بررسی سامسونگ گلکسی نوت 10 پلاس: منشور رنگی!

جدیدترین محصول سامسونگ یعنی گلکسی نوت 10پلاس را بایستی بزرگ‌ترین، قوی‌ترین و گران‌ترین پرچم‌دار این کمپانی دانست که سازنده تلاش داشته با بهبود نقاط قوت قبلی و پوشش برخی از ضعف‌ها، تبدیل به برترین اسمارت‌فون کره‌ای‌ها شود.

چندی پیش برای شما جعبه گشایی و نگاه اولیه به نوت 10 پلاس را انجام دادیم و حال نوبت به بررسی تخصصی آن رسیده تا از خصوصیات این بلند قامت خوش رنگ و لعاب بیشتر گفته و البته اگر ضعف و کاستی هم دارد، بیان کنیم. با آی‌تی‌رسان و بررسی تخصصی گلکسی نوت 10 پلاس همراه باشید.

جانشین نوت 9: گلکسی نوت 10 یا نوت 10 پلاس؟

قبل از شروع رسمی بررسی، ابتدا این سوال را بایستی مطرح کرد که جانشین واقعی گلکسی نوت 9 کدام گوشی است؟ سامسونگ پس از تولید 8.5 سری از نوت برای نخستین بار از دو محصول در این رده رونمایی نمود که بسیاری را به این فکر انداخت چرا و به چه هدفی چنین کاری انجام شده است. شاید ذهن‌تان مشغول استفاده از عدد 8.5 سری نوت هم شده باشد که در توضیح آن باید اشاره کنیم که سامسونگ به‌خاطر هم‌سان سازی رده نوت با سری S، رسما نوت 6 را هیچ‌گاه تولید نکرد و یک راست به سراغ نوت 7 رفت، با این حساب 9 سری نوت تا به الان داشتیم و چرا گفتیم 8.5 تا؟ چون گلکسی نوت 7 همان محصولی شد که به علت آتش گرفتن، سامسونگ چاره‌ای جز جمع‌آوری‌اش پیدا نکرد و به‌جز تعدادی محدود، کسی رنگش را در بازار ندید و بدین سبب آن را نیم بند حساب کردیم!

حالا برگردیم به سراغ سوال اصلی، چرا سامسونگ دو گوشی نوت تولید کرده است (نسخه 5G را فاکتور گرفتیم)؟ مطمئنا اگر این سوال را از مدیران سامسونگ بپرسید، جواب شما را با توجه به نیاز بازار و دادن تنوع به محصولات‌شان عنوان خواهند کرد که در ظاهر درست است اما وقتی سیاست قیمت‌گذاری را هم بنگریم، متوجه نکته ریزی می‌شویم که موجب سود بسیار خوبی برای کره‌ای‌ها خواهد شد. گلکسی نوت 9 سال گذشته با بهایی در حدود قیمت نوت 10 استاندارد عرضه شد اما مشخصات نوت 10 پلاس برای جانشینی آن بسیار منطقی‌تر است. تنها کافی‌ است نگاهی به تفاوت نوت 9 با نوت 10 بیاندازید و در کمال شگفتی متوجه شوید که نوت 10 حتی در برخی موارد دارای کاستی‌هایی نیز نیز نسبت به محصول قدیمی‌تر است! مثلا وضوح تصویر گوشی در نوت 10 کم‌تر شده و از طرفی اسلات کارت حافظه نیز ندارد، امری که در گلکسی نوت 9 و البته نوت 10 پلاس هر دو وجود دارد.

در واقع بایستی اذعان کرد که یکی از اهداف اصلی سامسونگ، بالا بردن قیمت رده نوت بوده که با تردستی این کار را کرده اما خب قاعدتا این مدل از شعبده بازی اگر وارد آمریکن گات تلنت و یا حتی عصر جدید خودمان هم می‌شد، در همان ابتدا 4 چراغ قرمز از داورها می‌گرفت! حداقل برای خریداران خیلی بهتر می‌شد اگر سامسونگ به این دو گوشی جدیدش عنوان‌های گلکسی نوت 10 لایت و نوت 10 استاندارد را اتلاق می‌کرد و کمی با جیب خریدارانش بیشتر مدارا می‌نمود، امری که با نگاه به سیاست سایر کمپانی‌ها متوجه می‌شویم که هیچ‌کدام در پیش نگرفته و همگی از اپل تا هواوی و حتی شیائومی، بر همین طبل گران‌تر شدن به‌واسطه افزودن عناوینی چون پرو و پلاس می‌کوبند.

برویم سراغ بررسی گلکسی نوت 10 پلاس و ببینیم چه چیزی در چنته دارید.

تفاوت‌های گلکسی نوت 10 با نوت 10 پلاس چیست؟

آخ باز هم فراموش کردیم که قبل از شروع این بررسی به تفاوت دو محصول عرضه شده در رده نوت 10 اشاره کنیم. قاعدتا اصلی‌ترین مورد در این بین،‌ سایز دو گوشی است که یکی با نمایشگر 6.8 اینچی و دیگری با سایز 6.3 اینچی عرضه شده است. پس با این حساب طول، عرض و وزن دو گوشی متفاوت بوده اما ضخامت یکسانی دارند. از سوی دیگر همان طور که پیش از این اشاره کردیم، وضوح تصویر نوت 10 پلاس بیشتر بوده و QHD‌ است اما نوت 10 بر روی فول اچ‌دی می‌ایستد. باید به این نکته اشاره کرد که چشمان شما خیلی بعید است تفاوت خاصی را بین آن‌ها تشخیص دهد مگر آنکه جای عینک بر روی چشمان خودتان میکروسکوپ بزنید!

تفاوت بعدی در حجم باتری‌هاست که نوت کوچک‌تر از باتری 3500 میلی‌آمپری و نوت بزرگ‌تر از 4300 میلی‌آمپری استفاده می‌کند اما باید دقت کرد که اندازه بزرگ‌تر نمایشگر و وضوح تصویر بیشتر در نسخه پلاس، به احتمال زیاد بخش زیادی از این تفاوت 800 میلی‌آمپری را خواهد بلعید! پس باز هم خیلی نباید به به این بخش نیز همچون نمایشگر با دیده حسرت نگریست.

خب اگر خوشحال هستید که می‌توانید 150 دلار تفاوت قیمت این دو گوشی را صرفه‌جویی کنید، وقت آن رسیده که به شما تلنگری زده و به سراغ ۳ تفاوت مهم‌تر برویم. نخست توانایی پشتیبانی از کارت حافظه جانبی برای نوت 10 پلاس است که در نوت 10 با یک عدد شست (بی‌ادبی آن می‌شود بیلاخ!) جایگزین شده است! مورد دوم به استفاده از دوربین TOF (تف نیست!) یا تایم آو فلایت، جهت تشخیص بهتر و سریع‌تر عمق برمی‌گردد که نوت 10 پلاس را تبدیل به یک گوشی 4 چشم کرده اما نوت 10 باید همان 3 چشم قبلی مانند گلکسی S10 پلاس را حفظ کند. سومین نکته هم وجود 12 گیگابایت رم است که برای صرفه‌جویی کنندگان 150 دلار، این رقم به 8 گیگابایت محدود می‌شود. با این حساب، یا باید سر کیسه را شل‌تر کرده و پول بیشتری بدهید و یا آنکه از همان نوت 10 با سایزی کوچک‌تر (و شاید هم دوست‌داشتنی‌تر) استفاده کنید.

این بار به صورت جدی قصد ورود به بررسی نوت 10 پلاس را داریم، کمربندها را سفت بسته تا به کنکاشی جدی از این خوش روی کره‌ای بپردازیم.

طراحی: تنها به رخ زیبایم بنگر!

روندی که در طی چند سال اخیر دایما در حال تکرار و کامل‌تر شدن است، تسخیر درصد بیشتری از بخش جلویی دستگاه توسط نمایشگر بوده تا جایی که احتمالا رقم 100درصد را سازندگان به‌دست آورده و دست از سر کاربران‌شان بردارند! احتمالا به خودتان می‌گویید که این امر اتفاق مثبتی بوده و علاوه بر زیبایی، کارکرد مناسبی را هم دارد، اما واقعا چنین است؟

زمانی در روزگاران دور که گوشی‌های به اصطلاح لمسی در حال زیاد شدن در بازار بودند، به‌قدری حاشیه در اطراف نمایشگر دیده می‌شد که اگر دو دستی آن‌ها را می‌گرفتید، همچنان جا برای گذاشتن پاهای‌تان در بالا و پایین گوشی نیز وجود داشت، بدون آنکه مزاحم تاچ شما شود! ولی امروزه بایستی گوشی را طوری بگیرد که مبادا بند انگشت کوچک‌تان موجب یک لمس ناخواسته شود یا کف دست چپ شما عمل تاچ انگشت راست را مختل نماید! در واقع این امر با آنکه باعث زیبایی و استفاده بهینه از فضا شده ولی در راحتی عملکرد کاربری تاثیراتی منفی هم خواهد داشت که اکثریت خیلی بدان توجه نمی‌کنند، اما ما کردیم!

سامسونگ با توجه به لبه‌های خمیده در پرچم‌دارانش، مدت‌هاست که حاشیه را از این دو سمت حذف کرده و حال نمایشگر در حال پیشروی به سمت بالا و پایین دستگاه دیده می‌شود. این کار سبب شده تا نسبت نمایشگر به بدنه رقم تحسین برانگیز 91 درصد شود و البته تا زمانی‌که سازندگان به 100 نرسند، بایستی شاهد افزایش این عدد باشیم تا بلکه حس پیشرفت را به این وسیله بهتر درک کنیم.

نگاهی به نوت 10 پلاس به شما نشان می‌دهد که یک کلید از روی دستگاه پر زده و آن چیزی نیست جز دکمه اختصاصی بیکسبی که فکر می‌کنم به جز طراحش، کسی برای آن دلتنگ نخواهد شد! در سمت راست بیابان برهوت است و در مقابل، دکمه پاور و کلید یکپارچه صدا قرار دارند. البته طراح بیکسبی در اینجا باز هم شیطنتی به خرج داده و اگر دکمه پاور را نگاه دارید، باز هم با بیکسبی خوش صدا روبه‌رو می‌شوید! اما این قابلیت را هم می‌توانید کاملا حذف کرده تا دست وی را از هرگونه بیکسبی بازی تهی سازید. فقط این نکته برایم عجیب بود که چرا طراح گوشی کمی خلاقیت به خرج نداده و کلید پاور را به سمت راست منتقل نکرده است تا پیدا کردن آن نیز ساده‌تر بوده و به‌صورت اشتباه با دکمه صدا گرفته نشود (و یا صدا با آن اشتباه شود!).

در بالا محل ورودی سیم‌کارت قرار دارد و از آنجایی که نوت 10 پلاس قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه جانبی را همچنان داراست، پس اسلات آن را نیز مشاهده می‌کنید. میکروفن ریزی هم در کنارش تعبیه شده به همراه سوراخ ریزی که هر چه نگریستیم، ندانستیم که چیست! در پایین به محل ورودی قلم S، پورت شارژ تایپ C و اسپیکر برخورد می‌کنیم. جای یک حفره هم پس از سال‌ها خالی‌ست و آن چیزی نیست جز جک استاندارد 3.5 میلی‌متری! نمی‌دانم چرا سازندگان انقدر با این جک سر ناسازگاری دارند و در روزگاری که به هر دلیلی یک دوربین به پشت گوشی اضافه می‌کنند و یا به قدری میکروفن می‌گذارند که گوشی شبیه به آبکش می‌شود، اما اصرار دارند که این حفره پر کاربرد را بردارند و سامسونگ هم پس از سال‌ها مقاومت در برابر این خواسته ناکجا آبادی، بالاخره آن را برداشت تا اپل لبخند به لب بگوید که این چاهی‌ست که من کنده‌ام و همه سازندگان در حال سقوط به آن هستند!

گوشی را که به پشت بر می‌گردانیم، بسته به نور محیط و زاویه‌ای که گلکسی نوت 10 پلاس را گرفته‌اید، عکس العمل شما می‌تواند متفاوت باشد. در واقع رنگ‌بندی خاص و متفاوتی که در هر زاویه خاص مانند منشور نوری نیوتن رنگ به رنگ می‌شود، کاربر را شیفته خودش کرده و حداقل بهانه‌ای برای ارتقای گوشی قبلی را به او خواهد داد، البته اگر ریسک عدم استفاده از قاب محافظ را به جان بخرد. دوربین این بار به‌صورت عمودی چیده شده که به شخصه آن را از فرم افقی در کادر مستطیلی قبلی بیشتر می‌پسندم و با اینکه می‌توان کمی انگ تقلید را بدان چسباند اما حداقل ظاهر مدرن‌تری گرفته است. فلش و دوربین TOF هم در کنار سنسورهای اصلی دیده می‌شوند و نام سامسونگ همچون میتی کمان در میانه دستگاه می‌درخشد.

اگر بخواهیم نوت 10 پلاس را با گلکسی نوت 9 مقایسه کنیم، از نظر ابعاد کلی بسیار به یکدیگر شبیه هستند و نوت 10 پلاس تنها 0.4 میلی‌متر در ارتفاع و 0.8 میلی‌متر در عرض دارای اندام بزرگ‌تری بوده ولی در عوض ضخامت آن از 8.8 میلی‌متر به 7.9 رسیده و وزنش نیز 5 گرم کاسته شده است. تمام این موارد با علم به این موضوع حاصل شده که نمایشگر 0.4 اینچ بزرگ‌تر بوده و باتری هم با 300 میلی‌آمپر افزایش ظرفیت به رقم تحسین برانگیز 4300 میلی‌آمپر رسیده است.

کیفیت ساخت گوشی را هم باید یک نمونه پریمیوم (خارجی بسیار با کیفیت) دانست که البته در اکثر پرچم‌داران امروزی به‌خاطر همان ترکیب آشنای شیشه با فریم فلزی، دیگر هیجان انگیز و خاص نیست و صرفا به شما می‌گوید که از داشتنم لذت ببر اما مغرور نشو؛ چون باقی پرچم‌داران نیز همین هستند!

نمایشگر: بزرگ، عالی اما 60 هرتز!

زمانی که وان پلاس گوشی با نمایشگر 90 هرتزی را به بازار عرضه کرد، بسیاری انتظار داشتند که سامسونگ نیز دست به چنین کاری زده و اگر از دیسپلی 120 هرتزی استفاده نکند، حداقل نرخ به‌روز رسانی آن را به 90 برساند که زهی خیال باطل، چرا که همان 60 قبلی است! البته این نرخ به‌روز رسانی نمایشگر آن قدرها که بر روی کاغذ می‌بینید، اهمیت ندارد و شاید اگر جای 60 هرتز سامسونگ از 60 هزار هرتز (مدل علمی تخیلی!) هم استفاده می‌کرد، شما تغییر بسیار خاصی را باز مشاهده نمی‌کردید و مانند همان گزینه تعداد پیکسل‌ها، به دقت بالا و لوازم جانبی خاصی جهت تشخیص این تمایز احتیاج داشته باشید.

نوت 10 پلاس یک نمایشگر داینامیک AMOLED با وضوح تصویر 1440 در 3040 پیکسل دارد که خود سازنده توصیه می‌کند از وضوح فول اچ‌دی پلاس بهره بگیرید، چرا که در این صورت مصرف باتری کاهش یافته و از طرفی باز هم چشمان شما تفاوت خاصی را شاهد نیستند. در واقع تولید کنندگان با آنکه این روزها به درجه‌ای از پیشرفت رسیده‌اند که حتی می‌توانند یک نمایشگر 8K را هم بر روی گوشی‌ها کار بگذارند، متوجه بیهودگی این افزایش شده و می‌دانند که استفاده از موتور جمبو جت بر روی یک ماشین سواری، قبل از آنکه سرعتش را بالا ببرد، آن را خواهد پوکاند. پس عملا هیچ حاصلی برای نمایشگر در وضوح تصویر بالاتر به جز مصرف بیشتر باتری و گران شدن نخواهد داشت، پس بهتر است سازندگان این فناوری را حداقل برای گوشی‌های با نمایشگر تاشو کنار بگذارند که به خاطر سایز بزرگ، افزایش تعداد پیکسل‌ها باز تا حدی قابل لمس باشد.

شاید با خودتان بگویید که این چقدر حرف می‌زند و بیاید درباره نمایشگر گلکسی نوت 10 پلاس صحبت کند! پس چاره‌ای جز گوش دادن ندارم و می‌گویم که از نظر کیفیت، به‌قدری پرچم‌دار سامسونگ عالی است که می‌تواند اشک شوق را از چشمان شما جاری کرده و در حالی‌که با خود می‌گویید مگر بهتر از این هم می‌شود، برای این دسیپلی 6.8 اینچی و سازنده‌اش درود بفرستید. عملکرد نمایشگر در زیر نور آفتاب هم در سطح بسیار مطلوبی قرار گرفته و ماکسیمم روشنایی آن در حالت اتوماتیک تا نزدیک به 800 نیت نیز می‌رسد، رقمی که به‌صورت دستی فقط تا نیمی از آن افزایش می‌یابد.

سنسور اثر انگشت هم که این روزها دیگر به زیر نمایشگر منتقل شده و برای همین نه از آن حفره مربعی شکل پشتی خبری است و نه حتی اسکنر عنبیه چشم و همه چیز بدان سپرده شده تا با حرکتی لوکس و نمادین، انگشت خودتان را بر روی صفحه کشیده و این حسگر اولترا سونیک (اسمش هم باکلاسه!) به‌صورت سه‌بعدی تصویر زیبای انگشت شما را مجسم کرده و اجازه ورودتان را صادر کند.

محل قرارگیری این سنسور، نسبت به گلکسی S10 پلاس کمی بالاتر است، ابعاد آن هم کمی کوچک به نظر می‌رسد و با توجه به آنکه نمی‌توان با لمس فیزیکی آن را پیدا کرد، بهتر بود کمی فضای بیشتری بدان اختصاص داده می‌شد (اصلا شاید کسی خواست با شست پایش وارد شود!). یکی دیگر از مزایای خوب این حسگر، امکان ورود با انگشت خیس است که علاوه بر آنکه قابلیت ضد آب بودن گوشی را به رخ می‌کشد، اجازه ورودتان در شب‌های بارانی را هم صادر می‌کند!

سخت‌افزار: بیشتر از آن چیزی که می‌خواهید!

سال‌هاست که سامسونگ محصولاتش را در دو نسخه اسنپدراگون و اگزینوس روانه بازار می‌کند که بسته به منطقه عرضه شده، نوع آن‌ها متفاوت خواهد بود. کشور ما و خاورمیانه یک نقطه اگزینوس خیز است! بدین سبب در نوت 10 پلاس پذیرای اگزینوس 9825 هستیم که به نوعی نسخه بهبود یافته 9820 است که پیش از این بر روی گلکسی S10 پلاس دیده بودیم. در اینجا علاوه بر افزایش بسیار کم کلاک هسته، از فناوری 7 نانومتری در ساخت استفاده شده تا شاهد مصرف بهینه‌تر چیپست هم باشیم.

این چیپست از دو هسته مگنوس M4 با فرکانس کاری 2.73 گیگاهرتز به همراه دو هسته کورتکس A75 با فرکانس 2.4 گیگاهرتز و همچنین 4 هسته کورتکس A55 با فرکانس 1.9 گیگاهرتز بهره می‌گیرد که در کنار واحد گرافیکی MALI G76 و 12 گیگابایت رم، شما را با محصولی فراتر از نیازهای‌تان روبه‌رو سازد.

نوت 10پلاس در دو نسخه 256 و 512 گیگابایتی عرضه می‌شود و از آنجایی که قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه جانبی تا رقم 1 ترابایت نیز برای آن فراهم شده است، شاید نیاز به یک اعجوبه باشد تا بتواند تمام این ظرفیت را پر کرده و به‌جای حافظه یک ترابایتی طلب دو ترابایتی کند!

به شخصه اعتقاد دارم ظرفیت سخت‌افزاری گوشی‌های پرچم‌دار به قدری بالا رفته که مانند رانندگی با یک لامبورگینی در اتوبانی با حداکثر سرعت ۱۲۰ کیلومتر است و حالا اگر به شما بوگاتی هم بدهند، سرعت‌تان از یک حد تجاوز نکرده و نهایت کمی شتاب بیشتری به‌دست خواهید آورد. اما برای آنکه بفهمیم نوت 10 پلاس ما لامبورگینی است یا بوگاتی، پس از چند بنچمارک نیز بهره می‌گیریم.

ابتدا به سراغ اپلیکیشن چند منظوره انتوتو می‌رویم تا ببینیم پس از بررسی بخش‌های گوناگون، چه امتیازی به دستگاه داده می‌شود.

نام گوشی امتیاز انتوتو
وان پلاس 7 پرو 362872
آی‌فون XS مکس 354665
گلکسی نوت 10 پلاس 342751
گلکسی S10 پلاس 332874
هواوی P30 پرو 318745
گلکسی A70 168977

اپلیکیشن گیک بنچ عملکرد هسته‌ها را در دو حالت مالتی و سینگل بررسی می‌کند که امتیازات نوت 10 پلاس را در مقایسه با رقبایش مشاهده می‌کنید.

نام گوشی امتیاز در حالت تک هسته‌ای امتیاز در حالت چند هسته‌ای
آی‌فون XS مکس 4728 11357
گلکسی نوت 10 پلاس 4589 10755
وان پلاس 7 پرو 3511 10738
گلکسی S10 پلاس 4517 10286
هواوی P30 پرو 3287 10018
گلکسی A70 2418 6578

جدا از نتایج بنچمارک‌های به‌دست آمده بایستی گفت که هیچ بازی و اپلیکیشن موبایلی بر روی کره زمین وجود ندارد که نوت 10 پلاس نتواند آن را به روانی اجرا کرده و لبخند را بر روی لبان کاربرش بنشاند. مشکلاتی چون داغ شدن پرچم‌داران نیز به‌خاطر فناوری بهینه شده چیپست‌ها به پایان رسیده و البته سیستم‌های خنک کننده‌ای که در بطن این گوشی‌ها کار گذاشته می‌شود، در دفع حرارت تولیدی نقش به‌سزایی را بازی می‌کند.

دوربین: ۳ چشم و یک یار!

تقریبا هر سال شاهد اضافه شدن بر تعداد دوربین‌های پرچم‌داران هستیم و از آنجایی که سطح پشتی گوشی‌ها فضای زیادی دارد، پس نمی‌توان نقطه پایانی را برای تعدادش در نظر گرفت (انگار فقط جا برای جک 3.5 میلی‌متری کم هست!)؛ اما آیا اضافه کردن تعداد سنسورها بر روی یک گوشی، تضمینی برای بالا بردن کیفیت دوربین است؟ یعنی اگر به جای 4 دوربین در پشت از 5، 6 و حتی 10 دوربین استفاده کنیم، گوشی ما تبدیل به یک سوپر دوربین خواهد شد که محصولات کنون و نیکون هم بایستی جلوی آن لنگ بیندازند؟ قاعدتا جواب شما خیر است!

افزایش سنسورها بیشتر از آنکه کاربر را با یک تصویر شارپ و خارق العاده روبه‌رو کند، قادر است تا ابزارهای عکاسی را گسترش داده و شما را در گرفتن تصاویر با امکانات جانبی بیشتر یاری دهد. مثلا تعداد افرادی که در قاب دوربین‌تان قرار می‌گیرند، افزایش یافته و یا آنکه زوم اپتیکال بیشتری در اختیارتان خواهد بود. البته بایستی پذیرفت در تصویر نهایی هم بدین خاطر شاهد پیشرفت و افزایش کیفیت خواهیم بود اما ضرورتا افزایش تعداد سنسورها، کیفیت دوربین را به‌صورت باینری بالا نمی‌برد.

این همه داستان بافتم که چه بگویم؟ اینکه از فردا راه نیفتید و مثل قدیم که بسیاری تعداد مگاپیکسل بیشتر را نشان کیفیت بهتر دوربین‌شان می‌دانستند، بر روی تعداد دوربین‌های گوشی‌تان پز بدهید! چرا که اگر این شکلی باشد بسیاری از چینی‌ها منتظر نشسته‌اند تا بهره‌برداری‌های اقتصادی از این امر نموده و پس از مدتی در اقصی نقاط گوشی‌ها، دوربین‌های مختلفی نصب نمایند!

گلکسی نوت 10 پلاس دارای 4 سنسور در پشت است که نمونه اصلی آن 12 مگاپیکسلی با اپرچر متغیر 1.5 تا 2.4 بوده و یک سنسور 12 مگاپیکسلی تله فوتو (با F/2.1) با زوم اپتیکال دو برابری در کنار یک سنسور 16 مگاپیکسلی اولترا واید (F/2.2) با زاویه عکس‌برداری وسیع آن را در گرفتن تصاویر رویایی یاری می‌دهند. دوربین چهارم که خارج از کادر اصلی قرار گرفته، برای شما هیچ عکسی نمی‌گیرد و در تشخیص بهتر عمق، سایر سنسورها را یاری می‌کند.

سنسور اصلی دوربین از زمان گلکسی S9 خدا بیامرز تقریبا ثابت مانده و ظاهرا سامسونگ به‌قدری از آن و به‌خصوص دیافراگم متغیر 1.5 تا 2.4 رضایت داشته که دست به آن نمی‌زند. این تغییر دیافراگم بسیار کاربردی است، به‌خصوص اگر عکسی ماکرو می‌خواهید بیاندازید و یا به سراغ سوژه با منظره باز می‌روید. نرم‌افزار دوربین هم به‌صورت خودکار وقتی زیاد باشد به f/2.4 متوسل شده و اگر نور کاهش یابد، مقدار f را نیز کم‌تر می‌کند تا نور بیشتری جذب سنسور شود.

دوربین دوم که اولترا واید است، برای نخستین بار بر روی یک گوشی سری نوت استفاده شده و در واقع آن را از رده S10 عاریه گرفته‌اند. این سنسور 16 مگاپیکسلی دارای f/2.2 بوده اما متاسفانه از فوکوس خودکار بهره‌ای نمی‌برد، امری که هواوی پی30 پرو به لطف وجودش، تصاویر ماکروی خارق‌العاده‌ای را ضبط می‌کند.

دوربین تله‌فوتو نسبت به آخرین نسل خودش که بر روی گوشی S10 پلاس بود، شاهد پیشرفت‌هایی است. البته سنسور 16 مگاپیکسلی با همان وضوح و سایز مشابه پیکسل‌ها ارایه شده ولی مقدار f از 2.4 به 2.1 رسیده تا شاهد جذب نور بیشتری برای آن باشیم. میزان زوم اپتیکال هنوز بر روی 2x ایستاده تا در مقایسه با رقبایی که به زوم 3 و 5 برابری دست یافته‌اند، عدد قابل اعتنایی نباشد.

هر دو دوربین اصلی و تله‌فوتو مجهز به لرزش‌گیر اپتیکال هستند، در کنارشان نیز یک دوربین سه‌بعدی TOF قرار گرفته تا بتواند در تشخیص عمق به‌خصوص در گرفتن عکس‌های پرتره (جهت جدا سازی سوژه از بک گراند) به این دو یاری رسانده و کاربرش را به‌خاطر ثبت عکس‌های هنری بر سر ذوق بیاورد.

برای آنکه بهتر با توانایی‌های دوربین آشنا شوید، برای شما چندین تصویر در شرایط مختلف را شکار کرده‌ایم که در ادامه مشاهده می‌کنید.

برای آنکه دوربین نوت 10 پلاس را با برادر قبلی‌اش مقایسه کوتاهی هم کرده باشیم، از یک سوژه مشترک عکس گرفتیم که در تصویر زیر و با حرکت دادن ماوس و یا انگشت خودتان بر روی عکس،‌ می‌توانید آن‌ها را مقایسه کنید.

[twenty20 img1=”273624″ img2=”273627″ offset=”0.5″ hover=”true”]

یکی از مسایلی که پرچم‌داران سامسونگ علی‌رغم وجود دریچه دیافراگم متغیر با آن روبه‌رو بوده و به‌نظر هم می‌رسد که هنوز هم دست به گریبان هستند، عکس‌برداری در شب است که حتی از گوشی‌هایی که مقدار f آن‌ها بیشتر است و قاعدتا توانایی کم‌تری در جذب نور دارند،‌ در رتبه پایین‌تری می‌ایستند. در تصاویری که با نوت 10 پلاس در تاریکی گرفتم، متوجه شدم همچنان این مورد در ارتباط با گوشی وجود دارد و جهت مقایسه بهتر، در شرایط مشابه یک عکس با پی30 پروی هواوی هم انداختم که نتایج را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید (مقایسه کامل دوربین دو گوشی را به زودی در سایت قرار می‌دهیم).

[twenty20 img1=”273618″ img2=”273610″ offset=”0.5″ hover=”true”]

دوربین سلفی مدت‌هاست که اهمیت بسیار زیادی برای کاربران دارد. استفاده از یک نمونه 10 مگاپیکسلی شاید برای برخی این سوال را ایجاد کند که چرا محصولات میان رده‌ای چون گلکسی A50 و A70 با سنسورهای 25 و 32 مگاپیکسلی تا این حد بر روی کاغذ بهتر هستند! اما از آنجایی که مگاپیکسل فقط یک فاکتور است و مسایل دیگری وجود دارند که سبب خروجی بهتر تصویر خواهند شد، پس به شما می‌گوییم دلتان را به این اعداد خوش نکنید!

دوربین سلفی نوت 10 پلاس دو تفاوت عمده با گلکسی S10 پلاس دارد. حتما منتظر شنیدن این خوبی‌ها هستید اما زهی خیال باطل، چرا که شما باید خبر بد بشنوید! در گلکسی S10 پلاس دو دوربین وجود داشت که یکی برای تشخیص عمق استفاده شده و برای همین سوژه از بک گراند بهتر جدا می‌شد، چیزی که اینجا نیست!‍ مورد دوم هم به اندازه دریچه دیافراگم باز می‌گردد، با آنکه هر دو محصول مجهز به سنسور 10 مگاپیکسلی با لنز 26 میلی‌متر واید هستند اما میزان f از 1.9 به 2.2 رسیده است. جالب اینجاست که در گلکسی نوت 9 میزان f بر روی 1.7 قرار داشت تا از این منظر شاهد یک افول در بین پرچم‌داران سامسونگ باشیم! شاید برای‌تان تعجب برانگیز باشد که چرا سازنده روند معکوس را در بخش سلفی در پیش گرفته، تمام این‌ها یک پاسخ دارد و آن هم حفره بالای نمایشگر است! در واقع سامسونگ بیشتر تلاش خودش را بر روی این بخش گذاشته که این حفره را تا حد امکان کوچک‌تر طراحی کند، پس شاید بتوان پایان داستان را شاد دانست، اگرچه خود داستان خیلی جذاب نباشد!

دوربین سلفی خوشبختانه فوکوس خودکار دارد و در منوی خود امکاناتی را ارایه می‌دهد که می‌توانید به‌صورت نرم‌افزاری، بک گراند چهره‌تان را تار کرده و عکسی زیباتر خلق کنید، اگرچه به علت عدم وجود سنسور تشخیص عمق، امکان خطا به‌خصوص در لبه‌ها هست ولی نسبت به گذشته بسیار بهتر عمل می‌کند. همچنین به شما امکانی جهت گرفتن سلفی 10 مگاپیکسلی یا زوم شده 6.5 مگاپیکسلی هم داده می‌شود، امری که تقریبا همان عکس کراپ شده بوده و سازنده فقط این عملیات فتوشاپی را خودش برای‌تان انجام می‌دهد!

به‌خاطر دارم که همیشه گوشی‌های سامسونگ در بخش فیلم‌برداری، حرف‌های زیادی برای گفتن داشتند و حتی نخستین محصولی که می‌توانست به‌صورت اچ‌دی فیلم‌برداری کند، ساخته این کمپانی بود. در گلکسی نوت 10 پلاس، حداکثر وضوح تصویر برداری همچون اکثر گوشی‌های پرچم‌دار و حتی بالا رده امروزی، بر روی 4K تنظیم شده اما ضبط آن با حداکثر فریم 60 بر ثانیه، تنها از برخی پرچم‌داران امروزی بر می‌آید. از سوی دیگر شما اگر به گرفتن تصاویر اسلوموشن علاقه‌مند هستید، قادر خواهید بود تا همچون گذشته در وضوح اچ‌دی در طی 0.4 یا 0.8 ثانیه، با سرعت 960 فریم بر ثانیه فیلم بگیرید که پیشرفت خاصی محسوب نمی‌شود اما این توانایی نیز ایجاد شده که در وضوح فول اچ‌دی و این بار بدون محدودیت زمانی قبلی، با سرعت 480 فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کنید.

در واقع این تکنیک‌ها بیشتر از آنکه برای یک فیلم‌برداری عادی و روزمره کاربردی باشد، به‌درد کسانی می‌خورد که دوست دارند فیلم‌هایی متفاوت بگیرند و کیست این روزها که نخواهد در استوری اینستاگرام خودش، کلیپی خاص از حرکت عجیب و غریبش نگذارد؟ اما ماجرا به همین بخش ختم نمی‌شود و سامسونگ سه حقه جدید در آستینش دارد تا مانند شین لیم (شعبده‌باز معروف) برنده رقابتی بزرگ شود.

نخستین حقه به بوکه کردن تصویر در هنگام فیلم‌برداری بازمی‌گردد، امری که تا پیش از این در عکاسی دیده بودیم و حال به کلیپ‌ها رسیده است، البته هنوز تا پخته شدن راه دارد ولی استارت آن با نوت 10 پلاس زده شده و برای سوژه‌هایی که تحرک زیادی ندارند، یک گزینه عالی‌ست. شعبده دوم به حالت سوپر استدی باز می‌گردد که تلاش دارد تا مانند اکشن کم‌های امروزی، لرزش دست شما را در هنگام دویدن و تکان شدید نیز کنترل کند، گزینه‌ای که همچنان مانند مورد نخست نیاز به پخته شدن بیشتری دارد. جادوی سوم هم در ارتباط با Zoom in Mic است، بدین صورت که اگر بر روی سوژه‌ای زوم کنید، صدای وی به‌صورت بلندتر و واضح‌تر ضبط خواهد شد. این مورد هم در محیط‌های شلوغ و یا فاصله زیاد آنچنان خوب کار نمی‌کند ولی برای شروع و یک حرکت جدید، دوست داشتنی است. با این حساب اگر نوت 10 پلاس را شین لیم محسوب نکنیم حداقل در حد سعید فتحی خواهد بود!

مالتی مدیا: صدایی به وسعت تصویر!

قاعدتا وقتی شما یک نمایشگر 6.8 اینچی تمام صفحه با بالاترین کیفیت، پشتیبانی از +HDR 10 و فناوری داینامیک AMOLED دارید، از همان ابتدا می‌دانید که شاهد بهترین کیفیت در هنگام تماشای فیلم و کلیپ بر رویش خواهید بود. از آنجایی که نسبت ابعاد هم به 19 به 9 رسیده است، پس راهی تا رسیدن به ابعاد استاندارد 21 به 9 در فیلم‌سازی باقی نمانده و با کمی اراده و نردبان‌تر کردن گوشی‌ها، به این مهم دست خواهید یافت!

اما کیفیت صدا چطور؟ برای این منظور یک کلیپ ویدیویی را بر روی گوشی گذاشتم، صدا را تا انتها افزایش و گوش فرا دادم! در هنگام پخش، چشمانم گرد شد، صدای بسیار بلند بود و اگرچه نباید هر بلندی را با کیفیت دانست اما حداقل قابل قبول به‌نظر می‌رسید و نوت 10 پلاس به نوعی یک اسپیکر پرتابل استریو هم محسوب می‌شود (برای جمع‌های دو سه نفره!).  محل قرارگیری اسپیکر دوم هم بسیار جالب است، چرا که در لبه بسیار باریک بالایی قرار گرفته، جایی که برای یافتنش کمی باید از چشمان خودتان کار بکشید.

در بخش گوش دادن به هدفون اگر قصد دارید از محصولات دیجیتالی و با سیم خودتان استفاده کنید، یک تابلوی ورود ممنوع را در پایین نوت 10 پلاس خواهید دید و این بدان معناست که سامسونگ هم پس از چند سال مقاومت، به جرگه حذف کنندگان این درگاه پیوست تا بلکه آه کاربران را با فروش بیشتر ایربادزهای خودش جبران کند! البته یک نکته را هم باید در نظر گرفت، در جعبه گوشی، هدفون‌های با کیفیت AKG با پورت تایپ سی قرار گرفته‌اند و از آنجایی که این روزها اکثر پرچم‌دارن از شارژ بی‌سیم هم پشتیبانی می‌کنند، پس نمی‌توانیم غر بزنیم که یا باید از هدفون استفاده کنیم یا شارژر!

قلم S: شخصیت نوت منم!

بایستی پذیرفت که گلکسی نوت بدون قلم،‌ همان گلکسی S است با گوشه‌های تیزتر! در واقع این اس پن است که سری نوت را از همان ابتدا تعریف کرد و با گذشت زمان، به‌قدری پیشرفت نمود که مانند یک خودکار واقعی می‌توان از آن بر روی نمایشگر دستگاه استفاده کرد و جولان داد. مگر جز این است که واژه نوت به معنی نوشتن تنها با حضور قلم معنا می‌شود؟

سال پیش سامسونگ بر روی قلم خود از بلوتوث استفاده کرد که اتفاقا قابلیت کاربردی و جالبی به‌خصوص در مواردی چون عکاسی محسوب می‌شد. از آنجایی هم که سازنده دوست ندارد روند پیشرفت را متوقف کند، این بار ژیروسکوپ را هم در کنار بلوتوث گذاشته تا مانند هری پاتر بتوانید فرامینی را به گوشی انتقال دهید، عملی که بعید به‌نظر می‌رسد آن چنان کاربردی باشد مگر آنکه بخواهید مانند یک مجنون به شما بنگرند!

قلم جدید با ابعاد 5.8×4.35×105.8 میلی‌متری و وزن 3.04 گرمی خودش نسبت به قلم زرد رنگ نوت 9 (برای گوشی آبی‌رنگ) کمی کوچک‌تر است و به خوبی در حفره محصول قبلی هم جای می‌گیرد. رنگ آن به نیلی تغییر یافته و با آنکه زیباست اما به شخصه همان زرد قبلی را بیشتر دوست داشتم. به‌نظر می‌رسد برخی طراحان سامسونگ هم با من موافق بودند چرا که هیچ اثری از نام سامسونگ یا حتی نام خود قلم هم بر رویش دیده نمی‌شود و اگر از گوشی دور بیفتد، همچون بچه یتیم لالی خواهد بود که کسی مادر و پدرش را نخواهد شناخت!

قلم S سامسونگ از نظر کارایی به‌قدری جذاب و دقیق است، که خودش به تنهایی می‌تواند عاملی جهت انتخاب سری نوت لقب بگیرد. شما اگر جز آن دسته افرادی هستید که به نوشتن علاقه دارید، می‌خواهید طراحی کنید یا حتی هنگام بازی کردن، استفاده از قلم را به انگشت ترجیح می‌دهید، نوت 10 پلاس ناامیدتان نخواهد کرد. ضمن آنکه ویژگی‌هایی چون طراحی بر روی سوژه‌ها در هنگام عکاسی و فیلم‌برداری، گیف‌های جذاب متحرک یا تبدیل دست نوشته به متن (فارسی نه!) از دیگر جذابیت‌های اس پن است که نوت را از بسیاری پرچم‌داران بازار، دوست‌داشتنی‌تر می‌کند.

باتری: حجیم اما سریع!

نوت 10 پلاس با دارا بودن حجم 4300 میلی‌آمپری بر قله حجیم بودن باتری‌های پرچم‌داران سامسونگ می‌ایستد، البته با توجه به ابعاد بزرگ‌تر نمایشگر نسبت به اسلاف پیشین، امر بعیدی هم نیست با این حال با توجه به ضخامت و وزن مناسب، بایستی جا دادن این باتری پر ظرفیت در بطن دستگاه را هم ستود

سامسونگ می‌گوید که پرچم‌دار جدیدش به‌طور حتم تا یک روز هم با شما خواهد بود و اگر مدارا کنید که به دو روز هم می‌کشد. با توجه به فناوری نمایشگر و مصرف بهینه چیپست، انتظار کارایی خوبی هم از آن می‌رود. در تست‌های انجام شده، گلکسی نوت 10 پلاس می‌تواند تا 18 ساعت به پخش مداوم ویدیو پرداخته (با روشنایی 50درصد) و بیش از 12 ساعت هم در وب‌گردی شما را یاری رساند.

نکته جالب دیگر برای پرچم‌دار قلم به دست سامسونگ، استفاده از شارژر سریع 25 واتی در جعبه و 45 واتی خارج جعبه است! البته این خارج جعبه را بایستی دست به جیب شده و جداگانه بخرید اما در تست‌های انجام شده همین نمونه 25 واتی به‌قدری خوب عمل می‌کند که به جیب مبارک فشار نیاورید. در تست‌های انجام شده در طی 30 دقیقه، این باتری حجیم نزدیک به دو سوم شارژ می‌شود که رقمی عالی‌ست. برای کامل شدن شارژ با توجه به آنکه در درصدهای بالاتر جهت ایمنی، کمی این پروسه کندتر می‌شود، بایستی تقریبا تا 70 دقیقه صبر کنید.

گلکسی نوت 10 پلاس از فناوری یو‌اس‌بی پاور دلیوری 3.0 هم به‌خوبی پشتیبانی می‌کند، برای همین پاور بانک‌های مجهز به این تکنولوژی که توانایی انتقال تا سرعت 30 وات را دارند، یک گزینه عالی جهت شارژ سریع دستگاه بوده و از طرفی قابلیت پشتیبانی از شارژ سریع بی‌سیم 15 واتی هم برای آن فراهم شده تا در کل اگر قصد شارژ کردن گوشی را گرفتید، مهلت انتظارتان کم‌تر شده و سریع‌تر از قبل به محصول دلبندتان برسید. راستی، همچون پرچم‌دار سری S می‌توان از آن به عنوان یک پاور بانک بی‌سیم با حداکثر سرعت 9 وات هم بهره برد.

سخن پایانی: نوت 10 پلاس را بخرم؟

جواب سوال واضح است، اگر حداقل 1100 دلار برای پرداخت قیمت گلکسی نوت 10 پلاس را دارید، بخرید! اما اگر گوشی قبلی شما مثلا محصولی چون گلکسی نوت 9 و حتی 8 است یا یکی از آخرین پرچم‌داران سری S را در دستان‌تان دارید، شاید بهتر باشد کمی تامل کنید. در واقع دو رقیب اصلی این گوشی را بایستی گلکسی S10 پلاس و گلکسی نوت 10 معمولی دانست. اگر به وجود قلم اهمیتی نمی‌دهید و حتی دوست دارید که جک دوست داشتنی 3.5 میلی‌متری بازگردد، محصولی سری S انتخاب بهتر و البته کم خرج‌تری است. از سوی دیگر اگر سایز بزرگ این گوشی با اندازه دستان شما هم‌خوانی ندارد، گلکسی نوت 10 استاندارد هم گزینه خوبی خواهد بود که فشار روی جیب‌تان را هم کم‌تر می‌کند.

در واقع محصول جدید سامسونگ به‌قدری گران شده که توان آپدیت کردن تلفن همراه فعلی از عهده هرکسی (به‌خصوص اگر یک ایرانی باشد) بر نمی‌آید و باید حسابی دو دو تا کند تا به سراغ این کالای گران اما لوکس و ارزشمند بیاید. گلکسی نوت 10 پلاس با برخی از آپدیت‌های سخت‌افزاری بهتر همچون استفاده از فوکوس خودکار در حالت اولترا واید، زوم اپتیکال بیشتر، عکاسی شب بهتر و حتی قابلیت ارگونومیک مناسب‌تر، می‌توانست تبدیل به بی‌نقص‌ترین محصول تولیدی بازار شود اما با این حال، همچنان کامل‌ترین پرچم‌دار بازار است که به‌نظر نمی‌رسد تا چند ماه آینده از سوی رقیبی جدی مورد تهدید قرار بگیرد.

به سوپر گروه گوشی‌های سامسونگ ملحق شوید

8 در مورد “بررسی سامسونگ گلکسی نوت 10 پلاس: منشور رنگی!”

  1. سلام
    من بررسی این موبایل رو در سایت های مختلف خوندم اما به جرات میگم تقریبا اول بود.
    تقریبا هم به خاطر بعضی عکس های دوربین که حرفه ای گرفته نشده بود.
    من نوت 10 رو خریدم اما همون اولش حسابی منو دل سرد کردید آخه 1.5 میلیون هم کم پولی نیست!!!

    1
    4
  2. سلام بررسیتون خیلی جذاب بود مخصوصا اون قسمت تفاوت های بین دو نوت !! اینم بگم که شاید نوت ده میکرو اس دی نخوره ولی حافظه 256 گیگ داخلی داره و این مقدار برای 90 درصد کاربر ها از جمله خودم کافی هست

    دومی هم میرسه به دوربین tof که واقعا کاربردی نیست و فعلا انگار یه چیز اضافه هست و مطمعنم کاربر ها حتی توی چند سال نگه داشتن گوشی ده بار هم ازش استفاده نمیکنند اونم فقط اوایلش برای تست .

    من عاشق نوت ده استاندارد شدم و منتظر تست و بررسی هاش هستم

    3
    6
    1. ولی دوست خوبم جدا از امکانات یک گوشی میزان رغبت بازار به اون رو هم درنظر گرفت
      من خودم نوت 10 رو گرفتم اما دلسرد شدم چون بازار بیشتر به نوت10+ روی خوش نشون داده معاملش بهتره تجهیزات جانبیش بیشتره تعمیرش هم احتمالا بهتره

      1
      5
  3. بررسی بسیار جامع و متفاوتی بود ?
    آقای گلکار کیفیت و بلندی صدای اسپیکر این گوشی را به نسبت نوت۹ چطور ارزیابی میکنید؟

    1
    11

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH