تحریم هواوی پی 40

گوگل از دلایل تحریم گوشی هوشمند هواوی پی 40 می‌گوید

انتظار می‌رود که هواوی در فروردین‌ماه (اواخر مارس) دو گوشی پرچم‌دار به نام‌های پی 40 و پی 40 پرو را روانه بازارها کند. این دو دستگاه حدس و گمان‌ها و سردرگمی‌هایی را نیز با خود به همراه آورده‌اند، به‌گونه‌ای که مشتریان و طرفداران آن‌ها دقیقا نمی‌دانند که موضع شرکت گوگل در قبال این گوشی‌های هوشمند چه خواهد بود. آیا اپلیکیشن‌های شرکت گوگل بر روی این دستگاه‌ها کار خواهند کرد؟ آیا کاربران این دستگاه‌ها می‌توانند اپلیکیشن‌هایی مانند جیمیل، یوتیوب و مپس را به‌صورت جانبی بر روی این گوشی‌ها نصب کنند؟

با توجه به پست وبلاگی رسمی شرکت گوگل، جواب این پرسش منفی است. به دلیل تحریم‌های دولت آمریکا علیه شرکت هواوی، کاربران گوشی‌های این شرکت چینی از نصب جانبی اپلیکیشن‌های گوگل دلسرد شده و چندان علاقه‌ای به این کار ندارند. نصب جانبی یعنی دانلود و یا انتقال اپلیکیشن‌های گوگل از دستگاهی دیگر به گوشی‌های شرکت هواوی (البته این رویه در رابطه با گوشی‌های دیگر نیز امکان‌پذیر است).

این پست وبلاگی که توسط مدیر حقوقی بخش اندروید یعنی تریستان استروسکی (Tristan Ostrowski) نوشته شده، نحوه اضافه شدن شرکت هواوی به لیست سیاه دولت ایالات‌متحده در تاریخ 26 اردیبهشت 1398 (16 مه 2019) را توضیح می‌دهد. به همین دلیل شرکت گوگل نمی‌تواند در زمینه هیچ‌کدام از گوشی‌های شرکت هواوی که پس از این تاریخ به بازار عرضه شده‌اند، با این شرکت چینی همکاری کند. این رویه باعث شد تا گوشی‌های سال گذشته هواوی همانند میت 30 پرو مورد تحریم گوگل قرار گیرند و همچنین گوشی‌های آینده یعنی سری پی 40 نیز به وضعیت مشابهی دچار شوند.

استروسکی نوشت: “به دلیل تحریم‌های دولت ایالات‌متحده، گوشی‌های جدید شرکت هواوی که از تاریخ 16 مه (26 اردیبهشت) به بعد روانه بازار می‌شوند، قادر نخواهند بود که از فرآیندهای امنیتی گوگل عبور کنند. در نتیجه، این گوشی‌های گواهی نشده و این یعنی اینکه نمی‌توانند از اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های گوگل استفاده کنند.”

گوشی هوشمند هواوی میت 30 پرو سال گذشته بدون پشتیبانی گوگل روانه بازارها شد و این به معنای عدم حضور فروشگاه گوگل پلی استور و سایر اپلیکیشن‌های کلیدی این شرکت مانند مپس، جیمیل و یوتیوب در این گوشی‌ها است. جایگزین هواوی برای فروشگاه گوگل پلی استور، فروشگاه خود این شرکت به نام AppGallery است. AppGallery فاقد برنامه‌هایی است که مشتریان کشورهای غربی خواستار آن‌ها هستند. اپلیکیشن‌هایی مانند فیسبوک، اینستاگرام، Reddit و برخی از اپلیکیشن‌های پادکستینگ، بانکداری و یا استریمینگ نیز در این فروشگاه وجود ندارند.

در واکنش به این مسئله، بسیاری از کاربران به دلیل سخت‌افزار عالی این گوشی‌ها به دنبال خرید آن‌ها رفته و سعی می‌کردند تا به روش نصب جانبی، دیگر اپلیکیشن‌های گوگل را بر روی این گوشی‌ها نصب کنند. استروسکی با این اعلامیه چنین کاربرانی را از انجام این کار دلسرد کرد.

“اپلیکیشن‌هایی که به روش نصب جانبی بر روی گوشی‌ها نصب می‌شوند، قابل‌اعتماد نیستند، زیرا ما اجازه نمی‌دهیم که سرویس‌های ما بر روی دستگاه‌های گواهی‌نشده که ناامن نیز هستند، اجرا شوند. نصب جانبی اپلیکیشن‌ها باعث می‌شود تا اپلیکیشن‌های دستکاری‌شده و ناامن بر روی گوشی‌ها قابل نصب بوده و در نتیجه امنیت کاربران به خطر بیفتد.”

پست وبلاگی گوگل همچنین اذعان می‌دارد که گوشی‌هایی که پیش از 26 اردیبهشت روانه بازار شده‌اند، همچنان می‌توانند به‌روزرسانی‌های امنیتی گوگل را دریافت کنند. این خبر خوبی برای دارندگان گوشی‌های هواوی پی 30 و پی 30 پرو است. این‌ دو دستگاه، گوشی‌هایی عالی بوده که در اسفندماه (مارس) سال گذشته روانه بازارها شده‌اند.

1 در مورد “گوگل از دلایل تحریم گوشی هوشمند هواوی پی 40 می‌گوید”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH