر
    من نوت ۲۰ اولترا را دارم ولی با احتساب این بررسی ظاهرا اولترا ۲۰ بهتر میلاشد،هر چند که دوستان بسیاری در این حرفه نوت ۲۰ را بهتر از اولاترا۲۰ میدانتد!
    جناب گلکار نظر شما چیست؟
    با تشکر فراوان

    1. مجتبی مسکینی

      سلام وقت بخیر
      تفاوت اصلی این دو به نحوه استفاده شما از گوشی مربوط میشه. در حالت کلی اگه از قلم گوشی استفاده خاصی ندارید، معمولا پرچمدارهای سری S نسبت به نوت انتخاب بهتری برای خرید هستند

  2. سامسونگ باید این امکانات خوب را در قالب بدنه و طراحی نوت ۱۰ پلاس بیرون میداد انصافاً از لحاظ طراحی و زیبایی هیچ حرفی واسه گفتن نداره این گوشی

  3. به هیچ وجه ارزش خرید با قیمت ۲۴ میلیون رو نداره نهایتش قیمتش باید ۱۰ الی ۱۲ میلیون تومان باشه هر کسی به قیمت ۲۴ میلیون تومان این گوشی را بخره بیشتر از ۱۰ میلیون تومان ضرر خواهد کرد در آینده ای نزدیک!!!!

  4. به نظر من بهترین گوشی از همه نظر هواوی پی ۴۰ هستش مرحله بعد به نظرم شیائومی می ۱۰پرو هستش ، هم دوربین و‌هم کیفیتش فوق العادس و هم قیمت به مراتب کمتری داره

    6
    7
  5. مهم نیست باور کن

    من یه بدبختم که نمیتونه انتقام جو بخره..بزار ثروتمندا مثل همیشه انتقامشون بگیرن با نابود کردن ارزوهای دیگران و رسیدن به ارزوهای خودشون

    2
    17
  6. خسته نباشید.بررسی بسیار متفاوت و جامعی بود….
    جناب گل کار S20 Ultra از لحاظ کیفیت و بلندی صدای اسپیکرها بهترین گوشی بازار هست یا نه ؟!

    2
    7
  7. از لحاظ طراحی نوت ۱۰ پلاس بهتر از این بود ولی از لحاظ صفحه نمایش و سرعت گوشی و حتی دوربین اس ۲۰ اولترا بهتره

    3
    11

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH